Oh dat had ik niet helemaal begrepen, die opstelling van mij maakt inderdaad knalgas. Leuk voor een snijbrander, maar niet zonder gevaar nee!

Als je mijn ding wilt maken zou ik zeker investeren in flash arrestors.

Op 28 juni 2023 14:34:11 schreef Martin V:
Ik zie het nut er niet van in om met een accu waterstof gas te maken en dat weer te gebruiken om er (elektrische) energie uit te halen.

TS is aan het experimenteren en gebruikt daarvoor nu nog een accu als energiebron.
Verder hangt de wereld aan elkaar van energieomzettingen. Kolen bevatten omgezette zonne-energie als chemische energie, door die te verbanden kun je je thermische energie in stoom opslaan, die je vervolgens als mechanische energie in een generator stopt, die er dan weer elektrische energie van maakt. Je kunt die elektrische energie dan weer gebruiken om een compressor van een airco (mech. energie) te laten draaien die thermische energie uit de lucht van je kamer haalt en middels een mechanische ventilator naar buiten blaast.
En het kan vast nog véél ingewikkelder!

Op 28 juni 2023 15:47:39 schreef hardbass:
Oh dat had ik niet helemaal begrepen, die opstelling van mij maakt inderdaad knalgas. Leuk voor een snijbrander, maar niet zonder gevaar nee!

Pardon??? Ja, het brandt heel heet, je zou er prima mee kunnen snijbranden. D'r is alleen een klein dingetje: Het detoneert. De eerste verbranding zorgt voor zodanige expansie dat er een schokgolf ontstaat, de compressie is voldoende om het daar ook te laten ontbranden Je kan nooit "het beetje buiten je snijbrander" aansteken zonder dat ook je buffervoorraad BOEM doet.

(het woord "boem" heeft nog iets "langzaams", vergeleken met de manier waarop knalgas reageert. Het KNALT echt. Bij Hindenburg vloog het waterstof in de fik en moest het mengen met lucht om te kunnen verbranden. Duurde iets van 30 sec of zo? (geen zin om filmpje te gaan opzoeken). Als het knalgas was geweest (lang niet zoveel lift! (*)) en dat ding was 100m lang, dan duurt het geheel dus 0.05 sec voordat het hele ding weg is. )

(*) Het is wel iets lichter dan lucht (11.3 vs 28.8) maar haalt het niet bij waterstof (2).

Ik heb een motor accu zien exploderen toen de monteur het fout deed en eerst de plus wilde losmaken. Daarbij raakte de sleutel het frame precies boven het ontluchting slangetje, de vonk was genoeg om direct de hele accu te laten ontploffen.

Op 28 juni 2023 16:13:00 schreef rew:
[...]Pardon??? Ja, het brandt heel heet, je zou er prima mee kunnen snijbranden. D'r is alleen een klein dingetje: Het detoneert. De eerste verbranding zorgt voor zodanige expansie dat er een schokgolf ontstaat, de compressie is voldoende om het daar ook te laten ontbranden Je kan nooit "het beetje buiten je snijbrander" aansteken zonder dat ook je buffervoorraad BOEM doet.

Je kunt HHO prima aansteken, er zijn gewoon torches te koop hiervoor. De truuk is om GEEN buffer vooraad te gebruiken. Vanuit de cell direct door de flash arrestor naar de torch.

https://www.bol.com/nl/nl/p/hho-brander-waterstof-brander-hho-torch-kn…

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het ongevaarlijk is. Zeker als dit mengsel zich kan ophopen kan het gevaarlijk worden. In het verleden deden we bij oudjaar plastic bekers vullen met zeepsop en dit gas daarin laten bubbelen. Een kleine hoeveelheid geeft al een zeer indrukwekkende knal.

Aan iedereen die dit soort interesses heeft, lees je goed in! De waarschuwingen van o.a. rew zijn zeker niet onterecht.

(Ik twijfel of ik mijn laatste paar posts wel moet laten staan. Ik houd er niet van om achteraf dingen te veranderen, maar wellicht is deze informatie wat te gevaarlijk om zo op internet te laten staan. Ik laat het aan een mod over om dit in te schatten.)

Op 28 juni 2023 16:13:00 schreef rew:
[...]Pardon??? Ja, het brandt heel heet, je zou er prima mee kunnen snijbranden. D'r is alleen een klein dingetje: Het detoneert. De eerste verbranding zorgt voor zodanige expansie dat er een schokgolf ontstaat, de compressie is voldoende om het daar ook te laten ontbranden Je kan nooit "het beetje buiten je snijbrander" aansteken zonder dat ook je buffervoorraad BOEM doet.

Nee, het is vergelijkbaar met acetyleen, je hebt geen atmosferische brander nodig maar één met hele hoge druk zodat de uitstroomsnelheid de verbrandingssnelheid overtreft, dat is hoe gasbranders werken. Daarnaast heb je een beveiliging nodig zodat een eventuele flashback tegengehouden wordt, zoals staalwol, dat absorbeert de warmte waardoor de vlam dooft. Ik denk dat het door de zeer gevaarlijke eigenschappen ook nooit direct als vervanger voor aardgas gebruikt zal worden.

Op 28 juni 2023 16:33:24 schreef fred101:
Ik heb een motor accu zien exploderen toen de monteur het fout deed en eerst de plus wilde losmaken. Daarbij raakte de sleutel het frame precies boven het ontluchting slangetje, de vonk was genoeg om direct de hele accu te laten ontploffen.

Dat is mij ooit ergens eind jaren 80 zelf overkomen...
Zo'n oude 120 Ah accu met strippen er bovenop.
Steeksleutel viel precies op de strippen en een oorverdovende klap.
Ding stond in een auto en ik stond er gelukkig vlak naast... naast mij was water en daar ben ik maar compleet aangekleed zo in gesprongen en heb een paar rondjes gezwommen.
Gelukkig niets aan over gehouden behalve kleding die na het wassen letterlijk uit elkaar viel van de gaatjes...
Pas aub HEEL erg op met dat knalgas!!

En dan wil TS dat in een dieselmotor toevoeren...

@hardbass: goede informatie met een waarschuwing erbij is meestal veiliger dan een half verhaal of geen informatie.

@ hardbas, lees eerst het hele stuk eens, daar heb ik duidelijk geged dat die diesel meer 50% voordeliger liep met dat "knalgas" mengsel erbij en hij hoefd geen extra stroom te hebben de dynamo levert voldoende om dat gas te produceren dus 50 % pure winst minus de materiaalkosten van de generator natuurlijk maar die gaat jaren mee.

Voor diegene die meer over dat gas willen weten zou ik zeggen lees het volgende eens helemaal door en dan niet na een halve pagina zeggen wat een gelul.

http://amasci.com/weird/bgf1.html

En die flasharrestor zit er echt in maak je geen zorgen en er woord ook geen voorraad gemaakt in een tank oid maar het word meteen verstookt dat maakt dat het niet gevaarlijker is dan benzine, de enigste voorraad zit in een 6 mm slangetje.

[Bericht gewijzigd door old brumax op (19%)]

Die dynamo heeft ook ( flink veel ) energie nodig om energie op te wekken.
Die draait niet gratis.
50 % pure winst is dus heel rooskleurig.

Dan de hoeveelheid gas wat nodig is, die kan nooit constant zijn, bij optrekken is er heel veel meer nodig dan bij rustig rijden, dan is er toch een voorraad nodig.

Ik ben erg benieuwd wat het werkelijke verbruik van die oude mercedes , rijdend op "knalgas" was, weet TS dat te vertellen ?

Op 28 juni 2023 14:34:11 schreef Martin V:
Ik zie het nut er niet van in om met een accu waterstof gas te maken en dat weer te gebruiken om er (elektrische) energie uit te halen.

Daarom heb ik ook zo'n grote twijfels bij auto's op waterstof... Als je het via electrolyse doet is het waanzin vergeleken met auto's op batterijen. H2 via electrolyse i.p.v via aardgas voor de industrie is natuurlijk een totaal andere overweging!

Random plaatje van internet geplukt, details wijken vaak af maar grove verhouding komt steeds weer terug: batterijvoertuig 2/3 efficient vs. waterstof 1/3 efficient.

Dit is net zoiets als die magnetische waterontharders, geef er garantie op en je hebt heel veel mensen die erin trappen, en door het placebo effect zal 70% geloven dat het ding kalkaanslag tegengaat. Als je echt brandstof wil besparen dan kun je beter naar een nieuwere en kleinere auto kijken, goedkoop tanken of gewoon met de fiets gaan natuurlijk. Ik denk niet dat de verzekering erg blij zal zijn als ze dit aantreffen in jouw auto bij een ongeluk.

Het rendement is nog veel slechter zelfs. Je motor heeft benzine nodig. Hij zet dat voor 30% om in bewegingsenergie. Vervolgens wordt de bewegingsenergie door de dynamo omgezet in 13.5V met misschien 80A max, dat heeft 80% rendement. De elektrolyse van waterstof heeft in een simpele elektrolyser maar een rendement van 60%. Vervolgens ga je daar weer je auto mee aandrijven, dus kom je op een rendement van 4% uit, dus je verspilt juist 96% van de energie. De enigste vormen van "gratis" energie zijn zonnepanelen, windmolens, en andere onuitputtelijke energiebronnen zoals uranium en thorium, maar om al die energiebronnen winstgevend te maken kost veel geld (investering) en ontwikkeling.

Op 28 juni 2023 19:29:41 schreef r-p:
[...]

Daarom heb ik ook zo'n grote twijfels bij auto's op waterstof... Als je het via electrolyse doet is het waanzin vergeleken met auto's op batterijen. H2 via electrolyse i.p.v via aardgas voor de industrie is natuurlijk een totaal andere overweging!

De bedoeling is dan om het overschot aan zonne-energie daarvoor te gebruiken. Waterstof tanken heeft het voordeel dat je geen 15 minuten oid hoeft te wachten maar met zoals benzine tanken.
Nadeel van waterstof tanken is dat je het naar ca 700 bar moet brengen en dat het altijd gasvormig blijft, het kost dus elke keer weer energie om dat op druk te krijgen.
Maar als er een overschot aan zonne-energie is maakt dat niets uit toch?

Als je echt brandstof wil besparen dan kun je beter naar een nieuwere en kleinere auto kijken, goedkoop tanken of gewoon met de fiets gaan natuurlijk.

Of alle kieren en naden afplakken, je banden heel hard oppompen harders als de standaard adviezen, je een zuinige rijstijl aanleren en alle onnodige gewicht uit je auto halen zoals een reservewiel O-) .
Maar behalve van het reserve wiel zijn dat wel dingen die werken en kunnen.

Het kan natuurlijk wel een auto die extreem zuinig is.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5363308/studenten-tonen-ontwerp-…

Maar wie wil dat nu, een auto, die je aan moet trekken / erin kruipen via de onderkant zonder luxe stoelen, autoradio, verwarming, airco, ABS en alle overige 3 letterwoorden als afkorting.
Zo te zien zit er ook geen verlichting op dus het mag niet eens op de weg ;).

Op 28 juni 2023 19:41:06 schreef HVinduction:
Dit is net zoiets als die magnetische waterontharders, geef er garantie op en je hebt heel veel mensen die erin trappen, en door het placebo effect zal 70% geloven dat het ding kalkaanslag tegengaat. Als je echt brandstof wil besparen dan kun je beter naar een nieuwere en kleinere auto kijken, goedkoop tanken of gewoon met de fiets gaan natuurlijk. Ik denk niet dat de verzekering erg blij zal zijn als ze dit aantreffen in jouw auto bij een ongeluk.

Het rendement is nog veel slechter zelfs. Je motor heeft benzine nodig. Hij zet dat voor 30% om in bewegingsenergie. Vervolgens wordt de bewegingsenergie door de dynamo omgezet in 13.5V met misschien 80A max, dat heeft 80% rendement. De elektrolyse van waterstof heeft in een simpele elektrolyser maar een rendement van 60%. Vervolgens ga je daar weer je auto mee aandrijven, dus kom je op een rendement van 4% uit, dus je verspilt juist 96% van de energie. De enigste vormen van "gratis" energie zijn zonnepanelen, windmolens, en andere onuitputtelijke energiebronnen zoals uranium en thorium, maar om al die energiebronnen winstgevend te maken kost veel geld (investering) en ontwikkeling.

Weer iets beweren zonder je er echt in te verdiepen, de auto heeft geen benzine nodig zodra je hem op contact zet gaat de generator werken en loopt er gas naar de motor , vervolgens kun je gewoon starten en wegrijden, als alles werkt zoals is afgesproken zal ik hier de uitslag ook posten ook als het niets word zo ben ik dan ook wel weer!!!

maar nu vind ik het welletjes, ik had alleen een vraag gesteld meer niet en daar hebben precies 3 mensen een serieus antwoord op gegeven dus waarom zou ik de rest serieus nemen???

Van een aantal wetten van de fysica zal je toch niet onderuit kunnen . Wet van behoud van energie . Wat er uit gaat moet ook weer aangevuld worden .

Heb je t al eens doorgerekend?

Een liter water door elektrolyse laten verdampen kost x Joule
Een liter diesel heeft x Joule
Voor 1 km rijden heb ik 1/10 liter diesel nodig, dus moet x liter water verdampen, want x liter HHO levert die 1/10e liter diesel aan Joules weer op

Volgens jou moet je ergens een belachelijke hoeveelheid energie overhouden, die naar de aandrijfas kan
Als er elke km net zoveel Joule in moet als oplevert valt je auto stil

Op 28 juni 2023 20:43:20 schreef old brumax:
maar nu vind ik het welletjes, ik had alleen een vraag gesteld meer niet en daar hebben precies 3 mensen een serieus antwoord op gegeven dus waarom zou ik de rest serieus nemen???

Is dit een serieus topic?

O-)

Op 28 juni 2023 18:45:52 schreef old brumax:
en hij hoefd geen extra stroom te hebben de dynamo levert voldoende om dat gas te produceren dus 50 % pure winst

OK. Jij bent gevaarlijk onbewust van de gaten in jou kennis.

Je hebt "wetten" en "wetten".

Allereerst en daar hebben we hier zelden mee te maken zijn er wetten die door de overheid worden uitgevaardigd. Sommige zijn ze strict om andere kan je als niemand kijkt zomaar overtreden en dan zijn er geen consequenties.

Dan heb je wetten zoals de wet van Ohm. Mijnheer Ohm dacht dat ie een wetmatigheid van de natuur had gevonden, maar dat blijkt achteraf helemaal niet zo te zijn. Er zijn bepaalde onderdelen die zich binnen bepaalde grenzen aan die "wet" houden, maar voor de rest is er niets "wet" aan.

Er dan zijn natuurwetten. Die maken de essentie van hoe dit universum werkt. Als je ergens tegenaanduwt dan duwt dat ding terug tegen jou. Wet: Het is ONMOGELIJK om hieraan te ontkomen. En de wet van behoud van energie: Energie kan nooit gemaakt worden, hooguit van de ene vorm in de andere vorm omgezet.

Jij zegt dat je een systeem gaat maken die dat gaat overtreden. Hoe vaak jij op google of youtube hebt gezien dat het werkt maakt niet uit. Het werkt niet. Het kan niet werken. De nobelprijs van 2030 staat voor je klaar als het je lukt.

Ik vertrouw op de natuurwetten.

Heb je t al eens doorgerekend?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingswarmte

Diesel geeft 36000 MJ/m3 of 36 MJ/liter
Waterstof 10,8 MJ/m3 of 10,8 kJ/liter

Je hebt dus ongeveer 3333,3 liter waterstof nodog om net zover te komen als op diesel

In 1 liter water zit ongeveer 1,25 liter waterstof en je heb dan 2666,67 liter water nodig om net zover te komen als op diesel.

Met een tankinhoud van 100 liter water kom je dus niet zo heel ver. Mag je zelf uitrekenen hoever je daarmee komt.

Dat dus,
Zelfs als je het complete detonatie vermogen van 286kJ/mol(18 gram) gebruikt

Moeten er nog 2-3 liters water in

100% efficient electrolyse kost 39kWh per liter
Dus je motor staat een uur lang zijn complete vermogen in het water te duwen, om een liter diesel aan vermogen terug te krijgen

En dat is zonder verliezen?

Op 28 juni 2023 21:25:47 schreef benleentje:
In 1 liter water zit ongeveer 1,25 liter waterstof...

Ik heb zo vaag het gevoel dat je een factor 1000 ernaast zit, maar het is al lang geleden dat ik iets aan schei- en natuurkunde deed.

Op 28 juni 2023 21:51:20 schreef DK:
Dat dus,
Zelfs als je het complete detonatie vermogen van 286kJ/mol(18 gram) gebruikt

Moeten er nog 2-3 liters water in

100% efficient electrolyse kost 39kWh per liter
Dus je motor staat een uur lang zijn complete vermogen in het water te duwen, om een liter diesel aan vermogen terug te krijgen

En dat is zonder verliezen?

Via een 6 mm slangetje en met een dynamo die geen energie gebruikt 8)7

Inderdaad, water bestaat uit 2 waterstofatomen met elk een massa van 1 g/mol en een zuurstofatoom met een massa van 16 g/mol dus dan heb je 2/18 massaverhouding waterstof en de dichtheid van water is ongeveer 1 dus dan heb je 0,11 kg waterstof. Waterstof is het lichtste gas met een dichtheid van slechts 0,083 kg per m3 oftewel 1000 liter dus als je dan 0,11 deelt door 0,083 heb je 1,34 kuub oftewel 1340 liter, dus je zit er héél ver naast. Het zou ook niet te best wezen als 1 kuub lucht 1000 kg woog.

Met je dynamo wek je een hoeveelheid knalgas op ter grootte van een waxine lichtje,
En die stuur je de motor in
Die moet dan ineens 50% minder diesel gaan verbruiken?
Dat waakvlampje levert geen 50pk op, die cijfers rijmen gewoon totaal niet

Of zeg je gewoon, 50% minder brandstof = 50% minder vermogen = 50% zuiniger, dat klopt, maar daar heb je geen water voor nodig