Nee ik gebruik KOH en ook backing soda getest en geeft vergelijkbaar resultaat, verhoging oplossing geeft meteen meer gas maar dan vliegt ook de stroom omhoog, voor zover ik nu kan overzien heb ik dus een dynamo van minimaal 60 Amp nodig.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je kijkt naar de beschikbare elementen dan kan je gokken wat er ZOU kunnen gebeuren.
Als je kalium gaat maken, dat reageert heftig zodra het met water in aanraking komt. Het vormt dan KOH (in oplossing) en waterstof. Als het gebeurt, dan krijg je de waterstof die je wilde hebben.
De OH biedt geen elementen die niet al in water zitten, dus geen rare bijstofften.
Met baksoda (NaHCO3), kan je natrium maken, hiervoor geldt hetzelfde als voor kalium. Maar de CO3 zou hier als CO2 gas naar buiten kunnen komen. NIet dat je dat HEEL erg vind, maar goed. Niet de bedoeling. In ieder geval minder giftig dan Cl2 gas.
OT: Natuurkunde prof nadat we wat met helium hadden zitten spelen: Hey CO2 is zwaarder dan lucht, zou je stem dan zwaar worden? Wacht, ik heb hier een CO2 fles... Ik heb het hem afgeraden: Een teug CO2 is dodelijk is mijn inschatting. Hij wilde niet luisteren naar het eerstejaars studentje. Wat er toen gebeurde is dus zijn eigen schuld. Blijkt dat het lichaam op tijd door heeft dat het geen goed plan is. Met zwavel hexafluoride lukt het wel.
Wacht, ik heb hier een CO2 fles... Ik heb het hem afgeraden: Een teug CO2 is dodelijk is mijn inschatting. Hij wilde niet luisteren naar het eerstejaars studentje. Wat er toen gebeurde is dus zijn eigen schuld.
En wat gebeurde er toen? Nu maak je me nieuwsgierig. Wel een rare prof trouwens die dit soort van dingen doet. Is dit verhaal echt waar?
Op 4 juli 2023 14:15:28 schreef old brumax:
Nee ik gebruik KOH en ook backing soda getest en geeft vergelijkbaar resultaat, verhoging oplossing geeft meteen meer gas maar dan vliegt ook de stroom omhoog, voor zover ik nu kan overzien heb ik dus een dynamo van minimaal 60 Amp nodig.
Die dynamo van 60 Ampere zal, bij volle belasting, al snel een liter brandstof per 100 kilometer extra gebruiken.
Waarschijnlijk nog meer omdat er flink veel extra warmte gegenereerd zal worden door de verliezen in dyname etc.
Ik ben bang dat dit hele plan, ook al zou het ooit werken, alleen maar meer gaat kosten dan dat het winst op gaat leveren.
Ik ben dan ook heel erg benieuwd wat uiteindelijk het resultaat gaat worden.
Er zijn genoeg auto's die nu ook al een 80 -100Amp dynamo hebben dus is niet zó extreem, als je voor een auto die zeg 70 pk heeft hoeveel pk raak ik dan kwijt als er een 100Amp dynamo aan hangt4-5-6???
blijft er nog genoeg over om 120-130 te rijden, harder mag hier toch niet dus...
60A x 12V = 720W = 1pk.
Het maakt niet uit of de auto 20km/h of 200km/h rijdt. Het blijft 1pk 'verlies'. In werkelijkheid iets meer, want het rendement van de dynamo is niet 100% en de accuspanning tijdens rijden is hoger dan 12V.
Op 4 juli 2023 18:19:44 schreef revado:
Die dynamo van 60 Ampere zal, bij volle belasting, al snel een liter brandstof per 100 kilometer extra gebruiken.
Waarschijnlijk nog meer
Eens kijken of dat klopt.
Bij 60A heb ik 720W extra vermogen nodig. Voor het gemak reken ik 1000W. Benzine heeft een energieinhoud van 10kWh per liter. Stel ik rijd gemiddeld 50 km/h, dan moet ik 2 uur rijden per 100 km. In die 2 uur verbruik ik 0,2 liter benzine extra, want dan heb ik 2kWh extra elektrische energie verbruikt. Het rendement van de motor is ca 40%, dus in werkelijkheid heb ik 0,5l benzine per 100 km extra nodig. Het extra verbruik valt wel mee.
Op 4 juli 2023 18:53:16 schreef ohm pi:
Het extra verbruik valt wel mee.
tuurlijk valt dat mee,
je genereert dan ook lang niet genoeg gas om die auto vervolgens op te laten lopen
Revado stelt dat het extra verbruik meer dan een liter per 100 km is.
Ik kom uit op ongeveer een halve liter per 100 km. Dat valt dus mee.
Over het nut en het rendement van het gas zeg ik niks.
en jullie rijden ook altijd met het licht uit overdag en geen verwarming aan en geen ruitenverwarming aan en al helemaal geen airco!!!! 
En dat is echt onnodig verlies en er zijn nog veel meer van die "leuke" dingen die men heel gewoon vind.
[Bericht gewijzigd door old brumax op (28%)]
Ik denk dat het veel te gunstig is berekend.
De aandrijfriem haalt mechanisch waarschijnlijk al geen 80% rendement en de dynamo haalt elektrisch waarschijnlijk ook geen 80%.
Al is het wel zo, dan wordt het 80% van 80% = 64% voor het geheel.
En 40% voor een benzinemotor is ook veel te gunstig ingeschat. Waarschijnlijk is 25-30% meer realistisch. En bovendien is dat dan alleen bij vollast. Als een benzinemotor op deellast draait zakt het rendement heel ver terug. (Diesels houden bij deellast wel bijna hetzelfde rendement).
Op 4 juli 2023 18:43:43 schreef old brumax:
Er zijn genoeg auto's die nu ook al een 80 -100Amp dynamo hebben dus is niet zó extreem,
Mijn 22 jaar oude Citroen HDi (Diesel) heeft al een dynamo van 120A. Dat is ook vanwege de elektrische koelwaterverwarming bij koude start.
Op 4 juli 2023 19:31:16 schreef old brumax:
en jullie rijden ook altijd met het licht uit overdag en geen verwarming aan en geen ruitenverwarming aan en al helemaal geen airco!!!!
die dynamo maakt die 100A inderdaad makkelijk om dat allemaal aan te drijven,
maar jij denkt dat je 100A in water duwt, en daar je auto op laat lopen
maar die 100A in water levert net genoeg bubbeltjes, daar loopt je auto nog niet stationair op
hang er nog maar een paar dynamo's bij
Op 4 juli 2023 19:31:16 schreef old brumax:
En dat is echt onnodig verlies en er zijn nog veel meer van die "leuke" dingen die men heel gewoon vind.
Dat gebruik ik allemaal wel, en dat met een diesel die 1:18 loopt 
Op 4 juli 2023 19:34:04 schreef DK:
[...]
die dynamo maakt die 100A inderdaad makkelijk om dat allemaal aan te drijven,
maar jij denkt dat je 100A in water duwt, en daar je auto op laat lopen
maar die 100A in water levert net genoeg bubbeltjes, daar loopt je auto nog niet stationair ophang er nog maar een paar dynamo's bij
Dat is ook wat ik er mee aan wilde geven, het kost alleen maar brandstof.
Even een grove berekening.
Rendement dynamo 80%, rendement elektrolyse 50%, rendement benzinemotor 30% (bij vollast).
Deze keten wordt dan 80% van 50% van 30% = 12%.
Als het al zou werken dan houd je 12% over van je energie. Dus er moet van elders 88% energie bij wil je het alleen al draaiend houden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het gaat er niet om of je dynamo het kan. of hoeveel pk's je auto verliest, het gaat er om dat je 1 of 2 pk meer "gas" moet geven om hetzelfde uit de auto te halen als voor de modificatie.
Als je snelweg rijdt in een gestroomlijnde auto dan zal dat ongeveer 15kW zijn, als je dan 1kW extra nodig hebt scheelt dat waarschijnlijk ongeveer 6% op je brandstofverbruik.
@alfred: Volgens mij wil hij het bijmenngen. Dus als ie 1kW aan energie in de elektrolyse stopt komt er volgens jou berekening zo'n 120W aan waterstof/zuurstof vrij.
Als je dit bijmengt bij de benzine voor 15kW, dan ZOU het kunnen dat het rendement van de motor zodanig verbetert dat je meer dan de originele 15kW overhoudt. Dit lijkt me stug, maar het ZOU kunnen. (die 30% is behoorlijk belabberd, dus ALS je dat naar 40% zou krijgen, dan win je dik!)
[Bericht gewijzigd door rew op (38%)]
benleentje
Golden Member
Op 4 juli 2023 18:43:43 schreef old brumax:
Er zijn genoeg auto's die nu ook al een 80 -100Amp dynamo hebben dus is niet zó extreem, als je voor een auto die zeg 70 pk heeft hoeveel pk raak ik dan kwijt als er een 100Amp dynamo aan hangt4-5-6???
blijft er nog genoeg over om 120-130 te rijden, harder mag hier toch niet dus...
JIj wilt dus geheel zonder benzine of diesel en enkel op waterstof gaan rijden toch?
Dus jij hebt helemaal geen 70PK waar wou je dat vandaan halen? Dan moet je eerst die hoeveelheid waterstof al op voorraad hebben, maar voor zover ik begreep heb je geen voorraad omdat de uitgang van je waterstof productie direct naar je motor gaat.
De waterstof elementen moeten dan eerst die hoeveelheid waterstof gaan maken. Stel dat je 40kW nodig hebt, dan moet je eerst elektrische energie naar je waterstof elementen sturen. De efficiëntie van elektrolyse is 70% dus je heb eerst 57kW uit je accu nodig om voor 40kW aan waterstof te maken.
Uit een 12V accu is 4750A, maar goed het hoeft niet per se een 12V systeem te zijn dat mag ook veel hoger zijn en dat moet ook wel met dergelijke vermogens
Oke mooi dan heb je nu 40kW, maar je accu is leeg. Omdat je al 57kW uit je accu moest halen heb je niet veel aan een 100A dynamo daar moet iets groters in. We nemen een 60kW dynamo met een extreem goed rendement van 90%.
Van de 40kW die nu we nu via de motor beschikbaar hebben gebruiken we 20kW voor het rijden en 20kW gaat naar de dynamo en daarvan gaat er 18kW naar de accu.
Als we dat nu 1 uur volhouden dan kunnen we alles uitdrukken in kWh.
Je begon dan bv met een accu waar 60kWh in zat
De waterstof elementen hebben daar 57kWh uitgehaald om er 40kWh aan waterstof van te maken.
Er is 20kWh naar het rijden gegaan.
Er is 18kWh weer terug naar de accu gegaan.
De accu heeft nu 60 - 57 + 18 = nog 21kWh over en je hebt 39kWh verbruikt uit de accu.
Als je volledig elektrisch had gereden dan had je met een verbruik van 39kWh dus 2x zover kunnen komen.
Maar ik hoop in ieder geval dat nu wel duidelijk moet zijn dat je met een 60 of 100A dynamo op 12 of zelfs 24V niets gaat bereiken.
Om 100km/h te rijden heb ca 18kW nodig.
Dus wat dat betreft is mijn bereken realistisch
Als je op minder vermogen ga beginnen is er voor elke verdubbeling van de snelheid 4x meer vermogen nodig. Dus bij halveren van de snelheid is er 4x minder vermogen nodig, maar dat geld enkel voor de luchtweerstand en bij lage snelheden is de wrijving van je banden meer dominant. Er is dus ook een soort van minimum vermogen om de auto in beweging te krijgen en 1 voor om hem in bewegin te houden voor hele lage snelheden.
Voor 50km/h heb je ongeveer 5kW nodig
Voor 25 km/h heb je 1,5kW nodig.
Een 100A 12V dynamo = 1,2kW. En dus goed voor snelheden tot ca 20km/h.
Die snelheden zijn een beetje natte vinger werk en niet specifiek voor een bepaalde auto. Hoe minder de luchtweerstand des te meer snelheid.
Verspilde moeite, dat het energietechnisch kansloos is wisten we op pagina 1 van dit topic al. Daar hoef je zelfs niet eens aan te rekenen.
Het komt allemaal uit het idee dat je energie uit water kunt halen. Nee, je kunt water omvormen naar iets waar energie in zit (waterstof) maar die energie heb je er wel zelf eerst in de vorm van elektriciteit in gestopt.
rew
Voor diegenen die (ook) wat willen leren over elektrolyse....
Ik heb even staan babbelen met de professionals hier op de gang.
* KOH is een prima zout om te gebruiken.
* De reactie start bij 1.48V en "overvoltage" gaat in elektrische verliezen zitten (weerstand). Die weerstand wil je zo laag mogelijk hebben.
* Elektrische aansluitverliezen zijn natuurlijk te meten en te voorkomen. Daarnaast heb je ook nog de weerstand van je elektroliet. Om die zo laag mogelijk te hebben wil je zo min mogelijk afstand tussen je platen. Voor hun toepassing doen ze er een membraan tussen om de O2 van de H2 gescheiden te houden, als je knalgas wil, hoeft dat niet en kan je dichter bij mekaar.
* Een goede temperatuur om de reacties vlot te laten werken is 80 graden als je de boel bij atmosferische druk wil laten plaatsvinden. Je wilt kennelijk wat marge ten opzichte van het kookpunt van het water.
* Niet atmosferisch (handig als je de waterstof ook onder druk wil "opleveren") werkt men meestal met "30 bar". De reacties gaan beter/sneller bij hogere temperatuur, dus weer ga je "iets" onder de kooktemperatuur van water zitten, maar dan dus bij die 30bar.
* Typische stroomdichtheid is 100mA / cm2
Merk op dat deze jongens HELEMAAL niet te spreken zijn over een 10% verlies in een "omzetting" van bijvoorbeeld een DCDC converter. (maar het relatief prima vind dat je maar 60% rendement haalt door 2.5V op een cel te zetten waar 1.5V gebruikt wordt voor de chemie).
Ik heb niet durven vragen naar de KOH concentratie in het water.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 4 juli 2023 20:43:33 schreef Sine:
Het komt allemaal uit het idee dat je energie uit water kunt halen.
Of het idee dat je "gratis" energie uit de generator kunt halen, want "hij draait toch al". Die mensen begrijpen dus niet dat het koppel toeneemt als je meer stroom gaat trekken. (Koppel? Watisdat?)
Dat je de motor niet op alleen dit gas kunt laten lopen lijkt me bijzonder duidelijk, en als iemand beweert dat het rendement er gigantisch veel beter van zou worden, lijkt me het handig om dat eerst even te laten zien, en/of theoretisch te onderbouwen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (27%)]
Op 7 juli 2023 17:31:46 schreef SparkyGSX:
[...]Of het idee dat je "gratis" energie uit de generator kunt halen, want "hij draait toch al". Die mensen begrijpen dus niet dat het koppel toeneemt als je meer stroom gaat trekken. (Koppel? Watisdat?)
Ja, daar hadden we er ook al een paar van ja. Dat krijg je als je geen flauw benul hebt hoe de basis concepten van dit soort dingen in elkaar zitten.
Wat niet helpt zijn scammers die je graag bouwtekeningen voor generators die enkel op water lopen verkopen. En filmpjes van hun "werkende" bouwsels laten zien.
En dan het liefst met ondertitels als "iedereen kan dit bouwen met drie elastiekjes een paperclip en een stukje kauwgum"
Zo heb ik eens een discussie gehad met iemand over licht overdag aan bij een auto.
Dat kost extra brandstof was mijn reactie.
Hoe kom je daar nou bij, dat komt gewoon uit de accu was het antwoord.
Veel mensen hebben geen benul hoe iets werkt.
TS heeft van een vage kennis een fantasieverhaal gehoord en gelooft daar heilig in.
Die vage kennis zal vast nog wel met die uniek zuinige mercedes diesel rijden toch?
Die zou ik dan eerst maar eens gaan bekijken als voorbeeld.
Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg...
Op 7 juli 2023 22:02:49 schreef revado:
Dat kost extra brandstof was mijn reactie.
Hoe kom je daar nou bij, dat komt gewoon uit de accu was het antwoord.
Veel mensen hebben geen benul hoe iets werkt.
ja, die heb ik ook al veel gehad. en die accu wordt opgeladen door de dynamo krijg je daarna te horen.
maar dat de dynamo de motor 'tegenhoud' en extra brandstof kost... dat hebben ze niet begrepen.
ook die audio gasten in de auto. de dynamo trekt het niet om de stroom te leveren naar de versterkers.
dan is die hun oplossing: we zetten er een 2de accu in...
Op 7 juli 2023 22:02:49 schreef revado:
Dat kost extra brandstof was mijn reactie..
Maar hoe sneller je rijdt, des te lager is het extra verbruik per kilometer.