Hoi,

Merk inderdaad geen verschil bij de volume knop.
Subwoofer gaat wel heel hard geluid maken bij de high input maar daar zit niks aan.
Ook de phase van 0-180 gaat ie uit zijn dak.

Ik dacht dat er een probleem was met de potmeters maar je zelf versterker gedeeltde waar doel je dan precies op.

En waar kan ik het beste meten? Probleem begint zodra de zwarte kabel van de lfe wordt aangesloten. Sluit ik die zwarte draad samen met de ground op het bord dan is is gewoon rustig. Maar dan werkt de volume ook niet.

Hemant

Je meet die printen los van de plaat waar ze op horen te zitten, zie ik dat goed van de foto's?

Creeer je daarmee niet een ground loop die mogelijk brom veroorzaakt? De achterplaat is duidelijk kaal gemaakt op de plekken waar de verschillende printen vastgeschroefd zitten -> sterpunt massa.

sluit eens de ingangen kort. dus een cinch of andere input connector en je zet signaal en massa samen.
als die dan nog bromt, is het in de versterker, als het dan niet meer bromt, komt er externe storing in.

je hebt al gerommeld met de fets, zijn alle verbindingen daar proper en geen ongewenste verbindingen?
ergens een DC met rimpel die in het signaal circuit komt, heb je dit al.

geen brugjes ofzo die je verwijderd hebt door connectors los te maken?

Op 24 april 2023 10:19:18 schreef fred101:

Wat mijn minimale uitrusting is: DMM's, scoop, LCR meter, goed (de)soldeer station, halfgeleidertester (Die laatste uit luiheid, zijn gewoon handiger)

ik trek toch ook mijn plan, heb 2 werkende DMM's, geen scoop, geen lcr meter, geen desoldeerstation, enkel 2 soldeerbouten , geen halfgeleider tester...

mits kennis kan je de halfgeleider tester al direct vervangen door een DMM. een testprintje maken om componenten te testen (bv opamps) heb ik ook al genoeg gedaan.
op het werk vroeger nog zat schemas gemaakt om een bepaald signaal aan een print ingang aan te bieden en dan met scoop de uitgang van die print bekijken en vergelijke met de meegeleverde specs van fabrikant (op het werk wel een scoop)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]

@semtexx: nee ik heb de voel op de plaat aangesloten echter als ik naar de contructie kijk loopt er niks dat massa maakt met de plaat de voetjes can de print zijn van kunstof en ik zie geen aparte kabel. De mosfets zitten op een pad tegen de plaat aan dus die maakt ook geen massa.

@fcapri: ik heb de massa can de cinch doorgelust met de massa van de speakon maar dat maakt niks uit. Alleen als ik de massa van de cinch ook connect met de - van de trafo dan is ie stil maar dat werken de volume knoppen niet ik neem aan dat de potmeters sturen op massa/ground?.

Hemant

nee, de input kortsluiten
draadje tussen signaal en massa aan de ingang, of een cinch connector nemen en beide aansluitingen met elkaar verbinden en dan inpluggen

ENKEL met ingangen doen hé, niet met uitgangen (want dan zal de sub ook snel stil zijn)

wel raar dat massa input aan massa transfo stil wordt, tenzij je de voeding kortsluit. ik neem aan dat je de massa van de transfo na de diode brug meet.

zijn er geen diodes in kortsluiting waardoor er AC in de versterker komt... aangezien je al zekeringen had opgeblazen lijken kapotte diodes ook niet zo gek meer.
immers werk je dus vaak onder spanning aangezien je de zekeringen heb gemeten door spanning over te meten, dus dan heb je snel zat kapotte componenten gemaakt

Hoi,

Heb alleen een digitale input lfe, high input is via speakon. Kan de de lfe kortsluiten?

De - van de lfe heb ik samen met de - van de trafo aangesloten die direct op de print komt even heel kort en toen was de sub stil? Waar zou ik die min dan het beste van moeten aftappen en doorlussen? Bij de 4
Diodes of nog verder?

Hemant

Beste Hermant,

Zoals al meerdere keren geadviseerd, geef het op, je krijgt dit apparaat NOOIT meer zelf aan de gang.
Verkeerde elco's, verkeerde mosfet's aangezet zonder elco's, een eilandje van de print gerukt en ga zo maar door.
Een mosfet die bloedheet wordt zal mogelijk ook andere onderdelen meeslepen in de ondergang.
Onderdelen uit een sloopapparaat overzetten is, en dat heeft @Fred ook al aangegeven, zeer onverstandig.
Dan moeten die onderdelen totaal de zelfde zijn , en ook nog eens 100% zeker goed door ze te meten met een component tester.
Ik bewonder je doorzettingsvermogen maar dit ga je nooit meer zelf gerepareerd krijgen zonder voldoende kennis en meetapparatuur.
Ik heb sterk het vermoeden dat de drivers voor de mosfets ook kapot zijn, en wie weet wat nog meer.
Je bent gestart met een raar geluid / brom.
Die brom is via een omweg weer terug maar nu werkt het helemaal niet meer.
Bij een reparateur zal je er ook niet meer mee aan hoeven te komen omdat er zonder enige kennis in rond geharkt is en dat is het laatste wat een reparateur wil.
Als je wat wil doen met elektronica start dan eens met een simpel bouwpakketje van het een of ander, soldeer dat in elkaar en probeer te doorgronden HOE het werkt, dan kan je een basis kennis opbouwen.

Op 7 juli 2023 14:08:56 schreef hemant_5400z:
Hoi,

Heb alleen een digitale input lfe, high input is via speakon. Kan de de lfe kortsluiten?

De - van de lfe heb ik samen met de - van de trafo aangesloten die direct op de print komt even heel kort en toen was de sub stil? Waar zou ik die min dan het beste van moeten aftappen en doorlussen? Bij de 4
Diodes of nog verder?

Hemant

Voor zover ik weet is de LFE (Low Frequency Effects) ingang juist analoog.

Hoi,

Zodra ik terug ben ga ik het proberen en kijken wat het kortsluit effect is.

Waarschijnlijk krijg ik hem inderdaad niet aan de praat maar is wel een goed manier om de componenten te snappen. Wat betreft de voeding kant heb ik dat nu een beetje door. Nu probeer ik de audio kant een beetje te snappen via deze pcb.

Tzt ga ik kijken of ik ergens een plaat versterker kan scoren zodat ik de sub toch noch kan gebruiken. Voor nu is het echt leren aan de hand van dit bord.

Tips zijn altijd welkom en waardeer jullie feedback.
Hemant