Allereerst even voor de goede orde: we hebben het over elektromotoren. In deze context is "motor" een afkorting voor "elektromotor".
Niet /helemaal/ waar. Als ik een DC motor alleen gecontroleerd 1 kant op wil laten draaien kan ik 1 kant van de motor aan de VBAT hangen, de andere kant aan de drain van een mosfet waarvan ik de gate PWM met m'n microcontroller. Daar moet dan nog een vrijloop diode naar VBAT bij en klaar is kees! Deze constructie heeft "extra hardware" nodig om regeneratief te kunnen remmen.
(stel even het ideale geval, ik PWM 50%, dan wordt de tegen-EMK gewoon VBAT/2. De drain van de mosfet wordt gewoon die VBAT/2 en die moet ik richting VBAT forceren om te remmen. Je kan alleen "gas bij" geven met die ene mosfet.
Maar met een complete H-brug of zelfs maar een halve H-brug kan je wel regenratief remmen.
Over chemie vs natuurkunde: dat omkeerbaar vs nietomkeerbaar is te kort door de bocht. Eigenlijk is vrijwel alles omkeerbaar. Zo reageert waterstof met zuurstof onder vorming van water, maar dat gaat ook gewoon de andere kant op, mits je de temperatuur opvoert tot zo'n 2000K (of C? maakt niet veel uit).
En stel ik neem een doos met een shot in het midden. De ene kant vaccuum de andere kant gewoon 1bar druk. En nu zet ik het ventiel open zodat de lucht zich verdeelt. Natuurkundig proces dat de temperatuur daalt en zo. Maar niet omkeerbaar. (Je kan tegenwerpen, maar ik kan de boel weer vacuum zuigen en alle lucht weer aan een kant doen! Mij best... Maar dan mag ik ook m'n water verwarmen tot het weer uit mekaar valt in H2 en O2!)
Maar het is een leuke stelling: Zelfs natuurkundigen/chemici zullen even moeten nadenken voor ze de tegenvoorbeelden kunnen oplepelen.
Over de omkeerbare (e-)motor: Je kan een hakenkruis van dunne draadjes heel soepel draaiend ophangen, dan een hoge spanning aanbieden en dat ding gaat draaien. Niet omkeerbaar! We hebben er 1 gevonden!
Over remmen wat de accu inmoet en de laadstroom....
De (eerste) prius had een accu van 1 of 2 kWh.
Als je auto van zeg 1 ton 30m/s rijdt, dan zit daar 1/2 m v2 = 500 * 30 *30 = 0.45 MJ in.
1kWh = 3.6MJ. Dus ga je in 30 sec die energie uit je auto naar de accu transporteren, dan is dat 15C: De accu zou, als je het volhoudt, in 4 minuten (1h/15) vol zijn. Nog steeds 7.5C als die 2kWh zou zijn. Daar zaten dan ook NiCd accus in.
Bij hybride autos is dit een ding waar je serieus over moet nadenken. Bij volledig elektrische autos valt het enorm mee. Heb je zeg 30kWh (dat zijn de kleinste e-autos) dan heb je dus maar C/2 aan laadstroom (eigenlijk C aan het begin aflopend naar nul). Zo heel spannend is dat niet voor een lithium accu.
[Bericht gewijzigd door
rew
op donderdag 13 juli 2023 14:50:50
(17%)