Hoe werkt regeneratief remmen?

Hallo Allemaal,

Ik ben student op een ROC voor de opleiding automonteur. Nu gaan mijn intresses voornamelijk uit naar de elektrische auto's. Nu weet ik (Mede door jullie hulp) hoe de elektrische auto wordt aangedreven middels een AC-motor. Echter hoe werkt het regeneratief remmen? er zit toch geen dynamo in deze motor gebouwd?
Ik zou graag jullie hulp willen.

Bedankt.

Tim

Vrijwel elke elektromotor is ook als generator (dynamo) te gebruiken.
Als motor stuur je er elektriciteit in en hij gaat draaien. Als generator drijf je hem mechanisch aan en er komt elektriciteit uit.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 12 juli 2023 20:59:57 schreef Henry S.:
We verwachten wel wat eigen inbreng: https://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

Tja als je de natuurkunde van een motor leert, kom je ongetwijfeld ook te weten dat de functie omkeerbaar is....
Als een motor al een black box is, is er nog een lange weg te gaan.

GJ_

Moderator

Sowieso zijn natuurkundige processen meestal omkeerbaar.
Zoek op twee- en vier kwadranten regelaars.

Op 12 juli 2023 20:55:29 schreef Student1:
er zit toch geen dynamo in deze motor gebouwd?

Jawel iedere motor is vanzelf een dynamo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 juli 2023 10:14:29 schreef rew:
[...]Jawel iedere motor is vanzelf een dynamo.

Niet iedere motor......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Oh, dan wil ik leren welke ik nu niet kan bedenken....

(Flauw: als je de dynamo van een benzinemotor afsloopt.... Duh!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 juli 2023 21:22:20 schreef GJ_:
Sowieso zijn natuurkundige processen meestal omkeerbaar.

Mijn biologieleraar ('t is de sectie schoolvragen tenslotte) gebruikte dat als definitie: