Het verbaast me hoe chemisch resistent nylon is. Ik had wat in een reageerbuisje met chloroform gedaan maar het lijkt gewoon niet te worden aangetast.
Heb nog even verder gezocht - chloroform met 25% geconcentreerd azijnzuur zou wel moeten werken. Als ik dat heb, en het werkt, dan kan ik wel een paar milliliter van dat duivelse mengsel missen. Geen idee of dat spul (met uiteraard wat nylon er in opgelost) goed als lijm kan werken.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Nylon kan ook niet tegen zoutzuur zover ik weet.
Ik had ook nog even in mijn verzameling gekeken, maar zo'n klein tandwieltje, nada.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (60%)]
Op 20 juli 2023 00:21:30 schreef Tidak Ada:
@RAAF:
Heb je het al eens geprobreerd ??
Ik ga er vanuit dat de fabrikant, mits op de juiste wijze toegepast zoals in het document beschreven is, zijn claim kan waarmaken en dat nylon te verlijmen is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik deed vroeger veel modelbouw en toe haalde ik een keer ipv de lijm die ik normaal had een andere sneldrogende lijm, gewoon bij de bouwmarkt. Ik denk een CA ofzo, is te lang geleden. Resultaat was dat het de plastic onderdeeltjes helemaal rubberachtig maakte...sinds dien weet ik dat niet alle lijm overal voor geschikt is 
Wat ik wel eens gedaan heb met kunststof tandwielen van een RC helicopter was wat kneedbaar metaal ipv het afgebroken tandje doen, dan met het andere tandwiel er een paar keer overeen rollen. Laten drogen en afwerken. Tot mijn verrassing werkte dat heel goed. Niet geschikt voor jou toepassing maar mogelijk heeft iemand er wat aan.
OT Ledlover, werk jij wel eens met fuming nitro-accid (salpeterzuur dacht ik) Daar kun je ICs mee oplossen zodat de die overblijft. Zou ik wel willen maar durf het niet aan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 20 juli 2023 08:56:59 schreef RAAF12:
[...]
Ik ga er vanuit dat de fabrikant, mits op de juiste wijze toegepast zoals in het document beschreven is, zijn claim kan waarmaken en dat nylon te verlijmen is.
Hangt er echt vannaf wat je onder 'lijmen' verstaat. Moet het er niet afvallen, of moet het tegen flinke trek- of schuifkrachten kunnen.
Cellotape® plakt ook op nylon, maar je kunt er niet twee plaatjs mee bevestigen. Het heet dan ook ook plakband.
Ik heb polyethyleenschuimplaten als isolatie aan de binnkant wanden van mijn busje geplakt met BISON-TIX® dat houdt wel dankzij het lichte gewicht, maar laat duidlijk los aan de randen.
Tandwiel van de distributie van een LandRover heeft het en paar km uitgehouden. Toen was het over.
Op 20 juli 2023 10:24:26 schreef Arco:
Werkt limoneen niet met nylon? (is het wel nylon?)
Denk het wel, heb het tandwiel vast gelijmd aan een stukje plexiglas met Bison hard plastic lijm.
Na uitharden trek je het er zo uit en blijft er een mooie tandwiel afdruk achter op het plexiglas wat muur vast zit. Fun stuff
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als je dat herhaalt voor het hele tandwiel (inclusief gat) heb je dus een mal en kun je onbeperkt tandwieltjes gieten/maken... 
Op 20 juli 2023 20:10:54 schreef fatbeard:
Als je dat herhaalt voor het hele tandwiel (inclusief gat) heb je dus een mal en kun je onbeperkt tandwieltjes gieten/maken...
Voelt een beetje als een goed business model 
Dag nijhuisr,
ik heb hier een messing tandwieltje van een mini stepper motor,10 tanden, diameter 2 mm en gat van 0,8 mm.Echter rechte tanden! Proberen? Kost een postzegel, of ophalen in Tiel.
Groet, Douwe
Op 20 juli 2023 10:01:48 schreef fred101:
OT Ledlover, werk jij wel eens met fuming nitro-accid (salpeterzuur dacht ik) Daar kun je ICs mee oplossen zodat de die overblijft. Zou ik wel willen maar durf het niet aan.
Die concentratie heb ik niet. Kan het eventueel wel distilleren uit een lagere concentratie maar ik heb geen reden om het te hebben, dus is het niet helemaal de bedoeling dat ik het maak.
Op 20 juli 2023 23:34:05 schreef B.D.:
Dag nijhuisr,
ik heb hier een messing tandwieltje van een mini stepper motor,10 tanden, diameter 2 mm en gat van 0,8 mm.Echter rechte tanden! Proberen? Kost een postzegel, of ophalen in Tiel.
Groet, Douwe
Bedankt Douwe,
Helaas gaat dat echt niet werken helaas.
Nou nog even bezig geweest met het tandwiel, en ik denk dat het wel klaar is voor 2K lijm.
Ik heb de scheur vrij gekregen van overig nylon en hij sluit nu zo mooi dat het tandwiel keurig rond draait met het worm tandwiel zonder eruit te schieten of dead spot heeft.
Ik heb de binnenkant bekrast met een pin van een header die ik met een afbreek mesje wat "nare" kartel randjes heb gegeven. Er kwamen wat vlokje uit en het tandwiel draait nog mooi rond de as met het wormwiel zonder speling.
Ik denk dat opvullen met 2K lijm het geheel mechanisch vast zet op de metalen as die ook goed opgeruwd is.
Heeft 2K lijm een beetje vullend vermogen?
Vandaag maar eens het tandwieltje vast gezet met 2K lijm
Ik had de kopse kanten van het tandwiel opgeschuurd met korrel 400 voor mechanische grip.
De rechter kant had toch teveel lijm en liep dus stroef tegen de kunststof zitting zoals op de foto te zien is. Met een mesje kon ik er een ringetje afsteken zodat het nu zeer mooi vrij draait.
Het tandwiel zit vast en genoeg voor het schuiven van de laser, Ik ga het gebak morgen in elkaar zetten en dan kijken of het nog allemaal werkt.
Nog even een update.
Het werkt nog steeds prima, tandwiel houd het prima.
Het is dus wel te "lijmen" (vastzetten) met mechanische frictie met 2K lijm