hoi,
ik kreeg een mengpaneel Dynacord CMS1000, waar koffie in gelopen was. IC 51+53 TL072 waren defect, en daar kwam ook geen voeding meer aan. weerstand 804+805 die waren defect, na vervangen van de weerstanden, en nieuwe TL072 erin, krijgen deze ook weer netjes stroom.
alles werkt nu, alleen bij inschakelen van FX2 gaat het groene ledje niet aan. bij FX1 wel. bij aanraking van een kant van de led met een ijzeren pincet, gaat het ledje WEL branden. dit effect is bij FX1 en FX2 hetzelfde.
ook wijkt weerstand R745 = gemeten 0.430k hoort bij FX1 af van zijn buurman R773 = gemeten 21 ohm hoort bij FX2
het zou natuurlijk de schakelaar kunnen zijn, alleen heb ik geen schema, of misschien is er hier iemand die deze apparaten goed kent, en weet welke waarde de weerstanden hebben bij FX1 en FX2, door de koffie is dat niet leesbaar meer.
gr
rob
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoi,
Ja chippies zijn nieuw, alles is top schoongemaakt, daarom zijn de letters cijfers van de smd's af. De chips op de foto zijn de nieuwe
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dan ben ik benieuwd waar je mee schoongemaakt hebt of waar je SMD'tjes vandaan komen, want ik moet echt hele rare dingen doen om de opdruk van IC's en weerstanden te laten verdwijnen met schoonmaken.
Met een messing borstel is het niet zo moeilijk om de opdruk van een IC te laten verdwijnen (afhankelijk van de manier hoe het IC gemarkeerd is) maar zo'n borstel laat ook een duidelijke goud-kleurige verkleuring achter.
Maar als je een weerstand treft die, vergeleken met zijn buurman, 20 keer zo groot geworden is in waarde én tot het defecte indicator-LEDje behoort, kun je daar dan niet enige conclusie uit trekken?
Sowieso is het wel handig om de opdruk dan ergens te noteren zodat je na schoonmaak weet waar wat zat...
Ik heb m zelf niet schoongemaakt, kreeg m schoongemaakt binnen ?
Weerstand eraf gehaald,.die is goed, dus het zit ergens anders
Op de achterkant zit ook nog een printplaat,.daar was ook een 2.2r smd van kapot
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Beide kanalen zijn identiek dus mag je er van uitgaan dat de waarde van de weerstand in het werkende kanaal de juiste is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je moet idd goed je best doen om opdruk te verwijderen. Behalve als het om relabelde fake Ali-zooi gaat 
Ik zal eens vragen hoe hij de text van de smd onderdelen heeft af gekregen,...
Ik ga morgen kijken of het geluid goed is, als dat goed is, moet het ledje maar uit blijven ...
Alles werkt nu, alleen FX2 , daar komt geen signaal binnen op de tl702. Ik heb geen idee waarvandaan het moet komen, ook als ik het knopje bij fx2 indruk , gaat het ledje niet aan.
Ik denk dat onderop , daar zit ook een printplaat, dat het daar vandaan moet komen.
Iemand enig idee,
fred101
Golden Member
Hoi, aan de onderkant zitten 2 Ne5532, waar ik op de uitkomend signaal een stroom meet van zo'n 3 volt, dat lijkt me niet goed.
Kan ik de ne5532 vervangen voor de tl072,
Gr rob
fred101
Golden Member
Een stroom van 3V ??????????????? Dat is niet goed, tijd voor een echte DMM
Ik neem aan dat je spanning bedoeld. AC of DC of AC+DC ? Je hebt niks aan een DMM hier. Wat zegt je scoop ?
Ik heb helaas geen scoop, zijn die kleine modellen van ali wat ?
Ne5532:
Ik meet op 4 en 8 +en-16v dat is goed
Op alle andere poten +2,5 tot 3,5v
Gemeten met een multimeter.
Kan de ne5532 vervangen worden voor een tl072?
pa3gws
Let eens goed op wat je schrijft controleer het met preview.
Want is het nou een 5532 of een 5533 en heb je het over een TL703 of een TL072?
pa3gws
Kijk dat is beter je kan de 5532 vervangen voor een TL072.
Er zal wel iets verschil in de specs zitten maar dat ga je in de mixer niet merken. 
fred101
Golden Member
Fred schreef: AC of DC of AC+DC ? Je hebt niks aan een DMM hier.
Uit die opamp hoort mogelijk een AC spanning te komen, maar het kan ook een DC component hebben. Of DC is wel goed, zonder schema weet mijn glazen bol het niet. Zonder scoop jij ook niet 
Daarom heb je bij dit soort werk een scoop nodig. Zo'n Ali gadget is geen scoop maar het is beter dan helemaal blind bezig zijn.
Er zijn hier vast mensen die masochistisch genoeg zijn om principieel zonder scoop te willen werken, die weten vast wel wat truukjes om toch wat gerichter te kunnen gokken.
Die TL07x serie zijn jfet-opamps. Die NE55 serie zijn dat volgens mij niet. Zie datasheets. Ik zou het origineel houden als het om geluid gaat. PA3GWS is een audioman, als hij het zegt zal het wel goed zijn.
Als die TL072 opamp waar niks uitkomt degene is waar de opdruk van af gepoetst is en het ding van Ali komt dan zou ik eerst eens een andere proberen. Zou zomaar iets heel anders kunnen zijn of gewoon kapot. Opamps kosten bijna niks, die zou ik nooit bij Ali kopen (Ik koop er helemaal niks)
Even op een breadboard prikken, potmeter op de ingang, led op de uitgang. Draai aan de pot en de led moet in intensiteit veranderen (Wel weerstand erbij) Simpele test, paar minuten werk.
pa3gws
Van een TL072 boen je de opdruk er inderdaad niet vanaf.
Dat is er meestal in gelaserd zijn het Ali dingen dan in de vuilbak ermee en bij een goede toko nieuwe kopen.
pa3gws
Weet je al waarmee hij is schoongemaakt?
Als dat een erg agressief goedje is geweest kan er meer onzichtbare schade in zitten.
fred101
Golden Member
Is dit een "voor schoonmaken" foto ?
Wat bedoel je met tussendoor ? Een innerlayer of onder het IC door.
pa3gws
Laat mij raden er zat Coca Cola in?
Dan kan een pootje van het ic zijn weggevreten.
En gelijk een advies komt er Cola in een dergelijk apparaat dan gelijk de spanning eraf en ter reparatie aanbieden.
Lukt dat laatste niet spoel het apparaat dan uit onder de warme douche.
Klinkt een beetje vreemd maar alles beter dan Cola die blijft zitten.
Daarna natuurlijk het ding laten drogen en niet meer aanzetten tot hij bij de reparateur cq schoonmaker is geweest. 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Niet raden, gewoon lezen. Openingszin:
ik kreeg een mengpaneel Dynacord CMS1000, waar koffie in gelopen was