Hallo

Onlang heb ik deze WL-134 rfid lezer module gekocht omdat mijn DIP chiplezer de chip moeilijk kon vinden bij mijn hond.
Mijn chineese vrijwillegers vonden de lezer niet leuk en liepen er van weg.. Dat maakt het experimenteren wat moeilijk :) . Dan maar even bij de lokale dierenarts gestopt voor een rfid chip waarmee ze huisdieren chippen. Het experimenteren kon beginnen.

DE pcb ziet er als volgt uit:

Klein, enkelzijdig bestukt en een 2-laagse pcb.
De chips, Vreg en transistoren zijn natuurlijk afgelaserd waardoor het gokken werd welke componenten dit zijn.

De lezer voldoet aan de opgegeven specs, kan de rfid rijstkorrel lezen vanop ongeveer 18cm afstand op 9V voedingsspanning en ongeveer 16cm op 5V voedingsspanning. Dit met de rijstkorrel georiënteerd voor optimale koppeling met de spoel.
Vervolgens ben ik tot volgens schema gekomen.

De refdes in het schema komt niet overeen met de silkscreen op de pcb. Op de pcb staat maar de helft van de silkscreen.
De 134.5kHz kloksignaal wordt gegenereerd door het kristal van 17.1776MHz af te tappen en de delen door 128 met een 74HCT393. De opamp ben ik niet zeker maar ik vermoedt dat dit ofwel een LM358 of een TL072 is (deze zou logischer zijn omwille van de hogere bandbreedte). Natuurlijk kan bijna iedere dual opamp hier op passen, de pinout is generiek.
Voor de LDO weet ik niet welke dit is. Pin 1 = gnd, 2 = Vin, 3 = Vout.
De microcontroller vermoedt ik dat dit een PIC16F88 is, de pinout komt grotendeels overeen (enkel de tx pin van de uart niet). Wanneer ik de chip aansluit aan de pickit2, herkent hij niets. Misschien is dit een OTP chip? Onder de chip lopen enkele banen maar ik heb geen enkele over het hoofd gezien.

De transistoren voor de eindtrap ken ik ook niet. Ik heb het volgende gemeten voor Q1

En Q2:

Nu nog een vraag, wat zou ik moeten doen om het leesbereik te vergroten? Grotere spoel? Meer versterking van het signaal? Meer vermogen in de spoel sturen?
Waarom wil ik dit, zelfs met deze lezer kon ik de chip in mijn shetlanders net vinden. Met de DIP chiplezer ging dit totaal niet, zelfs met andere chiplezers niet, de Halo chiplezer kon dit wel.

Edit: net gezien dat de weerstand aan de uitgang van de opamp naar de µc verkeerd benoemt was, is nu gecorrigeerd.