sorry voor mijn onwetendheid alvast)
kan ik van 190v - 250v (camping stroom) naar een nette 230v ?
het idee: een esp32 de "vieze" spanning te laten meten met daarbij zelf een Ampere (2A tot 16A) instellen en de "nette" uitgang die in het campeermiddel zit op basis van de max Watt te laten in/uit schakelen.
- het in/uit schakelen is meer dat we niet de campingzekering eruit laten knallen, met het vermogen wat er gefiltert eruit komt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoiets?: https://www.mypni.nl/pni-svm2000va-spanningsstabilisator-met-servomoto…
Is wel een goedkope, ik weet niet of die ook goed zijn...
Is meestal een variac met een servo eraan geknoopt...
variac is denk ik niet wat ik zoek (te zwaar)
kan dat niet via een ac --> dc --> dc --> ac conversie ?
als ik het beste geval bv 190v/4A --> 230v/3,3A overhoud is dat niet zo erg, als de Watt gelijk zou blijven (als ik de theorie een beetje begrijp)
Wat probeer je nu eigenlijk op te lossen? Welke apparaten werken niet goed?
Je kan heel lomp een 12 of 24v schakelende voeding met een 12 of 24v naar 230v sinus omvormer er achter nemen. Maar als de apparaten die je gebruikt al een schakelende voeding hebben, doe je dus onnodig dubbel werk.
Variacs heb je in ieder formaat, een servogestuurde variac is een tried and tested, betrouwbare oplossing. Voor die 3,3a die je noemt, moet je het geheel wel op minder dan 10kg kunnen krijgen. Doe 10 liter minder in je drinkwatertank (aanvullen op locatie) en je zit alweer goed.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (32%)]
de situatie --> je camping zekering waarvan je staat te sabbelen slaat uit en ff fixen betekend vaak de eigenaar opsporen en die zijn niet altijd happy om na 23:00 op te draven.. of hebben betere dingen te doen.
Dus voorkomen is beter als genezen.
ik wil 1 of meerdere relais aansturen op basis van de netspanning dus 190-250v x ?Ampere trek je teveel Watt dan moet het relais gewoon die aansluiting uitschakelen totdat de last ervan af is.
campings hebben doorgaans 4,6,10Ampere zoiezo is het makkelijker als je gewoon "slim" kan de stopcontacten in de caravan aan/uit kan zetten, niet iedereen is echt bewust van het stroom verbruik..
+ omdat ik onnodig inschakel/uitschakel ruis wil voorkomen leek me dat handig via een filter ofzo af te vangen, en waarom niet 1 voor de inkomende spanningsbron als ertussen ? was de gedachte erna, het zou mooi zijn een stapje verder. zeker als het wat gevoeligere multimedia meuk beschermt ..
niet de vraag, maar wat meer detail: het gaat 90% goed maar je zal net zien dat de wet van murphy intreed als men de verwarming tandje hoger zet (meer watt) of 2 dingen tegelijk, 1 v.d 2 gewoon uitknallen is dan handiger dan lopen naar de receptie oid.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het is me niet duidelijk of je nu de netspanning wilt stabiliseren of de stroom begrenzen? (je noemt beiden)
Voor spanningsstabilisatie is een variac toch echt de simpelste en betrouwbare oplossing...
Doe 1 project tegelijk. Ofwel je spanning fatsoeneren, ofwel je stroomafname begrenzen.
De stroomafname doe je met een shunt (meetweerstand). Meetversterkertje er achter met instelbare gain voor de gewenste stroom. Schmitt trigger. Vertraging om inschakelpieken te negeren. Inverter. Tor. Relais dat uitgeschakeld wordt als je de maximale stroom overschrijdt. Standby voedinkje vóór het relais om de meetschakeling zélf van spanning te voorzien.
Dit doe je voor je stopcontactengroep maar niet voor je verlichting zodat je altijd je begrenzer in het licht kan resetten, en je te grote verbruiker in het licht kan uitschakelen.
Herkennen of de last uitgeschakeld is zou ik achterwege laten. Eventueel wel na een halve minuut weer opnieuw inschakelen (moet genoeg zijn om de te zware verbruiker uit te zetten) zodat je niet handmatig je beveiliging hoeft te resetten.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
kan dat niet via een ac --> dc --> dc --> ac conversie ?
Het is zelfs simpeler: ac -> dc -> ac volstaat.
Op een camping staat men toch met een caravan of mobilhome? Daar zit toch een woonbatterij in? Of, als het om een "stacaravan" gaat, dan kan zo'n woonbatterij alsnog worden toegevoegd.
Laad met de "vieze" netspanning die woonbatterij, en voed dan daaruit een deftige omvormer die "propere" netspanning maakt, in voldoende kwaliteit (sinus?) en vermogen.
Dat laat ook nog de optie open om bij te laden met iets zonnepaneelachtigs.
En voeg aan de woonbatterij een onderspanningsbeveiliging toe, dan worden de gebruikers afgeschakeld als de batterijspanning te laag zakt.
Maar, euh, tussen de regels meen ik te lezen dat er ook over verwarming wordt gesproken? Elektrisch verwarmen op "shaky" netvoeding is vragen om ellende, daar gaat geen enkele vorm van elektronica iets aan veranderen. Voor verwarming is er nu eenmaal flink wat energie nodig, het is niet voor niks dat men nogal wat gasflessen ziet omgaan in de kampeerwereld.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (21%)]
De stroomafname is denk ik het simpelst als ik binnen de grenzen van een zekering een relais kan schakelen is dat goed genoeg zolang inschakelpieken c.q. korte pieken (vandaar de filtervraag bron) niet de meting vervuilen maar volgens mij was dat een super capicitior oid?
Anyway je deed me wel aan iets denken (kortsluiting)
Verlichting apart is niet handig, kortsluiting is altijd een risco en we hebben altijd zaklamp(en) in de buurt (gsm, maar ook de "oude batterij gevoede varianten")
Meestal ga je van "campinbron" -->verdeler in, als je weet welke de veroorzaker is die de de boel deed uitvallen is een bonus.. (red ledje wat knippert) 99,99% is dat iemand niet oplet en teveel aangezet heeft. Maar 0,01% zit in een klein hoekje ..en kan erger veroorzaken. Dus daar heb je wel gelijk in dat automatisch aanzetten niet handig is.
Doe 1 project tegelijk. Ofwel je spanning fatsoeneren
Wat ik probeer op te lossen is een een fatsoenlijke spannings bron, in elk geval 1 waar ik tussen de 3A en 16A aan kan hangen en niet bang hoef te zijn dat wat er achter hangt de geest geeft, door (ver)storingen van buitenaf, je leest genoeg "defect apparatuur" (multimedia meuk) bij campeerders
Op 13 augustus 2023 00:28:39 schreef Paulinha_B:
Op een camping staat men toch met een caravan of mobilhome?
er zijn meer opties (tent), daarnaast zit je ook met je draagvermogen beperking(en)
De oplossing waarover je het hebt zijn vrij zwaar 20-25kg per 12v en dan nog de oplader/omvormer/inverter ding(en) ..5-20kg
Best ook nog wel een investering (als gewicht niet een issue zou zijn) voor die 2 weken met kids op stap iets met speelgoed,fiets enzv ..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Nee, aan een tent had ik niet gedacht, beetje stom van me want mijn eigen nazaten zijn precies dezer dagen met fietsen en tenten doorheen Duitsland aan het trekken.
Maar in een tent (of meerdere) lijkt het me al helemaal niet slim om maximaal elektrisch comfort na te jagen. Die nazaten van me gebruiken op de camping enkel elektriciteit om hun telefoons, tablets &C. bij te laden, en ik denk dat ze zelfs ergens een zonnepaneeltje achterop een fiets of aanhanger hebben om ook onderweg wat bij te laden. Als men voor minimalistisch gaat, dan maar beter konsekwent minimalistisch doen.
Misschien valt het te bekijken om alsnog ac -> dc -> ac te doen, met voor de dc dan een supercap? Maar netspanning, met voldoende betrouwbaarheid en vermogen om mee te verwarmen, zal men op die manier niet bekomen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (16%)]
Op 13 augustus 2023 02:32:41 schreef Paulinha_B:
Nee, aan een tent had ik niet gedacht, beetje stom van me want mijn eigen nazaten zijn precies dezer dagen met fietsen en tenten doorheen Duitsland aan het trekken.Maar in een tent (of meerdere) lijkt het me al helemaal niet slim om maximaal elektrisch comfort na te jagen. Die nazaten van me gebruiken op de camping enkel elektriciteit om hun telefoons, tablets &C. bij te laden, en ik denk dat ze zelfs ergens een zonnepaneeltje achterop een fiets of aanhanger hebben om ook onderweg wat bij te laden. Als men voor minimalistisch gaat, dan maar beter konsekwent minimalistisch doen.
consequent ?
der zit toch wel een groot verschil tussen de soorten comfort bv met alleen een slaapzak en inkuipfolie een slaapplaats maken en dan in de ochtend met 1 lucifer een vuurtje maken zodat je met het opgevangen water en een schep koffie (zonder filter) erin .. is wel erg extreem
en meer scouting related. Meeste campeerders snappen wel dat als je zegt gewichts beperkingen dat 20-100kg wegende oplossingen wellicht niet optimale keuzes zijn. Maar goed er zijn andere fora(plekken) waar we daarover verder kunnen babbelen.
Zeker in jou voorbeeld is een filter achtig iets wat ervoor zorgt dat je mobiel wat ook dienst doet als navigatie of de e-bike lader wel erg prettig om heel te houden denk ik zomaar 1.vd 2 kan best tricky zijn om onderweg te vervangen + de (onnodige) omweg.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De 230V stabiliseren op 230V gaat met de genoemde variac + servo. Maar dat is alleen nodig als het stikt van de terug-leverende zonnepanelen die de spanning tot 250V opvoeren.
Dat kan ook electronisch maar dan wordt het diep in de buidel tasten want dat ga je niet met Ali meuk redden. (Dat lukt wel maar dat is dan meestal eerder een verslechtering.
Het simpelste is een 230V naar 12VDC lader, dikke accu en een goede sinus inverter. Dan daarop een powermeter met instelbare zekering. bv van Victron. Heb ik ooit zelf gebouwd:
Wat ik aan board gebruik (Voor mijn werkbank) is precies wat jij wilt en goedkoper dan alles los incl accus. (dit zelf bouwen kun je vergeten)
Ik heb de 4A versie want dat is voor mij genoeg. Jij wilt meer, dat is er ook maar ik denk dat zelfs de 4A versie ver buiten budget zit. Weegt wel net zoveel als een dikke accu
Het goedkoopste om de camping baas niet uit zijn bed te hoeven bellen is een powermeter met ingebouwde electronische zekering. Dan geen Ali-meuk gebruiken want goede multimedia electronica gaat niet stuk van wat netvervuiling.
Een of ander hobby-programmeer platformpje kan idd ook. Spanning meten en relais uitschakelen maar als je dat moet vragen raad ik het af het zelf te gaan bouwen.
Net stroom filteren kan ook, de spoelen en condensators daarvoor nodig zijn verre van goedkoop, zijn zwaar en nemen veel ruimte in.
Netspanning stabiliseren, goedkoopste is een variac met servo.
Ik heb alles qua kamperen gedaan, van solo met rugzakje en tent hoog de bergen in, met de motor zonder tent in de open lucht slapen, met zijspan, met fiets, met auto (Modern en met 50 jaar oude landrover) en daarachter niets, een vouwwagen of caravan. Ook met camper(omgebouwd leger voertuig en modern) en open zeilboot, kajuitboot, motorboot. Dat alles op een camnping of wild. Ik ben 35 jaar werkzaam geweest in de kampeer branche. Iedereen wil al decenia lang wat jij wilt. Geen probleem tot het op geld en gewicht aankomt want het is om hun goedkope Ali-meuk te beschermen en die zooi kun je niet beschermen. Het ontwerp en de kwaliteit is gewoon ver onder de maat.
Koop gewoon een stroombewakingsrelais. Ik denk dat het met de spanningsval op een camping nog wel mee zal vallen en op 200VAC werken je spullen ook nog wel.
En als je helemaal op save wil, dan ga je niet onder een goede omvormer met accu uit komen. Victron heeft daar prima spul voor. Met bijvoorbeeld een multiplus, die kun je zo aan het net hangen en daar kun je de afgenomen stroom instellen. Als je boven de ingestelde stroom uitkomt schakeld hij uit. Zo'n ding kun je instellen tussen de 0.1 en +/- 32A en kost rond de €50,- .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 13 augustus 2023 02:10:54 schreef mr4hughz:
Wat ik probeer op te lossen is een een fatsoenlijke spannings bron, in elk geval 1 waar ik tussen de 3A en 16A aan kan hangen en niet bang hoef te zijn dat wat er achter hangt de geest geeft, door (ver)storingen van buitenaf, je leest genoeg "defect apparatuur" (multimedia meuk) bij campeerders
Er zijn apparaten, UPS genaamd, die deze taak kunnen vervullen. De variant die jij zoekt heet iets van "always online". Die doet de AC->DC (accu) conversie, en vervolgens een accu -> AC conversie. De "always online" versies, die schakelen NIET de inkomende spanning door naar de uitgang, ook als de inkomende spanning "OK" lijkt.
Iedere omzetting kan niet met 100% efficientie. Dus 190V 4A is 760W. Daar kan je dan ongeveer 90% van omzetten. Daar kan je dan 57A bij 12V van maken (692W). En voor de 12V -> 230V omzeting is 90% rendement wel erg optimistisch, 80% moet haalbaar zijn, laat ik het op 85% schatten, dus dan kan je ongeveer 588W bij 230V maken, te weten 2.55A.
Dan heb je dus ook direct het nadeel van zo'n "always online" UPS: Die zijn dus niet efficient.
Gebruiker fcapri van dit forum heeft nog niet zo lang geleden eens gemeten wat z'n UPS gebruikt (en ik denk niet dat dit zo'n always online ding was), en dat was verrassend veel.
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]
Juist multimediameuk heeft schakelende netvoedingen die bijna altijd gespecificeerd zijn op 100-265v of iets in die richting. Voor dat spul hoef je het in principe niet te doen. Alleen het oudere spul is daar niet nadrukkelijk voor geschikt.
Als je dit elektronisch en lichtgewicht wil maken is het éérste in de keten exact hetzelfde als een zware laptop, server of PC voeding. Dat maak je niet effe zelf, dus dat koop je kant en klaar. Maar dan heb je dus precies dezelfde ingangsschakeling als 'multimediameuk'.
Een dikke accu die 12v 100a mag leveren als jij deels uit je accu, deels uit je net stroom wil trekken als je de frietpan aanzet, zoals in de bovengenoemde (overigens prima) oplossingen weegt natuurlijk weer net zoveel als een dikke servo-variac.
Ik merk alleen een beetje dat je jezelf nu weer tegenspreekt of in ieder geval tegengestelde eisen stelt. Gewicht is belangrijk, kamperen met tent.
Maar tegelijkertijd wek je de indruk dat je een grote hoeveelheid verbruikers hebt, zoveel dat je een kleine camping-automaat er uit kan trekken.
De simpelste oplossing is om gewoon minder verdeeldozen in je tent rond te strooien zodat als iemand de frietketel of waterkoker of het gourmetstel aan wil zetten, die eerst eventjes een rondje loopt om te zien of niemand anders al z'n gaming PC of ventilatorkachel aan heeft staan.
Met lampjes, een laptop en een telefoon hier en daar trek je geen enkele zekering eruit en heb je dus heel je begrenzings-idee niet nodig. Alleen als je dus met bovengenoemde vewarmingstoestellen werkt, is het handig om die stroom uit een accu te kunnen trekken, maar dat 'mag' dus niet van je vanwege de eis "gewicht".
De simpelste oplossing is om gewoon te koken op gas, de ventilatorkacheltjes tot 500w te beperken, de gaming PC thuis te laten en friet te halen bij het lokale frietkot.
Maak het niet ingewikkelder dan het is.
Misschien is het beste idee nog een eigen soort tussenschakel-stoppenkastje met een setje automaten die je één slag kleiner of sneller kan kiezen dan de camping-automaat via een keuzeschakelaar, als je echt zo bang bent dat je de campingautomaat laat trippen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]
Ik vind de postings van de TS wel wat lastige te begrijpen. Maar in het kort begrijp ik dat de TS zo luxe mogelijk wil kamperen (met daarbij behorende hoge energie gebruik) en dat voor weinig geld en het mag ook nog eens niets wegen.
Helaas gaan sommige dingen daarvan niet samen. Nu niet en vroeger ook al niet.
De eerste kwestie dat alle benodigde energie door de hoofdbron geleverd moet kunnen worden. In een auto, (camper, boot, vliegtuig, (motor) fiets) komt die energie via de dynamo uit de brandstof(benzine, diesel, tegenwoordig ook waterstof en spinazie (in het geval van fiets). Zo'n dynamo kan klein of groot zijn. In oude legervoertuigen zaten extra grote zware dynamo's die veel stroom konden maken. 10 a 15 kilo was gewoon. Een frituurpan was daar mogelijk. Op je fiets zit een hele kleine lichte dynamo die weinig energie levert. De klassieke dynamo gaf net voldoende voor een paar lampjes. Een telefoon opladen is waarschijnlijk al zeuren. En vergeet de extra spinazie niet je moet kopen en eten. De natuurwet van het behoud van energie blijft echt altijd gelden.
Ik heb hierboven de zonnepanelen enzo nog even buiten beschouwing gelaten omdat dat pas een echt lastige en bijzonder onbetrouwbare energiebron is. Met moderne technologie is daar wel wat van de maken, maar die technologie is (als je veel energie wil gebruiken) volumineus en erg onhandig. Zeker als je je op wandel of fiets vakantie gaat. En Alleen het opladen van een telefoon met een klein draagbaar paneeltje kost ook gewoon een (zonnige) dag. Op een winter trektocht naar de Noordkaap kun je dit gewoon vergeten.
Als je campingstroom gebruikt is dat de energie bron. Heb je een 6 ampère aansluiting dan moet je het daar mee doen. Je krijgt daar dus nooit 16 ampère uit. Je kunt met geen enkel apparaat van 6 ampère, 16 ampère maken bij een gelijk blijvende spanning.
De enige manier waarmee je dat kunt doen is er een spanningsbron bij plaatsen die de ontbrekende 10 ampère bij gaat vullen. En die ontbrekende bron kan bijvoorbeeld een aggregaat zijn of een hele erge grote accu. In het geval van een frituurpan is een kleine accu ( van niet meer dan 10 kilo in gewicht) waarschijnlijk in minder dan 10 minuten leeg. Dan heb je dus nog niet eens 1 portie patat gebakken. Met een grote accu kun je wel lekker frituren alleen heb je dan met een 6 ampère aansluiting weer week nodig ofzo om die accu weer helemaal vol te krijgen waarbij je dan ook nog eens niets anders dan de lader op je aansluiting mag aansluiten. Als je de energie niet hebt voor bijvoorbeeld een frituur dan kun je gewoon niet frituren.
Echte goedkope, compacte en niet al te zware oplossingen zijn er helaas niet. De beste oplossing is om voor de patat naar de lokale patatboer te gaan. Voor de koffie een apparaatje op gas. voor de was naar de lokale wasserij (of in geval camping een muntje voor wasmachine) en je verder alleen beperken tot het opladen van een telefoon. En als je een knappe (dure) telefoon koopt heb je geen laptop nodig. Ik ben net met het openbaar vervoer op vakantie geweest en had alleen een kleine tas bagage en mijn telefoon mee. En we sliepen en aten in hotels en restaurants. Met de telefoon (en een powerbank) kon ik alles wat ik nodig had. Filmen, foto's maken, Michelin stratenboek, spoorboek, ov kaart, tickets boeken en bewaren enz. Oh ja en ook nog bellen. 
Ik was overigens wel heel bang dat mijn telefoon zou zoekraken of stukgaan.
Lees de verhalen van FRED101 en REW heel goed. Die vertellen waarom het technisch een groot en kostbaar probleem is.
Voor je spanningsstabilisatie is dit een heel bruikbaar apparaat. Een z.g. ferro resonante transformator.
Dit wordt bij mij op de zaak heel veel gebruikt om zeer gevoelige apparatuur te voeden (massa spectrometers). Het is een oud maar echt geniaal concept en buitengewoon betrouwbaar. Ik kom ze tegen van 30 veertig jaar oud laatst zelfs een 60 jaar oud exemplaar.
Ze wel erg zwaar en groot en de prijzen liggen in de K euro's. Deze dingen zijn dus volslagen ongeschikt voor gebruik op campings maar geeft wel enigszins aan wat nodig is om jouw stabilisatie wensen te kunnen realiseren. Het enige (wat betaalbaardere) alternatief is het ups idee waar anderen het over hadden. Alle ideeën zijn eigenlijk kostbaar, lomp, groot en zwaar. En niet zelf in elkaar te knutselen. Als je dat zou kunnen (dat kan uiteraard wel) zou je deze vragen niet stellen, maar was je al aan het ontwerpen en bouwen geslagen.
Ik bvrees dat jouw wensen erg lastig te verwezenlijken zijn. En ik denk dat veel ook niet echt noodzakelijk is. Frituren in een tent op de camping? Het kan wel natuurlijk. bbq-en op een gasgestookte bbq lijkt me echt makkelijker. En in een gas gestookte scottelbraai kun je ook een soort van semi frituren. Gaan prutsen op hout en kolen vuurtjes is momenteel natuurlijk op veel campings niet meer mogelijk. Dat is misschien jammer maar wel zeer begrijpelijk en logisch. Ik dacht dat op gas nog wel het e.e.a. mogelijk was. Is alleen elektrisch toegestaan dan zal de camping daar ook de nodige elektrische voorzieningen voor hebben uitgelegd en niet met 6 ampère aansluitingen komen aanzetten.
Zoiets?
https://www.allekabels.nl/230volt/1261/1419391/automatische-spanningsr…
Wil je hoge vermogens kunnen gebruiken op een hele lichte campingaansluiting (bv een frituurpan op een 4A aansluiting), dan kun je een Multiplus nemen. Die kan met powerassist de paal beperken tot het beschikbare vermogen en de rest uit een accupakket toevoegen.
Afhankelijk van het benodigde vermogen kun je ook alle 230V via een omvormer laten lopen en een losse acculader nemen met een groter ingangsbereik. Dan is alles onafhankelijk van de paal en levert de omvormer een stabiele 230V, en gebruik je de acculader als lader/voeding. Feitenlijk heb je dan dus een online-UPS: Acculader maakt er DC van en de omvormer weer AC.
Maar zoals ik TS hoor zou ik een Multiplus nemen. Paalstroom 1x instellen als je ergens inprikt en nergens over nadenken, dat ding regelt de rest wel.
Arco
Special Member
Ik denk niet dat TS met een loodzware accu rond wil gaan zeulen... 
(oplossing zonder accu is al te zwaar voor hem)
jammer dat je niet +1 oid kan geven, dus dank voor julie reacties.
Dank!
Sommige UPS hebben ook een powerboost (gelijkwaardig aan powerassist van de multiplus) maar die functie is niet intressant voor mij.
Nadeel is dat de software volgens mij niet instaat stelt om de ingangs Ampere af te stellen. en kan je zonder accu draaien ?
Die 85% resulterend is best overleefbaar..
Dank voor je verhaal zeer gewaardeerd!
als ik kijk naar een oude multiplus (versie 1) enorm veel componenten versus de nieuwe multiplus 2 (nieuwste) is er een enorme reductie van de componenten.
https://www.youtube.com/watch?v=UPfUn5ki7OM& + uitleg fetbridge vanaf 3:22 (pwm aangestuurd)
Maar dit doen ze voor de DC --> AC conversie denk ik zo en meeste gewicht lijkt mij de toroidal transformator die van de accu DC die nu AC is naar 230 te brengen.
Vandaar dat ik dacht dat je het omgekeerde ook kan doen maar dan op 200 ac -->gelijkrichter(dom) --> DC --> (fetbrug PWM gestuurd) ---> 230 AC natuurlijk de omzettingsverliezen(nodige koeling) en je zal wellicht nog pieken/dalen moeten filteren
Op 13 augustus 2023 12:48:20 schreef DJSmiley:
Zoiets?
https://www.allekabels.nl/230volt/1261/1419391/automatische-spanningsr…
Als dit een resetbare e-fuse(ofzo) heeft bij overbelasting of vervuiling uit de bron is dit wat ik zoek.
multiplus is gewoon overkill, het is zeker een mooi apparaat en ik denk ook alle euro's waard die ze ervoor vragen als je er nut voor hebt, maar vind het zelf nogal prijzige oplossing als het alleen maar uit moet schakelen als de ingestelde grens is bereikt 
ik denk zelf dat het niet lang meer duurt voordat je aanhangers hebt met accu(packs) zoals de EV's dan is gewicht (hopenlijk) minder een issue. + de lader -->accu--> inverter is dan vanzelfsprekend(er).
o fred101, kampeer ook al enige tijd alleen het is vakantie bestemming gelukkig geen werk/hobby
moet zeggen 99% is het hoe primitiever hoe meer ik geniet .. zeker omdat ik als ICT-er mijn printer met een bijl telijf ga als het een verkeerd geluid maakt
.. enige nuttige toevoeging is die elektrische versus gas verwarming .. houd het wel behagelijk met koude nachtjes .. frituurpan,elekbbq, of koffiepaddingus .. pff laat maar lekker thuis .. goed bed en dak boven me hoofd is prio1
als ik niemand hoef te storen omdat gezin/ik zelf even niet oplet is wel fijn.. leuk hobby project
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Er zijn toch ook automatische zekeringen welke je kan instellen op een bepaalde stroom, zit je aan die stroom, dan schakelt die vanzelf uit.
Op 13 augustus 2023 16:12:14 schreef Martin V:
Er zijn toch ook automatische zekeringen welke je kan instellen op een bepaalde stroom, zit je aan die stroom, dan schakelt die vanzelf uit.
Yep, En dan gaat die 6 ampère camping zekering mee. En dat wil de TS juist niet. Dan zou je met een 6 ampère camping aansluiting naar een 2 ampère eigen automaat moeten. En 2 ampere is wel weer erg weinig.
benleentje
Golden Member
Er bestaan ook stroom relais.Dat is een relais waarom je de stroom kan instellen waarop hij moet gaan inschakelen. via het wisselkontact kan je dan bij het inschakelen van het relais de boel uitzetten. En je kan dan ook kiezen om enkel de grote verbruikers uit te zetten.
Hieronder een voorbeeld, er zijn er wel meer dit was simpel de eerste die ik vond.
https://www.morssmitt.nl/producten/200261/xm-17m-ia20u-stroombewaking-…
de situatie --> je camping zekering waarvan je staat te sabbelen slaat uit en ff fixen betekend vaak de eigenaar opsporen en die zijn niet altijd happy om na 23:00 op te draven.. of hebben betere dingen te doen.
Dus voorkomen is beter als genezen.
Maar dat heb je toch zelf in de hand ? Je weet wat je zelf aan apparatuur bij je hebt en dan weet je ook of het gaat. In Italie heb ik 3A , daar hoef ik geen waterkoker , fohn (toen ik nog getrouwd was), frietpan, arfryer, oven (echt gezien) mee naartoe te nemen en mijn Senseo is omgebouwd.
In Berlicum heb ik 16A, daar steekt het niet zo nauw. Overigens voor mij nog steeds geen reden om frietpan of Airfrayer mee te nemen.