Op 15 augustus 2023 14:03:06 schreef fred101:
[...]
Ja, helaas wel. Ik heb het hierboven uitgebreid uitgelegd maar blijkbaar nog niet eenvoudig genoeg of je hebt het niet gelezen.

Maar stel, je maakt een 230V naar 330Vrms voeding (wat je gegarandeerd niet kunt met je huidige kennis nivo en een ruium uitgeruste electronica werkplaats) dan gaat alles wat je er op aansluit en minder dan bv 6A trekt kapot .

Ik heb het niet over terugregelen, maar over begrenzen tot bv 6A.Dus belast je het net tot mac
ongeveer 1380W. Dit om te voorkomen dat de camping zekering springt.
Natuurlijk is het eenvoudiger een diode inserie met het verwarmingselement te bouwen, daarmee haveer je ongeveer het opgenomen vermogen

Ik heb het niet over terugregelen, maar over begrenzen tot bv 6A.Dus belast je het net tot mac ongeveer 1380W.

Ik geef het op..

Ik ook... :)

Een seriediode verandert de max opgenomen stroom niet, die blijft gelijk.
(alleen wordt die 50% van de tijd uitgeschakeld, en blijft de zekering heel door zijn traagheid)

Als 1 en dezelfde persoon stelt:

In de handel is dergelijk apparaat verkijaar voor ~90€.

en vervolgens

Nee ik ken zo een apparaat ook niet

dan weet ik het wel. Reeds langer, trouwens.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (51%)]

Op 15 augustus 2023 14:10:18 schreef piettvs:
De stroom hoeft niet te veranderen, de stroom moet begrenst kunnen worden tot bv. 6A

En hoe denk je dat te realiseren? Stel, een apparaat vraagt 10A bij 230V. Maar nu wil je de stroom begrenzen op 6A. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen zonder de spanning te veranderen?
Kort gezegd, kom nou eens met een oplossing die haalbaar is en niet in strijd met de wetten van de elektrotechniek.

Op 15 augustus 2023 14:10:18 schreef piettvs:
De stroom hoeft niet te veranderen, de stroom moet begrenst kunnen worden tot bv. 6A

Begrenzen is ook veranderen (naar een lagere waarde brengen). ;)

Laten we voor Piettvs even terug gaan naar de basis:
We hebben te maken met de wet van Ohm. U = I x R (of I = U : R)

De U is jouw netspanning, de R (weerstand) is jouw Senseo, de I is de stroom. Je wilt de I kunnen begrenzen( dus regelen). Aan de R van jouw Senseo kun je niet veel doen. Dus dan blijft enkel de U over om wat mee te doen.
Je kunt niet in de 'stroom' een soort van 'waterkraan' zetten om deze dicht te draaien, zonder dat het invloed heeft op de Spanning.

Misschien uitleggen met water, waterdruk analogie?

Stel ik heb een dikke buis en daar staat 2.3BAR waterdruk in. Nu zit daar een pijp aan en daar kan water uit lopen. Als je hem vol open zet wel 1000 liter per minuut.

Maar er zit ook een beperking op: een module die als ie ziet dat je meer dan 6 liter per minuut gebruikt, dan sluit ie een ventiel en krijg je niets meer.

Sluit ik een kleine wasmachine aan, die maximaal 4l/min gebruikt, dan is er niets aan de hand.

Sluit ik nu een grote wasmachine aan die, als je hem de kans geeft, zomaar 10L/min zou gebruiken.

Maar die bewakingsmodule, die ziet 10L/min en die sluit het water voorlopig even helemaal af.

Nu stel jij een tweede module voor, die je tussen de eerste module en de wasmachine zet, en die moet het water tot 6L/min beperken. Prima. Maar hoe kan ie die (grote) wasmachine overtuigen om niet 10L/min te gebruiken, maar minder? Bij 2.3 BAR op de ingang zal dat ding altijd gewoon z'n "inname" ventiel openzetten en dan gaat er 10L/min lopen.

Je zult in jou module de druk moeten verlagen. Als de druk 0 bar is weet je vrijwel zeker dat er geen water loopt. dus hopelijk ergens tussen 2.3BAR en die 0BAR zal er ergens een druk zijn waarbij er ongeveer 6L/min gaat lopen.

Aan TS; Leer eerst de wet van OHM eens! 8)7

https://www.fluke.com/nl-be/informatie/blog/elektrisch/wat-is-de-wet-v…

Daar hebben ze zelfs een voorbeeld over iets van 6A.

Je kan zelf een experiment doen met batterij en lampje, weerstand, dan zul je inzien dat je het totaal mis hebt.

TS heeft nu ook nog een ander topic gemaakt met dezelfde onmogelijke vraag...

Toen Ohm in 1827 zijn formule publiceerde, was zijn belangrijkste conclusie dat de hoeveelheid elektrische stroom die door een geleider stroomt recht evenredig is met de spanning waaraan deze onderhevig is. Met andere woorden: er is één volt druk nodig om één ampère stroom door één ohm weerstand te duwen.

Er is wel een manier om de stroom te begrenzen zonder de net spanning te verlagen. Tenminste, in de ogen van een leek.

Zet een MOSFET als load in serie met de frituurpan. Totale spanning blijft 230V, stroom wordt gelimiteerd. Niks geen geschakel. Er is alleen nog 1 klein detail wat dan opgelost moet worden maar dat lukt de TS vast wel.

Op 15 augustus 2023 17:26:27 schreef CrossFireX:

.

[ één volt druk nodig om één ampère stroom door één ohm weerstand te duwen.[/u][/b]

Een volt is gedefinieerd als het potentiaalverschil over een geleider als een stroom van 1 ampère daarin een vermogen van 1 watt in warmte omzet

Volt is geen druk, maar een potentiaalverschil

Op 15 augustus 2023 17:26:27 schreef CrossFireX:
Aan TS; Leer eerst de wet van OHM eens!

Ik ken de wet van ohm vanaf mijn pakweg 14de jaar, en ben nu 82 !
Ga het echt niet voor je opschrijven.

Heb vijfendertig jaar Tv's, Radio's
versterkers gerepareerd op componenten niveau. Niks geen moduletjes vervangen.
Maar ja daar heb je de wet van Ohm niet voor nodig.

Moet ik jullie mijn diploma's laten zien, die kreeg je echt niet zomaar cadeau.

EN HIERBIJ STOP IK DIT TOPIC OP DIT FORUM.
Ga maar bij jezelf te rade waarom.

Op 15 augustus 2023 17:58:28 schreef fred101:
Er is wel een manier om de stroom te begrenzen zonder de net spanning te verlagen. Tenminste, in de ogen van een leek.

Zet een MOSFET als load in serie met de frituurpan. Totale spanning blijft 230V, stroom wordt gelimiteerd. Niks geen geschakel. Er is alleen nog 1 klein detail wat dan opgelost moet worden maar dat lukt de TS vast wel. [bijlage]

lijkt een zinnig schema,
Wat is het probleem?
De sinus?

Op 15 augustus 2023 17:58:28 schreef fred101:
Er is alleen nog 1 klein detail wat dan opgelost moet worden maar dat lukt de TS vast wel. [bijlage]

Oh... Ik zie er twee, maar goed. Close enough. :-)

Op 15 augustus 2023 18:37:20 schreef piettvs:
[...]

lijkt een zinnig schema,
Wat is het probleem?
De sinus?

Nee, de wet van ohm...

Op 15 augustus 2023 18:29:21 schreef piettvs:
EN HIERBIJ STOP IK DIT TOPIC OP DIT FORUM.
Ga maar bij jezelf te rade waarom.

Waarom open je dan een nieuw topic met de zelfde vraag?

Dat @TS dan tenminste late1 zien wat er mis is met mijn getallenvoorbeeld, en met de voorbeelden van alle anderen hier.

--
1Een conjunctivus leek me hier gepast :)

68 jaar ervaring en hij snapt het nog steeds niet...

Op 15 augustus 2023 18:55:42 schreef CrossFireX:
68 jaar ervaring en hij snapt het nog steeds niet...

Er wordt wel eens gezegd dat het verstand niet komt voor de jaren :)
De grote wijsheid van die uitspraak zit hem daarin dat nergens wordt beloofd dat het verstand gegarandeerd wel komt met de jaren...

REW je hebt gelijk maar dat was een testje om te zien hoe ver zijn kennis gaat. Niet ver dus. Hij is gewoon ongelooflijk eigenwijs. En dat omdat hij zelf iets hoopt te bouwen wat het zelfde doet als die Watt controller waarvan hij denkt dat het werkt op een manier die niet kan. Dat de meerderheid in deze discussie electronica heeft gestudeerd maakt niet uit. Hij weet het beter, of is aan het trollen.

Ik heb een uur verspilt het eenvoudig maar serieus uit te leggen maar zelfs dat komt niet door.

Alle uitleg hier zal hem worst wezen, TS heeft zijn eigen Wet.

Maar waarom dan niet eens thuis wat experimenten doen met een 12V accu en 12V lamp? Tijd heb je zeker genoeg.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (45%)]

Hij weet het beter, of is aan het trollen.

Ha, ge weet het!

Gelukkig werd de (trol-typische) "abzweigung" reeds netjes afgesloten - alweer bedankt, moderator!

Jullie (en je weet wie je bent) zijn anders geen haar beter bezig.

Met oneliners op de man spelen is compleet onnodig en ongewenst.

En hoe vaak moet het nog gezegd worden ... ALS je dan iemand verdenkt van trollen ga die (vermeende) trol dan vooral niet voeren en hou je buiten de discussie.
Maar dat blijkt keer op keer toch weer ERG moeilijk.