Op 15 augustus 2023 19:38:49 schreef Sine:
Jullie (en je weet wie je bent) zijn anders geen haar beter bezig.

Met oneliners op de man spelen is compleet onnodig en ongewenst.

En hoe vaak moet het nog gezegd worden ... ALS je dan iemand verdenk van trollen ga die (vermeende) trol dan vooral niet voeren en hou je buiten de discussie.
Maar dat blijkt keer op keer toch weer ERG moeilijk.

Moderator bedank voor je begrip.
Dit was mijn eerste topic na 30 jaar. was vroeger wel anders.
Het was echt niet de bedoeling om te trollen.Dit was een serieuze vraag.Omdat we mekaar niet begrepen soms werd ik meteen aangezien voor"trol", en niet serieus genomen.
Welkom op dit forum.

Op 15 augustus 2023 19:55:40 schreef piettvs:
Dit was een serieuze vraag.

De meesten antwoorden ook serieus.
Zou je dus toch nog eens willen aangeven waar mijn uitleg een probleem vormt? (of de uitleg van een van de anderen; maar een met getallen in het voorbeeld is wel gemakkelijk)

Ik snapte het in het begin ook gewoon niet, toen heb ik met een 12V accu, een 12V autolamp en een paar flinke weerstanden wat geëxperimenteerd.

Met een goede multimeter erbij begon ik spelenderwijs te snappen dat je er niet aan ontkomt. Dat kan je ook goed uittesten allemaal met een regelbare voeding die ook een CC knop en CV knop heeft.
Dan heb je zelfs geen lamp nodig, gewoon de draden kort sluiten en je ziet meteen wat er gaat gebeuren met iets dat toch meer stroom trekt...

En als je een voeding hebt met ingebouwde display voor spanning en stroom, heb je zelfs geen multimeter nodig...

Zet dan voor de gein eens een multimeter over de kortgesloten draden, dan wordt die fameuze wet ineens heel duidelijk!

Op 14 augustus 2023 22:39:34 schreef piettvs:
Deze nieuwe deelnemer wist inderdaad niet wat Quoten is.Dom hè. Lees mijn vraag maar eerst eens goed.
Dit moet weldegelijk mogelijk zijn. Alleen twijfel ik ook of de 220v spanning constant kan blijven. Er zijn apparaten in de handel hiervoor, of daar de spanning constant blijft en hoe de sinus er uit ziet, zou gemeten moeten worden. En, dat afzeiken is dat nou echt nodig!?

Gelukkig begin je zelf ook te twijfelen. Nee de spanning kan niet constant blijven. IK heb het verhaal van de watt controller doorgelezen en daar zeggen ze ook nergens dat de spanning constant blijft. Ze zeggen wel dat het op een gemodificeerde sinus niet werkt. En dat is logisch want daar werkt een standaard thyristor of triac regeling niet lekker op.
Dat is dus een klein weggevertje van dat er in de wattcontroller echt wel iets geschakelt word.

Hoe de sinus eruit ziet.
https://1.bp.blogspot.com/-OeQTD1j8tCA/XpdvR36nyxI/AAAAAAAAWY4/G-Lr1tCYWgEcfDDGzby1VSqyY7YMHcrbACPcBGAYYCw/s640/Fase-aansnijding-02.JPG
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/fase-aansnijding.html

Wat jij vraagt kan niet: je kunt niet de spanning gelijk houden en dan de stroom veranderen...

De stroom hoeft niet te veranderen, de stroom moet begrenst kunnen worden tot bv. 6A

Je kan niet de stroom begrenzen en dan zeggen dat de stroom niet verandert is. Als de stroom normaal 7A geweest zou zijn en je begrenst die op 6A, dan is de stroom verandert.

Wat ook niet kan is de stroom begrenzen en de spanning gelijk houden.

Stel je apparaat trekt 7A bij 230V. Dat geeft 1610W en een weerstand van 32,86 ohm. Als je in de weerstand de stroom wilt verlagen naar 6A en je volgt de wet van Ohm
We weten
I = 6A
R = 32.86 ohm
U willen we gelijk houden maar omdat de stroom verandert is moet U ook veranderen.
U = I X R = 197V
P = 1182W

Wat wel kan maar ik weet niet of een apparaat dat leuk vind is de spanning en de stroom gelijkhoudenvoor een korte tijd en dan heel kort het apparaat even uit. Om van 7A naar 6A te gaan over zeg een periode van 5 seconde krijg je 5x 6A = 30 >> 30 / 7 = 4,28 sec. en dan 5 - 4,28 sec = 0,72 sec uit.
Dan denk je maar dan verbruik ik toch 7A. Een zekering is voor een kleine overstroom gewoon heel erg traag. Die 7A is voor korte tijd geen probleem. Het gemiddelde is 6A en dat is wat de zekering aankan.

Op 15 augustus 2023 20:06:08 schreef CrossFireX:
Ik snapte het in het begin ook gewoon niet, toen

Daarom ook dat voor mij TS geen trol is maar gewoon nog niet door heeft dat stroom het gevolg is van spanning. Wil je dus de stroom lager maken dan moet de spanning omlaag.
Helaas is er veel apparatuur wat zich niet als een weerstand gedraagt zoals een smps voeding. Als je van een smps voeding de spanning verlaagt gaat hij juist meer stroom trekken gewoon omdat zijn eigen uitgang op spanning wil houden. Voor een SMPS voeding zou je dus juist de spanning omhoog moeten gooien als je wilt dat die minder stroom gaat trekken.

Volt is geen druk, maar een potentiaalverschil

Dat is waar, maar die 2 zijn toch eigenlijk bijna hetzelfde maar dan met een andere naam. Als ik in een drukvat 8 bar heb zitten. Dan zegt niemand 8 bar tegenover wat? Maar ik stel die vraag wel. Buiten het drukvat is er standaard 0 bar druk, dus er een potentieel drukverschil van 8 bar tegenover wat daarbuiten is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]

Je kan bvb gerust voor korte tijd een 12V accu laden met 30V op 1A, je laad met stroom en niet met spanning, dus gaat de spanning door de wet van OHM omlaag, zelfs al wil de accu meer stroom opnemen.

Initieel start je laden op de accuspanning; 12V dit gaat dan gradueel naar boven gaan. Dus al zet je je voeding op zelfs 40V, het maakt geen verschil uit.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Op 15 augustus 2023 19:55:40 schreef piettvs:
[...]

Moderator bedank voor je begrip.
Dit was mijn eerste topic na 30 jaar. was vroeger wel anders.
Het was echt niet de bedoeling om te trollen.Dit was een serieuze vraag.Omdat we mekaar niet begrepen soms werd ik meteen aangezien voor"trol", en niet serieus genomen.
Welkom op dit forum.

Zoals ik het zie:

Op 13 augustus 2023 14:53:29 schreef piettvs:
Met een Watt controller kunt u veel 220volt klein elektrische apparaten gebruiken, zonder dat de spanning op uw campingplaats onderbroken wordt!

Ja, zonder dat de campingzekering er uit gaat.

Ook al gebruikt u apparaten tot 2000 watt.Het begrenst de stroom bij 3, 4 of 6 ampère.

Ja en nee. Je kunt er wel een apparaat van 2000 Watt op aansluiten, maar het verbruik is vervolgens lager. Dus bijvoorbeeld 1000W (koffie zetten duurt 2x zolang - ik las dat al ergens)

Spanning moet 220v blijven, alleen de stroomafname moet begrenst worden.Het sinusvormig 50Hz signaal moet behouden blijven.

Ik heb geen idee waarom dat 230V zou moeten blijven. Zet dit uit je hoofd, want het doet er niet toe wat de spanning doet.

Je kunt dan ook je 12v omvormer gebruiken die bv. 1000-2000W levert.
In de handel is dergelijk apparaat verkijaar voor ~90€.

Laat dat idee helemaal los (het zorgt alleen maar voor verwarring zonder verdere context).

Zoek een bouwschema voor dergelijk app. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bvd..

Dit heeft ooit in Elektor gestaan. Aan te bevelen, want dan kan je er ook nog wat van leren hoe het werkt.

Even zoeken op de website naar 'camping' en daar is ie dan: https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-200906/15751
Het hoofdcomponent is een U2008B. Zie de datasheet voor een voorbeeld applicatie - in het artikel van Elektor staat dat ze hiervan zijn uitgegaan.
Volgens mij kan je nu verder :)

Op 15 augustus 2023 18:25:31 schreef piettvs:Moet ik jullie mijn diploma's laten zien, die kreeg je echt niet zomaar cadeau.

Lijkt me een strak plan.

(Ik moest een beetje aan de tekst knutselen want je had weer eens zitten knoeien met de quote.)

Op 15 augustus 2023 21:07:31 schreef OPTOdesign:
[...]

[...]
Ik heb geen idee waarom dat 230V zou moeten blijven. Zet dit uit je hoofd, want het doet er niet toe wat de spanning doet.
================================
Omdat bv een Senseo apparaat een printplaat met electronica voor sturing van het app aanwezig is die een voedingsspanning nodig heeft afgeleid van de 230v netspanning. Voor het verwarmingselement geen probleem.
De schakeling van elektor kun je gebruiken voor.
lampen eenvoudige waterkoker koelkast zonder electrinica .
Senseo App zal je dus moeten modificeren.
Is al lang bekent, diode in serie met element.
De aangeboden spanning aan het element word gehalveerd, het opgenomen vermogen gaat van 1400 naar ong. 700 W. Test hebben uitgewezen dat het werkt maar koffie zetten duurt zeker 2x zolang
Temp van de koffie zou hetzelfde zijn.
Senseo verbruikt 1400 wat is 6A
Wil de campingzekering niet springen moet de stroom. gehalveerd worden , dus zorgen dat de stroom niet hoger word dan 3A
Kan met die schakeling van ELEKTOR, doch de uitgangsspanning ziet er niet uit. de stuurprint knalt er zeker uit.
natuurlijk weet ik dat U=I×R P= I×U steeds geld.
Doch met moderne processor technologie zou het misschien wel mogelijk een constante 230v voeding te bouwen met een maximale sroomlevering van 3A. Ik ken het natuurlijk niet,
Maar volgens jullie bestaat en kan dit niet.

Je kan bvb gerust voor korte tijd een 12V accu laden met 30V op 1A, je laad met stroom en niet met spanning,

Klinkt dubieus maar zou kunnen maar dan enkel voor jouw accu waarmee je het getest hebt.
1) Het gaat om een hele kleine 12V accu van <1Ah. Dan kan door de hele hoger Ri die deze accu heeft dat er bij 30V maar 1A loopt. Echter is de maximum laadstroom voor een accu <1Ah iets van 200mA en is 1A al veel te hoog.

2)Je accu is defect en op 30V wou er nog maar 1A lopen.

3)Mag jij aangeven hoe je dat getest hebt en met welk type accu

Maar hoe dan ook een accu houd zich ook aan de wet van ohm en die heeft voor laden en ontladen dan wel een andere interne weerstand. Maar een accu van 12V die je normaal op 14V met bv 0,5A oplaad en je zet daar 30V op dan verwacht ik ruim 10A.

Op 15 augustus 2023 23:12:39 schreef piettvs:
[...]

Toch nog maar een poging voor TS:

Stel: Je hebt een verwarmingselement van 76,666 Ohm.
Daar laat je keurig begrensd exact 3 Ampere door heen lopen.
Ureka, daar meet je bijna 230 volt over.
Tot zover totaal geen probleem.
Nu sluit je in plaats van de 76,666 Ohm weerstand er een van 10 Ohm aan op die zelfde stroombron van 3 Ampere, dat gaat goed.
Maar hoeveel spanning meet je dan over die 10 Ohm weerstand? U=IxR ?
Dat gaat dus op geen enkele manier 230 Volt worden, de spanning zakt in!

Je hebt geen watt controller nodig maar een "wet van ohm converter", en die gaat nooit uitgevonden worden...

Je hebt geen watt controller nodig maar een "wet van ohm converter", en die gaat nooit uitgevonden worden...

Die WATT controller zal toch echt wel de spanning regelen met fase aan of af snijden of een andere regeling. Maar zeker is dat het ding de spanning regelt.
Het is Enkel TS die denkt dat het niet zo is of dat hij graag iets wil dat de spanning niet aanpast.

en die gaat nooit uitgevonden worden...

De wet van Ohm is tot nu toe altijd correct hier rond de aarde, maar wie weet als men dieper in het heelal komt of in een zwart gat kan rondvliegen dat de wet van ohm niet meer geld. ;). En als men dat snap waarom dat zo werkt dan kan je ook wel iets uitvinden dat hier op aarde de wet van Ohm niet meer geld. Maar dat duurt nog wel heel erg lang en tegen die tijd zal een camping er toch wel er heel anders uitzien.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (38%)]

Op 16 augustus 2023 00:26:10 schreef benleentje:
[...]Die WATT controller zal toch echt wel de spanning regelen met fase aan of af snijden of een andere regeling. Maar zeker is dat het ding de spanning regelt.
Het is Enkel TS die denkt dat het niet zo is of dat hij graag iets wil dat de spanning niet aanpast.

+1

Na enig aandringen lijkt de topicstarter intussen wel in te zien dat het constant houden van de spanning geen optie is. Zelfs het onderscheid tussen ohmse en niet-ohmse belastingen begint door te dringen, blijkbaar.

Mijn neus neemt stilaan terug zijn gebruikelijke vorm aan.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

Op 16 augustus 2023 00:13:59 schreef revado:
[...]

Toch nog maar een poging voor TS:

Stel: Je hebt een verwarmingselement van 76,666 Ohm.
Daar laat je keurig begrensd exact 3 Ampere door heen lopen.
Ureka, daar meet je bijna 230 volt over.
Tot zover totaal geen probleem.
Nu sluit je in plaats van de 76,666 Ohm weerstand er een van 10 Ohm aan op die zelfde stroombron van 3 Ampere, dat gaat goed.
Maar hoeveel spanning meet je dan over die 10 Ohm weerstand? U=IxR ?
Dat gaat dus op geen enkele manier 230 Volt worden, de spanning zakt in!

============
@piettvs:
Ja klopt allemaal zoals je het uitlegt
Lees artikel hieronder, dan begrijp je wat mijn probleem was

[...]Op 15 augustus 2023 21:07:31 schreef OPTOdesign:
================================
@piettvs:
Mijn probleem ,
Omdat bv een Senseo apparaat een printplaat met electronica voor sturing van het app aanwezig is die een voedingsspanning nodig heeft afgeleid van de 230v netspanning. Voor het verwarmingselement geen probleem.
De schakeling van elektor kun je gebruiken voor.
lampen eenvoudige waterkoker koelkast zonder electrinica .
Senseo App zal je dus moeten modificeren.
Is al lang bekent, diode in serie met element.
De aangeboden spanning aan het element word gehalveerd, het opgenomen vermogen gaat van 1400 naar ong. 700 W. Test hebben uitgewezen dat het werkt maar koffie zetten duurt zeker 2x zolang
Temp van de koffie zou hetzelfde zijn.
Senseo verbruikt 1400 wat is 6A
Wil de campingzekering niet springen moet de stroom. gehalveerd worden , dus zorgen dat de stroom niet hoger word dan 3A
Kan met die schakeling van ELEKTOR, doch de uitgangsspanning ziet er niet uit. de stuurprint knalt er zeker uit.
natuurlijk weet ik dat U=I×R P= I×U steeds geld.
Doch met moderne processor technologie zou het misschien wel mogelijk zijn een 230v voeding te bouwen met een maximale stroomlevering van 3A. (Stroombegrenzing).Maar volgens jullie bestaat en kan dat niet.

Op 16 augustus 2023 01:36:33 schreef piettvs:natuurlijk weet ik dat U=I×R P= I×U steeds geld.
Doch met moderne processor technologie zou het misschien wel mogelijk zijn een 230v voeding te bouwen met een maximale stroomlevering van 3A. (Stroombegrenzing).Maar volgens jullie bestaat en kan dat niet.

Dat heeft niks met processortechnologie te maken. Zoals je zelf schrijft, U=IxR blijft gewoon gelden en een processor verandert daar niks aan. Het gaat ook niet om de technologie die je gebruikt, het gaat om het proces dat je wilt sturen, dat is de basis van waaruit je vertrekt. Het proces wat jij wilt zien is dat de stroom begrensd wordt zonder de spanning te veranderen. En dat kan gewoon niet.

Ik moest weer aan de tekst knutselen omdat je het quoten nog steeds niet begrijpt. Je zet je eigen reactie voor de [ /quote ] en daardoor komt je eigen reactie in hetzelfde vak te staan als de tekst waarop je reageert. Dat maakt het lastig om beide te onderscheiden. Je reactie moet na de [ /quote ] staan.

Dat Elektor ding werkt met fase afsnijding, net zoals iedere klassieke gloeilampdimmer dat doet. Voor een verwarmingselement geen probleem, maar het kan inderdaad zo zijn dat de stuurelektronica van een Senseo het minder leuk vindt. Die stuurelektronica wordt (voor zover ik weet) met een serie-condensator gevoed.

Om de stroom te begrenzen moet de spanning verlaagd worden (wet van Ohm). Dat kan in het geval van het lichtnet op twee manieren: de amplitude van de spanning verlagen (dat kan met een transformator) of in de tijd de spanning op bepaalde momenten uit en weer aan zetten (dat is wat fase afsnijding doet, maar ook een serie-diode doet dit). Met al deze methodes wordt de effektieve spanning verlaagd en daarmee de stroom verlaagd (zodat de zekeringautomaat niet klapt). Natuurlijk is het (nadelige) effect dat je apparaat op "halve kracht" werkt. Meer zinvolle opties zijn er eigenlijk niet.

Op 16 augustus 2023 01:36:33 schreef piettvs

Als het probleem opgelost kan worden met een diode, waarom doe je dat dan niet gewoon? Plaats een schakelaar over de diode en je kunt dan kiezen tussen half vermogen / camping en vol vermogen / thuis.

Wat je ook nog zou kunnen doen is het warmte element via een relais schakelen. Je Senseo apparaat voer je dan uit met 2 stekkers: Één stekker voor de elektronica met het relais welke rechtstreeks op een camping stopcontact zit en de andere stekker van het verwarmingselement op de 'wattcontroller' waar ook andere verbruikers op zitten. Zo kan je nooit te veel stroom trekken (wat met een diode nog steeds kan als er nog andere verbruikers zijn).

Doch met moderne processor technologie zou het misschien wel mogelijk zijn een 230v voeding te bouwen met een maximale stroomlevering van 3A. (Stroombegrenzing).

Als dat zou kunnen, wat is dan het voordeel? Want koffiezetten blijft minimaal dubbel zo lang duren.

Ps: ik zie nu pas dat je met app. apparaat bedoeld. App is naar mijn weten een afkorting van applicatie.

Typ je tekst ná [/quote]. Dan krijg je van die mooie tekstvakken. Niet ervoor typen.

De senseo kan je maar op 1 manier van buitenaf zo gek krijgen dat z'n element maar 700W gaat gebruiken: de (effectieve) spanning verlagen.

Nu weet ik toevallig dat sommige senseos een "condensatorvoeding" hebben. Het is dan mogelijk om zo'n senseo uit mekaar te halen, de waarde van de hoofd-condensator in die condensatorvoeding af te lezen of te meten en dan een golfvorm te ontwerpen van effectief 160V die toch voor de condensator-voeding zich hetzelfde gedraagt als 230VAC 50Hz. Ik denk dat 70Hz 160V AC een voorbeeld is van een spanning die hieraan voldoet.

Maar het voldoet niet aan jou eis: "Spanning gelijk houden". En het werkt voor die ene senseo die naar precies de helft van het vermogen op het element moet. Een ander apparaat reageert weer anders en zal je, als dat al mogelijk is, mogelijk met een andere golfvorm en spanning in verbruik moeten reduceren.

Een voorbeeld: Een ander apparaat heeft een trafo met daarachter een gelijkrichtbrug voor de voeding van de sturing. Voor dat ding is het van belang dat de piekspanning ongeveer gelijk blijft, terwijl de effectieve waarde voor die voeding niet uitmaakt.

Een schakelende voeding voor de sturing, zou het zowiezo niet uitmaken wat de effectieve spanning van de netspanning is. Dus bij een apparaat zoals de senseo waarbij er een grote verbruiker direct op het net geschakeld is, dan werkt "spanning verlagen" gewoon wel.

Maar heb je bijvoorbeeld een PC voeding... tja, Als je die minder spanning gaat aanbieden, dan gaat ie gewoon vanzelf MEER stroom trekken om hetzelfde vermogen te proberen te trekken. Dat loopt heel snel uit de klauwen zodra je dat op zo'n stroombegrenzing zet. (met 1 PC lastig voor mekaar te krijgen maar met een zwik... )

@ Piettvs Als jou reactie op bovenstaande is: "Zie je nu wel, het kan WEL" dan moet je het nog een keer aandachtig lezen.

Nu weet ik toevallig dat sommige senseos een "condensatorvoeding" hebben. Het is dan mogelijk om zo'n senseo uit mekaar te halen, de waarde van de hoofd-condensator in die condensatorvoeding af te lezen of te meten en dan een golfvorm te ontwerpen van effectief 160V die toch voor de condensator-voeding zich hetzelfde gedraagt als 230VAC 50Hz. Ik denk dat 70Hz 160V AC een voorbeeld is van een spanning die hieraan voldoet.

Wat is een condensator voeding?

Met 'condensatorvoeding' (geen technische term) wordt bedoeld een voeding waarin een condensator wordt gebruikt als serie-impedantie, om de spanning daarachter te verlagen.

Gek genoeg zou die 160 V 70 Hz aardig in de buurt komen, maar om de verkeerde redenen. Zo eenvoudig als 70/50 × 160 is het namelijk niet. :)
Met alweer de wet van Ohm, maar nu écht voor wisselstroom, dus inclusief fase, zal je hier zelf gemakkelijk uit komen.

Sorry weer verkeerd gequote.
Ik krijg het maar niet onder de knie

Ik druk rechts boven op het symbooltje met de plus eronder
Er verschijnt de tekst
Ik verwijder alles wat niet van belang is.
Helemaal onderaan schrijf ik mijn commentaar
Dan druk ik op posten

Op 16 augustus 2023 13:17:34 schreef piettvs:
Ik krijg het maar niet onder de knie

zit gewoon een preview knop langs 8)7
Kun je net zolang gaan zitte kloten tot wat eruit komt wel goed is

Op 16 augustus 2023 13:15:41 schreef Frederick E. Terman:
Met 'condensatorvoeding' (geen technische term) wordt bedoeld een voeding waarin een condensator wordt gebruikt als serie-impedantie, om de spanning daarachter te verlagen.

Gek genoeg zou die 160 V 70 Hz aardig in de buurt komen, maar om de verkeerde redenen. Zo eenvoudig als 70/50 × 160 is het namelijk niet. :)
Met alweer de wet van Ohm, maar nu écht voor wisselstroom, dus inclusief fase, zal je hier zelf gemakkelijk uit komen.

Ok, nu begrijpt ik wat je ermee bedoeld

Op 16 augustus 2023 13:47:29 schreef DK:
[...]zit gewoon een preview knop langs 8)7
Kun je net zolang gaan zitte kloten tot wat eruit komt wel goed is

Kun je deze Dummy eens haarfijn uitleggen hoe het wel moet

Op 16 augustus 2023 13:54:15 schreef piettvs:
[...]

Kun je deze Dummy eens haarfijn uitleggen hoe het wel moet

Zie de plaatjes. Wat tussen de quote en /quote (met haken) komt te staan zie je in een blauw quoteveld terug. Jouw antwoord typ je na de /quote.

Onderaan klikken op de Preview knop levert het volgende op:

Als je dan tevreden bent klik je op "Posten".