fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
En het werkt want ik heb op mijn boot een scheidingstrafo en de zekering is er nog nooit uitgegaan, de spanning zakt gewoon in en op een manier die niet slecht is voor de meeste apparatuur. (s'winters een 1500W kachel, magnetron, 900W boiler, laptop, monitor, mengpaneel, studioboxen en natuurlijk mijn werkbank met scoop, benchmeters, voedingen, LCR meter, SMU etc)
Als het alleen gaat over de Senseo (Is koffie verslaafd Nederland al zo erg dat dat kreng overal mee naar toe moet ? )
Dan zou ik het ding modden met een snoer voor de heater en 1 voor de rest. De heater achter een diode of achter de scheidingtrafo. De electronica direct of veilig achter een tweede scheidingstrafo. Dan zakt de spanning van heaters en frietpannen (serieus ???) in als nodig en de rest blijft gewoon werken.
Er is 1 klein nadeeltje, de TS vindt 99,= voor de Watt controller te veel. Hij kan het beste gewoon een dimmer bouwen en dan zijn Senseo modden of op vakantie gaan zoals hij de 50 jaar voor de Senseo heeft overleefd 
Op 16 augustus 2023 22:22:59 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Bij een (klassieke) beltrafo gaat het niet om een luchtspleet, maar dat de wikkelingen met veel spreidingsinductie gewikkeld zijn, net als bij een magnetronoven.Maar wat een leuk idee!
Voor een 'campingbegrenzer' op dat principe zou het voldoende zijn dat je een (niet-verzadigende!) spoel van de juiste waarde in serie met de 230V-aansluiting opneemt.
In de grafiek hieronder zie je het resultaat van een spoel van 183 mH. De kortsluitstroom daarvan is in het voorbeeld hier 4 A. (sorry, geen 3 A; dat zag ik te laat).
Het werkt tot een paar honderd watt eigenlijk best mooi, met maar heel weinig spanning inzakken. Veel mooier dan als je gewoon een dikke weerstand (van 57,5 ohm) zou nemen.Horizontaal: de 'gevraagde stroom' van 0,1 tot 10 A.
Verticaal, van boven naar beneden:
Afgegeven vermogen1, onbegrensd - spoelbegrensd - weerstandbegrensd,
Afgegeven stroom, onbegrensd - spoelbegrensd - weerstandbegrensd.
[bijlage]
Klik= groter
--
1In het geval van de weerstand is het opgenomen vermogen natuurlijk meer, omdat het in de weerstand verstookte vermogen er nog bij komt. Maar niemand zou een weerstand gebruiken, natuurlijk!
In het geval van de spoel zou het vermogen (opgenomen én afgegeven) bij kortsluiting weer nul zijn: alle stroom (4 A) is dan blindstroom.
Bereken spoel voor Senseo.
Normaal verbruik element
1400W
Met 750 W werkt apparaat nog, duurt wel 2x zolang
dan nog wat vermogen voor de regelschakeling
en het pompje (nu las ik ergens dat het pompje op 339 v werkt maar dat weet ik niet zeker)
Andere belastingen caravan koelkast vermogen ??W
verlichting 50-75 W
Camping zekering 6A
Op 16 augustus 2023 23:12:46 schreef piettvs:
Bereken spoel voor Senseo.
Dat kun je zelf gemakkelijk met de wet van Ohm (voor wisselstroom).1
Maar de spoel zou alleen in serie met de boiler moeten. De elektronica zet je dan apart op 230 V, want daarvoor is die 168 V die je spoel voor 750 W maakt, niet genoeg.
Overigens is de spoel wel een leuke theoretische oplossing, maar een gekochte 'Watt controller' lijkt me veel praktischer. Al zou je ook dan de elektronica buitenom op 230 V moeten zetten.
Gewoon een geschikte diode in serie met de boilerdraad solderen lijkt voor Senseo-achtigen het simpelst en best.
Verschillende winkels voor vakantiespullen bieden ze zelfs compleet zo aan.
--
1Het antwoord is iets meer dan 0,1 H. Overigens zou een condensator van ca. 90 µF ook werken. 
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (12%)]
JA ,het simpelste is een Si diode van 6A (in serie met het element.
Een bedrijf bied dit aan voor 30€
Op YouTube een test gezien , kopje koffie zou even warm zijn , alleen koffie zetten duurt 2x zolang.
Die Wattcontrollers werken niet op Senseo, alleen op een eenvoudige waterkoker.Een gewone triac schakeling.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je zelf de watt controller wilde nabouwen, 35 jaar van alles hebt gerepareerd neem ik aan dat je diode toch wel zelf kunt monteren.
30 euro lijkt me netjes, wat er jaarlijks door die Senseo gaat kost veel meer. Hij moet eerst de eigenaar een half uur aanhoren, het ding open maken, diode plaatsen, isoleren, de boel weer dicht maken, weer een half uur gewauwel en dat voor 3 tientjes. Ik neem aan dat jij die TV's ook niet gratis repareerde.
Die Wattcontrollers werken niet op Senseo, alleen op een eenvoudige waterkoker.Een gewone triac schakeling.
Dat is wat we je al 5 paginas vertellen maar je niet wilt geloven 
Op 17 augustus 2023 07:04:56 schreef fred101:
Als je zelf de watt controller wilde nabouwen, 35 jaar van alles hebt gerepareerd neem ik aan dat je diode toch wel zelf kunt monteren.30 euro lijkt me netjes, wat er jaarlijks door die Senseo gaat kost veel meer. Hij moet eerst de eigenaar een half uur aanhoren, het ding open maken, diode plaatsen, isoleren, de boel weer dicht maken, weer een half uur gewauwel en dat voor 3 tientjes. Ik neem aan dat jij die TV's ook niet gratis repareerde.
[...]
Dat is wat we je al 5 paginas vertellen maar je niet wilt geloven
Die 30€ is alleen voor het bouwpakket met instructie!
Kun je beter Si diode 6A zelf kopen 0.30€ !
Die Wattcontroller wat ze aanbieden werkt niet voor Senseo apparaat,zelf uitgeprobeerd.
Werkt alleen voor ohmse belastingen zonder electronische schakeling.
ps
Sorry, maar je komt een beetje hatelijk over, ik voel dat je geen hoge dunk overme hebt.
Speel niet zo op de man, maar hou je aan het oderwep 
Op 15 augustus 2023 17:58:28 schreef fred101:
Er is wel een manier om de stroom te begrenzen zonder de net spanning te verlagen. Tenminste, in de ogen van een leek.Zet een MOSFET als load in serie met de frituurpan. Totale spanning blijft 230V, stroom wordt gelimiteerd. Niks geen geschakel. Er is alleen nog 1 klein detail wat dan opgelost moet worden maar dat lukt de TS vast wel. [bijlage]
Kun je deze Dummy uitleggen wat er in jouw schakeling gebeurt !
fred101
Golden Member
Sorry, maar je komt een beetje hatelijk over, ik voel dat je geen hoge dunk overme hebt.
Speel niet zo op de man, maar hou je aan het oderwep
Raar he als ik een hele hoop tijd besteed iemand iets uit te leggen die het blijkbaar niet eens echt gelezen heeft en dan ook nog zegt dat hij met 35 jaar ervaring het allemaal wel weet. En dan na 1 youtube video kom je met de conclusie die precies gelijk is aan wat ik de hele tijd al schrijf en je zelfs een schema voor linkte.
Over dat latere schema wat ik als plaatje bijgevoegd had: die kleinigheid die ik bedoelde is dat de spanning over de weerstand en mosfet samen 230V blijft. Dat kan ook niet anders. Als je daar de wet van Ohm op los laat zie je dat er X volt over de FET valt (deze wordt gebruikt als regelbare weerstand), ergo, de spanning die overblijft valt over de load (bv de frietpan) Als je daar nu eens aan gerekend had dan was het kwartje al eerder gevallen. Ik neem aan dat je in je reparatie werk dat soort dingen bijna dagelijks moest uitrekenen. (Ik repareer voor mijn werk en ik kan echt niet zonder de wet van ohm. Al was het maar om de stroom door een tor te berekenen door de spanning over bv een collector weerstand te meten. Dan die spanning delen door de weerstand en ik weet de stroom.
benleentje
Golden Member
Die Wattcontroller wat ze aanbieden werkt niet voor Senseo apparaat,zelf uitgeprobeerd.
Die is de informatie die gelijk al in je startpost hadden moeten staan. Nu zij we 5 bladzijden verder en niets opgeschoten.
Zet een MOSFET als load in serie met de frituurpan. Totale spanning blijft 230V, stroom wordt gelimiteerd. Niks geen geschakel. Er is alleen nog 1 klein detail wat dan opgelost moet worden maar dat lukt de TS vast wel.
Ik ben ook nog steeds nieuwsgierig. Maar dit kan gewoon niet.
Je kan de mosfet als weerstand gebruiken en dan verlies je dus een deel van de spanning die naar de frituurpan gaat. Of je schakelt de mosfet. De spanning blijft dan als de mosfet ingeschakeld is gelijk en dan loopt er ook de volle stroom. Als de mosfet uit is dan is er geen spanning en de stroom in nul.
Raar he als ik een hele hoop tijd besteed iemand iets uit te leggen die het blijkbaar niet eens echt gelezen heeft en dan ook nog zegt dat hij met 35 jaar ervaring het allemaal wel weet
Ja dat vind ik raar. Mijn persoonlijke regel is dat ik probeer om nooit op de man te spelen. Ja dat is soms moeilijk maar is me tot nu gelukt. Zelf met iemand zoals GD lukt me dat.
En dat je er veel tijd hebt ingestoken dat doe je zelf het komt vaker voor dat het voor niets blijkt te zijn. Overkomt mij ook regelmatig.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Ik heb het idee dat piettvs op een antwoord zit te wachten waarvan de vraag (nog) ontbreekt.
Hij stelt een in zijn ogen probleem voor, wat steeds maar door onze hulp wordt opgelost of uitgelegd, maar het probleem blijft voor piettvs bestaan (het inzakken van de spanning - toch?).
@piettvs: Kan je wat duidelijker zijn? Waar wil je heen en wat is je einddoel van je vraag?
En het zou tevens fijn zijn als je op alle (goed bedoelde!) suggesties, oplossingen en/of theorieën in gaat in plaats van er omheen draait.
Bijvoorbeeld:
- Wat weet je van de wet van ohm?
- Wat is je kennisniveau (wat is je opleidingsniveau en werkervaring)? Ik kan er momenteel geen touw aan vast knopen. Je helpt jezelf door wat vollediger te zijn.
- Heb je nu een oplossing gevonden, of wat is het probleem nog?
- Is er alleen een praktisch probleem of
- Ben je opzoek naar theoretische kennis en wil je iets leren?
fred101
Golden Member
Benleentje: Ik ben ook nog steeds nieuwsgierig. Maar dit kan gewoon niet.
Heb ik in de post boven die van jou al uitgelegd.
Marketing technisch blijft de totale spanning gelijk. Dat was toen in het kader van zijn stelling "de spanning moet wel gelijk kunnen blijven" en we nog niet wisten dat hij al een watt controller had geprobeerd. Ik hoopte dat hij zo ging nadenken/rekenen en zou zien dat de spanning altijd moet zakken. Het is een principe schema en eigenlijk voor DC. Dit nav zijn startpost waar hij de Watt controller wilde bouwen, een apparaat waarbij de spanning 220V bleef (Klopt ook, alleen niet over de load)
Met een Watt controller kunt u veel 220volt klein elektrische apparaten gebruiken.....Spanning moet 220v blijven, alleen de stroomafname moet begrenst worden.Het sinusvormig 50Hz signaal moet behouden blijven.
..............
In de handel is dergelijk apparaat verkijaar voor ~90€.
Zoek een bouwschema voor dergelijk app. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bvd..
[Bericht gewijzigd door fred101 op (23%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Piet, je begint met het stellen van een onmogelijk op te lossen probleem. Dat wordt je een paar keer verteld en dat lijk je te negeren. Sterker nog, je zet de hakken in het zand: Het moet mogelijk zijn, er bestaat een apparaat wat het doet!
Dan worden er hier een paar (waaronder ik) creatief en bedenken oplossingen die technisch aan de opgave voldoen, maar jou met je probleem niet of nauwelijks gaan helpen. En zo ook nu: Die "dikke spoel", dat is een compleet onpraktische oplossing. Duurder dan "Senseo voor de camping" kopen waar die diode al ingebakken is.
Fred z'n voorstel met de mosfet is gewoon een goede nerd-grap: Die mosfet gaat in 1 sec naar z'n grootje. 1 klein probleempje wat je zelf vast kunt oplossen. Edit (ik zat nog te typen terwijl fred101 zelf al wat hierover zegt): dat "probleempje" dat het voor DC is, dat is WEL relatief eenvoudig op te lossen.
Samenvatting: Voor specifieke apparaten valt een specifieke oplossing te vinden. Het makkelijkste is om dat in het apparaat zelf aan te brengen (diode in de senseo). Maar een "algemene" oplossing waar je zomaar alles aan kan hangen is niet mogelijk.
benleentje
Golden Member
@piettvs: Kan je wat duidelijker zijn? Waar wil je heen en wat is je einddoel van je vraag?
Pas na pagina's weten we dus pas dat TS al een watt controller heeft geprobeerd maar dat voor zijn apparaat niet werkt.
Zijn senseo koffieapparaat heeft problemen met de te lage spanning zodat hij helemaal niet meer werkt.
Samenvatting: Voor specifieke apparaten valt een specifieke oplossing te vinden. Het makkelijkste is om dat in het apparaat zelf aan te brengen
+1
Heel scherp opgemerkt.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik had het eerder al gezegd; TS heeft zijn eigen wet, en wijkt hier niet vanaf. Alle uitleg wordt gewoon genegeerd.
Hij zoekt het zelf maar uit, ik hoor het wel als hij zo een werkende watt controller heeft... 
OPTOdesign
Op 17 augustus 2023 18:02:26 schreef benleentje:
Pas na pagina's weten we dus pas dat TS al een watt controller heeft geprobeerd maar dat voor zijn apparaat niet werkt.Zijn senseo koffieapparaat heeft problemen met de te lage spanning zodat hij helemaal niet meer werkt.
Klopt, maar het is geen antwoord op mijn vraag 'Waar wil je heen en wat is je einddoel van je vraag?'
Voor de Senseo te laten werken zijn eerdere oplossingen geboden en moet het probleem opgelost zijn. Echter houd hij om onverklaarbare reden voet bij stuk dat de spanning niet mag inzakken. Ik vraag me ook af in hoeverre hij alle geven antwoorden heeft begrepen en wat nu nog de resterende vraag is. Deze vraag kan alleen piettvs beantwoorden.
benleentje
Golden Member
Het einddoel van TS is wat mij betreft helder.
Hij hoopt dat er een schakeling bestaat die de stroom kan limiteren zonder de spanning te veranderen met als doel dan op de camping te kunnen gebruiken voor elk apparaat wat meer dan 3A trekt.
En de wet van Ohm zegt dat dat in dit deel van het universum niet kan.
(ik vraag me altijd stiekem af of alles wat hier op de aarde zo is of dat overal zo is. BV zou de lichtsnelheid overal hetzelfde zijn. Maar is ook meer filosofisch van aard)
Het enige wat ik ken wat de spanning onveranderd laat is:
PWM, maar dat laat de stroom ook onveranderd. Maar toch kan je in de tijd gezien dan wel de gemiddelde stroom op een maximaal limaat houde.
PWM is ook het lomp en aan uit zetten en werkt alleen voor gelijkjspanning.
Een equivalent van PWM is dan periodiek 1 of meerder sinussen overslaan.
In het deel waar je de sinus ongemoeid laat is de spanning onveranderd maar de stroom ook. En als de sinus geblokeerd word is er geen spanning en stroom. De stroom zal zich dan uitmiddelen zodat je kan spreken van een gemiddelde stroom.
Ik denk dat omdat de spanning in de aan-fase onveranderd is dat elektronica daar geen last van heeft, mits de interne condensator groot genoeg is om de uit-fase door te komen.
Theoretisch zou het kunnen werken. Maar ik zie wel beperkingen. Als de uit-fase te lang word dan valt het apparaat gewoon uit. Natte vingerwerk denk ik dat je zou tot max 4A kan terug regelen tot 3A.
fred101
Golden Member
Een equivalent van PWM is dan periodiek 1 of meerder sinussen overslaan.
In het deel waar je de sinus ongemoeid laat is de spanning onveranderd maar de stroom ook. En als de sinus geblokeerd word is er geen spanning en stroom. De stroom zal zich dan uitmiddelen zodat je kan spreken van een gemiddelde stroom.
Ik denk dat omdat de spanning in de aan-fase onveranderd is dat elektronica daar geen last van heeft, mits de interne condensator groot genoeg is om de uit-fase door te komen.
Ik denk dat je een denkfout maakt. Terwijl de bron uitstaat worden de elcos verder leeg getrokken dus het moment dat de spanning er weer op gaat krijg je alsnog de inrush. De load blijft evenveel stroom trekken, die stroom zal er dan in de korte aan tijd alsnog geleverd worden.
Het zou wel voor ohmse lasten werken die hebben geen reservoir. Het is een soort van gemoduleerde PWM ? Dat noem je dan WNM= wave-number-modulation 
Het idee is wel grappig. Je blijft een nette sinus houden. Je zou dat met nul doorgang detectie kunnen schakelen waardoor inductieve lasten mogelijk geen spanging transients produceren. Wat een nadeel is, is dat je lampen gaat zien knipperen, motoren worden schokkerig, heaters zullen wel gaan. Maar daar werkt elke methode voor. Het lukt alleen als de perioden dat de bron aan is, korter is dan de reactie van de zekering want gedurende aan tijd wordt de volle stroom getrokken.
Op 13 augustus 2023 14:53:29 schreef piettvs:
Zoek een bouwschema voor dergelijk app. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bvd..
Dit komt uit je startpost. Het hele verhaal uit je startpost suggereert dat je het ding nog niet hebt, maar toch wil weten hoe het in elkaar steekt.
Nu blijkt dat je het apparaat al hebt, en nu kun je twee dingen doen:
1. Sluit er een apparaat op aan dat normaal meer stroom trekt dan de ingestelde waarde. De stroom wordt door de wattcontroller dus begrensd. Dan meet je de spanning voor en na de wattcontroller en laat ons dan even weten wat de resultaten zijn.
2. Maak het ding open en zoek uit wat er in zit. Laat dat ook hier weten, want we zijn razend nieuwsgierig.
OPTOdesign
@benleentje: Je antwoord is goed bedoeld. Daarvoor dank. Ik heb ook (dezelfde) vermoedens, maar hoor het graag van hemzelf - één ding in dit topic is wel duidelijk: miscommunicatie. Ik probeerde nog een poging met mijn dik gedrukte vraag hier boven en lijstje om duidelijkheid boven water te krijgen zodat we wat gerichter kunnen antwoorden in plaats van maar een beetje te gissen met technische oplossingen die misschien helemaal niet voldoen of begrepen worden. Bij PWM blijft de spanning ook niet stabiel, die schakelt steeds van 0 naar 100%. Dat vind ik persoonlijk niet stabiel. En die Senseo gaat daar ook niet op werken.
Diverse oplossingen aangedragen, ook (deels) bevestigd door piettvs maar de vraag keert steeds maar weer terug. Ik tast in het duister naar de achterliggende vraag van piettvs.
@KlaasZ: Daar is piettvs duidelijk over: Zijn Senseo werkt er niet op.
Nou even wat duidelijk maken over mij.
Mijn opleiding was :
2 jaar Hts Rens&Rens Hilversum (weet niet of die nog bestaat).
Electronica Technicus NERG. (bestaat ook niet meer denk ik)
Televisie Technicus Dirksen opleidingen Arnhem.
Heb 35 jaar Televisies en andere apparaten gerepareerd tot mijn pensioen. Ben nu bijna 25 jaar niet meer bezig met dat spul.
Jullie zullen begrijpen dat ik voor sommige dingen diep in het geheugen moet duiken.
Mijn denkfout :
Neem een labvoeding als voorbeeld.
Ik vroeg jullie in principe of het mogelijk was een voeding te bouwen die een constant instelbare spanning en tevens gelijktijdig een constante instelbare stroom.(eigelijk zo zonder er echt over na te denken)
Ofwel een constante spanningbron of een constante stroombron.
Als ik een gestabiliseerde voeding de spanning instelt op 20 V en de maximale stroom op 2 A en ik sluit een weerstand van 5 ohm aan, dan gaat de voeding onmiddellijk van constante spanning modus naar constante stroom modus. De spanning daalt dan naar 10 V, zodat 2 A wordt geleverd aan 5 ohm.
Dit was me al een hele tijd duidelijk.
Maar ik heb in de loop van dit Topic niet aangedrongen hier een "oplossing" voor te vinden.
Wat de Senseo betreft, is het natuurlijk het eenvoudigste een Si diode van 6A in serie met het verwarmingselement als de Camping maar 6A aanbied.
Voor lampen en bv waterkoker zonder electronica kun je natuurlijk de in de handel verkrijgbare apparaatjes gebruiken met bv faseaansnijding.
Maar ja dat hoef ik jullie niet te vertellen.
Dus zoek niet verder aan mijn "probleem"
Dank voor jullie tijd.
Sorry voor de misverstanden.
OPTOdesign
Veel dank voor je bericht, volledigheid en uitleg over waar je vraag vandaan kwam.
Er vallen nu velen puzzelstukjes op zijn plaats!
En het allermooiste: Je bent geholpen en hebt geen vragen meer!
Het Nederlands Elektronica en Radio Genootschap of NERG was een vereniging van ingenieurs die werkzaam zijn op het gebied van de elektronica en/of verwerking en transmissie van informatie.
Zij gaven ook schriftelijke cursussen met examen en diplama's
Waren in de zestig zeventiger jaren zeer gewaardeerd, vraag maar aan je Opa@!
benleentje
Golden Member
Ik denk dat je een denkfout maakt. Terwijl de bron uitstaat worden de elcos verder leeg getrokken dus het moment dat de spanning er weer op gaat krijg je alsnog de inrush. De load blijft evenveel stroom trekken, die stroom zal er dan in de korte aan tijd alsnog geleverd worden.
Nee voor mijn apparaat zoalsin mijn hoofd hebt klopt wat ik zeg wel. Een apparaar wat maar weinig vermogen nodig heeft voor de stuur elektronica en een vermogens deels zoals een verwarmings element want direct op 230V werkt.
Ja er is een kleine inrush elke keer maar dat enkel voor het stuur elektronica voeding van zeg max 50W totaal. Ik weet niet of er in een Senseo nog een klep zit die het water/ stoom schakelt. Maar zo een klep zal ook maar 8W maximaal zijn en mischien ook wel direct op 230V werken.
die schakelt steeds van 0 naar 100%. Dat vind ik persoonlijk niet stabiel.
Ik heb even een het word stabiel gezocht in dit topic maar ik heb dat nergens gebruikt. Ik zei dat de spanning onveranderd door geschakeld word. En dat klopt ook voor de tijd dat die aan is.
om duidelijkheid boven water te krijgen zodat we wat gerichter kunnen antwoorden in plaats van maar een beetje te gissen met technische oplossingen
Het enige wat in dit topic nu eens glashelder was is dat TS een oplossing zocht waarbij de spanning onveranderd blijft en dat enkel de stroom gelimiteerd moest worden.
Het waarom werd na 5 pagina's duidelijk maar dat doet er wat mij betreft niet toe. TS dacht gewoon dat het moest kunnen en het duurde even voordat hij dat door had. Niets mis mee kan gebeuren.
Op 17 augustus 2023 23:29:03 schreef OPTOdesign:
Veel dank voor je bericht, volledigheid en uitleg over waar je vraag vandaan kwam.
Er vallen nu velen puzzelstukjes op zijn plaats!En het allermooiste: Je bent geholpen en hebt geen vragen meer!