Op 17 augustus 2023 18:02:26 schreef benleentje:
Pas na pagina's weten we dus pas dat TS al een watt controller heeft geprobeerd maar dat voor zijn apparaat niet werkt.

Zijn senseo koffieapparaat heeft problemen met de te lage spanning zodat hij helemaal niet meer werkt.

Klopt, maar het is geen antwoord op mijn vraag 'Waar wil je heen en wat is je einddoel van je vraag?'

Voor de Senseo te laten werken zijn eerdere oplossingen geboden en moet het probleem opgelost zijn. Echter houd hij om onverklaarbare reden voet bij stuk dat de spanning niet mag inzakken. Ik vraag me ook af in hoeverre hij alle geven antwoorden heeft begrepen en wat nu nog de resterende vraag is. Deze vraag kan alleen piettvs beantwoorden.

Het einddoel van TS is wat mij betreft helder.

Hij hoopt dat er een schakeling bestaat die de stroom kan limiteren zonder de spanning te veranderen met als doel dan op de camping te kunnen gebruiken voor elk apparaat wat meer dan 3A trekt.

En de wet van Ohm zegt dat dat in dit deel van het universum niet kan.

(ik vraag me altijd stiekem af of alles wat hier op de aarde zo is of dat overal zo is. BV zou de lichtsnelheid overal hetzelfde zijn. Maar is ook meer filosofisch van aard)

Het enige wat ik ken wat de spanning onveranderd laat is:
PWM, maar dat laat de stroom ook onveranderd. Maar toch kan je in de tijd gezien dan wel de gemiddelde stroom op een maximaal limaat houde.
PWM is ook het lomp en aan uit zetten en werkt alleen voor gelijkjspanning.

Een equivalent van PWM is dan periodiek 1 of meerder sinussen overslaan.
In het deel waar je de sinus ongemoeid laat is de spanning onveranderd maar de stroom ook. En als de sinus geblokeerd word is er geen spanning en stroom. De stroom zal zich dan uitmiddelen zodat je kan spreken van een gemiddelde stroom.
Ik denk dat omdat de spanning in de aan-fase onveranderd is dat elektronica daar geen last van heeft, mits de interne condensator groot genoeg is om de uit-fase door te komen.

Theoretisch zou het kunnen werken. Maar ik zie wel beperkingen. Als de uit-fase te lang word dan valt het apparaat gewoon uit. Natte vingerwerk denk ik dat je zou tot max 4A kan terug regelen tot 3A.

Een equivalent van PWM is dan periodiek 1 of meerder sinussen overslaan.
In het deel waar je de sinus ongemoeid laat is de spanning onveranderd maar de stroom ook. En als de sinus geblokeerd word is er geen spanning en stroom. De stroom zal zich dan uitmiddelen zodat je kan spreken van een gemiddelde stroom.
Ik denk dat omdat de spanning in de aan-fase onveranderd is dat elektronica daar geen last van heeft, mits de interne condensator groot genoeg is om de uit-fase door te komen.

Ik denk dat je een denkfout maakt. Terwijl de bron uitstaat worden de elcos verder leeg getrokken dus het moment dat de spanning er weer op gaat krijg je alsnog de inrush. De load blijft evenveel stroom trekken, die stroom zal er dan in de korte aan tijd alsnog geleverd worden.

Het zou wel voor ohmse lasten werken die hebben geen reservoir. Het is een soort van gemoduleerde PWM ? Dat noem je dan WNM= wave-number-modulation :-)
Het idee is wel grappig. Je blijft een nette sinus houden. Je zou dat met nul doorgang detectie kunnen schakelen waardoor inductieve lasten mogelijk geen spanging transients produceren. Wat een nadeel is, is dat je lampen gaat zien knipperen, motoren worden schokkerig, heaters zullen wel gaan. Maar daar werkt elke methode voor. Het lukt alleen als de perioden dat de bron aan is, korter is dan de reactie van de zekering want gedurende aan tijd wordt de volle stroom getrokken.

Op 13 augustus 2023 14:53:29 schreef piettvs:
Zoek een bouwschema voor dergelijk app. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bvd..

Dit komt uit je startpost. Het hele verhaal uit je startpost suggereert dat je het ding nog niet hebt, maar toch wil weten hoe het in elkaar steekt.
Nu blijkt dat je het apparaat al hebt, en nu kun je twee dingen doen:

1. Sluit er een apparaat op aan dat normaal meer stroom trekt dan de ingestelde waarde. De stroom wordt door de wattcontroller dus begrensd. Dan meet je de spanning voor en na de wattcontroller en laat ons dan even weten wat de resultaten zijn.

2. Maak het ding open en zoek uit wat er in zit. Laat dat ook hier weten, want we zijn razend nieuwsgierig.

@benleentje: Je antwoord is goed bedoeld. Daarvoor dank. Ik heb ook (dezelfde) vermoedens, maar hoor het graag van hemzelf - één ding in dit topic is wel duidelijk: miscommunicatie. Ik probeerde nog een poging met mijn dik gedrukte vraag hier boven en lijstje om duidelijkheid boven water te krijgen zodat we wat gerichter kunnen antwoorden in plaats van maar een beetje te gissen met technische oplossingen die misschien helemaal niet voldoen of begrepen worden. Bij PWM blijft de spanning ook niet stabiel, die schakelt steeds van 0 naar 100%. Dat vind ik persoonlijk niet stabiel. En die Senseo gaat daar ook niet op werken.

Diverse oplossingen aangedragen, ook (deels) bevestigd door piettvs maar de vraag keert steeds maar weer terug. Ik tast in het duister naar de achterliggende vraag van piettvs.

@KlaasZ: Daar is piettvs duidelijk over: Zijn Senseo werkt er niet op.

Nou even wat duidelijk maken over mij.
Mijn opleiding was :
2 jaar Hts Rens&Rens Hilversum (weet niet of die nog bestaat).
Electronica Technicus NERG. (bestaat ook niet meer denk ik)
Televisie Technicus Dirksen opleidingen Arnhem.
Heb 35 jaar Televisies en andere apparaten gerepareerd tot mijn pensioen. Ben nu bijna 25 jaar niet meer bezig met dat spul.
Jullie zullen begrijpen dat ik voor sommige dingen diep in het geheugen moet duiken.
Mijn denkfout :
Neem een labvoeding als voorbeeld.
Ik vroeg jullie in principe of het mogelijk was een voeding te bouwen die een constant instelbare spanning en tevens gelijktijdig een constante instelbare stroom.(eigelijk zo zonder er echt over na te denken)
Ofwel een constante spanningbron of een constante stroombron.
Als ik een gestabiliseerde voeding de spanning instelt op 20 V en de maximale stroom op 2 A en ik sluit een weerstand van 5 ohm aan, dan gaat de voeding onmiddellijk van constante spanning modus naar constante stroom modus. De spanning daalt dan naar 10 V, zodat 2 A wordt geleverd aan 5 ohm.
Dit was me al een hele tijd duidelijk.
Maar ik heb in de loop van dit Topic niet aangedrongen hier een "oplossing" voor te vinden.
Wat de Senseo betreft, is het natuurlijk het eenvoudigste een Si diode van 6A in serie met het verwarmingselement als de Camping maar 6A aanbied.
Voor lampen en bv waterkoker zonder electronica kun je natuurlijk de in de handel verkrijgbare apparaatjes gebruiken met bv faseaansnijding.
Maar ja dat hoef ik jullie niet te vertellen.
Dus zoek niet verder aan mijn "probleem"
Dank voor jullie tijd.
Sorry voor de misverstanden.

Sorry
Bijna 25 jaar moet zijn bijna 20 jaar.!

Veel dank voor je bericht, volledigheid en uitleg over waar je vraag vandaan kwam.
Er vallen nu velen puzzelstukjes op zijn plaats!

En het allermooiste: Je bent geholpen en hebt geen vragen meer!

Het Nederlands Elektronica en Radio Genootschap of NERG was een vereniging van ingenieurs die werkzaam zijn op het gebied van de elektronica en/of verwerking en transmissie van informatie.
Zij gaven ook schriftelijke cursussen met examen en diplama's
Waren in de zestig zeventiger jaren zeer gewaardeerd, vraag maar aan je Opa@!

Ik denk dat je een denkfout maakt. Terwijl de bron uitstaat worden de elcos verder leeg getrokken dus het moment dat de spanning er weer op gaat krijg je alsnog de inrush. De load blijft evenveel stroom trekken, die stroom zal er dan in de korte aan tijd alsnog geleverd worden.

Nee voor mijn apparaat zoalsin mijn hoofd hebt klopt wat ik zeg wel. Een apparaar wat maar weinig vermogen nodig heeft voor de stuur elektronica en een vermogens deels zoals een verwarmings element want direct op 230V werkt.
Ja er is een kleine inrush elke keer maar dat enkel voor het stuur elektronica voeding van zeg max 50W totaal. Ik weet niet of er in een Senseo nog een klep zit die het water/ stoom schakelt. Maar zo een klep zal ook maar 8W maximaal zijn en mischien ook wel direct op 230V werken.

die schakelt steeds van 0 naar 100%. Dat vind ik persoonlijk niet stabiel.

Ik heb even een het word stabiel gezocht in dit topic maar ik heb dat nergens gebruikt. Ik zei dat de spanning onveranderd door geschakeld word. En dat klopt ook voor de tijd dat die aan is.

om duidelijkheid boven water te krijgen zodat we wat gerichter kunnen antwoorden in plaats van maar een beetje te gissen met technische oplossingen

Het enige wat in dit topic nu eens glashelder was is dat TS een oplossing zocht waarbij de spanning onveranderd blijft en dat enkel de stroom gelimiteerd moest worden.

Het waarom werd na 5 pagina's duidelijk maar dat doet er wat mij betreft niet toe. TS dacht gewoon dat het moest kunnen en het duurde even voordat hij dat door had. Niets mis mee kan gebeuren.

;) ;)

Op 17 augustus 2023 23:29:03 schreef OPTOdesign:
Veel dank voor je bericht, volledigheid en uitleg over waar je vraag vandaan kwam.
Er vallen nu velen puzzelstukjes op zijn plaats!

En het allermooiste: Je bent geholpen en hebt geen vragen meer!

;)