Hallo allemaal!

Ik heb mij hier aangemeld in de hoop een oplossing te kunnen vinden op het volgende vraagstuk.

Voor mijn G-Klasse uit 1991 heb ik een originele elektrische koelventilator gekocht van een nieuwer model, dit om de viscokoppeling te vervangen.
De ventilator heeft een regelaar op het frame zitten die zorgt dat de fan op variabele snelheden kan draaien, deze heeft echter een PWM signaal nodig om te bepalen op welke snelheid hij moet draaien. Mijn auto heeft geen elektronica aan boord die dit kan verzorgen.

Er zijn losse PWM controllers te koop online maar die worden door een draaiknop handmatig bedient, dit wil ik dus niet, hij moet op basis van temperatuur de snelheid gaan bepalen en bij voorkeur ook met een override dat bij inschakelen van de airco de fan op 30% gaat draaien, signaal vanaf geschakelde plus van de aircopomp.

De fan heeft een 4-polige stekker met een + en - voor de motor en 2 polen voor de aansturing.
Ik weet niet of het nog uitmaakt met de fan is 850 Watt / 70A.

Heeft iemand ieëen hoe ik dit kan aanvliegen?

PWM controller met draaiknop;
https://www.otronic.nl/nl/pwm-motor-speed-controller-12-24-36-50v-2000…

70A is niet mis, maar als ik het goed begrijp heb je al een regelaar die het zware werk doet, en moet je die alleen nog een stuursignalen geven, correct?

Een discrete schakeling die bij de gewenste temperatuur begint en dan de gewenste gain geeft (toename van pulsbreedte bij gegeven toename van temperatuur) is niet helemaal triviaal, zeker niet met de extra opties voor de airco erbij.

Met een microcontroller (zoals een Arduino) is het wel vrij triviaal; analoge ingang inlezen, temperatuur berekenen, opzoeken welke pulsbreedte daarbij hoort, eventueel de airco bonus er bij optellen, en het PWM signaal naar een hardware PWM uitgang sturen.

Op 15 augustus 2023 23:11:50 schreef SparkyGSX:
70A is niet mis, maar als ik het goed begrijp heb je al een regelaar die het zware werk doet, en moet je die alleen nog een stuursignalen geven, correct?

Je bent me net voor, die zelfde vraag had ik ook. :)

Bedankt voor de reacties!

Er zit inderdaad een regelaar op die het zware werk doet, die moet ik aan kunnen sluiten direct vanaf de voeding van de auto.

Ik moet er bij zeggen dat ik op zich wel redelijk wegwijs kan worden uit elektra schema's maar zodra het digitaal wordt dan ben ik heel snel de draad kwijt.

Er wordt ook van een andere leverancier een PWM controller aangeboden alleen is die voor mij niet toereikend, ben benieuwd op welke manier deze te werk gaat intern.

https://www.mishimoto.com/universal-pulse-width-modulated-pwm-fan-cont…

Bovenstaand neemt de functie van de reeds aanwezige controller over alleen is het ampexrage niet toereikend en alleen voor brushes motoren, de fan die ik heb heeft 4 draden naar de motor dus ik doe even de aanname dat die brushless is.

Heb je een merk en type van de regelaar die er nu op zit.

Ik vermoed dat je alleen een stuursignaal nodig hebt voor je regelaar, maar zonder verdere info weet ik dat niet zeker.

Het is een Brose ECL 850W

[Bericht gewijzigd door Sjoerd87 op (34%)]

Begrijp ik dit nu goed?

1/ er is een doosje nodig dat pwm levert aan de controller op het ventilatorframe
2/ bij opstart hoort het doosje te beginnen met een 30% pwm-signaal af te leveren
3/ na een bepaalde tijd (hoeveel? hoe bepaald?) wordt het pwm-percentage afhankelijk van de koelwatertemperatuur.

Dat klinkt inderdaad als een klusje voor een Arduino of zo, wel goed opletten met het conditioneren van voedingsspanning en temperatuurdetectie, die dingen zijn niet bedoeld voor de zeer ruige electra-omgeving van een automobiel. Stevige behuizing dus, en uitvoerige filtering en clamping van voedingsspanning en temperatuurmeting.

Trouwens, op welke manier is de temperatuurinformatie beschikbaar?

Programmatie van die Arduino (of wat dan ook) is misschien een drempel om over te stappen, maar er is op dit forum volop bereidwillige hulp beschikbaar.

NB geen prentjes posten in x.heic aub, dat is een merkeigen formaat, enkel beschikbaar op duremensencomputers :)

4 draden is niet heel logisch voor een brushless motor, het lijkt me eerder een dubbel gewikkelde motor. Kun je eens meten wat voor weerstand je tussen elke combinatie van 2 draden hebt? Ik verwacht 2 sets met elke een lage weerstand, maar geen verbinding met de andere set.

Aangezien er een hardware en software versie op die controller staat, zal er wel een microcontroller in zitten.

@Paulinha_b: volgens mij 2x fout, je gaat niet door voor de koelkast. Die 30% is afhankelijk van het al dan niet ingeschakeld zijn van de airco, daar zit dus geen tijdslimiet aan.

Ik kon de HEIC plaatjes opnemen met GIMP (onder windows), dus daar heb je geen dure software voor nodig. Alsnog is het handiger om gewoon JPG of PNG te gebruiken zodat iedereen ze direct kan zien.

Liever geen HEIC formaat. Je kan waarschijnlijk ook je telefoon op JPG zetten, of anders zelf eerst via software de HEIC omzetten naar een jpg.

850W op 12V = 71A. Dus jouw 70A klopt wel.

Als je het aandurft is de 50A versie wel om te bouwen als enkel een PWM controller die dan jouw controller van de fan aanstuurt. Echter wel een hele dure oplossing. Met voordeel dat je dan al een goede kast en ontwerp heb.
Ik gok dat het aanpassen nog niet eens zoveel werk is.

JE kan iemand hier via V&A vragen om een PWM controller voor je te ontwerpen en bouwen, maar is met een beetje hulp ook zelf te doen om zelf te maken. HEt is maar wat je eigen kunde is en hoeveel je zelf wilt doen.

@Paulinha_b: volgens mij 2x fout, je gaat niet door voor de koelkast. Die 30% is afhankelijk van het al dan niet ingeschakeld zijn van de airco, daar zit dus geen tijdslimiet aan.

Inderdaad, @Sparky, het verband met de airco was me ontgaan. Hoe het verlanglijstje er dan wel uitziet is me minder duidelijk dan ooit...
En wat een of andere koelkast erbij te doen komt snap ik al helemaal niet, maar het wordt dan ook laat.

Op 16 augustus 2023 00:02:04 schreef Sjoerd87:
Het is een Brose ECL 850W

Zit er geen aansluiting op voor een stuur signaal? Om een pwm signaal op aan te sluiten dus.

En die vier draden, zijn dat drie draden voor de motor en één voor de voeding van de regelaar? Of gaan er vier draden naar de motor, zoals SparkyGSX denkt?

Er gaan vier draden van de controller naar de motor, drie daarvan hebben nagenoeg geen weerstand naar elkaar, de vierde staat met geen van de drie in verbinding.

De foto's is een voorbeeld van hoe mijn digitale vaardigheden zijn haha. praktische vaardigheden met het bouwen van een print is geen probleem, de codering is een wat grotere uitdaging.

Ik denk dat de mooiste oplossing is om iets te fabriceren wat de reeds aanwezige controller aanstuurt.

Over het zelf doen of laten doen, maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.
Zelf bouwen is ook wel leuk en interessant maar iemand die veel verstand van zaken heeft en hem voor je bouwt is ook prima, alles tegen een vergoeding uiteraard.

Nogmaals het wensenlijstje:

- fan snelheid aansturen op basis van koelvloeistof temperatuur, dus startend bij 10% vermogen vanaf 85c en oplopend tot 100% vermogen bij 110c.

- extra signaal vanuit aansturing aircopomp, geschakelde plus, waardoor de fan ook bij koude motor direct al op 30% gaat draaien.

- wellicht nog een mogelijkheid om een elektrische waterpomp aan te sturen die van afzetten van de motor opstart en dat de fan nog blijft draaien tot hij onder bijvoorbeeld 80c meet.

Op de foto de groene draden die allemaal een minimale weerstand hebben tot elkaar en de rode die nergens op reageert bij meten.

Hier een link naar een identieke combinatie die ik hier heb.

https://www.ebay.com/itm/285131471757

Zover ik weet en kan achterhalen is de sturing een Lin-bus signaal en geen PWM signaal.
De opdruk op de sticker verraad het al een beetje Software versie 3, hardware 8.
Je kan proberen of het een PWM signaal moet zijn,
aansluitingen:
Pin 1 massa
Pin 2 constante 12v
Pin 3 Geschakelde 12v
Pin 4 signaal.

Als je de 3 draden aansluit met pin 4 open moet hij volgas gaan draaien na ongeveer 10 seconden.

Als je de stuurdraad aan massa houd en de fan gaat dan niet draaien zou het een PWM signaal moeten zijn. Ik heb veel schema's van verschillende mercedes typen maar nergens wordt vermeld welk signaal er nu op moet staan.
Normaal komt het stuur signaal uit de motor ecu. De airco stuurt via de can-bus een signaal of de fan moet draaien.

Let heel goed op je vingers!!!! Als de fan volluit draait trekt hij ruim 35A en heeft een enrom toerental.

volgens youtjoep zou een PWM signaal van 15Hz (10-90%) moeten voldoen
https://youtu.be/Ol57pWkSFH0

Mooi filmpje!

Wat ik me nu alleen afvraag is dat Paul aangeeft dat het waarschijnlijk een Lin-bus signaal is ipv PWM (geen idee wat exact het verschil is), en bij het filmpje over een PWM controller wordt gesproken.

Ik heb net getest wat Paul aangaf en de fan gaat keurig na een aantal seconden aan en gaat dan naar de maximale snelheid. pin 4 op masse aansluiten maakt geen verschil want de fan gaat in beide gevallen aan.

dat het waarschijnlijk een Lin-bus signaal is ipv PWM (geen idee wat exact het verschil is)

PWM vergelijkbaar met een 0 - 10V signaal maar dan in digitale vorm. PWM zijn pulsen waarbij de aan en uit tijd van de puls kan variëren tussen 0 en 100%.

Lin bus ken ik niet maar is zeker een communicatie lijn. Via de bus komt er dan een soort van boodschap of bericht binnen bij de fan controller. Een bericht kan zijn: Ga naar 40%. of mischien ook wel simpel enkel 40.

https://www.mvwautotechniek.nl/lin-bus/

De lin-bus is hardware matig niet zo moeilijk maar hoe weet je hoe een bericht eruit hoort te zien. In het bericht zal toch ook iets moeten staan voor wie het bestemd is omdat het een bus is met heel veel andere units.

PS.
Kan de controller op de fan niet open? Hoeveel extra ruimte zit daar nog. Is het mogelijk om daar direct is extras en klein in te bouwen die een temperatuur sensor kan uitlezen en die kan zien of de airco aanstaat en dan direct het vermogens deel aanstuurt.

Ziet er in dat filmpje toch uit dat een pwm signaal zou werken. Dan zou dat met een arduino oid te realiseren moeten zijn.

Ja daar heb je ook weergelijk in.
De linbus verwacht pulsen tussen 0 en 12V, en je kan dus prima een PWM puls van 0 - 5V erop zetten. Daar gaat dus niet van defect. Het kan hooguit niet werken.