Op 19 augustus 2023 10:30:36 schreef smd:
Lambiek, het gaat meer om te kunnen aantonen dat het wel lukt,....
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat het niet voor veel mensen weg gelegd is. En ik ben niet jaloers hoor, ik ben één van die twee. 
ik begrijp dat je het nut er niet van inzien,.....
Dat maak jij ervan, ik zie wel degelijk het nut ervan in. Loop zelf bij een repair café.
En helaas zijn veel producten gewoon troep tegenwoordig, het is allemaal plastic en andere goedkope zooi.
Maar het is goed dat je dit laat zien voor degene die wel de capaciteit hebben om dit te doen.
Top verslag, heb zelf nog een zanussi staan met hetzelfde probleem. Die zal ik binnenkort eens aanpakken. Een reserve machine is nooit weg.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Maar als iemand nog aanvullingen of tips heb om het nog beter uit te voeren, dan horen wij het graag!
EEH ja; Zo geen machines meer kopen?
Die van mij is nog 100 procent inox kuip.
Pomp werd vervangen en een LNK vervangen. En ook rubber manchette is vervangen geweest. Verder heeft ze ook een inverter motor, geen kooltjes te vervangen.
Als ik later een nieuwe moet aanschaffen zal ik daar nu zeker op letten, geen kunststof kuip... Dan liever wat door sparen en een betere machine.
Ik reken voor een goede machine toch altijd rond de 600 tot 650 euro.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
@CrossFireX: dezelfde redenering kun je voor de frequentiesturing maken. Gaat toch stuk en kost hopen geld. Beter een geborstelde... . Als je prijs kwaliteit wil ga je uitkomen bij een gelijmde kuip. Waar vind je voor 650€ een inoxe?
@smd. Tja, de gadgets. Mensen zijn er stapel op ook al beweren ze van niet. Ik ga voort op handelen en het gedrag zegt wat anders. Kijk naar auto's. Als er 1 gadget minder in zit krijg je het aan de straatstenen niet verkocht. Is de twindos stuk en is er voor 2-300€ kosten aan en je zegt dat ze zonder ook prima verder kunnen en dat ze die kosten er toch nooit meer uithalen dan.....laten ze het toch tegen wil en dank herstellen. Ze zeggen het ene maar doen het andere. Ik herinner me de tijd nog toen ik bruingoed herstelde. Men zei altijd: mijn tv kan ik missen maar mijn wasmachine nooit. Je moet ze eens 1 week zonder zetten. Van de wasmachine geen klachten maar voor de tv beginnen ze na dag 2 al door de telefoon te roepen. Blij dat ik van die miserie vanaf ben. We willen de wereld veranderen en verbeteren. Alles moet beter, eenvoudiger en milieu/klimaat vriendelijker en kijk naar wat er wordt gekocht. Vreemd volk die mensheid. De aliens doen hun deuren vast als ze in hun ufo voorbij vliegen. Maar genoeg misantropie voor 1 dag.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op 19 augustus 2023 13:48:47 schreef EricN:
@CrossFireX: dezelfde redenering kun je voor de frequentiesturing maken. Gaat toch stuk en kost hopen geld. Beter een geborstelde... . Als je prijs kwaliteit wil ga je uitkomen bij een gelijmde kuip. Waar vind je voor 650€ een inoxe?
Ik heb er 650 voor betaald en die inverter stuk gaan... Hmm daar wacht ik nog op na meer dan 13 jaar... Ze draait nog elke dag rondjes nu. Weg met borstels, is ook altijd wat ermee voor zover ik weet. Overal zwart binnen van koolstof en veroorzaakt op den duur kortsluitingen... In elk geval komt zo een kuip mijn huis niet binnen, dan liever wat door sparen zoals ik al zei.
Kijk naar wat er word gekocht? Kijk liever naar wat er voor troep word GEMAAKT. Ik heb dat nooit gevraagd, maar je hebt geen keuze in iets anders, ga jij nog de rollen omdraaien...
Ze zeggen altijd; de mensen vragen dat, dat is dikke b*lsh*t... De fabrikanten WILLEN dat, dezelfde prijs en goedkoper maken, DAT is belangrijk. Fabrikanten zijn geen liefdadigheid instelling, ze zijn er om geld te verdienen net als banken.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (12%)]
Spog2
Honourable Member
Op 19 augustus 2023 00:18:07 schreef Hensz:
[...]
Je bent wel héél pessimistisch. Shit can happen natuurlijk, maar de beschrijving van SMD is top en de procedure eigenlijk heel simpel. Zelfs al zou je er een multitool voor moeten kopen, dan ben je nog steeds stukken goedkoper uit dan een nieuwe wasmachine aanschaffen.
Persoonlijk doe ik zelf de was en ik wil best een dag wachten tot ie het weer doet, desnoods 2 of een hele week. Je bespaart al gauw een 500 euro, toch?
Een nieuwe heb je overigens ook niet in een dag geregeld.
Tel daar bij op de kosten en gedoe voor het opruimen/afvoeren van een oude wasmachine. Al neemt men die soms mee als je een nieuwe koopt.
En ik vind deze bijdrage van SMD top. Je moet veel van je wasmachine houden om het werk er voor over te hebben. Iedereen kan het met deze beschrijving, en bespaart er veel afval mee.
EricN
@CrossFireX. Als wij als klant morgen stoppen met zooi te kopen en eenvoudig maar betrouwbaar spul kopen dan gaat de fabrikant dat heus maken. Het is vraag en aanbod niet andersom. Er is natuurlijk een bamboozel component daar de klant hersenloos kudde vee is maar ga morgen maar eens een auto maken met een zwendeltje op de raam open te krikken. Je gaat niet veel volk vinden aan de verkoop toog. Of een 5kg toestel dat wel past binnen de omkasting dat geen 5kg elektronica nodig heeft om die joekel v 8kg binnen de sporen te houden. Gaan weinig naar komen kijken. De fabrikant is niet plots 8kg in ieders strot gaan duwen. Er is op vraag vd klant een zwaarder model gemaakt en de fabrikant is daarop ingespeeld. De klant VRAAGT goedkoop dus de ingenieurs worden ah werk gezet om dat feestje lucratief te houden. Ze zijn nu eenmaal geen liefdadigheid en aan een goedkoop geval houden ze minder over dus moet de leeftijd omlaag. Die kuipen lijmen ze dicht omdat fat 10€ bespaart en dat wil de klant nu eenmaal . "kijk die is beter koop".... . Ik ben er zeker van dat als de verkoper in de winkel zeggen: "kijk dit model is veel duurzamer maar kost dubbel" dat we dat model veel gaan moeten afstoffen. Ik heb ooit iemand die vroeg een sbs van samsung afgeraden. Destijds was er geen onderdelen beschikbaar (beginperiode) en er was grotere uitval dan andere merken(nu een ander verhaal, uitval is dezelfde maar de rest is rotslecht geworden). Ze zijn naar een andere winkel gereden en daar een samsung gaan kopen want daar zeiden de verkoper dat het een topproduct is. De mensen willen nu eenmaal gekloot worden. Mundus vult decipi, ergo decipiatur
Stel dat je morgen een W935 gaat maken. 4-5000€ daarvoor tarrifieert voor een 5kg model. Hoeveel ga je er verkopen? Dan heb je een duurzaam model.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dus aan de ene kant hebben mensen 100% verantwordelijkheid over wat ze doen en aan de andere kant laten ze zich door de verkoper/fabrikant een rad voor de ogen draaien. Althans dat lees ik in je bericht.
Het kan natuurlijk niet allebei waar zijn op de zwartwitte manier waarop jij het stelt.
In werkelijkheid ligt er een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de fabrikant, die kennelijk soms keiharde wetgeving nodig heeft om hem in toom te houden. Ik denk dat duurzaamheid best in het milieulabel mag worden meegenomen, op zijn allerminst.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]
EricN
Ik stel dat wanneer je mensen de waarheid voorschoteld dat ze dan nog steeds er voor kiezen om een oor aangenaaid te worden. Ze willen het niet weten. Ze willen luxe en het mag niets kosten. De uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
Is de fairphone een vb?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat die mensen niet wisten of jij ze de waarheid vertelde. De andere verkoper had ook een prima verhaal.
Hoe kan een leek nagaan of hij voorgelogen wordt? Daar is het immers een leek voor. Hij moet kunnen vertrouwen op o.a. de fabrikant.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]
EricN
maartenbakker
Golden Member
Maar dan toch een voorbeeld dat mijn punt net zo goed illustreert, en ik geloof zonder meer dat mensen zich veel laten aanpraten zonder dat ze het kunnen beoordelen. Niet alleen in dat ene geval.
Hoe dan ook, ik bedoel het ook ruimer. Zie mijn algemenere zin die dit geval dekt die ik nog in mijn bovenstaande post heb toegevoegd.
Je kunt een leek per definitie niet kwalijk nemen dat het een leek is. Hooguit in een situatie dat iets héél goedkoop is, te mooi om waar te zijn, in plaats van gewoon nog "klinkt wel een beetje plausibel gegeven de rest van de prijzen in de markt".
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
EricN
Wat zou er gebeuren idien wij CO techneuten verenigen en een wasmachine bouwen dewelke perfect 25j of meer diest doet? Zou het verkocht geraken?
PS hopelijk vind smd het niet te erg dat we zijn mooie topic bevuilen.
[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]
Op 18 augustus 2023 22:52:53 schreef ohm pi:
@smd,
Bedankt voor het mooie verslag!
[...]Nu kost een Miele één maandloon en gaat maar 7 jaar mee.
Lees je ook de draaiurenstand uit en vis je alle externe oorzaken eruit?
Hoeveel machines ik niet tegenkom met 7500 draaiuren in 5 jaar, niet gek dat ze met 10 jaar op zijn?
Ik repareer heel veel mieles en onder de 7 jaar komt nauwelijks voor, tenzij door productiefouten waar oplossingen voor zijn.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (11%)]
EricN
Op 18 augustus 2023 23:26:39 schreef EricN:
Oei. Geen fijne baas
Gelukkig is het niet zo erg. Ik ben al een aantal jaren met pensioen.
Op 19 augustus 2023 19:50:44 schreef maus0611:
[...]Lees je ook de draaiurenstand uit en vis je alle externe oorzaken eruit?
Hoeveel machines ik niet tegenkom met 7500 draaiuren in 5 jaar, niet gek dat ze met 10 jaar op zijn?Ik repareer heel veel mieles en onder de 7 jaar komt nauwelijks voor, tenzij door productiefouten waar oplossingen voor zijn.
Misschien dat het nu beter is, maar Miele is in het begin van deze eeuw overgestapt op aluminium trommelkruisen en toen kreeg je ongemerkt de bijbehorende ellende er gratis bij.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (61%)]
EricN
Wat zou er gebeurd zijn als ze in de toestellen (zeker van 7-8kg) zulke metalen klompen hadden blijven gebruiken? Zouden ze nog marktconcurrentieel gebleven zijn? Of zouden mensen het te duur gevonden hebben en waren ze dan al failliet?
De meeste gebroken kruizen komen door onzorgvuldig gebruik (zeep, overbelading) dus de paar die overblijven zijn verwaarloosbaar. Geen slechte zet zou ik zeggen.
Op 19 augustus 2023 19:58:49 schreef EricN:
Oplossingen? Ik onthoud me even van commentaar
Stuur me even een mail 
Op 19 augustus 2023 20:29:21 schreef EricN:
Wat zou er gebeurd zijn als ze in de toestellen (zeker van 7-8kg) zulke metalen klompen hadden blijven gebruiken? Zouden ze nog marktconcurrentieel gebleven zijn? Of zouden mensen het te duur gevonden hebben en waren ze dan al failliet?De meeste gebroken kruizen komen door onzorgvuldig gebruik (zeep, overbelading) dus de paar die overblijven zijn verwaarloosbaar. Geen slechte zet zou ik zeggen.
Trommelkruizen zijn al een aantal jaar weer van rvs.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (61%)]
Op 19 augustus 2023 20:29:21 schreef EricN:
Wat zou er gebeurd zijn als ze in de toestellen (zeker van 7-8kg) zulke metalen klompen hadden blijven gebruiken? Zouden ze nog marktconcurrentieel gebleven zijn? Of zouden mensen het te duur gevonden hebben en waren ze dan al failliet?De meeste gebroken kruizen komen door onzorgvuldig gebruik (zeep, overbelading) dus de paar die overblijven zijn verwaarloosbaar. Geen slechte zet zou ik zeggen.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Vroegen ze vroeger aan mij, wat is een goede wasmachine? Dan zei ik Miele, maar wel een beetje duur. Nu zeg ik, geen idee. Ze zijn allemaal even onbetrouwbaar.
Wat gister goed was kan vandaag rommel zijn.
Op 19 augustus 2023 16:18:39 schreef EricN:
@CrossFireX. Als wij als klant morgen stoppen met zooi te kopen en eenvoudig maar betrouwbaar spul kopen dan gaat de fabrikant dat heus maken.
Het vervelende is dat de fabrikant wel zijn productieproces wijzigt maar niet op zijn wasmachine schrijft: Dit is zooi (want ik heb mijn productieproces aangepast).
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (21%)]
maartenbakker
Golden Member
Op 19 augustus 2023 19:43:34 schreef EricN:
Wat zou er gebeuren idien wij CO techneuten verenigen en een wasmachine bouwen dewelke perfect 25j of meer diest doet? Zou het verkocht geraken?
Dat is niet persé de oplossing. Er zijn voldoende middenwegen om te bewandelen. Het belangrijkste is dat de consument een ruw idee heeft van wat hij van de machine kan verwachten, en dat hij bij defect zelf mag beslissen of hij het ding laat repareren. Er moeten onderdelen en service-informatie beschikbaar zijn. Onderdelen na afloop van de garantietermijn mogen best 3rd party zijn, laat de fabrikant de specificaties maar vrijgeven als hij zelf stopt met leveren. Als ik een onderdeel zoek voor een 20 jaar oude auto is de kans best groot dat het nog ergens leverbaar is.
Ook niet zoveel mis met een machine die wat goedkoper is en 5 jaar meegaat, maar zet het er dan ook gewoon op bij het milieulabel. En garandeer die machine wellicht ook gewoon voor 5 jaar in plaats van de dealer met consumentenrecht op te zadelen.
Let op dat een fabrikant dit ook kan invullen met een huurconstructie.
Prima, zolang het niet tot oligopolie-ellende leidt (grootbedrijven lobbyen voor zulke marktposities en politici trappen er helaas soms in) en altijd ook in eigendom kan.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op 19 augustus 2023 19:43:34 schreef EricN:
Wat zou er gebeuren idien wij CO techneuten verenigen en een wasmachine bouwen dewelke perfect 25j of meer diest doet? Zou het verkocht geraken?PS hopelijk vind smd het niet te erg dat we zijn mooie topic bevuilen.
Mooi idee, vind ik. Als de machine modulair opgebouwd wordt, kunnen een aantal delen wel 100 jaar of meer mee, denk aan de kast, de deur, de binnen- en buitentrommel. Ook onderdelen op zich kunnen zo gemaakt worden dat delen die slijten, lagers in trommel, afvoerpomp en motor vervangen kunnen worden. Uiteindelijk is bijna alles te repareren, zo produceren dat dit ook goed gedaan kan worden is gewoon mogelijk.
Prima plan. Hebben een paar belgen ooit gedaan, bestaat niet meer (Fabrice, jij weet welke ik bedoel maar ik kom niet op de naam)
Machine gebruikt uitsluitend mechanische delen, geen software want die kun je over 20 jaar niet meer programmeren.
Machine doet 15 jaar met een lagerset. Hierna verdien je 15 euro op een set lagers.
Manchet moet je laten produceren, zelf een manchet gieten is vakwerk.
Hierop verdien je 25 euro door in-verkoop.
Motor is na 15 jaar versleten. Zelf produceren is lastig, dus inkoop. Bij zelf produceren moet je een wikkelmachine hebben, monteurs die weten wat ze doen.
Kortom, geld technisch niet interessant.
Daarnaast MOET een apparaat tegenwoordig voorzien zijn van allerlei labels zoals energielabel. Wie koopt een machine met D of F?
EricN
Op 19 augustus 2023 21:22:58 schreef maartenbakker:
[...]. Het belangrijkste is dat de consument een ruw idee heeft van wat hij van de machine kan verwachten, en dat hij bij defect zelf mag beslissen of hij het ding laat repareren. Er moeten onderdelen en service-informatie beschikbaar zijn. Onderdelen na afloop van de garantietermijn mogen best 3rd party zijn, laat de fabrikant de specificaties maar vrijgeven als hij zelf stopt met leveren. Als ik een onderdeel zoek voor een 20 jaar oude auto is de kans best groot dat het nog ergens leverbaar is.Ook niet zoveel mis met een machine die wat goedkoper is en 5 jaar meegaat, maar zet het er dan ook gewoon op bij het milieulabel. En garandeer die machine wellicht ook gewoon voor 5 jaar in plaats van de dealer met consumentenrecht op te zadelen.
Let op dat een fabrikant dit ook kan invullen met een huurconstructie.
Prima, zolang het niet tot oligopolie-ellende leidt (grootbedrijven lobbyen voor zulke marktposities en politici trappen er helaas soms in) en altijd ook in eigendom kan.
Wat bedoel je met "ruwweg verwachten"? Dat er een minimum gegarandeerde leeftijd komt? Elke machine is anders. De 1 doet er 3j mee en de andere 13j. Hoe giet je dat in "ruwweg"? Kun je je visie daaromtrent duidelijker stellen?
De klant bepaald toch altijd of hij het wel of niet laat herstellen?
Qua service info ben ik het zeker eens. Rot vervelend die geheimdoenerij maar dat heb je bij auto's ook. Toch?
3rd party onderdelen zijn er al genoeg en hoofdpijn daaromtrent ook, chinese zooi. Maar de askoll pompen bv (die zijn origineel, geen nep) zijn toch ook vrij verkrijgbaar? Op welke onderdelen doel je dan? Printen? Na 20 heeft weinig zin als ze de 10j niet halen.
Er zijn heden toch al veel toestellen (aeg, siemens, beko) met standaard zonder meerkost 5j garantie?
Ja die "van mossel" toestanden beginnen stilaan in witgoed ook binnen te dringen. Idd een aandachtspunt. Is het tegen te houden?
EricN
Op 19 augustus 2023 21:34:15 schreef Gerard*:
[...]
Mooi idee, vind ik. Als de machine modulair opgebouwd wordt, kunnen een aantal delen wel 100 jaar of meer mee, denk aan de kast, de deur, de binnen- en buitentrommel. Ook onderdelen op zich kunnen zo gemaakt worden dat delen die slijten, lagers in trommel, afvoerpomp en motor vervangen kunnen worden. Uiteindelijk is bijna alles te repareren, zo produceren dat dit ook goed gedaan kan worden is gewoon mogelijk.
Maar wie gaat het kopen? Dat is mijn punt. Ze zitten er niet op te wachten.
Ik heb aan maartenbakker gevraagd hoe het met de fairphone zit. Een product dat een hele opsomming claimt te bezitten. Wachtrijen voor de deur? Wij co leden snel failliet bij dit project vrees ik.
EricN
@maus. Mooi vb. Ik denk dat je olympia bedoelt. (was primus ook niet zoiets?)
Stonden ook wachtrijen mensen voor de deur. (Sarcasm). Het ontkracht mijn punt niet dat mensen geen vragende partij zijn. Ze willen de kat in de zak. Ook miele heeft daar moeten voor buigen. Terecht trouwens, anders waren ze er niet meer.