Met een verhuizing in het vooruitzicht misschien wat minder de moeite waard, maar inhouden van huur zoals Paulinha voorstelt, kan je beter niet op eigen initiatief doen.

LEZEN beste Maarten, LEZEN! Ik heb gesteld "dreigen met inhouden van huur. Zondermeer stoppen of verminderen van betalingen zou inderdaad contractbreuk betekenen. Dat heb ik dan ook helemaal niet gesuggereerd of aanbevolen.

Op 3 september 2023 21:26:01 schreef Edwass:
@ Leonder,

Hoe heb je de aardlekschakelaar uitgezet.
Door het groene knopje in te drukken?

Wat meet je voor spanningen op de wandcontactdoos naast de wastafel.
Fase - nul
Fase - aarde
Nul - aarde

Zie op de foto ook 4 brandgevaarlijke automatische zekeringen.

Het lukt me even niet om bij de fase en nul te komen met de multimeter, er zit een blokkade voor waar ik niet doorheen kom. Ik zal morgen verder kijken.

Ik zet de aardlek uit door eerst alle groepen uit te zetten en dan het knopje waar 'deze aardlekschakelaar..' staat om te zetten. Met dat blauw/groene knopje rechtsboven heb ik nog niks gedaan.

[Bericht gewijzigd door Leonder op (16%)]

Dat is waarschijnlijk de kinderbeveiliging, als je eerst allebei de pennen erin steekt dan ontgrendeld die en kan je de ander eruit trekken en tegen de randaarde houden.

Op 3 september 2023 21:47:06 schreef HVinduction:
Het lijkt alsof dat kastje met die moderne Hager aardlek is hergebruikt en er tussen is gezet, als je nog schroefkoppen hebt dan kan je in elk geval die schroefautomaten verwijderen, gewone zekeringen zijn veiliger, dat is in ieder geval iets dat je zelf kan verbeteren.

Zolang je niet weet waar die 54V vandaan komt is dat een zinloze en geldverspillende activiteit.
Er moet onmiddellijk een bekwame electriciën op kosten van de verhuurder komen om te onderzoeken waar die 54V vandaan komt.

Op 3 september 2023 21:50:48 schreef Paulinha_B:
[...]

LEZEN beste Maarten, LEZEN! Ik heb gesteld "dreigen met inhouden van huur. Zondermeer stoppen of verminderen van betalingen zou inderdaad contractbreuk betekenen. Dat heb ik dan ook helemaal niet gesuggereerd of aanbevolen.

Dreigen doe je door middel van zo'n huurcommissiebrief. Door mijn leeskunsten ging ik te kort door de bocht maar is mijn advies nog wel toepasselijk.

Overigens zijn de regels in de vrije sector weer iets anders, dus dan eerst even je contract erbij pakken en nagaan wat de huurcommissie precies kan doen.

Op 3 september 2023 21:59:55 schreef ohm pi:
[...]Zolang je niet weet waar die 54V vandaan komt is dat een zinloze en geldverspillende activiteit.
Er moet onmiddellijk een bekwame electriciën op kosten van de verhuurder komen om te onderzoeken waar die 54V vandaan komt.

Het draagt wel allemaal bij aan een onveilige installatie, net als die blote draden in het plafond, als daar geen aardlek opzit en er water opkomt kan het ook heel slecht aflopen. Die stroom moet uiteraard ergens vandaan komen, en de aardpen en de potentiaalvereffening moeten dan ook nagekeken worden, die moeten dit soort gevaarlijke situaties juist voorkomen en waren vroeger ook al verplicht.

Op 3 september 2023 22:21:34 schreef maartenbakker:
[...]Dreigen doe je door middel van zo'n huurcommissiebrief. Door mijn leeskunsten ging ik te kort door de bocht maar is mijn advies nog wel toepasselijk.

Overigens zijn de regels in de vrije sector weer iets anders, dus dan eerst even je contract erbij pakken en nagaan wat de huurcommissie precies kan doen.

Okee, dankje, de precieze modaliteiten in NL ken ik uiteraard niet dus dat neem ik grif van u aan. Een ding als "de huurcommissie" bestaat er (bij mijn weten) in BE al helemaal niet...

Toen mijn verhuurder me droogweg liet weten dat de boel ging afgebroken worden en dat ik maar iets anders moest zoeken ben ik eens gaan praten op het gemeentehuis, op hun voorstel heb ik een verzoek gedaan om de bewoonbaarheid van het huis te inspecteren, dat gebeurde ook vlot en het werd "met onderscheiding" afgekeurd. Ik meen me te herinneren dat er 15 minpunten nodig waren voor afkeuring en dat men tot 21 kwam, zelfs nadat ik - uit lijfsbehoud - op eigen houtje een aardingspin had geslagen. Gekeurd was die natuurlijk niet.

Op 3 september 2023 22:29:21 schreef HVinduction:
[...]

Het draagt wel allemaal bij aan een onveilige installatie..

Klinkt zoiets als een (eerste klas) passagier van de Titanic die klaagt over een vlieg in de soep (of een lekkend kraantje) terwijl het schip al een uur aan het zinken is.

Zolang het orkest maar blijft spelen is alles okee.

Je mag zo nooit meten.
Ja, het mag wel, maar je weet nog niets.
Met zo'n meter meet je op een loshangende draad nog wel eens spanning door een capacitieve (of inductieve) koppeling.
En nu weet je niet waar de spanning vandaan komt, Heeft de kraan een 0 Volt, en staat er 54 volt op het stopkontakt, of andersom?
Of op allebei de helft tov aarde?

MAAR......
Als jij tintelingen voelt is er wel iets ernstig fout.
Daar MOET (voor je eigen veiligheid) op ZEER KORTE TERMIJN iets aan gebeuren.

Je meterkast kan zo naar een museum....
Daar is niets mis mee, indien de rest van de installatie maar correct uitgevoerd is.
Vraag in elk geval een renovatie / vervanging van je meterkast aan, maar daar is geen enkele haast mee.

Ga NOOIT zelf meten (ik noem het klooien) met een lampje van 15 Watt (of ander wattage), zoals hier boven aanbevolen word.
Dat kan het alleen maar ONVEILIGER maken, LEVENSGEVAARLIJK, nooit meer doen!

Op 3 september 2023 22:52:48 schreef Toeternietoe:
Met zo'n meter meet je op een loshangende draad nog wel eens spanning door een capacitieve (of inductieve) koppeling.

Tussen de kraan en aarde mag je sowieso geen spanning meten. De spanning op de kraan en de aarde is dankzij de vereffeningsaarde gelijk aan elkaar. In de badkamer van TS ontbreekt dus de vereffeningsaarde. Dat heeft deze 'onjuiste' meting aangetoond.

In de badkamer van TS ontbreekt dus de vereffeningsaarde

Iets ruimer gesteld: in het huis van de topicstarter ontbreekt iedere vorm van aarding.

Zo meten met een hoog Ωmige meter is ook fout, maar dat is al gemeld.
Als je zou je meten met een ouderwets wijzerinstrument 10kΩ/v (of met een fluke op de LoZ stand) meet je hoogst waarschijnlijk al vrijwel geen spanning meer.

Hoe je ook meet er hoort & mag geen spanning staan.

Dat TS tintelingen voelt is wel het ergste, dan moet er zeker 0,5mA lekken, dus dan zijn er 2 dingen ernstig fout, de vereffening en stroom wat ergens weglekt op de waterleiding. Wel raar dat je in de keuken dan geen spanningsverschil meet.

In februari kan ik eindelijk verhuizen

Met wat ik hier lees en zie zou ik echt zolang niet meer blijven

Op 3 september 2023 23:16:39 schreef Paulinha_B:
[...]
Iets ruimer gesteld: in het huis van de topicstarter ontbreekt iedere vorm van aarding.

Zou kunnen en het zou me niks verwonderen, maar daar zie ik nog geen aanwijzingen voor.

Op 3 september 2023 23:52:10 schreef ohm pi:
[...]Zou kunnen en het zou me niks verwonderen, maar daar zie ik nog geen aanwijzingen voor.

De elektricien had zelf aangegeven dat er geen aardingspen aanwezig is en op zolder zijn de stalen leidingen vervangen met kunststof leidingen.

De email met de foto heeft volgens mij geholpen, dezelfde elektricien komt vanavond weer langs. De vorige keer had deze elektricien mij gevraagd om te voelen of er nog spanning op stond en dat was wel het geval. Maar dat ga ik nu weigeren om te testen.

Op 4 september 2023 09:41:15 schreef Leonder:
[...]
op zolder zijn de stalen leidingen vervangen met door kunststof leidingen.

Dat zou geen enkele invloed mogen hebben.
De stalen leidingen (elektra of CV?) de eerste mag aan aarde liggen, de CV moet geaard zijn dat gebeurd meestal via het snoer van de CV ketel, maar ze mogen geen onderdeel zijn van het aardingsnet om de aarde verder door het huis te verspreiden.

De vorige keer had deze elektricien mij gevraagd om te voelen of er nog spanning op stond en dat was wel het geval. Maar dat ga ik nu weigeren om te testen.

Verstandig.
De elektricien gaat er bij die vraag vanuit dat het een capacitieve phantom spanning is maar dat hoeft niet.!!!! en dan is voelen wel gevaarlijk!!!!!

niet doen wat ik ooit deed.

mijn ma klaagde dat de koelkast een tinteling gaf als ze die aanraakte.
heb ik die koelkast ooit vast gepakt, en mijn hand op de grond gelegd om te tonen dat het niks was, kreeg ik toch een optater

De geschiedenis herhaalt zich altijd op alle gebied :) Ik hoop dat het niet geldt voor een oorlog.

Op 3 september 2023 23:26:03 schreef vergeten:
Zo meten met een hoog Ωmige meter is ook fout, maar dat is al gemeld.
Als je zou je meten met een ouderwets wijzerinstrument 10kΩ/v (of met een fluke op de LoZ stand) meet je hoogst waarschijnlijk al vrijwel geen spanning meer.

Hoe je ook meet er hoort & mag geen spanning staan.

HoogOhmig spanning meten is zeker in dit geval niet verkeerd. In geen geval mag er een spanning op een dergelijke kraan staan. Bij het meggeren, mag er ook alleen maar een verklaarbare zeer hoogOhmige verbinding met het spanningsvoerende net zijn.
Bij nieuwbouw zou dat nog wat vocht in het leidingstelsel kunnen zijn. Een (badkamer-)kraan mag ten opzichte van een goede aarde hooguit een paar Ohm meten en daarover kan alleen een voelbare spanning staan als er iets goed mis is in het aardcircuit.

Blijft wel de vraag waar die spanning vandaan komt. Aarden van de kraan moet natuurlijk maar is wel symptoombestrijding, er moet ook naar de oorzaak gezocht worden want kranen moeten ook zonder aarding geen spanning voeren.

Als de aardpen ontbreekt en er geen aarding meer is via het waterleidingnet door kunststof leidingen, kan het bijvoorbeeld de gebruikelijke capacitieve lekstroom vanuit netfilters zijn, die voorheen via metalen leidingen naar aarde werd afgevoerd.

Hoeft niet, kan wel.

Dat is een terechte opmerking, @fzwart, maar vermits de topicstarter er maar een slordig half jaar meer denkt te blijven denk ik dat de "root cause" haar/hem worst zal wezen. Ook voor mij zou de insteek eerder zijn "zo gauw mogelijk hier weg, en in die tussentijd zorgen en uitzien dat we het overleven".