Hallo allemaal,
Ik wou een solid state batterijschakelaar plaatsn op de 'woonbatterij' van mijn boot. Om het benodigde vermogen te bepalen weet ik echter niet of ik de omvormer (Victron) moet beschouwen als een ohmse dan wel inductieve belasting. Ik denk te weten dat zo een ding begint met een buck step up maar dit is toch ook, aan een weliswaar hoge frequenty, het toevoeren van stroom aan een spoel. Kortom ik weet niet wat ik ervan moet denken. Iemand zal hierin wel stukken beter zijn dan ikzelf, vandaar de vraag.
Groeten aan allen.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik denk dat je het als een redelijk ohmse belasting mag zien na inschakelen, daarvoor zal het gedrag misschien meer capacitief zijn.
benleentje
Golden Member
Mijn gevoel zegt dat je voor dergelijke vermogens beter geen solidstate schakelaar kan plaatsen. Die dingen hebben over het algemeen een flink koelplaat nodig en dat is allemaal extra onnodig verlies.
Ik zou dan een bistabiel relais nemen
Maximum belasting is 400A bij 24V.
Maar ik denk dat 'Benleentje's idee idd beter is, ofwel heb je zoals nu het verlies in de coil van het relais en bij solid state idd via warmte. Sorry, had daar niet aan gedacht.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ja. solid state relais heeft voordelen, maar is niet zo eenvoudig te vinden voor meer dan 16 amp. Vanwaar de relevantie van de vraag: over hoeveel vermogen gaat het?
Oei, het staat hier juist boven. 400 amp bij 24Volt? Dat is nogal wat, zeg maar 10000 watt. Geen simpele zaak, vrees ik. Ik kan me geen bistabiel relais voorstellen voor zulke stromen, dat wordt eerder werk voor een of meerdere uit de kluiten gewassen mosfets of igbts.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (45%)]
400Amps in 72V bestaat in solid state, vandaar mijn originele vraag, dit is waarschijnlijk alleen zo, dat vermogen, voor een ohmse belasting. Is wel chinees en voor de china haters, ik haalde al merkelijk betere resultaten met omvormers en mppt's uit china dan met ( 99% kans ook in china gebouwde)
europese zaken.
benleentje
Golden Member
HEt in en of uitschakelen is vervelend dat geeft grotestroompiken.
Maar als je de omvormer eerst aan de accu kan hangen via de solidstate en dat de omvormer daar
Maar een solidstate voor 400A op een 400A omvormer lijkt toch al krap.
Ik kan me geen bistabiel relais voorstellen voor zulke stromen,
Ik heb er een paar liggen voor 200A. Geen idee of ze er ook voor 400A zijn.
Ik kan me geen bistabiel relais voorstellen voor zulke stromen,
Die zitten toch gewoon in 10kV schakelstations BV 10kV 1200A
. Dat zijn meer motor schakelaars. Voor het inschakelen moet er eerst een veer opgespannen worden, het afschakelen gaat via een trigger circuit maar daar is geen energie voor nodig behalve dan een pin vergrendeling oid ontkoppelen.
Vind ik ergens ook wel bi-stabiel
.
Op die batterij zitten 2 3000W omvormers, is 'ohms' gezien op 24V slechts bij volle belasting ongeveer 240Amp. Bij iets opstarten kan het er overgaan, daarom die 400A. Merendeel der tijd is het echter slechts enkele ampere.
Ik heb geen gas aan boord dus wasmach., koken enz alles via omvormer. Het vaargedeeelte heeft een normale electrische batterijschakelaar maar hier speelt verlies een kleinere rol, motor loopt dan. Ik overwoog gewoon de handgeschakelde te vervangen uit veiligheidsoverweging. Ik zou eens moeten becijferen hoe groot het verlies met zo een 400A zou zijn bij het normale verbruik. Gemiddelde stroom bedoel ik, ongeveer 6000W/24u.
Toch allen bedankt voor het meedenken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 7 september 2023 15:57:40 schreef Omer1:
Ik denk te weten dat zo een ding begint met een buck step up
Een buck is stepdown, een boost converter is step up. Niet dat het verder wat uitmaakt voor je vraag.
benleentje
Golden Member
400Amps in 72V bestaat in solid state, vandaar mijn originele vraag, dit is waarschijnlijk alleen zo, dat vermogen, voor een ohmse belasting.
Daar zal toch wel een datasheet bijzitten dus lees dan ook eens door.
Een relais voor 400A kna die 400A continu aan en de piekstroom mag daar bovenop vele malen groter zijn, ik verwacht ook zoiets voor een solidstate relais. Alleen zal de piekstroom in verhouding met een relais wel een stuk lager zijn maar ze kunnen zeker een piekstroom aan.
zijn nominale stroom van 400A is sowieso al mijn piekstroom. Bij die dingen lijkt mij dat bij een hoger stroomtype de behuizing niet veel groeit, het koellichaam wel. Wil wel iets zeggen over verlies natuurlijk.
benleentje
Golden Member
zijn nominale stroom van 400A is sowieso al mijn piekstroom.
Dat weet je niet want waarom stel je hier dan die vraag?
Van je omvormer zou de inrush current in de datasheet moeten staan.
Van de datasheet van het solidstate relais staat wel iets over piekstroom.
Vroeger hadden sommig leddrivers wel een een inrush current van tegen de 200A en dat voor bv een 60W driver. van de Eu uit is er toen wel wat aangedaan maar de inrush current van dergelijke dingen is nog steeds 60A.
Ik heb eigenlijk geen idee wat ik dan van een 3kW omvormer kan verwachten, dus zomaar iets roepen of denken is niet zinvol zoek gewoon de datasheets van die dingen erbij.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In china hebben ze er een handje van om de hoogste spec die ze kunnen vinden d'r op te zetten. Dus als een Ding 200A continue, 400A piek aankan, dan roepen ze 400A in grote letters op de advertentie.
Hier in het westen wil er dan nog wel eens "200A" bijstaan en dan in de kleine letters: "(400A piek)".
Wat is eigenlijk de reden dat je dat soort vermogens uberhaupt wil schakelen?
Normaliter zet je een omvormer aan met de hiervoor bedoelde knop/bedienpaneel. Als je bv in een stalling de hele accu wilt losschakel kun je een grote schakelaar nemen, met parallel een kleine precharge weerstand.
Die laat je dan 5-10sec eerst in serie staan zodat de condensatoren geladen zijn alvorens de schakelaar om te zetten (daarmee voorkom je dat je de contacten wegbrand door de hoge inschakelstroom)
Bij de grotere installaties zit zo'n voorschakelweerstand vaak ook al ingebouwd in de BMS
Volgens data is de piek van die van 400A 800A, gedurende welke tijd is niet aangegeven. Is ook niet belangrijk voor mij, 400 is al genoeg als maximum.
Het gaat niet over het opstarten maar over het gebruik van de twee omvormers. De reden: die zitten behoorlijk diep in de boot en uiteraard zit de batterijschakelaar dicht bij het batterijpak. Bij een begin van brand in die richting nagenoeg onbereikbaar. Om die reden wou ik 'iets' plaatsen dat ik op afstand kan schakelen. Over die data, nergens staat bij welk type belasting hij dat vermogen kan hebben. Ik vermoed dat ze de 'gemakkelijkste' nemen om een zo hoog mogelijk cijfer te kunnen geven. Tevens veronderstel ik dat de gemakkelijkste voor die mosfetts een ohmse belasting is. Daarom in het begin mijn vraag of iemend een idee had als welke vorm van belasting ik een omvormer kan beschouwen.
benleentje
Golden Member
Het gaat niet over het opstarten maar over het gebruik van de twee omvormers.
een ohmse belasting is. Daarom in het begin mijn vraag of iemend een idee had als welke vorm van belasting ik een omvormer kan beschouwen.
Het type belasting gaat altijd over het opstarten of inschakelen van de belasting.
Dus je moet echt weten als je de omvormer schakelt wat de inrusch current is.
Als de boel eenmaal ingeschakeld is dan telt het soort belasting niet meer, maar wel het eventuele piekvermogen van de omvormer.
Volgens data is de piek van die van 400A 800A,
Dat is dus het piekvermogen. Normaal is de omvormer 400A maar als er even een motor gestard moet worden dan kan die even 800A piek aan. Als dat gebeurt dan is je 400A schakelaar vrijwel direct defect.
IK neem aan dat het 24V naar 230v omvormer zijn en dan word het vermogen dat de omvormer moet leveren bepaald door het totaal verbruik op 230V. Als je dan al op zeg 400A = 9,6kw zit en je schakelt even een koffiezetapparaat bij van 2kW of een boiler springt automatisch aan dan zit je ruim boven die 400A.
Dus wat betreft in en uit schakelen van de omvormer zal die solidstate dat wel aankunnen, maar het verbruik van die omvormers zolang je onder de 10kW blijft gaat dat wel goed.
Maar als het voor eenmalig schakelen is voor als er een brand is neem een relais meteen wissel contact. Normaal staat het relais dan uit en is via het wissel contact de omvormer altijd aan.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]
Op 10 september 2023 20:10:41 schreef Omer1:
Volgens data is de piek van die van 400A 800A, gedurende welke tijd is niet aangegeven. Is ook niet belangrijk voor mij, 400 is al genoeg als maximum.
Het gaat niet over het opstarten maar over het gebruik van de twee omvormers. De reden: die zitten behoorlijk diep in de boot en uiteraard zit de batterijschakelaar dicht bij het batterijpak. Bij een begin van brand in die richting nagenoeg onbereikbaar. Om die reden wou ik 'iets' plaatsen dat ik op afstand kan schakelen. Over die data, nergens staat bij welk type belasting hij dat vermogen kan hebben. Ik vermoed dat ze de 'gemakkelijkste' nemen om een zo hoog mogelijk cijfer te kunnen geven. Tevens veronderstel ik dat de gemakkelijkste voor die mosfetts een ohmse belasting is. Daarom in het begin mijn vraag of iemend een idee had als welke vorm van belasting ik een omvormer kan beschouwen.
Wat dacht je hiervan?
Het is altijd prettig als je de toepassing weet. Helemaal als het een veiligheid issue betreft. In het kader van de veiligheid zou ik zoiets als dit toepassen. Hiermee bedien ik de brandstof afsluiter. Een stevige ruk aan die knop en alles is dan uit. In plaats van een brandstof afsluiter kun je natuurlijk ook iets maken dat de bestaande mechanische schakelaar bedient.
Ik denk dat mijn voorbeeld niet helemaal geschikt is voor deze toepassing. Maar een goede maritieme winkel heeft deze oplossing vast ook wel in vorm die geschikt is voor maritiem gebruik.
Ik denk niet dat dat geknoei met fets iets gaat worden. Het kan wel maar wordt erg lastig voor een hobbyist.
Die zin: het type belasting gaat altijd over het opstarten of inschakelen van de belasting, die is interessant. Over het starten van de omvormers zelf hoef ik mij geen zorgen te maken, die hebben een bypass via een schakelaartje en een 10ohm weerstand. Belastingen samen zijn ook geen probleem, bv boiler=1Kw (tijd zat om op te warmen), koffiezet=1Kw, zelfs wasmachine is slechts 1.3Kw. Allen speciaal zo gekozen omdat ze op omvormers moeten lopen. Bij gebruik kookplaat is het enige wat niet direct in de hand ligt de boiler, de rest zet je zelf aan of af. Totale verbruik komt zodoende nooit aan de maximale 6 Kw die de omvormers kunnen leveren. Ben toch nog nooit uitgeschakeld geweest wegens overbelasting.
Zoals ik het nu zie heb ik verschillende mogelijke oplossingen. Ook die van
Ex-fietser is te overwegen.
Nogmaals, aan allen dank voor het meedenken.
benleentje
Golden Member
maximale 6 Kw die de omvormers kunnen leveren.
Als je het over 400A/ 800A heb die de omvromer uit de accu kan trekken dan hoort daar 9,6 en 19,2kW bij, heel wat meer als die 6kW.
Nu heeft de omvormer wel verliezen maar dat er van 9,6kW die erin gaat maar 6kW overblijft denk ik ook niet, dat zou eerder 8kW zijn.
Als je dus zelf in de hand weet te houden hoeveel vermogen je verbruikt zou dat goed kunnen gaan.