Hallo allemaal

Om te beginnen ben ik ben nogal een leek op gebied van elektronica...

Ik ben bezig met het in orde maken van een Honda Camino. Origineel had deze een batterij (6v 4Ah) die enkel dient voor de pinkers en de claxon.
Zou ik, ipv van een nieuwe batterij (die wegens veel te weinig gebruikt wrsch snel aan vervanging toe zou zijn), een condensator kunnen plaatsen?

Hij heeft ondertussen een 12v ipv 6v circuit (hpi onsteking) en behalve de pinkers en de claxon zou ik ook mijne gsm willen kunnen opladen.

Alvast bedankt!

Een condensator werkt niet om diverse redenen.
Het zou echt nog een erg grote condensator worden
Een accu heeft vrij stabiel 6V over zijn werkzame deel, een condensator heeft geen spanning en kan ergens tussen 0V en 9V zitten. IK vermoed dat je dynamo + laadregelaar daarmee niet kan omgaan.

Maar ook als datwel lukt en je condensator is opgeladen tot 6V. Als de condensator leeg raakt zakt de spanning en en zit je halverwege de condensator lading op 4,2. Als de condensator voor 75% leeg is dan is de spanning 3V En de spanning blijft dalen totdat de condensator leeg is. Een accu blijft al die tijd op ca 6V staan.

Ook dat zal nog wel te doen zijn maar dan word het een erg grote condensator ik kom op 4,8kF. Daarmee is de condensator al veel groter dan je motor fiets

[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]

De richtingaanwijzers en claxon werken ook wel zonder accu, maar het is wel fijn als je hoofdverlichting (koplamp & achterlicht) blijven branden als de motor niet loopt. Het is ook fijn als ze dat langer dan een paar seconden doen. Daarom: een accu.

Op 10 september 2023 16:53:51 schreef benleentje:
Een condensator werkt niet om diverse redenen.
Het zou echt nog een erg grote condensator worden
Een accu heeft vrij stabiel 6V over zijn werkzame deel, een condensator heeft geen spanning en kan ergens tussen 0V en 9V zitten. IK vermoed dat je dynamo + laadregelaar daarmee niet kan omgaan.

Maar ook als datwel lukt en je condensator is opgeladen tot 6V. Als de condensator leeg raakt zakt de spanning en en zit je halverwege de condensator lading op 4,2. Als de condensator voor 75% leeg is dan is de spanning 3V En de spanning blijft dalen totdat de condensator leeg is. Een accu blijft al die tijd op ca 6V staan.

Ook dat zal nog wel te doen zijn maar dan word het een erg grote condensator ik kom op 4,8kF. Daarmee is de condensator al veel groter dan je motor fiets

Door de nieuwe ontsteking werkt hij nu op 12v. Zon condensator zou idd belachelijk zijn...

Op 10 september 2023 17:10:32 schreef Hensz:
De richtingaanwijzers en claxon werken ook wel zonder accu, maar het is wel fijn als je hoofdverlichting (koplamp & achterlicht) blijven branden als de motor niet loopt. Het is ook fijn als ze dat langer dan een paar seconden doen. Daarom: een accu.

En als ik het niet nodig vindt dat de lichten blijven branden? (Ik gebruik hem nu zonder accu)

Op 10 september 2023 17:26:09 schreef Janus3000:
En als ik het niet nodig vindt dat de lichten blijven branden? (Ik gebruik hem nu zonder accu)

Eerst bepaalt de wetgever wat er moet, daarna mag jij beslissen of je meer of beter wilt, ook weer binnen diezelfde wet. In Nederland moet je tegenwoordig als brommer altijd licht aan hebben. Omdat de jouwe ouder is hoeft ie niet aan alle voorwaarden te voldoen, maar voor- en achterlicht zijn gewoon verplicht. Ik zou zeggen dat dat geldt ongeacht je rijdt of stilstaat, al of niet met draaiende motor. Oom agent moet maar zeggen hoe streng of precies ze daarin zijn, maar persoonlijk zou ik het risico niet lopen.
Verder is het best prettig (om te weten) dat mensen je kunnen zien ook al loopt de motor nog niet.

Zo een accu is simpel klein en doeltreffend, wat is er dan op tegen om hem weg te laten? HEt mogen ook 5x oplaadbare AAA batterijen zijn .

[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]

Op 10 september 2023 18:20:32 schreef benleentje:
5x oplaadbare AAA batterijen zijn .

10 stuks hij draait nu op 12V.

Door de nieuwe ontsteking werkt hij nu op 12v

Ik had het andersom gelezen.

10 batterijen is niet handig. Maar neem gewoon een hele kleine loodaccu.
Dit is qua capaciteitde de kleinste geen idee of die dat ook is qua afmetingen

Op 10 september 2023 17:47:41 schreef Hensz:
[...]
Eerst bepaalt de wetgever wat er moet, daarna mag jij beslissen of je meer of beter wilt, ook weer binnen diezelfde wet. In Nederland moet je tegenwoordig als brommer altijd licht aan hebben. Omdat de jouwe ouder is hoeft ie niet aan alle voorwaarden te voldoen, maar voor- en achterlicht zijn gewoon verplicht. Ik zou zeggen dat dat geldt ongeacht je rijdt of stilstaat, al of niet met draaiende motor. Oom agent moet maar zeggen hoe streng of precies ze daarin zijn, maar persoonlijk zou ik het risico niet lopen.
Verder is het best prettig (om te weten) dat mensen je kunnen zien ook al loopt de motor nog niet.

Er zijn ook heel erg veel bromfietsen uit dezelfde periode als de mijne die origineel helemaal geen batterij hadden. (bij caminos zijn het enkel die met knipperlichten en claxon die een batterij hadden) Dus pas licht aan als de motor start. Denk niet dat de wetgever kan verplichten dat het licht al aangaat voor de motor draait. Maar dat was natuurlijk ook helemaal de vraag niet. Ik wil alleen weten of het mogelijk is de batterij weg te laten en te vervangen door een condensator.

Ja dat kan maar de condensator zou groter worden dan een hele kleine accu om het enig nut te laten hebben.
Maar dan moet je opgeven hoe lang die condensator het vol moet kunnen houden en hoeveel stroom er dan door verlichting of andere dingen er continu verbruikt word.
HEb je nu bv zuinig ledverlichting?

Maar toch nieuwsgierig. Waarom bouw je dan alles om en stop je er geld in maar wil dan geen accu maar een condensator.
Is het de ruimte of vind je een accu te duur. OF heb je een andere speciale reden. Of gewoon geen zin elke 5 jaar die accu te vervangen?

Op 10 september 2023 20:42:10 schreef benleentje:
Ja dat kan maar de condensator zou groter worden dan een hele kleine accu om het enig nut te laten hebben.
Maar dan moet je opgeven hoe lang die condensator het vol moet kunnen houden en hoeveel stroom er dan door verlichting of andere dingen er continu verbruikt word.
HEb je nu bv zuinig ledverlichting?

Maar toch nieuwsgierig. Waarom bouw je dan alles om en stop je er geld in maar wil dan geen accu maar een condensator.
Is het de ruimte of vind je een accu te duur. OF heb je een andere speciale reden. Of gewoon geen zin elke 5 jaar die accu te vervangen?

Ik denk niet dat hij het lang zou moeten volhouden. Zoals al gezegd dient de batterij enkel voor pinkers en claxon. En zou ik er ook een usb-ladertje voor mijn gsm op willen aansluiten.
Batterij en pinkers waren er al niet meer bij toen ik hem kocht (maar wil ik dus wel terug installeren om hem er zo origineel mogelijk uit te laten zien. Er zitten idd overal led lampjes in.
De 12v ontsteking is om volledig andere redenen geplaatst (cdi ontsteking ipv contactpunten). De bromfiets zal niet heel veel gebruikt worden, af en toe eens een rit. Om dus de batterij goed te houden zal ik een lader moeten aansluiten. Op zich ook geen onoverkomelijk probleem, maar ik dacht: "Misschien kan het anders..."

.

[Bericht gewijzigd door Janus3000 op (100%)]

Op 10 september 2023 20:55:51 schreef Janus3000:
.... En zou ik er ook een usb-ladertje voor mijn gsm op willen aansluiten...."

Je zou eens kunnen babbelen met Toverstaf

Ik denk niet dat hij het lang zou moeten volhouden. Zoals al gezegd dient de batterij enkel voor pinkers en claxon. En zou ik er ook een usb-ladertje voor mijn gsm op willen aansluiten.

Maar als je in het donker staat met licht aan dan moet de condensator dat ook aankunnen.

En voor een goede berekening moet ik toch echt weten hoe lang dat even is en hoeveel stroom dat alles trekt.

OM een GSM op te laden heb je ook geen accu of condensator nodig, gewoon laden als de motor draait. Maar dan wel een lader die dan tegen al die piekspanningen kan en dan is een accu eigenlijk gewoon verplicht of geen GSM laden.
Zonder die accu is de gsm lader dus heel snel defect.

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga op zoek naar een batterij(tje) dat onder mijn zadel past!
Of iemand die nieuwe cellen in mijn houdertje kan solderen.

Zijn dat NiCd's oid? Lijkt mij geen loodaccu. :)

Ik denk het wel ja. Hebben het formaat van een 1,5V C batterij.