Dag leden,
Kan iemand mij uitleggen hoe de mute functie werkt bij een TDA7294 Amp?
Ik heb hier een KRK G3 monitor staan welke wel aangaat maar geen geluid geeft. Dit is nu al de derde in 2 weken met exact dezelfde klacht. Hoewel ik normaal niet aan deze generatie werk omdat dit smd componenten onder een dikke siliconen coating zijn begin ik het nu toch interessant te vinden. Ik krijg geen spanning op de mute pin, dus dit verklaard wel waarom er geen geluid uit komt. Helaas zijn er geen schema's van dit model te vinden dus dit word meten.
Alle basis spanningen zijn aanwezig en de stand-by voeding werkt ook naar behoren.
Om te beginnen is het handig om te weten hoe de mute functie werkt en hoe/waarom deze word aangestuurd.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dus iets houd de mutepin laag.
Of er is iets dat die pin zou moeten omhoogtrekken maar het niet doet.
Ik zou denken dat die chip interne pull-ups heeft voor die mute- en stby-ingangen?
Omdat er geen schema's beschikbaar zijn zal ik dit moeten nameten wat vrij lastig gaat door de siliconen laag. Als ik de G2 serie bekijk is het een transistor.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zeker weten dat die eindtrap nog wel werkt? menigeen van deze tda versterkers opgestookt gezien in goedkope versterkers.
Zitten 2 amps op, 1 voor de tweeter en 1 voor de woofer, lijkt me sterk dat beide tegelijk defect zijn.
Ik heb zelden defecte TDA7294 gezien daar deze ook in de G2 serie zit en honderden in de werkplaats heb gehad.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het wordt helemaal mooi als die twee TDA7294 (of was het nu TDA7296?) hun 'mute' hebben samenhangen, en dat een defect aan de ene ook de andere naar nul trekt. Dan heb je uit geen van beide klank, maar niet door dezelfde reden.
Ik ga morgen deze pinnen eens desolderen.
Lijkt erop dat ze beide separaat worden aangestuurd, gemeten over beide ic mute pin zit ik in de kohm.
Waarom toon je de datasheet van een TDA7296 eigenlijk? Dit is aanleiding tot verwarring natuurlijk, die kunnen net verschillend zijn natuurlijk. Op momenten als deze wil je die verwarring niet.
Van wat ik er van op kan maken zit er ook een eigen massa aan de "stand-by" en "mute" signalen aan pin 1, je zou dus even moeten kijken waar pin 1 mee verbonden is en je metingen daaraan refereren. Tevens moet je even kijken of de amp in "mute" (pin 10) of "stand-by" (pin 9) is, want als je dat vergeet zoek je jezelf straks een ongeluk. In de datasheet gebruikt men beide pinnen met verschillende tijdconstantes om de versterker te deactiveren, het zou kunnen dat ze het zo doen. Als één van die elco's besluit te lekken zal de spanning misschien niet goed op komen. De spanningstolerantie van de pin lijkt vrij hoog, maar op basis van de schakelmomenten impliceren ze een 5V voeding voor het externe signaal.
De chip lijkt een interne pull-down te hebben omdat het schema in de datasheet er op lijkt te wijzen dat je met een 10k&Ohm; weerstand blijkbaar een symmetrische delay hebt, maar dat zie ik nergens expliciet, en in sommige gevallen schakelen ze de pin ook extern naar massa. Niet heel duidelijk dus. Hier één van de schema's van een versimpeld toepassingsvoorbeeld uit de datasheet:
Ik heb even de datasheet bijgesloten.
Volgens mij staat hier de info die je zoekt en een schema ( in de tekst klikken op schema) .
https://windowpaneaudio.wordpress.com/2019/05/09/rokit-5-g3-limiter-an…
Deze had ik al gezien, en helaas klopt hier weinig van. In de comments lees je ook dat men (net als ik) niet dezelfde resultaten behalen met het verwijderen van de opamp en transistor en 2 pinnen te bruggen waar de opamp zat.
In het artikel staat geen overzichtsfoto van de print, kan je zien of het principe dat er een soort limiter ingebouwd zit bevestigen? Dan zou het uitgangssignaal via wat conditionering (weerstanden, condensatoren, opamps) teruggevoerd moeten worden naar de mute/stand-by-ingangen. Als dat het geval is weet je in elk geval waar je naar zoekt. Mocht je ontdekken dat de uitgang van die trap hoogohmig is kan je de mute-standby-ingang van de amp ook gewoon even met een batterijtje of zo even naar ≥3,5V trekken en het ding testen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb een tijd geleden ook aan zo'n gammele kruk gewerkt, geen idee meer wat er mee was maar ik heb hem uiteindelijk goed gekregen en ik vermoed ook op het forum over geschreven.
EDIT: https://www.circuitsonline.net/forum/view/155233
Ben alleen bang dat je er niet zoveel aan hebt, al geeft het misschien een indruk van het soort fouten dat je tegen kunt komen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]
Helaas heeft de VXT weer en heel ander design.
Ik ga zo trachten het mute circuit uit te meten, daar moet het ergens zitten.
Op 12 september 2023 07:40:13 schreef klabam:
Helaas heeft de VXT weer en heel ander design.
Ik ga zo trachten het mute circuit uit te meten, daar moet het ergens zitten.
Jammer dat je in de startpost niet even vermeld hebt dat het om een VXT gaat 
Ok, nu word het interessant...
Ik vond met de flir camera een 10k smd weerstand die warm werd.
Deze verwijderd en meette 568 Ohm.
Deze voed een 7812, maar hier kwam net 4v uit.
Op de ingang van de 7812 meette ik hetzelfde....
7812 verwijderd en nu heb ik 21v op de ingang staan. Aha..... Tuurlijk had ik geen smd vervanger dus voor test een normale gepakt.
Denk je..... Gewoon hetzelfde weer, en geen sluiting op de uitgang.
Deze er weer af en de labvoeding ingesteld op 12v 0,5A en op de uitgang gezet waar de 7812 zat.
Tadaaaaa musica!!!
Dus er is iets waardoor de 21v lijn bij het minste verbruik instort, een 7812 zonder load laat deze lijn al wegvallen.... Nu zien te achterhalen waar en hoe.
De filter caps na de gelijkrichter blijft wel op spanning.
Een 10k die een 7812 voedt? moet dat niet iets van 10Ω zijn? Hoeveel stroom liep er toen je de labvoeding op de 12V had aangesloten?
Even een hersenscheet...
De 10k weerstand die in serie staat naar de 7812 was dus kapot, kan het zijn dat deze als beveiliging word gebruikt? Dat bij het testen met een normale 7812 de weerstand de voeding tegenhoud?
Zodra ik er ook maar iets van een load aanhang heb ik nog wel 21v aan de ingaande kant van de weerstand maar 4v aan de uitgaande kant.
Op 12 september 2023 11:04:15 schreef bjokal:
Een 10k die een 7812 voedt? moet dat niet iets van 10Ω zijn? Hoeveel stroom liep er toen je de labvoeding op de 12V had aangesloten?
Crap....... Ik heb me idd vergist, moet 100 Ohm zijn.
Ik ga direct checken
Gelukt, hij werkt weer!!
En de andere 2 hebben hetzelfde, 100 Ohm weerstand defect en de 7812.
Vraag me nu wel af wat de reden kan zijn, toeval of draaien deze componenten op hun tenen?
Op 12 september 2023 11:27:20 schreef klabam:
Gelukt, hij werkt weer!!
En de andere 2 hebben hetzelfde, 100 Ohm weerstand defect en de 7812.Vraag me nu wel af wat de reden kan zijn, toeval of draaien deze componenten op hun tenen?
Een 7812 stook je niet zomaar op. Hij is kortsluitbegrensd en ook thermisch. Waar een 7812 niet tegen kan is een te groot spanningsverschil tussen in en uitgang en hij kan ook niet tegen ompoling. Die situatie kan optreden als bij bijv uitschakelen de ingaande spanning meteen wegvalt en de uitgang door bijvoorbeeld erachter liggende elco's nog een tijdje hoog blijft. De remedie is dan een diode in sper over de 7812.