Ik heb een tijd geleden ook aan zo'n gammele kruk gewerkt, geen idee meer wat er mee was maar ik heb hem uiteindelijk goed gekregen en ik vermoed ook op het forum over geschreven.

EDIT: https://www.circuitsonline.net/forum/view/155233

Ben alleen bang dat je er niet zoveel aan hebt, al geeft het misschien een indruk van het soort fouten dat je tegen kunt komen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]

Helaas heeft de VXT weer en heel ander design.
Ik ga zo trachten het mute circuit uit te meten, daar moet het ergens zitten.

Op 12 september 2023 07:40:13 schreef klabam:
Helaas heeft de VXT weer en heel ander design.
Ik ga zo trachten het mute circuit uit te meten, daar moet het ergens zitten.

Jammer dat je in de startpost niet even vermeld hebt dat het om een VXT gaat :)

Dat gaat het ook niet. Was een antwoord op Maarten.

[Bericht gewijzigd door klabam op (40%)]

Ok, nu word het interessant...

Ik vond met de flir camera een 10k smd weerstand die warm werd.
Deze verwijderd en meette 568 Ohm.

Deze voed een 7812, maar hier kwam net 4v uit.
Op de ingang van de 7812 meette ik hetzelfde....

7812 verwijderd en nu heb ik 21v op de ingang staan. Aha..... Tuurlijk had ik geen smd vervanger dus voor test een normale gepakt.

Denk je..... Gewoon hetzelfde weer, en geen sluiting op de uitgang.
Deze er weer af en de labvoeding ingesteld op 12v 0,5A en op de uitgang gezet waar de 7812 zat.

Tadaaaaa musica!!!

Dus er is iets waardoor de 21v lijn bij het minste verbruik instort, een 7812 zonder load laat deze lijn al wegvallen.... Nu zien te achterhalen waar en hoe.
De filter caps na de gelijkrichter blijft wel op spanning.

Een 10k die een 7812 voedt? moet dat niet iets van 10Ω zijn? Hoeveel stroom liep er toen je de labvoeding op de 12V had aangesloten?

Even een hersenscheet...

De 10k weerstand die in serie staat naar de 7812 was dus kapot, kan het zijn dat deze als beveiliging word gebruikt? Dat bij het testen met een normale 7812 de weerstand de voeding tegenhoud?

Zodra ik er ook maar iets van een load aanhang heb ik nog wel 21v aan de ingaande kant van de weerstand maar 4v aan de uitgaande kant.

Op 12 september 2023 11:04:15 schreef bjokal:
Een 10k die een 7812 voedt? moet dat niet iets van 10Ω zijn? Hoeveel stroom liep er toen je de labvoeding op de 12V had aangesloten?

Crap....... Ik heb me idd vergist, moet 100 Ohm zijn.

Ik ga direct checken

Gelukt, hij werkt weer!!
En de andere 2 hebben hetzelfde, 100 Ohm weerstand defect en de 7812.

Vraag me nu wel af wat de reden kan zijn, toeval of draaien deze componenten op hun tenen?

Op 12 september 2023 11:27:20 schreef klabam:
Gelukt, hij werkt weer!!

Vraag me nu wel af wat de reden kan zijn, toeval of draaien deze componenten op hun tenen?

Een 7812 stook je niet zomaar op. Hij is kortsluitbegrensd en ook thermisch. Waar een 7812 niet tegen kan is een te groot spanningsverschil tussen in en uitgang en hij kan ook niet tegen ompoling. Die situatie kan optreden als bij bijv uitschakelen de ingaande spanning meteen wegvalt en de uitgang door bijvoorbeeld erachter liggende elco's nog een tijdje hoog blijft. De remedie is dan een diode in sper over de 7812.

Volgens de datasheet is het een sot89 100mA.

Ik ga even naar de lokale electronicahandel kijken of ze deze hebben, anders gebruik ik een thru hole versie, die kan mooi op de heatsink geplaats worden.

Klinkt alsof de voeding voor de 7812 (Umax=35V) net teveel spanning levert en ze dat proberen af te zwakken door er een weerstand voor te zetten die in combinatie met de ruststroom een voldoende spanningsval geeft. Met een spanningsval van 5V en een weerstand van 100Ω zit je dan exact op 0,25W, en als het een 1/4W weerstand is loopt die inderdaad doorlopend op zijn tenen. Je zou de voedingsspanning eens moeten meten en de grootte van de weerstand beoordelen om dat te weten. De datasheet van de TDA7294 spreekt over +40V, en als dat het is klopt het nagenoeg precies met die 100Ω.

Stroom van de uitgang terug naar de ingang lijkt me in het geval van een 100Ω serieweerstand onwaarschijnlijk, regelaars hebben de diode vaak al impliciet in de chip zitten (de LM317/350/338 in elk geval) en je moet dan alleen nog waken voor al te grote stromen.

PS Soldeer eens een kleine ontkoppelcondensator op de 'in' en 'gnd' pinnen van de regelaar. Zulke draden zijn vragen om problemen.

Mij lijkt die weerstand dan volledig overbodig daar de voeding max 21v is.

En bij alle units die dit probleem hebben (die ik nu heb staan) isnde 100 ohm weerstand stuk.
Met hetelucht komen ze in 2 stukken van het bord af.

Ik heb deze weerstanden vervangen voor 1/2 watt exemplaren.
Staat inmiddels half uur te draaien.

De sot89 7812 van een goede unit eens bekeken met de flir, deze word aardig warm. Bij de gerepareerde waar een een normale 7812 nu inzit helemaal niks aan warmte. Het is lastig om stromen te meten met dat kleine spul.

Misschien is het (alleen) een warmte-issue, lastig te zeggen zonder bij de ontwerper langs te kunnen gaan. Er zit een inwendige SOA bescherming in de chip die ervoor zorgt dat je bij een grotere Uin-Uuit minder stroom tot je beschikking hebt. Soms is een weerstand dan nuttig omdat je dan de volle stroom houdt tot een groter verbruik.

Het is lastig om stromen te meten met dat kleine spul.

Ook als er al een 100Ω weerstand in serie zit? :?

Een 7812 stook je niet zomaar op. Hij is kortsluitbegrensd en ook thermisch.

Toch als je hem maar lang genoeg te warm houd dat hij daardoor wel een keer defect gaat.
Maar goed TS kan kijken als hij de 7812 vervangen heeft hoe warm hij dan word.

Soldeer eens een kleine ontkoppelcondensator op de 'in' en 'gnd' pinnen van de regelaar. Zulke draden zijn vragen om problemen.

...en zet dan gelijk die sperrende diode over de 7812 ook, als de bout toch warm staat.

Het komt vaker voor dat een SMD regulator door (zeer) langdurige vermogens dissipatie (langdurige warmte/hitte ontwikkeling) bezwijkt en de regulated uitgangsspanning in elkaar zakt bij de minste belasting aan de uitgang.

Op 12 september 2023 13:28:33 schreef Kruimel:

PS Soldeer eens een kleine ontkoppelcondensator op de 'in' en 'gnd' pinnen van de regelaar.

TS: Direct op de regelaar dus krimpkous eraf! De sperrende diode (voorstel @Paulinha_B) mag wel op de PCB.

Op 12 september 2023 11:27:20 schreef klabam:
Gelukt, hij werkt weer!!

Ik denk dat die 100 ohm weerstand te licht gedimensioneerd was.

Ben toch nog even mijn stappen wezen teruglopen en nu met de 3e unit bezig en ik heb de oorzaak gevonden, bij de derde werd het me duidelijk.

Er zitten op de voedingslijnen van de regulators een stel smd condensatortjes, en 1 ervan lag in sluiting.

Terugkijkend op de vorige die nu al een paar uur speelt had ik met stom toeval diezelfde cap vervangen omdat deze per ongeluk van het bord was gekomen met desolderen van de regulator.

Net teruggevonden (ongelooflijk gezien deze 2mm is) en ook deze had 267ohm weerstand.

Dit is dus waarom die 100 Ohm weerstand oprookt.

Ja die keramische doen dat nog wel, enig idee van de waarde? Het lijkt voornamelijk een probleem te zijn als ze een grote capaciteit hebben. Waren al die 7812 regelaars ook kapot echter? Als er geen spanning meer in gaat stoppen ze in mijn ervaring gewoon met spanning leveren, maar al mijn spanningsloze 78xx regelaars zijn altijd heel gebleven.

Ik heb deze niet meer gecontroleerd, best kans dat ze het nog doen.
Dat ze stuk gaan heb ik wel vaker gehad, en desastreus ook, uitgaande spanning was gelijk aan de ingaande.

Maar goed, ik ga nu eerst al mijn bevindingen eens goed en duidelijk vastleggen.
Ik zie dit steeds vaker voorkomen.

De waardes achterhalen van die kleine c'tjes zal nog een uitdaging worden.

De waardes achterhalen van die kleine c'tjes zal nog een uitdaging worden.

Anders gewoon de waarde van de datasheet van de regelaar aanhouden. Ik neem aan dat er ook SMD elco's zijn gebruikt die waarde dimensioneer je op de te verwachten stroom. En die kleintjes zijn gewoon nodig om de regelaar stabiel te houden en die waarde staat in de datasheet.

Bij een goed exemplaar even meten.