Op 19 september 2023 21:05:18 schreef aobp11:
@old brumax: gefeliciteerd. Toch wel raar (en misleidend) dat het ding nog wel als startmotor wilde werken.

Bij een dynastart wordt het anker zowel door het startdeel als het dynamodeel gebruikt.
De veldspoelen niet. Daarvan heeft ieder deel zijn eigen set.
Deze zitten tesamen in dezelfde isolatie zodat het één spoel lijkt maar het zijn er twee. Draaddikte is wel flink verschillend.
Dus er kan best iets met het dynamodeel zijn en toch gewoon starten.

@old brumax: ik zou wel even heel goed naar je regelaar kijken en zorgen dat het de juiste is en dat hij goed is. Want wat je in het begin schrijft over het anker en de velden kan heel goed door de regelaar ontstaan. De regelaar heeft ook een stroombegrenzende functie en als die niet werkt of te hoog is wordt je anker bloedheet, de tin in de collector smelt en wordt weggeslingerd. Daarna worden de draden naar buiten geslingerd en mollen je veldspoelen.

Die regelaar is de juiste maar die wil ik toch noch afstellen, het gebeurd(e)regelmatig dat die op een te hoge spanning afregelen en dan word idd de boel gloeiend heet met het resultaat zoals je net beschrijft, die ankers waren altijd een zorgenkind daarvan heb ik er in het verleden meerdere "versleten" de laatste zelfs ondat dat de laadspanning was teruggebracht van 14.5 naar 13.8 V wat in de gebruiks handleiding als max is voorgeschreven maar dan nog.....
Tegenwoordig worden de ankers allemaal omwikkeld maar dat deed men in die tijd niet, ok zijn de draden niet afgeperst zodat ze er moeilijk uit kunnen en dan pas gesoldeerd, NSU soldeerde alleen maar en het smetpunt van die soldeer licht maar net boven de bedrijfstemp vd motor dus bijna garantie voor problemen, het anker wat ik er nu op heb zitten gaat er morgen af en word eerst afgewikkeld en met lak vastgezet zodat die draden er niet weer vandoor kunnen gaan, vervolgens de spanning bijregelen en hopelijk gaat het dan voor jaren goed.
Maar dat het anker wel wil starten maar niet laden vind ik onbegrijpelijk!!!

@old brumax,
Gefeliciteerd dat je dynamo het doet.

Op 19 september 2023 22:10:26 schreef jerdijk:
Bij een dynastart wordt het anker zowel door het startdeel als het dynamodeel gebruikt.
De veldspoelen niet. Daarvan heeft ieder deel zijn eigen set.
Deze zitten tesamen in dezelfde isolatie zodat het één spoel lijkt maar het zijn er twee. Draaddikte is wel flink verschillend.
Dus er kan best iets met het dynamodeel zijn en toch gewoon starten.

Het vreemde is dat het gezamenlijke anker defect was en de twee veldspoelen keurig in orde waren. Ondanks een defect anker werkte de startmotor prima, maar laadde de dynamo niet bij terwijl een startmotor veel meer stroom nodig heeft.

Op 19 september 2023 22:38:53 schreef old brumax:
Die regelaar is de juiste maar die wil ik toch noch afstellen, het gebeurd(e)regelmatig dat die op een te hoge spanning afregelen

Is er in de NSU-club niet iemand die een (half)electronische versie van die regelaar heeft?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (18%)]

Ja dat is en blijft supervreemd, zal tzt eens op de club met mensen over hebben of iemand dat al eerder meegemaakt heeft.

Volgens mij heb ik er al eens van gehoord maar zeker weten????/? de wens is de vader van de gedachte!!
Is het niet zo dat iedere dynamo op ongeveer de zelfde wijze afgeregeld word, alleen bij de Prinz zit er het startrelais in dezelfde behuizing wat verder geen enkele auto heeft omdat een startrelais op de startmotor zit heb je maar een klein kastje nodig en tegenwoordig zit het in de dynamo dan is er helemaal geen losse regelaar!

Inderdaad, het ziet eruit als een gewone regelaar met een extra startrelais.
Startrelais zou ik mooi laten zitten en voor de gewone regelaar is misschien wel een electronische versie te vinden.

Mooie dag om dit te fixen bij deze auto;

ELKE DAG PRINZJESDAG

Jullie zien naar mijn idee een ding over het hoofd en dat is dat de "spanningsregelaar" niet alleen de spanning regelt maar ook de afgegeven stroom, zoals ik al eerder aangaf.
Zou de regelaar dit niet doen dan loopt de stroom te hoog op met teveel warmteontwikkeling, smeltend tin enz.enz.enz.
En dat is niet zo eenvoudig electronisch te verwerkelijken.
Ik heb deze stroomregeling bij elk type dynastart van Bosch toendertijd aangetroffen.
De afgeregelde stroom zou bij zo'n NSU-tje 16 ampere zijn.
Ik zou maar eens goed naar het binnenwerk van zo'n spanningsregelaar kijken.

Op 19 september 2023 14:30:04 schreef old brumax:
[...]

Heb extra accu erbij gepakt , + aan d+ , motor staten en laten lopen en een lamp in serie aan de df draad, lamp gaat branden , motor uit blijft de lamp nog even branden en dooft dan ook uit,

Ik kom toch nog even terug op dat uitdoven want op mijn eerdere vraag hierover heb je niet meer gereageerd.
De lamp zou hoe dan ook continu moeten branden. Misschien had je iets toch anders aangesloten dan het idee was? Zou het uitdoven van de lamp kunnen wijzen op een gebrekkig contact of bijna-breuk in de veldspoel? Ging het iedere keer (bij opnieuw starten etc.) net zo, of soms wel soms niet?

Dat uitdoven was 1 keer en volgens mij had ik al aangestipt dat het wel een draadbreuk was maar in de lamp, voor het testen heb ik een duplo lamp met 3 draden eraan en dus altijd een res, en om wat voor reden dan ook is die er mee opgehouden, over gegaan naar de andere lamp toen was het weer goed, gewoon een kwestie van pech en dat stapelt zich dan bij mij tenminste vaak op, gaat er van alles stuk de meest onmogelijke dingen.
Heb trouwens wel weer het nodige opgestoken zoals het testen en meten met een lampje in serie was voor mij nieuw, heb alijd veel aan auto's gesleuteld maar zodra er rond dynamo en laden iets mis was ging ik naar een man bij ons in het dorp die je dag en nacht (bijna) om hulp kon vragen die dus dynamo en startrevisie deed , maar die wou je niets leren en niets vertellen waar je wijzer van werd, een paar jaar terug overleden zonder zijn kennis over te dragen en dat is zo jammer

Zie deze post: Gepost dinsdag 19 september 2023 15:35:42 |

En als laatste hier een link naar de viering van het 150 jarig bestaan van het merk NSU : https://www.l-tv.de/mediathek/62765/Neckarsulm_Geburtstag_mit_viel_Tra…

[Bericht gewijzigd door old brumax op (11%)]

Duidelijk. Na lezing van de multimeter perikelen heb ik je opmerking over de defecte gloeidraad helaas over het hoofd gezien.
Overigens is de test die jerdijk aangaf de gebruikelijke methode, met name als de dynamo het niet meer lijkt te doen en er nog niet aan gesleuteld is. Ik noemde externe accu (plus lampje) omdat je dan ook een verkeerde polariteit kunt ontdekken en je mogelijk wat meer kijk hebt op wat er precies misgaat. Misschien een tik van mij omdat ik nogal wat aan dynamo's gemeten heb op een DIY testbankje.

Het is denkbaar dat het rotte anker oorzaak was van de DMM storingen.

Op 20 september 2023 12:34:50 schreef aobp11:
Duidelijk. Na lezing van de multimeter perikelen heb ik je opmerking over de defecte gloeidraad helaas over het hoofd gezien.
Overigens is de test die jerdijk aangaf de gebruikelijke methode, met name als de dynamo het niet meer lijkt te doen en er nog niet aan gesleuteld is. Ik noemde externe accu (plus lampje) omdat je dan ook een verkeerde polariteit kunt ontdekken en je mogelijk wat meer kijk hebt op wat er precies misgaat. Misschien een tik van mij omdat ik nogal wat aan dynamo's gemeten heb op een DIY testbankje.

Het is denkbaar dat het rotte anker oorzaak was van de DMM storingen.

Heb jullie beide posten uitgeprint en die krijgt een plek in de garage, hopelijk vind ik ze terug als ze nodig zijn!!!!
Dat dat anker niet goed is daar kan ik nog steeds niet over uit, starten vraagt meer van dat anker en dat doet ie feilloos en dat wil er bij mij niet in.
Is er ook een simpel manier om dat anker te testen??

Op 20 september 2023 10:06:28 schreef jerdijk:
Jullie zien naar mijn idee een ding over het hoofd en dat is dat de "spanningsregelaar" niet alleen de spanning regelt maar ook de afgegeven stroom, zoals ik al eerder aangaf.

Ik niet hoor!

Zou de regelaar dit niet doen dan loopt de stroom te hoog op met teveel warmteontwikkeling, smeltend tin enz.enz.enz.
En dat is niet zo eenvoudig electronisch te verwerkelijken.
Ik heb deze stroomregeling bij elk type dynastart van Bosch toendertijd aangetroffen.
De afgeregelde stroom zou bij zo'n NSU-tje 16 ampere zijn.
Ik zou maar eens goed naar het binnenwerk van zo'n spanningsregelaar kijken.

Je kan deze regelaar niet zomaar vervangen door een willekeurige andere spanningsregelaar. De electronische regelaar, voor zover die bestaat, moet echt geschikt zijn voor deze dynamo. De stroom moet kloppen (volgens je opgave 16A, maar dat weet ik niet) en de (accu)spanning moet kloppen en uiteraard de aansluitingen van de nieuwe regelaar moet passen bij de aansluitingen van de dynamo. De electronische versie is niet iets wat je in een kwartiertje bouwt. Deze regelaar heeft net als alle andere mechanische regelaars ook een terugstroomrelais, in schema aangeduid met "schakelaar" . Die moet dan ook in de nieuwe electronische regelaar zitten in de vorm van een 16A diode.

Op 20 september 2023 13:12:26 schreef old brumax:
Is er ook een simpel manier om dat anker te testen??

Growler? Een echte automonteur of auto-electriciën weet wat dat is.

Zal mijn boekje zo nog eens raadplegen , volgens mij levert de dynamo 8 amp max met de stroombegrenzing op 13.8V max omdat het spul anders idd te warm word, maar zal voor de zekerheid zo even de papieren raadplegen.

Iemand een idee om een anker te testen omdat ik echt benieuwd ben wat daar mee loos is

Een Growler, Is dat zon apparaat waar je het anker oplegt en dan ronddraaien, maar geen idee hoe dat precies werkt en die heb ik ook niet.

Zoals ohm pi al zei met een growler. Dat gaat prima bij een simpele 2-polige dynamo. Of het hier goed bruikbaar is weet ik niet, en voor de interpretatie van waar een eventuele fout dan precies zit moet je op z'n minst het wikkelschema kennen.
Alleen ankersluiting is prima zelf te testen zonder hulpmiddelen. Onderbrekingen opsporen is veel lastiger, behalve als een lamel volledig geïsoleerd is geraakt. Als één draad ergens onderbroken is dan zie je dat alleen aan een onregelmatigheid in de weerstand tussen paren lamellen. En die weerstand is erg klein, rechtstreeks meten met een DMM is vrijwel onbegonnen werk. Ik stuur voor dat doel een bekende stroom (bijv. 1 A) van lamel naar lamel en meet dan het spanningsverschil tussen die lamellen.

Dan is dat voor mij ondoenlijk, een draadbreuk is uitgeloten daar het anker is gewikkeld met 2,45mm draad dus dat breekt niet zo maar, dit anker was dood, heb geprobeerd hem weer nieuw leven in te blazen maar dat is maar half gelukt, alle draden heb ik met tin-zilver soldeer over gesoldeerd waarna hij dus wel weer wou startten, heb hem voor de zekerheid er net nog weer even op gezet met het idee van ; je weet maar nooit, omdat verder alles goed is nu maar dat mocht niet baten dus einde voor dat anker!!!

Eén draad onderbroken kan ook slaan op de aansluiting tussen draad en lamel. Losgekomen soldeerverbindingen of koude lassen kunnen best voorkomen. Ik heb zelfs een nieuw replica Lucas anker gezien waarbij men domweg vergeten was sommige aansluitingen te solderen.
Het blijft helaas onbevredigend dat we niet weten wat er precies mis is met het anker. Ik denk wel dat de startmoto zich door sommige fouten heen slaat terwijl die fataal zijn voor de dynamo. Jammer dat je niet met een analoge voltmeter hebt kunnen meten. Het lijkt me toch stug dat de dynamo letterlijk niets zou doen.

Slechts ter illustratie hier een anker op de growler van mijn Prüfrex testkast. De schroevendraaier maakt kortsluiting tussen 2 lamellen en daardoor gaat het neonlampje branden.

Op 20 september 2023 15:00:56 schreef old brumax:
Zal mijn boekje zo nog eens raadplegen , volgens mij levert de dynamo 8 amp max met de stroombegrenzing op 13.8V max omdat het spul anders idd te warm word, maar zal voor de zekerheid zo even de papieren raadplegen.

Daar zal je best wel eens gelijk kunnen hebben. In het door jou geplaatste schema zie ik een 8A zekering, maar deze is wel op de verkeerde plaats getekend. Een 2W-lampje met 8A zekeren is zinloos.
De zekering zal wel in de blauwe draad tussen D+/61 van de regelaar en D+/61 van de dynamo zitten.
Daar twijfel ik nu aan, want als de draad tussen D+/61 van de regelaar en D+/61 van de dynamo onderbroken is, dan loopt de dynamospanning hoog op met risico dat de veldspoelen uitbranden. Zekering zal wel goed getekend zijn, en de verbruikers zullen wel tussen zekering en laadcontrolelampje aangesloten zijn.

Een Growler, Is dat zon apparaat waar je het anker oplegt en dan ronddraaien, maar geen idee hoe dat precies werkt en die heb ik ook niet.

Klopt. In het anker wordt een 50Hz magnetisch veld opgewekt. Bij een goede anker zijn de ankerwikkelingen keurig rond-symmetrisch aangebracht. Het magnetisch veld loopt dan symmetrisch van de ene growlerpool naar de andere growlerpool. Als er een fout in de wikkelingen zit, bijvoorbeeld een kortgesloten wikkeling, dan gaat er een foutstroom in de wikkelingen lopen waardoor het symmetrische magnetische veld verstoord wordt. Dit is meetbaar met bijvoorbeeld een ijzerzaagblad die je boven het anker houdt (trillen), of met het neonlampje van aobp.
.
Voor meer informatie over electronische regelaars: Zie https://www.beckelektronika.nl/Lucas.html

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (10%)]

Dat is wel een mooi apparaatje wat je daar hebt maar voor mij wel interessant maar niet reëel om zoiets aan te schaffen, dat zou 1 of 2 keer gebruiken zijn en vervolgens op een schap belanden, opvolgers heb ik niet die er iets mee zouden doen dus is de container zeer waarschijnlijk en dat zou jammer zijn.

Maar er zijn meer dingen die ik erg raar vind, een zekering zit niet in de buurt wel in de leiding naar voren helemaal in het dash.

Volgens het boekje is de stroomopbrengst 130 W maar op de dynamo staat 16 Amp ?? En er is mij ooit verteld dat hij maar 8 Amp zou leveren.

Maar ook die weerstand in de regelaar, heb deze eens los gepeuterd om te zien hoe het in elkaar steekt maar is duidelijk anders dan in het schema, daar staat een weerstand met 3 aansluitingen terwijl hij er echt 2 heeft, dat is een draadgewonden weerstand waarvan de draad omwonden is met mss wel asbestvezels, het zijn een 20 tal windingen en aan het eind zijn ze begonnen er een laag overheen te wikkelen tot ongeveer halfweg en daar komt dus de draad in de midden uit, dus 1,5 laag het eind van het kokertje is open en daar steekt weer een dubbelgevouwen draad in weke aan 1 zijde aan de massa ligt en de andere zijde met die weerstand en de spoel samen in een koperen kokertje geperst zijn de weerstand zit vervolgens onder de klem DF geperst.
het hele zooitje zat met een soort van gips poederachtig spul onder een stalen kapje gepropt die vervolgens weer mat een keihard materiaal vastgezet was, ook die persaansluiting met die 3 draden was met het zelfde glasachtige spul afgedekt en vastgezet. als je wil zal ik proberen er mogen een paar plaatjes van te maken is mss iets duidelijker.

De regelweerstand zit er in om de contactpuntjes van het spanningsrelais te beschermen tegen inductiespanningen. Tegenwoordig zou men een 5A siliciumdiode tussen DF en D+/61 plaatsen (als er geen electronische regelaars zouden bestaan). In die tijd bestonden die nog niet.
Een foto van die weerstand of binnenwerk van de regelaar zegt meer dan 1000 woorden.
Wees voorzichtig met die regelaar. Bij het minste of geringste is de afgeregelde spanning ontregeld. Het is tenslotte een gevoelig precisieinstrument.

Hier een aantal plaatjes van de voor - achter-en onderkant

sorry dubbel gepost

[Bericht gewijzigd door old brumax op (79%)]

@old brumax: ik kan je beschrijvng moeilijk volgen. Mijn interpretatie van de foto's:
De weerstandsdraad begint onder de DF klem, wordt eerst tot lange enkellaags spoel gewikkeld en daarna tot halverwege in een tweede laag teruggewikkeld. Het draadeinde wordt daar (halverwege) tussen twee windingen van de eerste laag naar binnen gevoerd en binnendoor naar het open uiteinde en naar massa. Aan het aftakpunt komt ook een aansluidraad die binnendoor naar het uiteinde gaat en vervolgens naar een eind van de spanningsspoel. Het lijkt erop dat die aansluitdraad ook even buitenom loopt en dan tussen twee windingen door naar binnen gaat.

@ohm pi: alleen een diode werkt niet, dan is de L/R-tijd van het veldcircuit te lang. De weerstand dient niet alleen om inductiepieken op te vangen maar ook om na onderbreking de veldstroom snel te laten terugvallen.

Het startgedeelte fungeert als een compound motor, de serie spoel en de shuntspoel hebben beide invloed. De regelweerstand vormt een spanning deler, die doordat 1 kant aan massa ligt regelt tegen massa. De spanningsregelaarspoel en de stroomspoel zitten op het zelfde wikkellichaam en zijn wat stroomrichting betreft tegengesteld gericht, als de stroom x het aantal windingen (Ampère windingen te hoog word t.o.v Aw van de spanningsspoel valt het relais af.

Dan heb ik het niet goed uitgelegd daar ben ik nl heel slecht in.als je foto's 3-4-5 achtereenvolgens bekijkt dan zie je op 3 een draad met een lus die aan 1 zijde aan massa ligt en het andere eind bij in dat koperen busje zit van foto 2 samen met het eind van de spoel en het eind van de gewikkelde weerstanddraad waarvan het begin onder de voedingsklem zit waar de accudraad aan moet,de eerst genoemde draad
zit in de midden dubbel gevouwen op foto 3 ligt hij bovenop de wikkelingen vd weerstand,op foto 4 en 5 zie je dat hij er met die lus in gestoken is.
De weerstanddraadvd weerstand loopt dus 1,5 laag gewikkeld van de + naar de spoel.
Hoop dat het zo duidelijker is, wil je nog een beter inzicht dan mag je me je adres pben dan stuur ik je er een om te onderzoeken waar alleen van het kleine relais met die hele dikke draad de contactlip is afgehaald

Op 21 september 2023 13:22:58 schreef Hunebedbouwer:
Het startgedeelte fungeert als een compound motor, de serie spoel en de shuntspoel hebben beide invloed. De regelweerstand vormt een spanning deler, die doordat 1 kant aan massa ligt regelt tegen massa. De spanningsregelaarspoel en de stroomspoel zitten op het zelfde wikkellichaam en zijn wat stroomrichting betreft tegengesteld gericht, als de stroom x het aantal windingen (Ampère windingen te hoog word t.o.v Aw van de spanningsspoel valt het relais af.

Op electronica gebied ben ik een volslagen leek, het verschil tussen een weerstand en condensator weet ik en hoe een transistor or uit zit gaat ook nog en dat eens poel L of R gewikkeld een ander polariteit heeft is logisch maar wat je er mee kunt doen dat is voor mij een beetje tovenarij! Maar wel kort en redelijk begrijpbaar voor mij!!