Hallo,
Kan iemand mij helpen?
Ik heb een partycooler via marktplaats gekocht.
Deze was maar 1 x gebruikt, zo goed als nieuw dus.
Deze hebben ze per post verstuurd.
Eenmaal aangekomen en 24 uur laten rusten ivm transport.
Heb ik hem aangezet, hij was 21 graden en wordt maar 18 graden.
Ik hoor hem wel lopen maar wordt niet koeler dan 18 graden.
Paar keer opnieuw 24 uur uitgezet en weer aangezet maar tevergeefs.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Hij verbruikt ongeveer 40 Watt.
Groetjes Cor
Op 24 september 2023 16:52:30 schreef CorTeu:
Hallo,Kan iemand mij helpen?
Ik heb een partycooler via marktplaats gekocht.
Deze was maar 1 x gebruikt, zo goed als nieuw dus.
Deze hebben ze per post verstuurd.
Eenmaal aangekomen en 24 uur laten rusten ivm transport.
Heb ik hem aangezet, hij was 21 graden en wordt maar 18 graden.
Ik hoor hem wel lopen maar wordt niet koeler dan 18 graden.
Paar keer opnieuw 24 uur uitgezet en weer aangezet maar tevergeefs.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Hij verbruikt ongeveer 40 Watt.Groetjes Cor
Je zegt 40 watt maar op jouw typeplaatje staat power 100Watt.
Ik zou denken aan een thermostaat die zijn werk niet doet of geen R600 meer.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De compressor draait lees ik. Als dat 100% zeker zo is (best nog eens 100% checken) dan vrees ik voor een koeltechnisch probleem.
Bij een thermostaatprobleem zou die niet draaien en te warm zijn of niet meer uitslaan en te koud zijn. Geen van beide dus. Verder zit er niets van onderdelen, er van uitgaande dat de compressor daadwerkelijk draait.
[Bericht gewijzigd door EricN op (46%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 24 september 2023 18:02:33 schreef WJB:
[...]Je zegt 40 watt maar op jouw typeplaatje staat power 100Watt.
Gemiddeld klopt het wel. (0.8kW / 24 uur = 33.3W)
EricN
Zit de duty cycle daarin verrekend? Nu is 100w wel meestal ruim geschat. Maar 66w zou ook nog wel kunnen daar de DS meestal rond de 50% zit.
Is de 40w bij start of loopt het na enkele minuten op naar meer?
Dank voor jullie reacties, hij begint hoger qua watt en loopt dan terug, volgens mij van iets minder dan 50 naar 40.
Ik heb net de knop van de thermostaat uitgezet en toen weer aan, nu springt hij helemaal niet meer aan.
Zou dit kunnen betekenen dat de thermostaat dan kapot is? Zou dit dan ook te maken kunnen hebben met dat hij niet koud wordt?
Mvg, Cor
EricN
Nee. De piston staat nog onder druk en geraakt dan tijdelijk ( tot de druk er terug af is )niet gestart.. Uit en aan gaat niet. 5 minuten wachten en terug in het stopcontact of wachten tot hij zelf terug start.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 24 september 2023 21:00:40 schreef EricN:
Nee. De piston staat nog onder druk en geraakt dan tijdelijk ( tot de druk er terug af is )niet gestart.. Uit en aan gaat niet. 5 minuten wachten en terug in het stopcontact of wachten tot hij zelf terug start.
Dan zit er wel R600 is. Of hij is leeg gelekt en er zit lucht in.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
EricN
@ hoeben. Heb je de verkeerde reactie geciteerd? Ik zie een verband met het afnemende vermogen van TS maar niet met mijn argument.
Kan ik dat nakijken of laten nakijken of hij leeg is?
Hij is zo goed als nieuw.
En kan het dan gevuld worden?
EricN
Kost nieuw 269€. Dit is 2dehands. Welke totaalprijs beoog je te bekomen? Een koeltechnieker gaat het voor een prikkie niet doen. Compressor testen. Gaslek opspeuren. Gas vernieuwen. Lek dichten..... In het beste geval. Kostelijk project. En, welke garantie heb je dan? Een nieuwe heeft 2j minimum zekerheid.
Tja, mss vind je alsnog iemand.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 24 september 2023 21:00:40 schreef EricN:
Komt het niet doordat de start-PTC nog warm is? Dan zou je geen conclusies kunnen trekken over de gasdruk.
Als hij bij starten 50W trekt en bij lopen 40W, zou je verwachten dat er geen druk op staat. Dus inderdaad leeg.
Dat kan best bij transport gebeurd zijn, zeker als er ijzeren leidingen inzitten die een tijdje hebben kunnen staan roesten (zoals gebruikelijk bij Bosch, ligt dus niet persé aan de prijs van het apparaat).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]
Kan je niet terug naar de verkoper (als dat een bedrijf is), misschien was hij al defect?
Mogelijk is hij bij transport op zijn kop vervoerd en is de motor in de compressor uit zijn veren gekomen en het persleidingkje afgebroken in de compressor...
[Bericht gewijzigd door revado op (45%)]
EricN
@maartenbakker. Idd kan ook als er geen druk opgebouwd wordt maar ik lees dat hij nog een paar graden koelt dus compressieloos zal hij niet zijn. Eerder luchtgevuld.
Voor @revado dezelfde conclusie. Losse persleiding krijg je geen paar graden minder.
Ik heb deze via marktplaats gekocht, hij was heel goed verstuurd, was 1 x gebruikt, ik krijg geen reactie meer over garantie. Er zit ook geen krasje op.
Een Partycooler zit alles onderaan in de koelkast, das kan qua transport bijna niet beschadigen, alles ziet er nieuw en netjes en droog uit.
Als het niet aan de thermostaat ligt dan moet ik er maar afscheid van nemen, als dat vullen of vervangen van de motor prijzig is.
Op 25 september 2023 08:31:15 schreef CorTeu:
Ik heb deze via marktplaats gekocht, hij was heel goed verstuurd, was 1 x gebruikt, ik krijg geen reactie meer over garantie. Er zit ook geen krasje op.
Een Partycooler zit alles onderaan in de koelkast, das kan qua transport bijna niet beschadigen, alles ziet er nieuw en netjes en droog uit.
Als het niet aan de thermostaat ligt dan moet ik er maar afscheid van nemen, als dat vullen of vervangen van de motor prijzig is.
Ooit eens een monteur van electrolux bij ons op de zaak gehad ivm een defecte koelkast. Die gaf toen het advies de koelkast 24 uur op de kop te zetten. Weet niet meer of dat toen geholpen heeft. Is wel 12 a 13 jaar geleden. Je zou het altijd kunnen proberen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik ben in dat soort gevallen altijd wat (te?) argwanend, waarom heeft 'ie hem na 1x gebruik verkocht? Ik zie 2 redenen:
1) Overcompleet. (maar waarom dan uitproberen?)
2) Apparaat valt tegen/werkt niet goed...
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 25 september 2023 14:50:28 schreef WJB:
[...]Ooit eens een monteur van electrolux bij ons op de zaak gehad ivm een defecte koelkast. Die gaf toen het advies de koelkast 24 uur op de kop te zetten. Weet niet meer of dat toen geholpen heeft. Is wel 12 a 13 jaar geleden. Je zou het altijd kunnen proberen.
Slechtste advies ooit...
Als je iemand een kl**t wil afdraaien om zijn nieuwe/tweedehandse (compressor)koelkast/vrieskast ongezien om zeep te helpen is het wel het beste advies.
Op zijn kop zetten mag enkel met ammoniakabsorptiekoelkasten (moet het juist lukken dat Electrolux absorptiekoelkasten in het gamma had).
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Typisch dat je nu niets meer hoort van de verkoper... 
Er zitten op zo een platform ook veel mensen met slechte bedoelingen.
Op 25 september 2023 08:31:15 schreef CorTeu:
Bij een bedrijf gekocht of particulier?
Dat ze niet reageren zegt eigenlijk al genoeg, triest..
[Bericht gewijzigd door revado op (11%)]
Het ziet er allemaal heel erg nieuw uit. Kun je ergens een productiedatum van dat ding vinden?
Je hebt via het Europese consumentenrecht mogelijk ook nog wel fabrieksgarantie te claimen.
Er lijkt me weinig mis aan dit ding, behalve ergens een slecht lasje waardoor die 16 gram R600a foetsie blijkt te zijn...
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 24 september 2023 21:28:54 schreef EricN:
@ hoeben. Heb je de verkeerde reactie geciteerd? Ik zie een verband met het afnemende vermogen van TS maar niet met mijn argument.
"Piston staat onder druk", dan moet er wel iets zijn wat druk opbouwt.