we hebben hier op het werk een heel oud apparaat waarmee we snelle kleine verplaatsingen meten.
dit gebeurd met zichtbaar licht (halogeen) door een glasvezelpaar (ca. 3 mtr.)voorzien van connectoren.
het licht gaat door 1 v/d vezels, word gereflecteerd door het object, en gaat door de ander glasvezel terug.
die glasvezel incl. connectoren is aan vervanging toe. de glasvezel op zich lijkt me niet zo'n groot probleem, maar de connectoren mischien wel.

de linkse messing connector (waar 2 glasvezels inzitten) is waarschijnlijk speciaal voor de toepassing gemaakt. die kunnen we nog wel namaken (zelf of laten doen).
alleen die 2 losse is wat lastiger, het lijkt toch iets standaards te zijn.
de buitendraad v/h tegendeel van deze connector (2e foto, zichtbare licht komt uit deze connector) is 6,4 mm.

wie weet hoe ik dit het best kan doen, of kent een firma die dit kan maken.

alvast bedankt.

Die enkele fiber connector is een SMA905 daar zijn verschilde fabrikanten die dat leveren met verschillende soorten glasvezels.

Als je de juiste fiber weet zou je een kabel met aan twee kanten de SMA905 door de helft kunnen knippen en daar je custom dubbele plug aan kunnen zetten

zit er veel verschil tussen die fibers (moet geschikt zijn voor halogeen licht,....als dat van belang is) ?
waar kan je in nederland dit soort spullen het best bestellen ?

Ik vrees dat dit inderdaad een special is ... de fiber zal wellicht bestaan uit een bosje fibers in plaats van de enkele die voor netwerken gebruikt wordt.

Bestaat de fabrikant van het apparaat (merk,type?) niet meer?
Connector lijkt inderdaad een custom iets...

Een vezel die " gewoon" licht moet transporteren is meestal redelijk dik.
Een vezel uit de netwerkhoek heb je niets aan, die is veel te dun , bv 62,5 micron, en geeft een speldeprikje licht.
De vezels die men gebruikt voor bv sterrenhemels en dergelijke zijn tussen de 0,5 en 1,5 mm dik of meer.
Het zal niet meevallen een geschikte vezel / kabel te vinden.
Misschien kan dit bedrijf je verder helpen?

https://fiberdesign.com/

Op 26 september 2023 17:18:03 schreef Arco:
Bestaat de fabrikant van het apparaat (merk,type?) niet meer?
Connector lijkt inderdaad een custom iets...

bestaat nog wel, maar daar wil het nog niet erg vlotten.
die messing connector is geen probleem, die is wel te maken.
maar de fiber op zich mischien wel begrijp ik nu.
je kan op de foto al wel zien dat de fiber redelijk dik is.

Het zwarte fiberkabeltje zelf deed mij denken aan fiber die ik eens gezien heb bij oude machinesturingen van Bosch, wel met andere conectoren.

Ik ken helemaal niets van fiber dus het is een wilde gok, maar misschien eens zoeken op Rexroth indramat fiber optic cable?

Vroeger hadden ze bij Isotron sensoren/detectie spul ook met relatief dikke fibers die gewoon licht doorlieten.
Waren speciaal bedoeld voor in ovens/hoge temperaturen.

Heel het spul is wel behoorlijk outdated. Wat meet dat ding eigenlijk? Is er niets beters/nieuwers te koop wat hetzelfde doet?

[Bericht gewijzigd door henri62 op (28%)]

Ha trix,

De golflengte die jij gebruikt ( weet je die ) dan zal de verbinding POF zijn wat ik me nog weet te herrineren valt jou band daar binnen 650....850 nm.
Ik heb diverse optische zender en ontvangers gemaakt maar meestal niet voor zichtbaar licht....
Even uitleg jou demping is zo klein ook bij 14 km dat er POF ( Plastic Optical Fiber ) denk aan de toslink gebruikt wordt.
De connector zou optical SMA kunnen zijn maar zonder maten is het raden !

Het in field aanzetten van connectoren gebeurt niet, wat we doen ik kan lassen een patch cord gebruiken en deze aan de fabrieksvezel lassen.
Al je meer info heb wil ik wel kijken maar is de fabrikant van de apparatuur nog te bereiken ?

Groet,
Henk.

Ik heb hier al 20 jaar deze liggen. Zijn van het merk DINEL maar dat bestaat niet meer. Die bestaan niet uit een enkele fiber maar uit een bundel.
Werden gebruikt om een positie terug te melden. Een soort reflectie lichtsluis.

Op 26 september 2023 20:17:04 schreef henri62:
Heel het spul is wel behoorlijk outdated. Wat meet dat ding eigenlijk? Is er niets beters/nieuwers te koop wat hetzelfde doet?

korte snelle bewegingen van een kunstof ring: lifthoogte ca. 3mm freq. 1500-2000.
dit in een afgeslote ruimte onder druk.

Op 26 september 2023 20:18:53 schreef electron920:
De golflengte die jij gebruikt ( weet je die )

de lichtbron is gewoon een halogeen lamp van osram, ik weet niet of er "verderop" wat met de frequentie gebeurt.

die halogeen lamp word met een gelijkspanning gevoed. d.m.v. een aantal lenzen word het lichtgebundeld en de 4 fibers ingestuurd.
dus aan de "licht voedende kant" is er geen sprake van een frequentie.

meet apparatuur komt van de firma " hoerbiger"

Op 27 september 2023 10:48:11 schreef trix:
meet apparatuur komt van de firma " hoerbigger"

bijzonder grappig dat je er zo door genaaid bent ;)

maar inderdaad die fiber doet mij denken aan iets wat in lichsluizen voor industire toegepast wordt en is goed te kirjgen in verschillende dikten.

Sterker nog op de beurs hadden we 2 van die lichtsluis sensoren liggen. De sensor zelf heb je niets aan, maar de fibers wellicht wel dus!

net eens de diameter v/d fiber gemeten met een micro meter: 1 mm.
ook meten gezien dat het 1 fiber is en niet opgebouwd uit meerdere dunne fibers.
ik ben ondertussen contact aan het leggen met de firma "hoerbiger", maar dat gaat via inkoop, dat duurt dus even.

het lijkt mij optisch gezien allemaal niet zo spannend.

edit: hoerbiger is met 1 "g" -> gecorrigeerd

Ha trix,

Ik denk dat de juiste weg is die je bewandeld.
De fibere incl. conector ST die heb ik wel voor je alleen 3 meter dan moet ik kijken.... die dubbel uitgevoert is,
dat is een speciale daar voor zal je bij de fabriek moeten zijn...
Dan is het beter denk ik alles bij de fabrikant te bestellen.

Groet,
Henk.

Op 26 september 2023 21:43:40 schreef floppy:
Ik heb hier al 20 jaar deze liggen. Zijn van het merk DINEL maar dat bestaat niet meer. Die bestaan niet uit een enkele fiber maar uit een bundel.
Werden gebruikt om een positie terug te melden. Een soort reflectie lichtsluis.
[bijlage]

Inderdaad die bedoel ik wat ze toen hadden bij Isotron. Voor speciale gevallen voor een lichtsluis. Zal ergens in 1980 geweest zijn dat ik er stage gelopen heb.

Ha bajo57,

Dat past niet op het apparaat verkeerde connector.
Nu verteld @TS dat het een halgeen lamp is dus niet de zender die ik gebruik daar zit een Pigtail aan dus daar kan je niets mee.
Ik denk dat @TS even wacht op antwoord van de fabrikant !
Die connectoren met vezel heb ik wel maar daar zit aan beide kanten dezelfde connector en of de lengte 3 meter is ?

Op dit moment even rustig aan doen ik he last van kaak ontsteking door een kies dat rammeld soms aan mijn oorlel irritant :(
Maar zodra ik kan zal ik een foto uploaden....
Deze optical valve movement analyzer (OVM)-03 is best wel op datum het punt zal zijn dat het model ( software ) zomaar niet te vervangen is,
vandaar de zoektocht denk ik zomaar......

Groet,
Henk.

vandaag bericht gekregen van de fabrikant,...niet meer te leveren :(
dus kijken wat we vanaf hier gaan doen, meetapparaat word niet heel vaak gebruikt, maar moet wel werken.

Ha Trix,

Zodra ik naar beneden kan dan pak ik de doos met glas spullen als ik twee patch kabel heb en de conectoren zijn goed dan mag je ze hebben.
Ik zit niet meer buiten in het glas te meten, dus mijn generator, powermeter, instelbare verzwakkers, modulatoren,
dempers, optisch verdelers enz enz gaat allemaal weg.....
Alleen mijn optisch spectrum analyzr, en pulser die hou ik dus wacht even....
Mocht dat niet kloppen de connectoren dan is het misschien mogelijk het apparaat te voorzien van gangbare connectoren.
Zolang de licht bron niet verplaatst wordt gaat het qua eigenschappen goed.

Groet,
Henk.

Ik kon het toch niet laten en even gezocht: Panasonic heeft een hele catalogus fiber spul: https://www.tme.eu/Document/fe190b6bf32af48199ebbedd4baa3f51/FX-500.pd…
Misschien zit daar wat tussen wat bruikbaar is als je alles (inc connectoren) vervangt zoals electron920 zegt?

Ook Omron en Banner engineering hebben dat soort spul.

Ook de constructie met 2 fibers in 1 connector en aan de andere kant 2 losse connectoren zijn relatief makkelijk vindbaar. Is wel mechanisch allemaal wat anders.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (20%)]

Misschien dat Thorlabs iets voor je kan doen, ze hebben in ieder geval wel al standaard 1mm fiber kabels die je zo kan bestellen, alleen de kant met twee fibers in 1 plug gaat lastig zijn maar misschien kunnen ze dat wel maken https://www.thorlabs.de/newgrouppage9.cfm?objectgroup_id=351