Ik bestel mijn printplaten in China en laat hier een ESP32 op solderen.
Elke ESP32 heeft een eigen Mac adres en dit gebruik ik gedeeltelijk als serienummer. Nu wil ik de printplaat graag "koppelen" aan deze ESP en hiervoor maak ik via een labelwriter een QR code met dit serienummer wat ik op de printplaat plak.
Nu kan zo'n label losgaan of stukgaan. Nu zag ik toevallig een filmpje op youtube waarbij iemand een 3d geprint frame met een laser graveert en vroeg mij af of dit ook met printplaten kan
Ik heb op de printplaat een vierkant frame waar ik de qr code plak maar is het mogelijk hier ipv een sticker een qr code te laten graveren (of laseren) zodat in de zwarte printplaat een witte(?) qr-code tevoorschijn komt?
Zoja, welke laser enraver heb ik daarvoor nodig. Op internet zie ik engravers vanaf €150 (Aliexpress), oplopend to enkele duizenden euro's.
Is een goedkope al voldoende of niet te gebruiken bijvoorbeeld?
Of werkt dit hele idee niet.
Het voorbeeld filmpje is hier:
https://youtu.be/KSQTv1RZ50A?si=ZxK233BIAJROMSwa&t=350
Je ziet dat het zelfs op zwart geprint materiaal (wellicht PLA, PET of ABS) een witte gravering geeft
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Het idee kan wel werken, want ik heb eerder QR codes op printplaten gelaserd gezien. Dat was dan wel een wit stuk silkscreen, waar de QR code op stond. De ‘belazerde’ stukken waren zwart. Dat lijkt me makkelijker dan andersom. (Wit silkscreen zwart maken/wegbranden/lasergraveren lijkt me makkelijker dan zwart pcb materiaal op magische wijze wit maken met een laser.)
Maar waarom laser, het kan ook met een flatbed inkjet printer. Of een penplotter, zelfs, maar dan zou ik de getallen uitschrijven ipv een qr code te maken, of desnoods een lineaire barcode.
Voor hèèl kleine series kun je ook handmatig schrijven op een wit vlak silkscreen, met een geschikte marker (edding 8407, of misschien 25 of 400)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (12%)]
Ik heb zelf geen laser engraver, maar ik weet wel dat het heel belangrijk is om je goed in te lezen. De goedkope varianten zonder afschermkap zijn niet echt veilig. Daarnaast komen er, afhankelijk van het materiaal dat je lasert, vrij nare stoffen vrij.
Op PCB's wordt voor codering vaak een vak geplaatst in het silkscreen.
Ik heb zojuist even op een slechte printplaat met een mesje gekrast en dan lijkt het wit te zijn wat eronder zit.
Mijn printplaat is zwart met witte silk layer, ik kan uiteraard ook een vierkant maken met witte silk layer waaruit ik de qr code graveer.
Een inktjes printer wordt lastig aangezien mijn printplaten al geassembleerd worden in China. Een penplotter wordt volgens mij weer een stuk minder gemakkelijk en snel.
Het wordt gebruikt op "kleine" schaal. Enkele tientallen per jaar dus ik kan gemakkelijk een simpele afzuiging maken die ik tijdelijk aan zet bij het graveren, ook eventueel een plaats waar ik niet in de laser hoef te kijken.
Is dit al iets wat kan werken of zit ik dan helemaal verkeerd?
https://nl.aliexpress.com/item/1005005221758716.html?spm=a2g0o.detail.…
of
https://nl.aliexpress.com/item/1005005885673583.html?spm=a2g0o.detail.…
De meeste goedkope zijn 3000mW (3W), maar behalve youtube filmpjes waarbij ze karton graveren kan ik weinig zien van wat het kan
[Bericht gewijzigd door bbuster op (16%)]
hardbass
PE2BAS
Bedenk wel dat die lasers erg langzaam zijn. In een productieomgeving lijkt me dat niet wenselijk. Ik weet dat er ook lasers zijn die met spiegeltjes werken, die zijn zeer rap maar dan ook zeer prijzig.
[Bericht gewijzigd door hardbass op (35%)]
Dat zou idd goed kunnen, het gaat echter om enkele tientallen per jaar die ik ervan moet graveren. De hele behuizing is 3d geprint. Dat duurt (zelfs met een redelijk snelle Bambu Lab X1c printer) toch ook wel even. Dat kwartiertje graveren per printplaat is niet het grootste probleem.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Goed idee, echter heb ik een QR code van het serienummer. Dit serienummer is 12 (willekeurige) tekens.
Dit is vanuit het MAC adres van de ESP gegenereerd dus ook niet zelf te bepalen.
Het gaat er juist om dat als de ESP defect is, ik toch kan achterhalen welk serienummer product het is. En met een sticker gaat dat ook wel, alleen is dat natuurlijk veel minder "vast"
Nu zie ik dat bijvoorbeeld de WAINLUX K6 goedkoop is en kwa afmetingen redelijk handig. De QR code print ik nu in 25 x 25 mm. Als ik een houder kan maken waar ik mijn printplaat in klem en dat onder de WAINLUX K6 schuif zou dat ideaal zijn. Alleen geen idee of dit kan werken met deze goedkope laser
[Bericht gewijzigd door bbuster op (29%)]
hardbass
PE2BAS
Misschien is de laser pecker iets? Ik heb er geen ervaring mee verder.
@hieronder, ze hebben meerdere versies. Maar goed, zoals ik al aangeef, ik heb geen idee waar je goed aan doet. Je zou het eigenlijk eens moeten kunnen proberen.
Trouwens, wij gebruiken wrover modules, die hebben een QR. Ik heb alleen geen idee wat er in die QR staat. Ik zal er straks eens een foto van maken.
[Bericht gewijzigd door hardbass op (70%)]
Wat je op het YouTube filmpje ziet, is dit wellicht zwart gespoten 3D printwerk in wit, waar de laser weer een laagje zwarte lak afbrandt?
Ik gebruik ook wrover modules (Jouw foto laat overigens wroom zien ipv wrover), helaas hebben die geen qr code, mijne zien er zo uit:

Het printen leek idd in 2 lagen te zijn gebeurd. Eerste zwarte laag, tweede witte laag. Maar in principe kan ik dat met de pcb ook. De zwarte laag is neem ik aan al een silk layer? Deze kan weggehaald worden door de laser. Dit zal misschien niet zo netjes uitzien dus als ik een vierkant wit vak als extra silk layer laat plaatsen op de zwarte printplaat, kan ik hier de qr code uithalen
hardbass
PE2BAS
Dit is de wrover, wellicht net een iets ander smaakje.
Dat weglaseren van de silkscreen is wel een idee. Let alleen wel op dat donkere keuren meer licht absorberen en dus makkelijker weg te laseren zijn dan lichte kleuren.
[Bericht gewijzigd door hardbass op (54%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Wat misschien kan lukken is een stukje silk weg laseren met daar onder een koper vlak.
Nog niet geprobeerd of dit lukt. Ik heb wel wat PCB' liggen die ik kan gebruiken. Ik heb een Snapmaker 2.0 350 met 1,6W en 10W laser module. De 40W wordt in december geleverd.
Dat ze al bestukt zijn lijkt me ook hier een probleem. De laser kop gaat maar enkele mm boven het oppervlakte uit.
Op de ESP32 S3 die ik bezit staat wel een QR code maar vraag me niet wat daar in staat. Ik heb geen aaitelefoon om dat te testen.
Het zou heel fijn zijn als je eens kan testen met de 1.6w laser.
Alle goedkope lasers die ik zie hebben max 3w dus als 1.6w gaat zou 3 ook moeten werken.
een aaitelefoon?
hardbass
PE2BAS
In interpreteerde die als touchscreen dus een smartphone. Maar mijn telefoon herkent de QR ook niet, althans niet standaard. Ik weet ook niet of deze QR format bekend wordt gemaakt door espressif. Als het al van espressif is, wellicht is het van de fabrikant van de wrover / wroom.
wrover / wroom is toch het type van de fabrikant espressif?
Maar het blijkt geen QR code te zijn maar een data matrix
Op 5 oktober 2023 15:03:10 schreef hardbass:
Dit dus.[bijlage]
Blijkbaar is dit de data van deze data matrix:
052115083AF22D4044
Hey bbuster heb je al een plan?
Je kan ook eens direct op de pcb proberen te inkjetten, zeker gezien de kosten:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001451671816.html
En het is veel veiliger dan laseren.
[Bericht gewijzigd door kojazz op (11%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 5 oktober 2023 15:03:10 schreef hardbass:
Dit dus.[bijlage]
Er zijn er ook met effectief een QR code
Maar die geeft geen gegevens weer in de barcode reader.
Nog een 2de geprobeerd maar net zo min resultaat. Ook een QR-code reader op de pc geeft een lege QR.
Op 5 oktober 2023 17:24:48 schreef kojazz:
Hey bbuster heb je al een plan?Je kan ook eens direct op de pcb proberen te inkjetten, zeker gezien de kosten:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001451671816.html
En het is veel veiliger dan laseren.
Ziet er op zich redelijk uit, alleen denk ik niet dat ik daar de plaats voor heb, aangezien mijn printplaat al geassembleerd geleverd wordt. Ik zie dat je tot op een bepaalde afstand kunt printen maar je moet wel over het object heen "rollen". Dat lukt bij mij niet denk ik
Op 5 oktober 2023 16:22:36 schreef buckfast_beekeeper:
Dat ze al bestukt zijn lijkt me ook hier een probleem. De laser kop gaat maar enkele mm boven het oppervlakte uit.
Is een goedkope CO2 laser geen optie? Daarmee kan je veel meer dan met de blauwe lasers en het is veiliger omdat deze in een gesloten kast zitten.
Mijn machine kan zonder air assist vanaf pakweg 4-5 cm boven het object graveren. Het is wel een professionele machine van Universal Laser Systems maar met een goedkopere Chinese machine moet dat misschien ook wel lukken.