Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
**Mod-edit: Uit deze oude koe gevist.
Op 9 oktober 2023 14:47:07 schreef Rob Taminiau:
Kan iemand stap voor stap aangeven hoe ik EAGLE op PC kan downloaden, ikkom met de links in "vage" sites en URL'ss terecht
*oude koe* kicad is wel een enorm stuk beter geworden sinds 2008.
Maargoed. Eagle is sindsdien meerdere keren overgenomen en nu hier te vinden: https://www.autodesk.com/products/eagle/free-download
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Op 9 oktober 2023 14:50:31 schreef Lucky Luke:
*oude koe* kicad is wel een enorm stuk beter geworden sinds 2008.Maargoed. Eagle is sindsdien meerdere keren overgenomen en nu hier te vinden: https://www.autodesk.com/products/eagle/free-download
Thanx so far so good, aammaken van accound gaat moeizaam.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zo, jij hebt het geduld ook niet uitgevonden of wel?
Ik heb jaren met Eagle getekend, maar daar zou ik nu, met de nieuwe abonnementen van Autodesk, echt niet meer aan beginnen.
Op 9 oktober 2023 14:50:31 schreef Lucky Luke:
*oude koe* kicad is wel een enorm stuk beter geworden sinds 2008.
Maar nog steeds niet in het NL vertaald 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Datasheets zijn ook in het Engels, dus je kunt maar beter Engels leren, anders ben je sowieso zwaar gehandicapt in dit vakgebied.
En als je echt heel graag KiCAD in het Nederlands hebt, mag je het natuurlijk zelf vertalen en dat indienen.
Wel een heel erge oude koe dit verhaal zeg. Ik werk al minstens 10 jaar met KICAD en dat bevalt goed. Ik heb ook heel wat versies gehad waaronder een paar Keer een Nederlands talige. Ik weet niet of er nog is maar bij het downloaden kon je ook kiezen voor een Nederlands taal bestand. Dat kon je zelfs zelf uitbreiden en verbeteren.
Ik ben ooit begonnen met rOtring daarna SmartWork dan de combi Orcad Ultiboard en dan Layo. Dat was allemaal een duur verhaal en werd betaald door de baas. Toen wilde ik zelf iets dergelijks hebben, maar dat moest goedkoop zijn natuurlijk. Ik heb toen Eagle uitgeprobeerd. Dat werkte leuk maar bleek ook niet goedkoop te zijn. Tegenwoordig helemaal niet meer trouwens. In Linux zat toen het pakketje KICAD. Shareware en dat werkte best aardig. Het had wel een hoge leercurve waar je doorheen moet. Waarschijnlijk voor mij geen probleem omdat ik al best veel ervaring had met veel andere pakketten. Ik heb de KICAD problemen zoals in de oude koe hierboven in elk geval nooit ervaren.
Ik gebruik dat KICAD nu met veel plezier en maak de stappen van een kladpapiertje met berekeningen naar een schema en tenslotte een print ontwerp redelijk snel.
Ik heb ook wel eens met sprint zitten spelen. En dat vind ik ook wel een leuk programma. Er is geen hoge leercurve, en je hebt snel resultaat.
Ik vraag me af of de TS van dit topic op die maandag in 2008 inderdaad een printje heeft kunnen maken. Ik ben zelf toch wel wat langer bezig voor ik een foutloze print heb bedacht. En de oorspronkelijke TS had geheel geen ervaring met printontwerp software. Ik vrees dan ook dat het hem niet gelukt is.
Op 9 oktober 2023 14:47:07 schreef Rob Taminiau:
Kan iemand stap voor stap aangeven hoe ik EAGLE op PC kan downloaden, ikkom met de links in "vage" sites en URL'ss terecht
Dat zal hier toch wel staan?
https://www.autodesk.eu/
Ja je moet lid worden en lappen denk ik. En voor gehackte versies waar niet voor betaald hoeft te worden kom je uiteraard op vage websites.
Maar zoals meerdere mensen al zeggen zou ik nu, net als in 2008 wederom niet voor eagle gaan omdat dat geen shareware meer is. En ik vind het idee niet fijn dat al mijn ontwerpen in gehackte software staan.
Oudere versies van Eagle die je kunt installeren onder o.a. Windows zijn hier te downloaden : Legacy Software Versions
Hmm, miscchien moet ik maar eens naar de bleeding edge...
Op 10 oktober 2023 08:02:24 schreef blurp:
[...]Hmm, miscchien moet ik maar eens naar de bleeding edge...
[bijlage]
7.0.8 is gewoon "Current stable" en geen "bleeding edge".
Test builds en nightlies zijn versies die je misschien zo zou kunnen omschrijven.
Krijg het idee dat je je conclusies baseert op (achterhaalde) informatie van een paar jaar terug.
Tis 6.0.11, builddate 26 januari 2023. Dus niet echt een oudje. Maar bleeding edge is misschien ook wat overdreven 
Ik gebruik KiCad om geld mee te verdienen, dus ik wil een stabiele versie. Upgraden doen we alleen voor nieuwe, nodige features en niet omdat het kan.
Als mijn klant over een (of ander-)half jaar een kleine aanpassing in de PCB wil ga ik niet het risico lopen dat er iets in KiCad veranderd is waardoor het oude design niet meer dezelfde gerbers oplevert.
Ook al is dat waarschijnlijk wel oplosbaar, het kost tijd waarvoor ik niet betaald wordt.
Dus upgrade ik in de praktijk hooguit elke twee jaar. Of er moet een must-have feature zijn (ODB++ export zou zoiets zijn. Misschien het betere library beheer dat eraan zit te komen (dat kijken we nog even aan). Nederlandse interface is dat (voor mij) niet.)
Op 10 oktober 2023 10:43:06 schreef blurp:
Ik gebruik KiCad om geld mee te verdienen, dus ik wil een stabiele versie. Upgraden doen we alleen voor nieuwe, nodige features en niet omdat het kan.
Dus bug-fixes interesseren je niet dan ?
In de afgelopen tijd (jaren) ben ik best tegen bugs aangelopen (soms ook zelf aangemeld) die in een latere release opgelost worden.
Dat is geen "Feature" maar wel handig dat bugs opgelost worden.
Misschien het betere library beheer dat eraan zit te komen
De standaard libraries staan default geinstalleerd en mijn eigen libraries in een aparte directory wat prima samenwerkt als je de juiste environment variabelen zet.
Ik weet niet wat jij verstaat onder "Beter library beheer" ?
KiCad veranderd is waardoor het oude design niet meer dezelfde gerbers oplevert.
Nog nooit meegemaakt, (ik gebruik het sinds release 4 of zo), zeker niet met eigen libraries. Tegenwoordig kun je van een project ook makkelijk alle gebruikte symbolen en footprints exporteren. Dus als je dat ontwerp naar iemand stuurt heeft die nooit het probleem dat er iets niet klopt in/met de libraries.
Net nog even opgezocht in de oude computer heb ik nog 4.0.5 staan. Werkt op zich prima. Ook de bibliotheken. En ook die versie was al mogelijk in het Nederlands.
Maar even mijn nieuwste kicad opgestart:
Dit is versie 7.0.7 met een oud ontwerp uit een oude versie ingeladen.
Alles gewoon in het Nederlands. Library's zijn verandert. Ook de manier waarop je aangeeft hoe breed en dik de sporen de via's de soldeer eilandjes en de afstand ertussen enzo moeten zijn is anders. Het is sinds versie 6 ofzo ook mogelijk om bitmaps met een rare vorm om te zetten in een footprint en als koperlaag op de print te krijgen.
Bij elk printwerp heb ik wel een eigen lokale library gemaakt gevuld met eigen gemaakte schema symbolen en footprints. Die library wordt altijd meegenomen als je het printontwerp archiveert met de archive functie van kicad zelf. Naast die lokale library's heb ik ook altijd een map PDF waarin de datasheets van de componenten staan en in sommige gevallen de originele schema en ontwerp documentatie van de schakeling. Vaak doe ik dit bij oude schakelingen die ik moet herbouwen en of namaken. Dan is dat vaak ingescande documentatie of zijn dat foto's ofzo.
Die gearchiveerde ontwerpen zijn gewoon zip bestanden die je door kicad kunt uitpakken. Bij een nieuwe versie van kicad wordt alles gewoon geconverteerd. Dat gaat goed goed bij bijvoorbeeld weerstanden. Voor de zelfgemaakte onderdelen moet je even de link leggen naar de oorspronkelijke lokale library's en dan gaat ook dat goed. De dikte van de sporen enzo wordt meestal meegenomen maar gat ook wel eens fout. Dan moet je dat zelf opnieuw instellen.
Maar ik vind dat het over het algemeen wel steeds beter en leuker wordt. En voor een gratis programma helemaal niet verkeerd.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (46%)]
Op 10 oktober 2023 11:09:12 schreef Ex-fietser:
Maar even mijn kicad opgestart:
Dit is versie 7.0.7
[bijlage]Alles gewoon in het Nederlands. Library's zijn verandert. Ook de manier waarop je aangeeft hoe breed en dik de sporen de via's de soldeer eilandjes en de afstand ertussen enzo moeten zijn is anders. Het is nu ook mogelijk om bitmaps met een rare vorm om te zetten in een footprint en als koperlaag op de print te krijgen.
Het wordt steeds leuker.
Wat ik een fijne toevoeging vond was dat je individuele verbindingen een andere kleur kunt geven. Ik zag dat Bram/Blackdog wel eens doen om aan te geven waar veel stroom loopt (dus dikke sporen moeten worden).
En inderdaad sommige zaken zijn tussen de releases net wat anders, maar nog steeds upwards-compatible en hij vraagt ook netjes het te saven in een nieuwer formaat (of dat mag). Alleen met "nightlies" is het wat tricky, als je dan tegen een bug aanloopt kun je niet meer terug (in versie).
Op 10 oktober 2023 11:08:24 schreef bprosman:
Dus bug-fixes interesseren je niet dan ?
Alleen als ik zelf tegen die bug aanloop, en er geen bruikbare work-around voor heb.
Ik weet niet wat jij verstaat onder "Beter library beheer" ?
Volledig loskoppellen van part, symbool en footprint.
Mogelijkheid om parts te zoeken op basis van parameters.
Database koppelling voor part->symbool, part->footprint en part->parameter mappings
Begrijp me goed, ik heb afgelopen 4 weken weer eens met Altium gewerkt en dan merk je hoe goed KiCad eigenlijk is. Altium kan welliswaar heel veel dingen die KiCad niet (of moeilijk) kan, maar de 95% van de dingen die je in Altium daardwerkelijk doet gaan in KiCad makkelijker en sneller.
Voorbeeld: De shortcut voor routing: 'X' in Kicad, Ctrl-W in Altium. In de praktijk gebruik je die heel vaak, dus de twee-knops shortcut van Altium is gewoon vervelend.
Daar komt nog bij dat Altium (23.8.1) veel vaker vastloopt of gewoon traag is, enkele seconden wachten totdat er een reactie komt.
En dit is dus op basis van mijn blijkbaar antieke Kicad 6.0, 7.0 is wellicht nog beter ;-p
Op 10 oktober 2023 11:40:36 schreef blurp:
[...]
Alleen als ik zelf tegen die bug aanloop, en er geen bruikbare work-around voor heb.[...]
Volledig loskoppellen van part, symbool en footprint.
Mogelijkheid om parts te zoeken op basis van parameters.
Database koppelling voor part->symbool, part->footprint en part->parameter mappingsBegrijp me goed, ik heb afgelopen 4 weken weer eens met Altium gewerkt en dan merk je hoe goed KiCad eigenlijk is. Altium kan welliswaar heel veel dingen die KiCad niet (of moeilijk) kan, maar de 95% van de dingen die je in Altium daardwerkelijk doet gaan in KiCad makkelijker en sneller.
Voorbeeld: De shortcut voor routing: 'X' in Kicad, Ctrl-W in Altium. In de praktijk gebruik je die heel vaak, dus de twee-knops shortcut van Altium is gewoon vervelend.
Daar komt nog bij dat Altium (23.8.1) veel vaker vastloopt of gewoon traag is, enkele seconden wachten totdat er een reactie komt.
En dit is dus op basis van mijn blijkbaar antieke Kicad 6.0, 7.0 is wellicht nog beter ;-p
Voor mij als hobbyist, en zelfs al zou ik er als ZZP'er geld mee verdienen dan is Altium (voor mij) gewoon te duur.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 10 oktober 2023 11:13:00 schreef bprosman:
[...] steeds upwards-compatible
Ja, maar niet backwards.
Al moet ik zeggen dat de overgang van kicad 6 naar kicad 7 pijnloos was. Ontwerp opende in 1 keer, ook met eigen symbolen, en niks ‘library rescue’ zoals in vorige versies. (Voor de zekerheid heb ik wel een kopietje gehouden, tot ik doorhad niet meer terug te willen).
Maar voor bedrijfsmatig gebruik snap ik wel dat je liever niet te vaak upgrade en zeker niet midden in een design.
Ik gebruik ook bewust git voor de bibliotheek nu. Kun je altijd terug als het moet.
Bij voorkeur sla ik schema’s ook op als pdf en printen als gerber aan het eind van een project. Blijft het leesbaar. (Ik ben dat wel eens vergeten en kan dus niet meer zondermeer bij mijn oude eagle en designspark-ontwerpen.)
In kicad 7 zit een handige assisted router die je sporen afmaakt als je ze een beetje in de goede richting smurft en daarna op F duwt. Zeker voor tig simpele lijntjes naast elkaar scheelt dat enorm veel tijd en saai werk.
Push-and-shove is ook iets dat ik danig miste in diptrace en veel gebruik in Kicad. Ff een spoortje erlangs en de rest schuift subtiel op, ipv dat je ze (diptrace) moet selecteren en opschuiven en dan het nieuwe spoortje er net niet langs krijgt en nog een keer moet schuiven etc.