Overbelasting net door zonnepanelen, fabeltje?

Op 29 maart 2023 12:25:44 schreef mvdk:
Mooi neh?

Ja, leve de groenen in de regering en het domme volk dat nog steeds daarop stemt.

Maar wat een gedram over slappe grond en geen kabel kunnen leggen......
Zouden die bureau-zitters wel eens een drainagemachine hebben bezig gezien?
En buiten dat: ligt daar ook nog geen riool dan?

En welke corrupte hersenloze wethouder heeft daar huizenbouw toegestaan terwijl er niets bekend was over elektriciteit naar de wijk brengen?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 30 maart 2023 10:06:06 schreef stortbak:
En welke corrupte hersenloze wethouder heeft daar huizenbouw toegestaan terwijl er niets bekend was over elektriciteit naar de wijk brengen?

Dat is wel erg kort door de bocht. Het besluit om ergens te bouwen wordt niet door één wethouder genomen. Daar komt de hele gemeenteraad aan te pas.
Wat de kabels betreft heb je wel een punt. In drassige grond worden kabels vaak op een bodem van piepschuim gelegd, tegen het wegzakken.

Paulinha_B

Honourable Member

Dat is wel erg kort door de bocht. Het besluit om ergens te bouwen wordt niet door één wethouder genomen. Daar komt de hele gemeenteraad aan te pas.

Inderdaad. Plus dat "hersenloos" en "corrupt" niet goed samengaan, gedurende langere tijd.

[...]
Ja, leve de groenen in de regering en het domme volk dat nog steeds daarop stemt.

Maar wat een gedram over slappe grond en geen kabel kunnen leggen......
Zouden die bureau-zitters wel eens een drainagemachine hebben bezig gezien?

Wel een beetje bruut zo'n soort van bewering.

Ga zelf eens voor zo'n beslissing staan. Er moeten huizen gebouwd worden door woning te kort, maar dat mag niet om diverse andere redenen. Dan is er ook een energie bedrijf dat door de snelle ontwikkelingen zijn zaakjes (nog) niet op orde heeft. Wat is dan de juiste beslissing?

Waarschijnlijk is er gewoon geen juiste beslissing. Er zal altijd iemand tegen zijn. Die mensen kunnen tenminste wel wonen in hun nieuwe huis. En dat diesel aggregaat waar ze terecht over mopperen is maar een tijdelijke noodoplossing. Iemand zal de waarschijnlijk hoge kosten van dat ding moeten betalen en die zal heus wel een keer gaan protesteren.

Dat die dieseloplossing natuurlijk niet goed is duidelijk. Maar heel extreme reacties op dergelijke situaties doet meestal meer kwaad dan goed.

Maar wat een gedram over ... geen kabel kunnen leggen......
...

[geintje]
Zo is het! Je kunt gewoon in het riool de benodigde kabels trekken en vanuit de toiletpot trek je ze door naar de meterkast. Problem solved :+
[/einde_geintje]

Blue Sky

Cableguy

Update: ik heb zaterdag een 3 fase omvormer opgehangen en de problemen met uitval zijn (voorlopig) weg. De spanning loopt wel erg hoog op, tot een 430 Volt per fase maar de omvormer gaat niet uit, dat gebeurt bij 438 Volt volgens de manual dus voldoende ruimte nog.

Ik had een 3 fase omvormer liggen maar die bleek toch defect. Toen ik op het punt stond een nieuwe te bestellen zag op MP nog een van een half jaar oud, niet ver bij mij uit de buurt en voor niet al te veel geld dus nog een mazzeltje.

Liander gaat een nieuwe trafo plaatsen en wanneer is de vraag maar het probleem bij mij is in elk geval voorlopig weg.

Waar rook is, is stroom
High met Henk

Special Member

oude koe alert: rakel dit even op

Las dit artikel:
https://www.bndestem.nl/politiek/stroomnet-overal-zo-goed-als-vol-kabi…

Hele interessante oplossing.
Ben heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
Als je dit goed weet te structureren krijg je andere werktijden.

En dat is weer heel interessant voor o.a.
.1 Files
.2 de pieken veroorzakers (massaal koken en was doen als men thuis is en de auto opladen)

Ben heel benieuwd of ze dit van de grond krijgen. Vraagt een flinke mentaliteit verandering.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Ben heel benieuwd of ze dit van de grond krijgen.

Nou, niet denk ik..
De VVD is de partij zonder visie en met paniekoplossingen.
En gooi de rest maar over de schutting van de volgende incompetente regeerders.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

Ze zouden die TF installaties weer kunnen oppoetsen. Dat soort bedrijven ken ik van binnen, het ontmantelen van buiten dienst gestelde installaties gebeurt meestal pas als ze de ruimte voor iets anders nodig hebben.
Ik weet, het is verouderde techniek, hoewel de nieuwste zenders vol zitten met hedendaagse tronica.

Je kan die schakelsignalen natuurlijk ook via het cellphone netwerk sturen, maar zoals ik de berichten lees, verouderd die techniek nog sneller. Voorbeeld zijn de sim kaartjes voor slimme meters, die binnen afzienbare tijd schijnen vervangen te moeten worden.

Op 19 oktober 2023 17:07:58 schreef mvdk:
... Voorbeeld zijn de sim kaartjes voor slimme meters, die binnen afzienbare tijd schijnen vervangen te moeten worden.

Dat wordt dan een probleem met mijn dynamisch contract, want dat heeft echt elk uur de meterstand nodig.

Vervangen DOOR.

Je meter zal wel zo slim zijn dat hij de standen die hij niet kan doorgeven een tijdje opslaat.

ik begreep dat de eerste slimme meters met een gprs ontvanger idd al vervangen worden omdat het gprs netwerk eruit gaat ivm overjarige techniek. dat zijn best wat meters gezien die meters nog tot in 2018 oid gehangen zijn. vergeet dus maar dat je nog 20 jaar met een slimme meter gaat doen. TF komt niet meer terug, omdat het uitlezen toch nodig is, waarom nog omschakelen op die TF techniek als dat ook met die draadloze sturing kan. je betaalt dat toch zelf al, zit een stukje datakosten bij de meterhuur..

miss dat er een systeem mogelijk is met plc achtige techniek, de kWh meters achter 1 trafo worden dan bij de trafo centraal uitgelezen en via gsm net gaat de data.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Dat wordt dan een probleem met mijn dynamisch contract, want dat heeft echt elk uur de meterstand nodig.

Maar dat hoeft niet perse te betekenen dat er elk uur een update moet zijn. Aangezien je ook niet elke uur een aparte factuur krijgt kan je ook 1x per dag de meterstanden doorgeven zolang daar dan maar per tijdsdeel een tijdcode in staat.

Er wordt hier welgesteld als er veel zonne-energie is kan de centrale wel gas terug nemen en de trafospanning naar beneden. Maar vergeet niet als de spanning van het net zakt, de omvormers de netfrequentie niet meer zien en zouden daarop afslaan. Bovendien kan de centrale niet teveel gas terug nemen, vooral bij onstabiel weer moet deze alla minuut alles weer overnemen als de zon even weg is of de wind vlagerig is. Dus de netspanning zal mee moeten stijgen en al dat verstookte gas willen ze ook graag betaald hebben.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

In België kennen we dit systeem al langer. Bij onze koelinstallatie hebben we eigenlijk 3 tarieven: dag, nacht en piek. Wat je op piekmomenten (7u-8u en 16u30-19u30) verbruikt kost ongeveer 4x zoveel en levert een coëfficiënt op die je het hele jaar als een soort van 'boete' meedraagt. De distributiekost wordt hiermee vermeningvuldigt.
Door slim te sturen kan je deze coëfficiënt ook negatief krijgen.
Daarom hebben we hier een plc die de koeling en PV installatie regelt volgens deze wensen en noodzaken. Overdag bij voldoende PV productie de koeling iets kouder laten draaien, op piekmomenten de koeling uit, 's nachts iets warmer draaien. En dat iets, dat is maar een halve graad ongeveer, maar er wordt wel 1 miljoen kg fruit gekoeld ongeveer.

Ik begrijp niet helemaal wat er nieuw is aan dit plan. Bij mijn weten hebben grote verbruikers en leveranciers al sinds jaar en dag een 'modem' van energiemaatschappijen hebben staan. Op verzoek via dat kastje wordt er extra verbruikt of geleverd.

Verbruikers zijn dan bijvoorbeeld koelhuizen of chemie die hun vooraad gaat produceren. Leveranciers zijn bijvoorbeeld de tuinders die met turbines CO2 en warmte de kassen inblazen (soms met de ramen nog open!) en elektra het net opduwen.

Edit: Het heet Tennet Noodvermogen

Afroepen door TenneT in 2020

In 2022 werd noodvermogen meer dan 100 keer door TenneT afgeroepen. Dit kan een verzoek zijn om op te regelen (bij een tekort) of juist af te regelen (bij een overschot). De gemiddelde afroepduur lag tussen de 1 en 1,5 uur. Door de grote pool aan klanten en het slim samenwerken met onze partners liggen onze vergoedingen boven de gemiddelde TenneT vergoeding. Op jaarbasis komt dit neer op een vergoeding van ruim 40k euro per MW.

https://www.agro-energy.nl/energiemanagement/noodvermogen/

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zaterdag 21 oktober 2023 07:58:36 (37%)

joopv

Golden Member

Die glastuinders worden gevoed met grote hoeveelheden gas. Je blijft zo afhankelijk van fossiele brandstof.
Lijkt me geen lange termijn oplossing.

Je zou beter e-auto fabrikanten kunnen verplichten om een deel van hun accucapaciteit aan het net beschikbaar te kunnen stellen, oftewel dat een EV ook terug kan leveren, op afroep. Dan wordt de behoefte aan thuis- of wijk accu's een heel stuk lager en het net stabieler.

Ja want daar word ik als ev eigenaar blij van
Dat mijn verwachte actieradius ineens teruguit gaat als de overheid daar zin in heeft
Die regelt zijn eigen accu maar

Als het net ineens minder stabiel wordt is in mijn ogen gewoon een teken dat iedereen jaren te weinig vastrecht betaald heeft, dat geld is er voor

joopv

Golden Member

Wat ik bedoel is dat de overheid de kaders moet scheppen, zodat de marktwerking zijn ding kan doen.

Als jij 60ct/kWh kan krijgen (of moet betalen) tussen 18.00 en 20.00 dan trek je graag een paar kWh uit je auto als je die overdag voor 20ct/kWh hebt opgeladen.

Jinny

Golden Member

Op 21 oktober 2023 10:21:21 schreef DK:

Als het net ineens minder stabiel wordt is in mijn ogen gewoon een teken dat iedereen jaren te weinig vastrecht betaald heeft, dat geld is er voor

Dat vastrecht is jaaaaaren door de overheid gebruikt voor andere zaken, ze regelen het maar..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 oktober 2023 09:49:46 schreef joopv:
Die glastuinders worden gevoed met grote hoeveelheden gas. Je blijft zo afhankelijk van fossiele brandstof.
Lijkt me geen lange termijn oplossing.

Je zou beter e-auto fabrikanten kunnen verplichten om een deel van hun accucapaciteit aan het net beschikbaar te kunnen stellen, oftewel dat een EV ook terug kan leveren, op afroep. Dan wordt de behoefte aan thuis- of wijk accu's een heel stuk lager en het net stabieler.

Het artikel/site is gericht op tuinders maar Noodvermogen staat ook bij WKKs in wijkcentrales en bij verbruikers.

mvdk

Golden Member

De meeste tuinders hebben hun op te wekken stroom allang tevoren verkocht. Toen ik nog werkte heb ik het daar met een stuk of wat tuinders over gehad. Dat je beter kan Is het verstandig te draaien als er een grote vraag, en daarmee samenhangende hogere prijs beschikbaar is?
Een paprikateler heeft in de nacht (en soms overdag) warmte nodig. Er word warmte gebufferd, maar dat is in no time op. En dan zul je toch moeten draaien. Heb je dan een contract met TeNNeT om je beschikbaar te houden voor noodvermogen, heb je een probleem. Je hebt je vermogen dan al verkocht aan een andere partij. Weg contract met TeNNeT.
Je kan ook je ketel stoken, maar dat is helemaal onvoordelig. Klein voordeel weer: je kan de CO2 je warenhuis inblazen. CO2 uit de wkk machine is niet schoon.

Ge-edit..

mvdk

Golden Member

WarmteKrachtKoppeling. Er zijn bedrijven die de warmte die vrijkomt bij stroom maken met stoom of verbrandingsmachines, goed kunnen gebruiken.