Op 22 oktober 2023 17:19:35 schreef rew:
Pieken van 2.5KW omdat de wasmachine of magnetron wat doet kan je verwaarlozen.
Dus in de zomer lever ik rond de 3.5kW terug. Dat is niet meer "dezelfde orde van grootte als mijn verbruik".
Kom op rew, ik dacht dat jij een technische studie gedaan had?
2.5kW en 3.5kW is absoluut dezelfde orde van grootte: 4 cijfers links van de komma.
Dat je die 2.5kW korter verbruikt dan je die 3.5kW levert maakt voor de netspanning geen lor uit.
Voor de gelijktijdigheid maakt het wel wat uit, maar ook niet veel
Als 10.000 woningen PV hebben kan de productie van die 10.000s wel eens groter worden dan het piekverbruik. Dan nog: Als de jaarproductie binnen de salderingsregeling valt, is de productiepiek nooit groter dan het gemiddeld verbruik/beschikbaarheidpercentage PV.
Dat laatste ligt ergens op 20%, dus de productiepiek is kleiner dan 5x gemiddeld verbruikt. En omdat dat een gedeelte van de productie gelijk verbruikt word lager, eerder 4x.
En omdat het piekverbruik ook groter is dan het gemiddeld verbruik komt de verhouding piek-productie/piek verbruik op wijk/net boven wijk niveau nog gunstiger uit.
Op 22 oktober 2023 17:53:14 schreef Roetzen:
En dat wordt dus steeds meer een probleem. Dus we moeten er of mee leven dat de zon- en windopwekkers niet altijd hun maximale vermogen aan het net kwijt kunnen. Of we moeten (lokaal) gaan opslaan.
Voor wind is dat al geregeld, windmolens kunnen uitgezet worden.
Voor (kleinschalige) PV in feite ook. 250V netspanning betekent stoppen
Wellicht moeten we (als land/democratie) besluiten dat PV installaties geen recht hebben om 100% van de tijd terug te leveren.
M.a.w.: Een aansluiting die X% van de tijd niet kan terugleveren is dan geen reden meer tot actie van de netbeheerder. (Maar dat vereist overheidsvisie)
Dus.. er zit niks anders op dan ALLE trafos in de keten - niet alleen die bovenin - automatisch en onder last variabel maken...
ALLE weet ik niet. Maar een deel wel. Maar om te beginnen de distributietrafos aan de lage kant instellen kan al een slok op een borrel schelen.
Tja, de distributeurs zouden waarschijnlijk best aan lange termijn planning en investeringen willen doen, maar dan moeten niet elke twee jaar de regels veranderen. Dus ja, dan moet de overheid ook randvoorwaarden scheppen voor die lange termijn investeringen. En dat gebeurt inderdaad helaas niet.
Amen. En de netwerkboeren weten bovenstaande ook wel. Maar het is makkelijker om achterstallige investeringen aan klimaatpolitiek te wijten dan aan gebrek aan overheidsvisie.
[Bericht gewijzigd door
blurp
op zondag 22 oktober 2023 18:15:17
(38%)