Op 18 maart 2023 09:46:56 schreef Blue Sky:
Om even in te haken op het topic: ik heb al bijna 3 jaar last van over voltage door zonnepanelen en er zijn inmiddels weer 5 woningen bij gekomen die op de dezelfde kabel zitten als mij (95 aluminium). Deze week hadden we 2 zonnige dagen en ging de spanning weer over de 253 volt en dus uitval terwijl Liander de trafo vorig jaar 5 volt heeft laten zakken dus het probleem is weer terug.Wat mij verbaasde was het feit dat mijn buurman zijn set niet uitviel terwijl hij ook nog meer vermogen dan mij opwekt, 5 kW tegen 3,5. Nu heeft hij een 3 fase omvormer en ik een 1 fase. Volgende week vrijdag heb ik een vrije dag en ga een 3 fase omvormer plaatsen (die heb ik liggen) en kijken of het probleem dan weg is.
speelt wel meer mee, als jouw kabels naar de omvormer dun zijn heb je er eerder last van. een paar V minder spanningsval over die kabel en je kunt er nog een jaar geen last van hebben. ik zeg dat op t werk geregeld, maar die rekenen andersom, een wasmachine werkt ook prima met 3x 2,5mm2 toch? ook beter terugleveren op 3F, dan is het nog 1/3 van je PV vermogen op die ene fase..