Overbelasting net door zonnepanelen, fabeltje?

Op 18 maart 2023 09:46:56 schreef Blue Sky:
Om even in te haken op het topic: ik heb al bijna 3 jaar last van over voltage door zonnepanelen en er zijn inmiddels weer 5 woningen bij gekomen die op de dezelfde kabel zitten als mij (95 aluminium). Deze week hadden we 2 zonnige dagen en ging de spanning weer over de 253 volt en dus uitval terwijl Liander de trafo vorig jaar 5 volt heeft laten zakken dus het probleem is weer terug.

Wat mij verbaasde was het feit dat mijn buurman zijn set niet uitviel terwijl hij ook nog meer vermogen dan mij opwekt, 5 kW tegen 3,5. Nu heeft hij een 3 fase omvormer en ik een 1 fase. Volgende week vrijdag heb ik een vrije dag en ga een 3 fase omvormer plaatsen (die heb ik liggen) en kijken of het probleem dan weg is.

speelt wel meer mee, als jouw kabels naar de omvormer dun zijn heb je er eerder last van. een paar V minder spanningsval over die kabel en je kunt er nog een jaar geen last van hebben. ik zeg dat op t werk geregeld, maar die rekenen andersom, een wasmachine werkt ook prima met 3x 2,5mm2 toch? ook beter terugleveren op 3F, dan is het nog 1/3 van je PV vermogen op die ene fase..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 18 maart 2023 09:59:39 schreef KlaasZ:
[...]O ja? Weet je wel wat er bij komt kijken om de tapstand van een distributietrafo te veranderen?

Alstie maar één of twee bedrijven voedt, is het te doen.
Een trafo met 200 huisaansluitingen erop, is meer werk. Afzegbriefjes rondbrengen.

Op 18 maart 2023 10:04:22 schreef testman:
[...]

als jouw kabels naar de omvormer dun zijn heb je er eerder last van. een paar V minder spanningsval over die kabel en je kunt er nog een jaar geen last van hebben.

Eigenlijk zouden PV omvormers dus net als de klassieke labvoedingen een separate extra sense ingang moeten hebben die je direct achter de hoofdschakelaar kan aansluiten...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 18 maart 2023 10:36:08 schreef Roetzen:
[...]
Eigenlijk zouden PV omvormers dus net als de klassieke labvoedingen een separate extra sense ingang moeten hebben die je direct achter de hoofdschakelaar kan aansluiten...

En die zijn er ook. Steeds meer omvormers hebben een optie voor 'export limitering'.

Werkt vaak mbv stroom-trafootjes op de net aansluiting zodat de omvormer weet wanneer en hoeveel er wordt teruggeleverd.

Op 18 maart 2023 12:30:42 schreef deKees:
[...]

En die zijn er ook. Steeds meer omvormers hebben een optie voor 'export limitering'.

Werkt vaak mbv stroom-trafootjes op de net aansluiting zodat de omvormer weet wanneer en hoeveel er wordt teruggeleverd.

Aha, weer wat geleerd. Maar dat is natuurlijk wat anders dan die 251 Volt waarboven de omvormer moet afschakelen meten daar waar het het meest relevant is: zo dicht mogelijk bij de straatkabel.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 18 maart 2023 08:20:28 schreef evelo:
[...]

Ja, het is een rare zin.
Ik bedoel dat bijvoorbeeld een nieuwe windmolen in veel gevallen in de media uitgelegd wordt als: ’deze windmolen zal stroom leveren aan 1000 gezinnen’.
Met zo’n omschrijving laat je veel informatie weg.

Je hebt zeker gelijk dat bepaalde activiteiten samen organiseren in een wijk/straat ook grote voordelen biedt. (afhankelijk van hoe je er ideologisch in staat).

Wat betreft de laadpalen: ik woon zelf in een rijwoning dus een eigen laadpaal is geen optie.
Ik moet nog even wachten tot er op de parkings bij ons op wandelafstand een rijtje laadpalen geplaatst worden. Dan pas kan ik een eigen elektrische wagen overwegen.

En voor de rest: wasserettes, dorpshuizen waar je iets kan eten of drinken, sociale contacten maken,... zijn geen nieuwe concepten.
Het energieverbruik van de eigen woning zou je daarmee sterk kunnen reduceren.

Terug naar een jaren 50 cultuur lijkt me moeilijk haalbaar. Met name voor "de energie doelgroep" namelijk gezinnen in woonwijken.
Ook wassen en koken volgens een rooster lijkt me een utopie. Waar ik zelf nog wel de starttijd uitstel tot de volgende dip in de dynamische tarieven (ik ben te druk om daadwerkelijk de app te pakken, doorgaans wil je niet om 8 of 18u verbruiken) zullen tieners, schoon- maakster en moeders er niet bij stil (kunnen) staan niet om 8u 3 grootverbruikers in te schakelen of 18u te gaan koken met 4 pitten, de oven en vaatwasser aan.

Ik denk dat menig ouder van een gezin graag €5000 in een accu of iets investeert om maar niet met tijdsloten of apps te hoeven werken voor dergelijke huishoudelijke zaken. Elektrische auto's (of eventueel) lijken me wel geschikte kandidaten. Vaak al voorzien van wifi en opladen volgens een app of schema.

Wat betreft maaltijden: we gaan niet terug naar de jaren 50.

Integendeel, we zullen steeds minder zelf gaan koken maar wel meer afhalen of laten leveren op gewone dagen.

En als we in het weekend als hobby uitgebreid willen koken onder vrienden of famillie dan reserveren we de uitgebreide keuken met zaaltje in het lokale dorpshuis.

Of we gaan op restaurant.

Voor je zegt: veel te duur, kan ik niet betalen.

Denk ook eens aan wat een keuken kost. Niet enkel de kastjes en toestellen maar ook de vierkante meters bouwgrond, het energieverbruik, het onderhoud en schoonmaak,...

[...]

Of je schroeft de PV-omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast. Dan heb je in ieder geval geen last van het spanningsverlies (of is het spanningswinst?) over de leiding tussen je PV-omvormer en de meterkast.

Op 18 maart 2023 15:10:54 schreef evelo:
Wat betreft maaltijden: we gaan niet terug naar de jaren 50.

Integendeel, we zullen steeds minder zelf gaan koken maar wel meer afhalen of laten leveren op gewone dagen.

En als we in het weekend als hobby uitgebreid willen koken onder vrienden of famillie dan reserveren we de uitgebreide keuken met zaaltje in het lokale dorpshuis.

Of we gaan op restaurant.

Voor je zegt: veel te duur, kan ik niet betalen.

Denk ook eens aan wat een keuken kost. Niet enkel de kastjes en toestellen maar ook de vierkante meters bouwgrond, het energieverbruik, het onderhoud en schoonmaak,...

Ik waardeer je futuristisch denken. In New York zie je bijvoorbeeld al dat kleine appartementen geen keuken hebben.

Echter met een gezin: geen kans. Van havermout en croissants om half 7, koekjes bakken om 10u, eitjes koken bij de lunch, chocomel 's middags en 's Avonds kindvriendelijk maaltijden... Ik heb zelfs de dagelijkse slaanbieders aandachtig doorgenomen, €4-5 per maaltijd ben je zo kwijt. Zelfs wat simpele friet en snacks. Dat is voor een gezin waar 2 kinderen nog één bord kunnen delen al snel €450 per maand. Qua boodschappen kan het voor €2 pp. Voor €250 kun je nogal wat elektra verstoken.

En dat was het avondmaal, voor de rest 'koud' eten heb je nog steeds een keuken nodig.

Bedenk maar een verbouwing: je kan je luchtbed in de keuken leggen en een maand overleven. Een maand zonder spoelbak, koelkast en fornuis wordt toch wel heel basaal.

joopv

Golden Member

Op 18 maart 2023 19:26:26 schreef ohm pi:
[...]Of je schroeft de PV-omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast. Dan heb je in ieder geval geen last van het spanningsverlies (of is het spanningswinst?) over de leiding tussen je PV-omvormer en de meterkast.

Ik kan hier een klein rapportje schrijven van mijn panelen installatie / setup:

12 x 410Wp Longi panelen met 12 x S440 optimizers in 1 string, op zuidoost (135gr) en 45gr elevatie. Een Solaredge SE5000H. Installatie in productie sinds dinsdagmiddag 14 maart. Eindhoven noord. 8 meter 4mm2 tussen de meterkast en de Solaredge.

Ik heb de teruglevering in de meterkast (Landys+Gyr) al zien pieken naar 4600W, oftewel dat de Solaredge zo'n 4.8kW leverde. Over de eerste 4 dagen 70kWh opgewekt, waarvan 58 teruggelevert.

Netspanning varieert tussen de 228 en 240V, gemeten in de meterkast. Bijna al mijn buren hebben ook al PV op de daken liggen.

Dit is een 1 fase aansluiting, met een 20A PV groep. Huizen / wijk is gebouwd in 1989, groepenkast is een paar weken geleden compleet vernieuwd.

mvdk

Golden Member

@joopv: Hoeveel buren hebben ook PV liggen?

JoWi

Special Member

Op 19 maart 2023 13:04:09 schreef joopv:
[...]
Netspanning varieert tussen de 228 en 240V.

In de meterkast of op de omvormer ?
Als dat een eenfase omvormer is ben je, met een natte vinger uitgerekend, 1,5 Volt kwijt in je kabel bij 4800 Watt.

Ignorance is bliss

Op 18 maart 2023 20:16:22 schreef K7Jz:
[...]

Ik waardeer je futuristisch denken. In New York zie je bijvoorbeeld al dat kleine appartementen geen keuken hebben.

Echter met een gezin: geen kans. Van havermout en croissants om half 7, koekjes bakken om 10u, eitjes koken bij de lunch, chocomel 's middags en 's Avonds kindvriendelijk maaltijden... Ik heb zelfs de dagelijkse slaanbieders aandachtig doorgenomen, €4-5 per maaltijd ben je zo kwijt. Zelfs wat simpele friet en snacks. Dat is voor een gezin waar 2 kinderen nog één bord kunnen delen al snel €450 per maand. Qua boodschappen kan het voor €2 pp. Voor €250 kun je nogal wat elektra verstoken.

En dat was het avondmaal, voor de rest 'koud' eten heb je nog steeds een keuken nodig.

Bedenk maar een verbouwing: je kan je luchtbed in de keuken leggen en een maand overleven. Een maand zonder spoelbak, koelkast en fornuis wordt toch wel heel basaal.

New York is ook een heel goed voorbeeld van wat je vooral NIET moet doen. Volwassenen die met 4 of 5 samen in een flatje wonen en dan alsnog meer dan 1000 euro per maand voor één slaapkamer betalen. Kosten voor levensonderhoud zo hoog dat je 25 euro per uur moet vragen bij de lokale burgerbakker omdat je anders letterlijk niet kan leven. Die uurlonen werken natuurlijk door in de kosten van de producten wat zorgt dat voor ánderen alles ook weer duurder wordt...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
joopv

Golden Member

Op 19 maart 2023 13:06:56 schreef mvdk:
@joopv: Hoeveel buren hebben ook PV liggen?

*Alle* buren hebben pv, ik ben zo'n beetje de laatste in de straat.

Bouwjaar 1989

Er ligt hier in de buurt ook een 3MWp "Zonneveld Best".

Spanning is gemeten in de meterkast, eenfasig.

Wat mij verbaasde was het feit dat mijn buurman zijn set niet uitviel t

Dat zou zomaar een Growatt kunnen zijn, die staat dan op 263V.

Volgende week vrijdag heb ik een vrije dag en ga een 3 fase omvormer plaatsen (die heb ik liggen) en kijken of het probleem dan weg is.

Niet elke omvormer kan scheef terugleveren, dus als de bewaking een te hoge netspanning ziet op 1 fase, kan je zomaar hebben dat die ook afschakelt.
Er bestaan omvormers die dan minder leveren op de fase met bijna te hoge spanning en het vermogen over de andere wegduwt.

Op 18 maart 2023 19:26:26 schreef ohm pi:
[...]Of je schroeft de PV-omvormer zo dicht mogelijk bij de meterkast. Dan heb je in ieder geval geen last van het spanningsverlies (of is het spanningswinst?) over de leiding tussen je PV-omvormer en de meterkast.

Ja want heel veel volk bespaart op een te dikke voedingskabel aan de omvormer.

[Bericht gewijzigd door stortbak op zondag 19 maart 2023 19:51:15 (21%)

keebrev

Special Member

Op 19 maart 2023 19:43:59 schreef stortbak:

Heel veel volk weet van niets. Het zijn de pv-cowboys die besparen op de kosten van de kabel. Uiteindelijk betaald de klant de rekening door verminderde opbrengsten. Maar dat weet die klant niet, want zijn monitoring van zijn zonnepanelen vertellen wat de opbrengst is.
Tenzij de klant ook zijn verbruik weet (P1 poort en zo)...

Op 18 maart 2023 12:30:42 schreef deKees:
[...]

Dat is heel wat anders. Die meten geen netspanning, maar de stroomrichting.
In landen als Oostenrijk en Zweden betaal je voor het gebruik van het net voor teruggeleverde energie. D.m.v. die stroomsensors (zijn geen stroomtrafos) wordt er geen energie aan het net geleverd.

[...]

Nee, het uitgangspunt is je verliezen in de kabel bij maximaal vermogen onder de 1% te houden. Dat gaat prima met wat dikkere aders in een kabel. Er zijn dan geen sense draadjes nodig. Dat is het paard achter de wagen spannen.
Als de netspanning in de meterkast al 250V is, is dat een probleem van de netbeheerder. Daar helpt een mega dikke kabel van de omvormer naar de meterkast ook niet...

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Blue Sky

Cableguy

Ik heb een 4x6 van de meterkast naar de garage (7 meter) waar een 2e groepenkast zit. Vanaf die groepenkast komt een nieuwe 5x4 naar de omvormer, dat is zo een 5 meter.

Op de bestaande omvormer zit een 6 meter lange 3x2,5, die gaat weg.

Waar rook is, is stroom

De omvormer(s) naast de meter hangen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 maart 2023 09:59:39 schreef KlaasZ:
[...]O ja? Weet je wel wat er bij komt kijken om de tapstand van een distributietrafo te veranderen?

Nee, en ik ben wel benieuwd.
Krijgen de gebruikers gewoon een berichtje dat de stroom er 's ochtends vroeg een half uurtje af gaat, of kom je er daar niet mee?

Ik weet niet eens hoe zo'n 'tap' (aftakking) eruit ziet. Zijn het schuifschoentjes, of gewoon een kroonsteentje? :) ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De spanningsschakelaar in een distributietrafo is een stappenschakelaar die onder de olie in de ketel zit. Die kan bediend worden door een knop of hendel op het trafodeksel.

Maar dat mag alleen in onbelaste toestand. Dus alle uitgaande kabels moeten afgeschakeld worden. Dat kan twee dingen betekenen: of de verbruikers komen een poosje zonder te zitten, of ze worden tijdelijk omgeschakeld naar een nabijgelegen trafo. Dat laatste gebeurt meestal zonder spanningsonderbreking.

Daarna moet de trafo ook aan de hoogspanningszijde worden afgeschakeld.
Het verzetten van de tapstand is het minste werk, dat is een kwestie van de schakelhendel een stap verzetten.

Daarna wordt alles weer in- resp. omgeschakeld.
Dit is dus een klusje wat je niet dagelijks kunt doen. Alleen al in een dunbevolkte provincie als Zeeland staan al enkele duizenden distributietrafo's.

Blue Sky

Cableguy

Op 23 maart 2023 12:16:29 schreef Frederick E. Terman:
Krijgen de gebruikers gewoon een berichtje dat de stroom er 's ochtends vroeg een half uurtje af gaat, of kom je er daar niet mee?

Wij kregen een brief dat de stroom om 12.00 uur er af zou gaan, uiteindelijk heeft het maar 5 minuten geduurd en was de spanning met 5 volt gezakt.

Waar rook is, is stroom
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kijk, dat is leuk om te lezen - daar hoor je normaal niet zo gauw wat over, maar hier zit de kennis. Dank @KlaasZ en natuurlijk anderen!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Dat was ooit mijn werk, briefjes rondbrengen dat de spanning eraf ging voor werkzaamheden. Het uitzoeken wie er allemaal aangesloten zitten op zo'n trafo, hoop gedoe. Je kunt wel het zekere voor het onzekere gaan nemen, maar dan krijg je weer gedoe als je afgezegd hebt, en de spanning blijkt dan toch van een andere kabel te komen. Soms blijven mensen ervoor thuis als de spanning eraf gaat voor werkzaamheden, weet niet waarom.

mvdk

Golden Member

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/316805/duurzame-wijk-blijft-op-diesel-d…

Mooi neh?

Edit:
Dat aggregaat draait 48.5Hz. Dus niet de normale netfrequentie van 50Hz. Daardoor kunnen de omvormers van de paneeltjes niet leveren, immers, het werkt niet zo dat als je stroom terug duwt in het aggregaat er diesel uitkomt. Zou mooi zijn. Zou ze in Stedin gebied wonen, zou er een aggregaat staan met een weerstandbank ernaast. Dan kunnen in dunne uurtjes de paneeltjes mooi terugleveren, mensen krijgen voor hun teruggeleverde stroom betaald, en de stroom word in de weerstandsbank opgestookt zodat de vogeltjes het warm houden. Stedin geeft service aan z'n klanten.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 29 maart 2023 12:31:39 (68%)

Interessante situatie.

Ze moeten er van profiteren om een en ander te onderzoeken en testen.

Er staat nu blijkbaar al een batterij bij om toch de zonnepanelen deels te kunnen laten werken.

Misschien moeten ze er ook een warmtebatterij bijplaatsen zodat de zonnepanelen deels kunnen werken in combinatie met de stroomgroep?

Overtollige stroom wordt dan in de lucht afgefakkeld.

Ofwel nog een publiek zwembad er bij plaatsen en het water opwarmen met overtollige stroom? Leuk voor de buurt.