Ik heb hier een Philips 25PT4457/01 (2002, L01.1E AA) en een Philips 25PT4458/01 (2004, L04E AA).
Uit nieuwsgierigheid vroeg ik me af of iemand weet wat de verschillen zijn? En waarom er in die periode nog een nieuw chassis werd geproduceerd? (heb het idee dat breedbeeld toen al aardig de norm was, en lcd's ook al aardig in opkomst)
EDIT:
Aanvullend: 25PT4458/01 = prod. no. HJ 100434 495815
De L04 (modeljaar 2004) is de opvolger van de L01 (modeljaar 2001). De L04 heeft ook de sound processing geintegreerd, waar in de L01 nog een MSP34xx nodig was. Bovendien kon je bij de L04 de firmware flashen. Beide chassis konden overigens ook breedbeeld buizen aansturen. En hoewel flat in 2004 wel al aardig in opkomst was, waren die toestellen toen nogal prijzig. De Lxx chassis waren de low budget chassis.
Groeten, Ron.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Voor een tijdlijn van de chassis zou je ook op de site van Pieter Hooijmans kunnen kijken, maximus-randd.com die is redelijk compleet en op het jaar nauwkeurig.
Op 18 oktober 2023 08:15:09 schreef Rontronix:
De L04 (modeljaar 2004) is de opvolger van de L01 (modeljaar 2001). De L04 heeft ook de sound processing geintegreerd, waar in de L01 nog een MSP34xx nodig was. Bovendien kon je bij de L04 de firmware flashen. Beide chassis konden overigens ook breedbeeld buizen aansturen. En hoewel flat in 2004 wel al aardig in opkomst was, waren die toestellen toen nogal prijzig. De Lxx chassis waren de low budget chassis.Groeten, Ron.
Ah ja, kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Gezien ook het ontbreken van een s-video aansluiting, directe audio uitgang en het feit het geen plat scherm is 
Maar als ik het zo begrijp zit er voor de consument/gebruiker eigenlijk geen verschil tussen de 25PT4457 en 25PT4458? (zelfde beeld, zelfde geluid, zelfde menu, zelfde afstandsbediening)
Wanneer werd er in de praktijk een firmware geflasht bij een CRT? (neem aan dat die daarvoor opengemaakt moest worden?)
En bestond er in die tijd (nog) een niet-budget chassis voor niet breedbeeld/50hz CRT's?
Ik denk dat in Europa het laatste high end 4:3 chassis de EM5.1E geweest is.
De laatste toestellen zijn ergens begin 2003 geproduceerd.
Voor een SW flash hoefde de set (in geval van de L04) niet open. Dat kon via een service stekkertje naast de tuner in de achterzijde.
Groeten, Ron.
Op 18 oktober 2023 12:41:53 schreef Rontronix:
De laatste toestellen zijn ergens begin 2003 geproduceerd.Voor een SW flash hoefde de set (in geval van de L04) niet open. Dat kon via een service stekkertje naast de tuner in de achterzijde.
Groeten, Ron.
Ah ja, ik zie idd een aansluiting aan de achterzijde!
Werden de high end chassis' in die tijd alleen bij de grote formaten gebruikt, of ook bij 25"/21" formaten?
In 2005 kocht ik nog een JVC InteriArt AV-29FT1, die volgens mij uit 2004 stamt. Nu weet ik niet of die onder highend valt, maar ik zie ook dat ik nog nooit achterhaald heb welk chassis daar in zit. Weet iemand dat toevallig?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 18 oktober 2023 13:49:18 schreef maartenbakker:
Uit het hoofd dacht ik Vestel, maar tot mijn verbazing een Daewoo WP895F chassis.
Waar haal je deze informatie vandaan??
En is dat een positieve/negatieve/neutrale verbazing? 
maartenbakker
Golden Member
De informatie komt bij Aswo/Euras vandaan, dat is een onderdelengroothandel/reparatiedatabase.
Daewoo was net als Vestel een B of C-kwaliteit fabrikant. Verbazing omdat ik me niet herinnerde dat JVC ook inkocht bij Daewoo, maar ook omdat ik dacht dat Daewoo bij hun faillisement in 1999 de TV-productie beëindigd had. Ik weet niet zeker of jouw toestel gewoon een paar jaar ouder is, of dat er toch nog productie was.
De eigen JVC chassis waren in theorie beter, maar heb ik ook met lastig te vinden fouten gezien.
Op 18 oktober 2023 14:08:22 schreef maartenbakker:
De informatie komt bij Aswo/Euras vandaan, dat is een onderdelengroothandel/reparatiedatabase.Daewoo was net als Vestel een B of C-kwaliteit fabrikant. Verbazing omdat ik me niet herinnerde dat JVC ook inkocht bij Daewoo, maar ook omdat ik dacht dat Daewoo bij hun faillisement in 1999 de TV-productie beëindigd had. Ik weet niet zeker of jouw toestel gewoon een paar jaar ouder is, of dat er toch nog productie was.
De eigen JVC chassis waren in theorie beter, maar heb ik ook met lastig te vinden fouten gezien.
Ik heb hem in ieder geval in 2005 gekocht. Ik dacht hij van 2004 was, maar als ik weer eens in de opslag ben zal ik kijken of ik het label kan aflezen (zou denken dat ik er wel ergens een foto van heb, maar zo ja, geen idee meer waar...). Het was in 2005 in ieder geval de enige 29" 4:3 met s-video en comb filter die ik kon vinden (moest hem wel importeren uit Duitsland).
maartenbakker
Golden Member
Op 18 oktober 2023 00:03:17 schreef rguich:
Ik heb hier een Philips 25PT4457 (2002, L01.1E AA) en een Philips 25PT4458 (2004, L04E AA).
Die hier in het hok staat, de laatste glasbak
, is een 25PT4457 /01 en heb geen idee wat er aan een /01 veranderd is.
Op 18 oktober 2023 12:41:53 schreef Rontronix:
De laatste toestellen zijn ergens begin 2003 geproduceerd.Voor een SW flash hoefde de set (in geval van de L04) niet open. Dat kon via een service stekkertje naast de tuner in de achterzijde.
Groeten, Ron.
De L01 die hier staat heeft ook zo'n aansluiting. Is zo'n flash ding zelf te maken?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (24%)]
Beeldbuis TVs waren pas rond 2007 echt uit de markt als ik me kan herinneren, dus dit was de laatste nawee waar Philips dus al niet zo veel meer wou investeren, dus Daewoo. ik doe heel veel TVs nu weg van de eerste platte generatie, helaas werkend en al. Niemand wil ze en nu juist de Beeldbuis TVs zijn in enen weer in trek! Iemand on interesse in een Aurea van philips?? Staan nog even te wachten anders gaat die ook weg...
Dat was de laatste aankoop van een KTV in 4:3 formaat, ik wilde destijds geen CRT breedbeeld of platte TV hebben. Deze types worden nu als retro of voor een spelcomputer gekocht. Deze heeft weinig branduren en is kompleet met originele AB. Laatst nog even gebruikt om een camera te testen want die TV heeft een makkelijk bereikbare composiet ingang aan de zijkant.
maartenbakker
Golden Member
Op 21 oktober 2023 19:07:25 schreef smd:
Beeldbuis TVs waren pas rond 2007 echt uit de markt als ik me kan herinneren, dus dit was de laatste nawee waar Philips dus al niet zo veel meer wou investeren, dus Daewoo.
JVC, niet Philips toch?
ik doe heel veel TVs nu weg van de eerste platte generatie, helaas werkend en al. Niemand wil ze en nu juist de Beeldbuis TVs zijn in enen weer in trek! Iemand on interesse in een Aurea van philips?? Staan nog even te wachten anders gaat die ook weg...
Ik probeer heel hard in te krimpen, dus helaas 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wel begrijpelijk dat de "flat" tv's van het eerste uur niet meer zo gewild zijn. waren nogal energie zuipers, en zwaar. de bekende plasma bakken met de ysus en xsus problemen mbt hitte.
de run op retro crt tv's is idd iets van de laatste tijd. vooral de laatste jaren van die toestellen zijn in trek, hoewel ook vaak naar de bouwjaren waar de spelcomputer uit komt word gekeken.
nadeel is als je zo'n ding koopt ergens waar die jaaaren op zolder stond, eenmaal thuis komen de losse solderingen door het vervoer naar boven. of de geur van ozon en tevens de reden van op zolder zetten destijds..
maartenbakker
Golden Member
Op 21 oktober 2023 17:34:52 schreef RAAF12:
[...]Die hier in het hok staat, de laatste glasbak
, is een 25PT4457 /01 en heb geen idee wat er aan een /01 veranderd is.
Niets, het is een bestemmingsnummer (geografisch gebonden uitvoeringsnummer).
HJ10 in het serienummer zou er wel op kunnen wijzen dat er wat veranderd is. Bij latere toestellen is 1 de BOM-code en dan de eerste productie zonder revisies, maar ik denk dat dat in Kwydzin nooit zo is toegepast. In het oude systeem is HJ00 de eerste productie, HJ01 de eerste kleine wijziging, HJ10 de 10e kleine wijziging of de eerste grote wijziging.
De L01 die hier staat heeft ook zo'n aansluiting. Is zo'n flash ding zelf te maken?
Ik denk dat je daar Compair voor nodig had.
Op 21 oktober 2023 19:07:25 schreef smd:
Beeldbuis TVs waren pas rond 2007 echt uit de markt als ik me kan herinneren, dus dit was de laatste nawee waar Philips dus al niet zo veel meer wou investeren, dus Daewoo. ik doe heel veel TVs nu weg van de eerste platte generatie, helaas werkend en al. Niemand wil ze en nu juist de Beeldbuis TVs zijn in enen weer in trek! Iemand on interesse in een Aurea van philips?? Staan nog even te wachten anders gaat die ook weg...
Ik heb nog een Aurea (2de generatie - 42" CCFL - DVBT -DVBC- volledig vlakke glasplaat) in gebruik. De verleiding is groot om het SSB te willen als de ambilight modules, want als de DC/DC convertor op het ssb sneuvelt, zijn meestal de AL modules ook mee
Maar ik denk nog even na...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 22 oktober 2023 11:14:34 schreef Tele@ReVision:
[...]Ik heb nog een Aurea (2de generatie - 42" CCFL - DVBT -DVBC-
aan die DVBT functie heb je iig geen moer meer tegenwoordig, dat moet al DVBT 2 zijn enige jaren.
Inderdaad. De VRT heeft zijn content verkocht aan de kabelmaatschappijen en hun landelijke zendantennes staan wind te vangen 
Op 22 oktober 2023 00:29:21 schreef maartenbakker:
[...]
Niets, het is een bestemmingsnummer (geografisch gebonden uitvoeringsnummer).
De TV van rguich heeft geen /01 in het typenummer maar is vast uit dezelfde EU fabriek gerold. Volgens mij zit er technische/sw updates in het apparaat zelf aangebracht. Gezien de tekst achterop zal Italie de grootste markt voor dit toestel zijn?
Ik vroeg me nog af of een Compair diverse kabeltjes heeft. Die 3 pin aansluiting is waarschijnlijk I2C bus? Heb het schema niet bij de hand.
maartenbakker
Golden Member
Rguich vermeldt de uitvoeringsnummers (*) niet, maar ik ga ervan uit dat beide TV's ook /01 zijn, want dat zijn hier denk ik de meest voorkomende.
De fabriek wordt aangegeven door de letters HJ in het serienummer. Philips Kwydzin, later verkocht aan Jabil. De Italiaanse tekst achterop is verplicht om het toestel in Italië te mogen verkopen. /01 is de uitvoering voor een bepaalde bestemmingsmarkt. Ik ben even kwijt wat dat precies was, ik denk een groot deel van West-Europa maar zonder het VK. Tegenwoordig is de bestemming eigenlijk altijd /12, geheel Europa.
Het zou best een I2C bus kunnen zijn, maar ik sluit ook niet uit dat het zoiets als JTAG is. Er zitten bij een Compair interface ook verschillende kabeltjes en je hebt specifieke software nodig. Ik heb er nooit echt mee gewerkt; in die tijd hoefde je doorgaans niets met firmware te doen.
(*) vroeger betekende de afwezigheid van een uitvoeringsnummer op consumentenelektronica dat het uitvoering /00 was, maar ergens in de jaren '60, wellicht toen de commerciële 12NC's werden ingevoerd, is men begonnen het nummer altijd te vermelden.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Op 22 oktober 2023 11:22:19 schreef testman:
[...]aan die DVBT functie heb je iig geen moer meer tegenwoordig, dat moet al DVBT 2 zijn enige jaren.
Wacht maar tot DVB-T3 komt......
FM stereo en kleuren TV, belachelijk eigenlijk dat de oude mono FM en z/w ontvangers het gewoon bleven doen.
rob040
Golden Member
Op 22 oktober 2023 19:14:24 schreef maartenbakker:
Ik ben even kwijt wat dat precies was, ik denk een groot deel van West-Europa maar zonder het VK. Tegenwoordig is de bestemming eigenlijk altijd /12, geheel Europa.
Klopt, /01 is West Europa (exclusief VK, Ierland en Oost Europa).
/05 is VK en Ierland.
/12 is Continent Europa (exclusief VK & Ierland, inclusief Oost Europa).
Op 22 oktober 2023 19:14:24 schreef maartenbakker:
Rguich vermeldt de uitvoeringsnummers (*) niet, maar ik ga ervan uit dat beide TV's ook /01 zijn, want dat zijn hier denk ik de meest voorkomende.De fabriek wordt aangegeven door de letters HJ in het serienummer. Philips Kwydzin, later verkocht aan Jabil. De Italiaanse tekst achterop is verplicht om het toestel in Italië te mogen verkopen. /01 is de uitvoering voor een bepaalde bestemmingsmarkt. Ik ben even kwijt wat dat precies was, ik denk een groot deel van West-Europa maar zonder het VK. Tegenwoordig is de bestemming eigenlijk altijd /12, geheel Europa.
Het zou best een I2C bus kunnen zijn, maar ik sluit ook niet uit dat het zoiets als JTAG is. Er zitten bij een Compair interface ook verschillende kabeltjes en je hebt specifieke software nodig. Ik heb er nooit echt mee gewerkt; in die tijd hoefde je doorgaans niets met firmware te doen.
(*) vroeger betekende de afwezigheid van een uitvoeringsnummer op consumentenelektronica dat het uitvoering /00 was, maar ergens in de jaren '60, wellicht toen de commerciële 12NC's werden ingevoerd, is men begonnen het nummer altijd te vermelden.
/01 was Multi Europa (Pal B/G, SECAM B/G, SECAM L, PAL I, soms ook PAL D/K, uitgezonderd de SECAM L' gebruikt in sommige maar heel beperkte regio's in Frankrijk toegepast. /19 was de Franse Multi Standaard (PAL B/G, PAL I, SECAM-L and SECAM L'). Bij SECAM L' zat de zendermodulatie: was de sound carrier voor de beeldcarrier in de modulatie. Op IF na de mixing had je dus eerst audio en dan de video!