Mijn Bosch Gourmet Combi/oven heeft het van het een op het andere moment begeven. Het lijkt of hij geen stroom krijgt, want het dispaly brandt niet en je kan niets aanzetten, noch de oven, noch de magnetron.
Ik heb er geen 1 glaszekering vervangen (10A), dit had geen effect. Er zit nog een andere glaszekering en die had de bouwmarkt niet op voorraad en komt van de week binnen. Ik heb de deurcontacten nagekeken, maar daar zie ik niks aan. Wellicht heeft iemand een idee ?
Alvast bedankt!
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Als je zelfs niet een glaszekering kunt doormeten gaat het moeilijk worden. Ik ken die oven niet, maar verwacht dat ergens bij de voeding / netentree een probleem is. Dat zou de zekering kunnen zijn, het kan ook iets anders zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nee, hij doet helemaal niets meer. Het licht niet, de ventilator niet, de display brandt niet. En 10 min er voor was zonder problemen de magnetron nog gebruikt.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Het vierkante blokje (ontstoorder) , daar waar het netsnoer binnen komt, duft wel eens stuk te gaan. Eenvoudig met een multimeter te meten
Zekeringen (2 stuks durven wel eens sneuvelen)
De actuators durven wel eens voor kortsluiting zorgen en daardoor wat printbanen opblazen.
In ieder geval hangt alles af of je een meetinstrument kan hanteren. Zonder die kennis ben je beter een oproep maken voor hulp ter plaatse.
Het is een aardig bejaarde oven, maar meestal bedieningsfront openklappen door de schroef achter bovenste metalen luchtrooster los te nemen en dan komen er 2 zekeringen naar voren, deze doornemen. Als deze een klokmodule van Kienzle heeft, sneuvelen die ook nog wel eens..
dank je wel, daar ben ik gister met mn zoon mee bezig geweest, ook om bij de printplaat te komen, maar was nog niet gelukt.
Toen inderdaad stukjes glas van een zekering gevonden, konden alleen niet vinden waar die zekering vandaan kwam. Begrijp dat die mogelijk van het bedieningspaneel vandaan komt.
We gaan vanmiddag weer even verder.
Het is inderdaad een oud beestje, maar de moeite van proberen te repareren waard voordat ik een andere koop.
Het is gelukt! de 2e glaszekering kwam vandaag met de post binnen en die heb ik ook vervangen. Dat kon zonder de printplaat los te hoeven maken.
Alles doet het weer. Hopelijk gaat dit oude beestje nog even mee.
Iedereen bedankt voor de hulp !
Wel vreemd, een zekering knapt niet zomaar, dus vermoed een loszittend relais van Magnetron inschakel vertraging..
EricN
Zoals ik kan lezen is het de kleine 1A zekering die stuk is. Dat gebeurt al eens. Soms zijn de elco's droog.
De 1 A is nog de originele zekering met de kleurtjes er op, het is de witte keramische daaronder, meestal 8A. En daarnaast een 1 A zekering gaat niet geheel uit elkaar spatten..
Sorry ik maak er een puinhoop van. Ik snap nog steeds niet hoe ik een bericht kan wijzigen zonder eondeloze quaotrs of een foto erbij kan plaatsen.
[Bericht gewijzigd door marein op (93%)]
Nu is alles vertrokken. Dus opnieuw:
Aan Dori,
Hoop dat je dit nog leest. Een vriendin van mij vertelde dat haar Gourmet combi eindigde met een knal. Ik heb er zelf ook nog zo een. Uit 1995 die het nog steeds goed doet weliswaarpiepend. Voor die vriendin kocht ik er een jaar geleden een op Marktplaats die er nog als nieuw uit zag, maar vorige week met een knal tijdens het opwarmen van een kopje compleet op zwart ging. Mijn eerste reactie toen ze het vertelde: een zekering?
Waar zitten de zekeringen in deze oven? En welke zekering moet ik kopen? Ik kan nergens meer info vinden over die oven. Ik moet ook nog uitvinden hoe en waar ik hem open maak.
Het is een Bosch HMG8721NL/01. Niet met een draaiknop maar met fysieke cijfertoetsen.
EricN
Zekering zit op de print meestal. Zie Dori foto's.
Ik raad je aan (als je geen technische skills hebt??) om je locatie bekend te maken (regio, hoeft niet straat en nr te zijn uiteraard) en om hulp ter plaatse te vragen alhier.
Moest je toch veel geluk hebben en enkel een defecte zekering: beschermkap er af en zekeringen (2) lokaliseren en nakijken/meten.
Dank voor je reactie. Ik heb de foto's beter bekeken en zie ze nu zitten. Hoe kom ik er achter hoeveel A ik moet hebben?
En die porseleinen zekering kan niet vervangen worden door een glazen? Ik heb er nog een paar liggen.
En de oorzaak van het doorslaan? Er worden er een paar genoemd...
Maar eerst maar even afwachten of hij het net als bij Dori gewoon weer gaat doen.
Postcode 1011 Amsterdam
EricN
ter test zal een glazen zeker geen kwaad kunnen. Het kan dan wel volledig stuk knallen.
Oorzaken:
1. Actuator sluiting. 2 actuatoren vervangen en printbanen nakijken op doorbranden
2. Defect in hoogspanningscircuit. Je leest hetgoed! Hoogspanning! Opgelet dus. Dodelijk. Mogelijkheden: hoogspanningsdiode en overspanningsbeveiligi g. Condensator. Magnetron. Zelden trafo.
Oorzaken indien met zekeringverholpen: hogere startstroom. Zekering versleten. Stralingsreflectie(ijzer/alu in ovenruimte of weinig vocht)
[Bericht gewijzigd door EricN op (16%)]
Op maandag 16 februari 2026 14:02:49 schreef marein:
Dit is de meting van een van de twee zekeringen[bijlage]
Ik denk dat deze zekering kapot is. Klopt dat?
Een nieuwe bestellen? De andere glaszekering is niet gevuld met zand, het dradje is heel en heeft 0,0001 weerstand
EricN