Ik tap regelmatig m3 in berken multiplex. Dat zit goed vast.
Voor tappen in relatief zacht material kun je ook een "tap" maken door een sleuf te slijpen in de lengte van een bout(je). Zoals dit.
[Bericht gewijzigd door leime op (32%)]
Op 6 oktober 2023 17:58:32 schreef Lambiek:Wat ga je nu weer maken voor Halloween?
Ik ga het je laten zien als het af is, na Halloween als ik er een mooi filmpje van heb gemaakt 
Bapaktus
Special Member
Buiten de kunststof broodplankjes (ook door mij gebruikt) verkoopt Action ook "bamboo" broodplankjes. Zijn heel stevig en bikkelhard. Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien een idee?
ruud
Vanmiddag zo'n 'breadboard' van de Action gehaald en dat werkt prima. Gaatje M2.5 boren en je draait er zo een M3 boutje in, zonder tappen of verwarmen. Zit ook muurvast. Voor een van de projecten gaat dit zeker de oplossing worden.
De optie met ruime gaten in hout boren en die vullen met hot glue heb ik ook geprobeerd en ook dat werkt eigenlijk prima. Het zit niet zo muurvast als bij de broodplank maar voor alle praktische toepassingen lijkt het me meer dan stevig genoeg. Als dit lostkomt heb je waarschijnlijk wel een ander probleem en heel veel schade.
Met 2K epoxy ipv hot glue of andere, sterkere en meer uithardende vulmiddelen zou het ongetwijfeld ook muurvast komen te zitten.
Het hout moet met hot glue natuulijk wel dik genoeg zijn want je moet er niet helemaal doorheen hoeven boren aangezien de hot glue er anders aan de onderkant weer uitstroomt. Mocht dat toch gebeuren kun je het gat aan de onderkant denk ik wel (tijdeljk) dichten met alumium of kopertape.
Voor als iets echt onverwoestbaar en muurvast moet zitten dan adviseer ik deze lijm : Kombi Metaal https://www.bison.nl/nl/product.6305951
Enige nadeel, de lijm heeft wat tijd nodig om uit te harden.
Maar na uitharden wordt de lijm wordt zo hard als beton.
Te gebruiken i.p.v. de hot-glue om de ruime gaten in het hout mee op te vullen of om M3 schroefjes met hun kop (op z'n kop) te verlijmen op (of in) het hout of om een stapeltje M3 moertjes op elkaar in een ruim gat in het hout vast te lijmen etc. etc...
Als je houtlijm gebruikt om het gat mee te vullen in plaats van 'hot glue' kan je de schroeven er ook weer uit draaien. De houtlijm hardt uit, maar hecht nauwelijks aan metaal, maar heeft wel een redelijk goede dimensionele stabiliteit. Uiteindelijk zal het niet zo stevig zijn als de oplossing met de snijplank, en het zou kunnen dat ik in de toekomst mijn MDF daarmee vervang. Ik had er indertijd niet over nagedacht om een snijplank te gebruiken, maar het lijkt me een uitstekende oplossing. Het materiaal is redelijk taai en het lijkt me sterk dat je de schroeven er weer uit trekt.
Zoals beloofd hier een filmpje van hoe het geworden is. Was niet makkelijk om er een redelijke opname van te maken omdat het nogal donker was. In het echt zag het er dan ook beter uit maar dit geeft toch wel een redelijke indruk hoop ik.
Voor volgend jaar wil ik de software nog aanpassen zodat ik ter plekke de verschillende lichtniveau's kan instellen. Dat is vooral belangrijk voor de ambient lighting die werd verzorgd door twee onafhankelijk aanstuurbare amberkleurige LEDs.
Nu moest ik voor een verandering steeds de Nano loshalen, twee verdiepingen naar boven lopen, code aanpassen en weer naar beneden. Dat was ik na een paar keer wel zat en bovendien was dit op de middag van Halloween zelf dus ik had nog wel meer te doen.
Er zijn meerdere topics van mij die betrekking hebben op dit project maar ik denk dat het me niet in dank wordt afgenomen als ik daar nu allemaal in ga posten dus ik noem ze alleen hier even op:
PCB monteren op hout
Enkelpolige connectors?
DC motor aansturen met H-bridge ipv relais
Koeling voor 1W en 3W LEDs
Automatisch 'rolgordijn' voor Halloween
Overigens heb ik normaal gesproken zelf eigenlijk een hekel aan filmpjes in portrait mode (misschien zitten over een aantal generaties onze ogen wel boven elkaar ipv naast elkaar) maar in dit geval was dat toch wel erg logisch om te doen. Ik heb dit zelfs opgenomen met een echte 'ouderwetse' videocamera die ik op zijn kant hield ipv met een smartphone
.
Hoe dan ook, hier is de video:
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op 2 november 2023 11:20:49 schreef Delphium:
Nu moest ik voor een verandering steeds de Nano loshalen, twee verdiepingen naar boven lopen, code aanpassen en weer naar beneden.
Vervang de Nano voor een ESP32 bordje. Ik denk dat je Arduino programmering zo over kunt zetten, misschien alleen poort namen aanpassen. WiFi toevoegen en je kunt hem Over The Air programmeren. Of nog leuker (wel meer werk) web pagina toevoegen en de instellingen via de webbrowser aanpassen.
Zoals beloofd hier een filmpje van hoe het geworden is.Hoe dan ook, hier is de video:
Gaaf gemaakt. 
Ik ben ook ieder jaar zoiets van plan, maar het komt er maar niet van. 
Wow, respect! 
In eerste instantie vreesde ik dat je een beetje aan het dagdromen was van allerhande mogelijkheden waar je nooit mee aan de slag zou gaan (wat ik zelf nog wel neig te doen), maar ik had het duidelijk mis.
misschien zitten over een aantal generaties onze ogen wel boven elkaar ipv naast elkaar
Een simpele manier is door standaard M4 of M5 moeren op het hout te leggen, dan de print er op en dan vast scroeven met hout schroeven. Optioneel kun je de moeren vastlijmen (op het hout of op de print) om montage te vermakkelijken, en de gaten in het hout voorboren.
Even off-topic: hoe komt het dat je zo ver na dato reageert op van die oude topics waar je duidelijk niet echt hebt gelezen? Dit project is al 2 weken af... 
Hier kom je na 3 maanden stilte met een suggestie die al op pagina 1 van het topic stond.
1. Mijn aandacht fluctueert nogal.
2. 2 weken is niet echt oud.
3. Ik bezoek dit forum zo af en toe eens.
4. Ideeen zijn ook buikbaar voor anderen dan de forum starter, of bruikbaar voor het volgende project.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad, niks mis mee. 2 weken is geen oude koe, en zelfs aan oude koeien mag volgens de forumregels nog bruikbare informatie toegevoegd worden.
Ja dat mag inderdaad, en ik vind dat dit moet blijven mogen, het hele idee van een forum is dat je vrijuit moet kunnen spreken, ook na enige pauze. Mijn vraagtekens zijn bij de inhoud.
Op 15 november 2023 15:41:52 schreef Kortsluiting_Online:
Een simpele manier is door standaard M4 of M5 moeren op het hout te leggen, dan de print er op en dan vast scroeven met hout schroeven. Optioneel kun je de moeren vastlijmen (op het hout of op de print) om montage te vermakkelijken, en de gaten in het hout voorboren.
Er zijn zo ver ik zie twee opties: ik snap de gegeven oplossing niet, of het is eigenlijk gewoon het ding dat revado zegt, wederom op pagina 1:
Op 6 oktober 2023 12:42:21 schreef revado:
Ik monteer regelmatig printplaten ( met een paar draadjes er aan...) in orgels, en dat is dan vaak op hout.
Afstandbusje er tussen en een klein bolkop of gewoon hout parkertje werkt prima.
In dat laatste geval blijf ik achter mijn initiële oordeel wat betreft het slecht lezen staan. Dan zijn er twee topics omhoog geschopt door iemand die er de hele tijd niet bij was zonder dat er informatie bij gekomen is voor problemen die al opgelost zijn. Dit klinkt minder aardig dan ik zou willen, maar dat is dan wel de samenvatting van de situatie. Dan zou ik me afvragen of ik zo bekend zou willen komen te staan.
In elk geval zal ik hier niet meer verder over spreken, dan wordt het (nog meer) gedram, en dat wil ik niet. Ik wil zeker niet dat iemand zich tegen gehouden voelt om iets te zeggen, liever wis ik alles wat ik heb gepost om dat te voorkomen, maar het indirecte gevolg van het heropperen van reeds genoemde mogelijkheden is het lastiger worden van elke volgende deelnemer om niet zelf te missen dat iets al genoemd is.
Marlon
Golden Member
Een week of zo geleden zat ik toevallig in dezelfde sitatie toen ik een kleine PCB in een box van MDF moest monteren. De standoffs met schroefdraad in de MDF-plank schroeven zag ik niet zitten, dus heb ik het omgedraaid.
Boor een gaatje in de MDF-plank dat net iets kleiner is dan de zeskant van de standoff (van vlak tot vlak gemeten, niet van puntje tot puntje) en raak met een iets groter boortje nét even de bovenkant van het gemaakte gat aan. Op die manier heb je een ingang waar je de koperen standoff makkelijk in kan plaatsen, en een gat dat voldoende klemt om de standoff vast te houden. Even tussen de bankschroef om de standoff in het hout te drukken, en deze gaat nergens meer naartoe.
Afhankelijk van de lengte van de standoff en de diepte van het gat, heb je nog de nodige tussenruimte tussen PCB en MDF.
In de PCB boor je dan de nodige gaatjes, en je bevestigt deze met een moertje aan de bovenkant in plaats van een schroefje.
'k Zou een fotootje toevoegen, maar 'k heb helaas geen fotootje gemaakt en het projectje is ondertussen al elders in gebruik, maar 'k hoop dat bovenstaande uitleg voldoende is zonder de foto.
Marlon
Hoe dan ook, hier is de video:
Echt leuk gemaakt. ziet er spannend uit.
Zondermeer ook respect voor jullie ideeën betreffende broodplanken enzo. Ook dat ziet er mooi uit. Ik maakte zelf vroeger allerlei dingetjes die op mijn EE2040 experimenteerdoos van Philips pasten. Speciale dingetjes om er buisvoeten op te zetten en andere rare onderdelen. Helaas werd de elektronica kleiner en kleiner en gaven de contacten met die veertjes enzo ook meer problemen. Mijn prototypen zien er dan ook nu meestal zo uit:
links een riaa correctie versterkertje, rechts een atv ontvanger en een verder een mixer en nog wat dingetjes zoals video versterkertjes en voedingkjes.. Dit zijn wel allemaal proto's sommige hebben de status van een mooie pcb gehaald andere projecten komen nooit verder. Het is een zooitje dat wel. Maar wel even snel in elkaar geplakt. Ik heb inmiddels een doos vol met dergelijke knutsels. Voor mij werkt dit het snelst en het prettigst.
Op 15 november 2023 19:29:59 schreef Sine:
"The Ghost Of Skelly Pepper"
I see what you did thereIk had dit topic gemist, maar voor wie nog eens wat zoekt ... voor arcade spul gebruikt men al decennia "board feet" voor dit exacte doel.
[bijlage]
[bijlage]
Waar koop je die?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Kijk eens hier:
https://www.aliexpress.com/item/32760357263.html
ActiveHouse
https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Ik gebruik deze:
gaatje boren in je hout, en ze indraaien.
Vervolgens kan je met gewone boutjes, je print vastzetten.
Zijn verkrijgbaar in M4,M5,M6,M8 & M10