Ik tap regelmatig m3 in berken multiplex. Dat zit goed vast.
Voor tappen in relatief zacht material kun je ook een "tap" maken door een sleuf te slijpen in de lengte van een bout(je). Zoals dit.
[Bericht gewijzigd door leime op (32%)]
Op 6 oktober 2023 17:58:32 schreef Lambiek:Wat ga je nu weer maken voor Halloween?
Ik ga het je laten zien als het af is, na Halloween als ik er een mooi filmpje van heb gemaakt 
Bapaktus
Special Member
Buiten de kunststof broodplankjes (ook door mij gebruikt) verkoopt Action ook "bamboo" broodplankjes. Zijn heel stevig en bikkelhard. Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien een idee?
ruud
Vanmiddag zo'n 'breadboard' van de Action gehaald en dat werkt prima. Gaatje M2.5 boren en je draait er zo een M3 boutje in, zonder tappen of verwarmen. Zit ook muurvast. Voor een van de projecten gaat dit zeker de oplossing worden.
De optie met ruime gaten in hout boren en die vullen met hot glue heb ik ook geprobeerd en ook dat werkt eigenlijk prima. Het zit niet zo muurvast als bij de broodplank maar voor alle praktische toepassingen lijkt het me meer dan stevig genoeg. Als dit lostkomt heb je waarschijnlijk wel een ander probleem en heel veel schade.
Met 2K epoxy ipv hot glue of andere, sterkere en meer uithardende vulmiddelen zou het ongetwijfeld ook muurvast komen te zitten.
Het hout moet met hot glue natuulijk wel dik genoeg zijn want je moet er niet helemaal doorheen hoeven boren aangezien de hot glue er anders aan de onderkant weer uitstroomt. Mocht dat toch gebeuren kun je het gat aan de onderkant denk ik wel (tijdeljk) dichten met alumium of kopertape.
Voor als iets echt onverwoestbaar en muurvast moet zitten dan adviseer ik deze lijm : Kombi Metaal https://www.bison.nl/nl/product.6305951
Enige nadeel, de lijm heeft wat tijd nodig om uit te harden.
Maar na uitharden wordt de lijm wordt zo hard als beton.