Op 12 november 2023 14:41:51 schreef Semsim:
[...]
Sorry ik typ vanuit me iphone op een klein scherm. Dus het lukt me niet altijd om een edit aan te klikken.

Da's een handicap waar je zelf voor gekozen hebt... :+
Zeven replies op één post is wat overtrokken...

Op 12 november 2023 14:42:31 schreef Lambiek:
[...]
Daar heb ik niets aan, ik moet het merk en type weten van beide.

Muntproever:

comestero rm5 evolution

Relaismodule :

12V relaismodule 4-kanaals optocoupler relaismodulekaart Hoge en lage trigger https://amzn.eu/d/6daQzgh

Besturing/printplaat:

https://www.adproduzione.com/en/prodotto/scheda-elettronica/

Een foto van de printplaat schema die erbij zat

Dit is wat ik heb.

Volgens mij kun je het gewoon zo doen.

Op 12 november 2023 15:34:44 schreef Lambiek:
Volgens mij kun je het gewoon zo doen.

[bijlage]

Ik mis het signaal draad dat terug naar de printplaat gaat om de motor te starten. Zie rode lijn. Anders start de motor niet op en krijgt alleen de relaismodule een puls voor de plc.

Als ik het zo zie bedoel je dan dat de weerstand alleen over de + draad moet?

Zoals ik het nu getekend heb schakel je de relaismodule in de min (0VDC). Als je de relaismodule en de muntproever met 12VDC voed hoeft die weerstand er niet tussen, maar als je het geheel met 24VDC gaat voeden moet er een weerstand tussen van +/- 1k. Dat gaat dus niet zie ik, je moet het geheel met 12VDC voeden. Je muntproever kan ook op 12VDC toch? Gewoon de muntproever en de relaismodule voeden met de zelfde 12VDC voeding.

Als je een terugkoppeling wil naar de PLC kan dat toch met een van de andere relais of heb je alle vier de relais nodig?

Kijk nu eerst maar eens of het zo werkt, zonder die terugkoppeling. Die terug koppeling is het probleem niet.

EDIT:
En als je nu eens precies verteld wat het moet gaan doen. Je hebt het over een motor aansturen, maar wat voor motor is dat en waarvoor. En wat doet die PLC er bij, waar is die voor?

Hoe meer informatie we hebben hoe beter we kunnen helpen. We zitten inmiddels op pagina drie en we zijn nog geen steek verder. :)

Op 12 november 2023 15:47:51 schreef Lambiek:
Zoals ik het nu getekend heb schakel je de relaismodule in de min (0VDC). Als je de relaismodule en de muntproever met 12VDC voed hoeft die weerstand er niet tussen, maar als je het geheel met 24VDC gaat voeden moet er een weerstand tussen van +/- 1k. Dat gaat dus niet zie ik, je moet het geheel met 12VDC voeden. Je muntproever kan ook op 12VDC toch?

Als je een terugkoppeling wil naar de PLC kan dat toch met een van de andere relais of heb je alle vier de relais nodig?

Kijk nu eerst maar eens of het zo werkt, zonder die terugkoppeling. Die terug koppeling is het probleem niet.

Het probleem is juist dat alleen de plc koppeling via de relais module gaat.

De koppeling van de muntproever en de besturing/printplaat gaat rechtstreeks. Dat signaal heb ik dus verdeeld en een aftakking gemaakt naar de relaismodule.

Of ik snap het niet.

Het signaal van de muntproever moet toch naar 2 modules (relaismodule en printplaat)

Ik heb een tekening gemaakt. De paarse draad is het signaal draad en moet naar beide toe anders krijgen ze niet allebei een signaal.

De printplaat heeft een eigen open collector ingang.

De relais module ook

Of bedoel je dat het signaal alleen van de muntproever naar het relais module gaat(dus niet naar de besturingprintplaat) en vanuit die output (van de relais terug naar de printplaat)

Zoals ik op de tweede tekening heb?

Sorry de tekening van jouw is wat vak technischer dat is wat ingewikkelder om te zien waar ik wat op aansluit.

Misschien kan je zeggen waar op de relais module 1 tm 4 moet. Dan kan ik het proberen. Zie jouw schema in mij bijlage

Edit:

De plc registeerd de aantal keren dat de motor start dit is om data binnen te krijgen over de motor.

Ik heb dit verhaal al vaker in de eerste topic verteld.

Het systeem is als volgt:
Als er een muntjes van 0,50 euro(1 puls) of 1 euro 2 (pulsen) in de muntproever wordt gegooid dan start er een motor/pomp die dan bij 1 puls vb 1 minuut loopt en bij 2 pulsen 2 minuut. Dit gaat allemaal via de besturing/printplaat. Er loopt een stekkertje van de muntproever naar de printplaat/besturing.

Dit loopt allemaal zonder de plc.

Nu wil ik dit monitoren via de hmi scherm van de plc. De loop tijd, hoe vaak die wordt gebruikt en een formule hoeveel geld er in gegooid.

Dit wil ik dus doen door het signaal af te takken van dit systeem en om te zetten naar 24v zo dat dit naar de plc kan.

Het is overigens een osmose systeem.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

De plc bestuurt niks. Het is alleen om te monitoren.

[Bericht gewijzigd door Semsim op (22%)]

Op 12 november 2023 16:20:58 schreef Semsim:
De koppeling van de muntproever en de besturing/printplaat gaat rechtstreeks.

Wat is de besturingsprintplaat, er komt steeds iets bij. :)

Het signaal van de muntproever moet toch naar 2 modules (relaismodule en printplaat)

Ik weet niet wat de printplaat is, het wordt steeds onduidelijker. ;(

EDIT:

1 en 3 zitten aan elkaar, dat is de voeding van je relaismodule. Daar komt dus 12VDC op. 4 is de 0VDC de GND van je relaismodule. En 2 is bijvoorbeeld pin_1 van je relaismodule, die komt aan de uitgang van je muntproever.

Zoals ik al eerder zei, je moet de muntproever en de relaismodule uit de zelfde voeding voeden 12VDC dus.

Ik weet niet wat de printplaat is, het wordt steeds onduidelijker. ;(

Mij ook... (na de startpost is het niet echt duidelijker geworden, maar verandert wel steeds)

Ik maak er even een nieuw bericht van.

Ik heb dit verhaal al vaker in de eerste topic verteld zie ook de foto’s die ik plaats elke keer. Dat is rode relais module en grote printplaat en muntproever.

Het systeem is als volgt:
Als er een muntjes van 0,50 euro(1 puls) of 1 euro 2 (pulsen) in de muntproever wordt gegooid dan start er een motor/pomp die dan bij 1 puls vb 1 minuut loopt en bij 2 pulsen 2 minuut. Dit gaat allemaal via de besturing/printplaat. Er loopt een stekkertje van de muntproever naar de printplaat/besturing.

Dit loopt allemaal zonder de plc.

Nu wil ik dit monitoren via de hmi scherm van de plc. De loop tijd, hoe vaak die wordt gebruikt en een formule hoeveel geld er in gegooid.

Dit wil ik dus doen door het signaal af te takken van dit systeem en om te zetten naar 24v zo dat dit naar de plc kan.

Dit gaat dan via de relais module (de rode)

Het is overigens een osmose systeem.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

De plc bestuurt niks. Het is alleen om te monitoren.

Kijk nu wordt het duidelijker. Klopt het dat de besturingsprintplaat op 24VDC werkt? Zo ja, dan heb je al een probleem met de voeding. Want waar ga je de 12VDC vandaan halen voor je muntproever en je relaismodule. Je gaat nu met twee verschillende spanningen werken, dat moet je op één spanning houden. Het kan wel op 24VDC, maar dan moet je een andere relaismodule hebben die op 24VDC werkt, deze heeft 12VDC relais.

En dan kun je gewoon het signaal van je muntproever dubbel gebruiken, één voor naar de print en één voor naar je relaismodule. Die laat je dan in de min gnd schakelen. Maar dan moet alles wel op één spanning en dan moet je uitgang van de muntproever dat aan kunnen.

Op 12 november 2023 16:48:34 schreef Lambiek:
Kijk nu wordt het duidelijker. Klopt het dat de besturingsprintplaat op 24VDC werkt? Zo ja, dan heb je al een probleem met de voeding. Want waar ga je de 12VDC vandaan halen voor je muntproever en je relaismodule. Je gaat nu met twee verschillende spanningen werken, dat moet je op één spanning houden. Het kan wel op 24VDC, maar dan moet je een andere relaismodule hebben die op 24VDC werkt, deze heeft 12VDC relais.

En dan kun je gewoon het signaal van je muntproever dubbel gebruiken, één voor naar de print en één voor naar je relaismodule. Die laat je dan in de min gnd schakelen. Maar dan moet alles wel op één spanning.

Klopt ik heb een 24v rode relais module geprobeerd. Zelfde effect. Ook met de weerstandjes.

Ik had dus gemeten hoeveel volt er vanuit de groene printplaat naar de rode relais module loopt en dat was 20v zie foto.

Edit.

Dat heb ik nu al

Alle spanning komt vanuit de groen printplaat.

Dus voor de rode relais module en de muntproever

Als je een relaismodule hebt van 24VDC, dan moet je die gebruiken. Sluit gewoon 24VDC aan op de relaismodule en sluit de uitganspin van je muntproever aan op de ingang van je relaismodule, dan moet je relaismodule wel zo ingesteld staan dat hij op een negatieve puls reageert. Met de contacten van je relaismodule kun je dan de ingang van je PLC schakelen.

Maar dat kan alleen als de besturingsprint ook negatief geschakeld wordt door de muntproever.

Op 12 november 2023 17:01:22 schreef Lambiek:
Als je een relaismodule hebt van 24VDC, dan moet je die gebruiken. Sluit gewoon 24VDC aan op de relaismodule en sluit de uitganspin van je muntproever aan op de ingang van je relaismodule, dan moet je relaismodule wel zo ingesteld staan dat hij op een negatieve puls reageert. Met de contacten van je relaismodule kun je dan de ingang van je PLC schakelen.

Bedoel je dat dan dat uitgang van de relais continu onder stoom staat en pas bij puls uit en weer aan gaat? Zoals een noodstop? Dat staat hij namelijk nu al op.

Maar wil juist dat die altijd uit staat en bij een puls de relais aan en uit schakeld. Ipv van nu continu aan staat en bij puls uit en weer aangaat.

(dit is een misschien te verwarrend maar verteld het alleen)

Dit omdat ik er een momentary stopknop op zit die dan ook het relaismodule bij het indrukkem spanningloos maakt en op de PLC nu ool wordt gezien als een munt. Nu heb ik daar wel een oplossing voor om die momentary stop knop ool naar de Plc te trekkem en die bij het indrukken de teller blokkeerd.

Als je dat niet snap vergeet hahaha. Dat is me back up plan als het niet anders kan. Maar dat is een gedoe met kabels trekken etc.

Edit. Daarom was me vraag of de npn naar pn conventer zioals op de foto hieronder een optie is.

Ik doe nog één poging.

Maar dit kan dus alleen als de besturingsprint nu ook op een negatieve puls reageert, dat moet je dus zeker weten, maar dat kun je meten. En dat is waarschijnlijk die 20.24V die je gemeten hebt, dat is als de muntproever niet bedient is denk?

Bedoel je dat dan dat uitgang van de relais continu onder stoom staat en pas bij puls uit en weer aan gaat? Zoals een noodstop? Dat staat hij namelijk nu al op.

Nee, als je de juiste relaismodule hebt die op een negatieve puls reageert is dat niet zo.

Maar wil juist dat die altijd uit staat en bij een puls de relais aan en uit schakeld. Ipv van nu continu aan staat en bij puls uit en weer aangaat.

Dat begrijpen we. En dat kan ook met de juiste relaismodule.

En het kan alleen als de uitgang van de muntproever de stroom aan kan, maar dat denk ik wel. Een BC817 mag max 500mA schakelen. Die optocoupler op de relaismodule zal niet meet dan +/- 10mA trekken denk. Wat die besturingsprint trekt weet ik niet, maar ook dat is te meten.

Maar dit kan dus alleen als de besturingsprint nu ook op een negatieve puls reageert, dat moet je dus zeker weten, maar dat kun je meten.

Het lukt me niet op je te quote via me telefoom.

Hoe zou ik dat kunnen meten?

ik had vanmiddag de plus en min aangesloten en de jumper op laag gezet en dan reageert die wel als ik de min en in1 brug. Dus hij schakelt ook op de min als de jumper laag staat en bij hoog schakelt die op de plus

Edit sorry voor de vertraging. Maar de tekst hieronder is van jouw hahaha ik kreeg de quotes niet goed. Waardoor het leek alsof ik dat zei.

[Bericht gewijzigd door Semsim op (14%)]

Nee, als je de juiste relaismodule hebt die op een negatieve puls reageert is dat niet zo.

Dan doe je toch echt iets verkeerd, of het zit heel anders dan je verteld. :)

Als je het aansluit zoals getekend (mits de muntproever een laag signaal uitstuurt) dan moet het werken. Of je relaismodule kan niet met dat signaal overweg en kan alleen maar overweg met een hoog signaal op de ingangspin.

Hoe zou ik dat kunnen meten?

Met je multimeter. Als je de zwarte pen op de 0VDC zet en de rode pen op de puls uitgang van je muntproever moet je +/- 22VDC meten. Als je dan een muntje inwerpt moet het signaal naar de +/- 0VDC gaan. Als dat anders is werkt het niet zo als ik denk.

ik had vanmiddag de plus en min aangesloten en de jumper op laag gezet en dan reageert die wel als ik de min en in1 brug. Dus hij schakelt ook op de min als de jumper laag staat en bij hoog schakelt die op de plus

Dat is de module met het rode relais?

Klopt. Als de muntproever niet bediend is dan is de voltage 20v inderdaad. Hoe kan ik de besturing meten of die ook op de min schakeld?

De relaismodule kan het wel aan de muntproever weet ik dus niet(er staat NPN). Hieronder de technische blad ervan. Misschien kan jij er wat vanuit maken?

Edit;

Over je vorige bericht met de min schakelen is dat inderdaad de rode module die via de min en laag ook schakeld.

[Bericht gewijzigd door Semsim op (18%)]

Op 12 november 2023 17:45:17 schreef Semsim:
Klopt. Als de muntproever niet bediend is dan is de voltage 20v inderdaad. Hoe kan ik de besturing meten of die ook op de min schakeld?

Dat vertel ik net, zie hier boven.

De relaismodule kan het wel aan de muntproever weet ik dus niet(er staat NPN). Hieronder de technische blad ervan. Misschien kan jij er wat vanuit maken?

Dat is gewoon zoals ik de hele tijd al zeg.

Over je vorige bericht met de min schakelen is dat inderdaad de rode module die via de min en laag ook schakeld.

Dan moet het gewoon werken zoals in het laatste schema.

EDIT:
Wat ook nog kan is dat je puls tekort is om je relais aan te trekken, Als het signaal op de besturingsprint digitaal ingelezen wordt maakt het niet zoveel uit hoelang die puls is. Maar voor je relaismodule maakt het wel uit.

Kun je de puls lengte instellen op je muntproever?

Op 12 november 2023 17:50:15 schreef Lambiek:
[...]
Dat vertel ik net, zie hier boven.

[...]
Dat is gewoon zoals ik de hele tijd al zeg.

[...]
Dan moet het gewoon werken zoals in het laatste schema.

Oke. Ik ga dat morgen meten. Mocht die naar de ov gaan bij een muntje. Dan zal de jumper laag zetten en dan de weerstand op de - en signaaldraad toch?

2k2 en 1k proberen?

Edit:

Op je laatste vraag. Waarschijnlijk zou de lengte van de puls wel af kunnen stellen maar dat moet ik de muntproever weg laten brnegen. Maar ik heb de muntproever samen met de relais aan de plc gekoppeld zomder de groen printplaat. Dan werkt alles naar behoren. Ook het signaal komt goed binnen op de relais module en plc. Zou dat met die groene printplaat erbij anders zijn?

[Bericht gewijzigd door Semsim op (31%)]

Maar even een tekeningetje:

Dat npn verhaal slaat op het soort transistor die in het apparaat gebruikt om de uitgang van dat apparaat aan te sturen. Of het een NPN of een PNP transistor kun je zien aan het pijltje in de emitterleiding van de transistor.

Jouw muntproever heeft dus volgens de documentatie dus een NPN transistor als uitgang. In jouw geval geld dus het rechterplaatje en moet je de belasting dus aansluiten tussen de plus en de uitgang van jouw proever. Als geen belasting hebt omdat je een input van een cpu wilt aansturen zul je een pull up weerstand moeten plaatsen op de plek van de belasting. In de tekening aangegeven met load. Op het verbindingspunt van de transistor en de load sluit je dan ook je cpu aan.

De voedingspanning van de pullup mag niet hoger zijn dan de maximale spanning die je cpu ingang mag hebben.

NB: Als jouw muntproever een PNP uitgang gehad zou hebben dan had je om het werkend te krijgen een pulldown weerstand moeten gebruiken.

Op 12 november 2023 18:00:38 schreef Semsim:
Ook het signaal komt goed binnen op de relais module en plc. Zou dat met die groene printplaat erbij anders zijn?

Dat weet ik zo niet, ik ken die besturingsprint niet.

Op 12 november 2023 18:04:48 schreef Ex-fietser:
Maar even een tekeningetje:

[bijlage]

Dat npn verhaal slaat op het soort transistor die in het apparaat gebruikt om de uitgang van dat apparaat aan te sturen. Of het een NPN of een PNP transistor kun je zien aan het pijltje in de emitterleiding van de transistor.

Jouw muntproever heeft dus volgens de documentatie dus een NPN transistor als uitgang. In jouw geval geld dus het rechterplaatje en moet je de belasting dus aansluiten tussen de plus en de uitgang van jouw proever. Als geen belasting hebt omdat je een input van een cpu wilt aansturen zul je een pull up weerstand moeten plaatsen op de plek van de belasting. In de tekening aangegeven met load. Op het verbindingspunt van de transistor en de load sluit je dan ook je cpu aan.

De voedingspanning van de pullup mag niet hoger zijn dan de maximale spanning die je cpu ingang mag hebben.

NB: Als jouw muntproever een PNP uitgang gehad zou hebben dan had je om het werkend te krijgen een pulldown weerstand moeten gebruiken.

Volgens mij is dat wat lambiek me al heeft laten doen. De weerstand van 2k2 en 10k en 4k7 gebeurd niks. Alleen bij 22 en 10 gaat die uit. Anders blijft de relais aan.

Met 22 ohm weerstand reageert die wel alleen soms bij 1 puls ziet hij die niet. En doet hij niks.

Verder wordt dit niet op de plc (cpu)aangesloten maar een relaismodule.

Op 12 november 2023 18:21:02 schreef Semsim:
Volgens mij is dat wat lambiek me al heeft laten doen. De weerstand van 2k2 en 10k en 4k7 gebeurd niks. Alleen bij 22 en 10 gaat die uit. Anders blijft de relais aan.

Ik denk dat je geen weerstand nodig hebt, je besturingsprint heeft die weerstand waarschijnlijk al aan boord en voor die relaismodule is het ook niet nodig.

TS bedoelt volgens mij de pull-up weerstand: 10 Ohm is dan (als je wilt dat alles heel blijft) niet aan te raden...

Ik vermoed dat de TS helemaal geen weerstanden hoeft te gebruiken, de belasting zijn de printen al, zowel de besturingsprint als de relaismodule.

Ik hoop niet dat de muntproever al overleden is door die 10 Ohm weerstand.