Vorige week is de fietslader uit de tuin gejat (met nog wat gereedschap), dus nu de poort maar weer op slot 
Ik heb nog een tweede maar nog steeds niet goed nagekeken, daarom snel een nieuwe bij Amazon besteld met verschillende stekkeruitgangen. Nog niet half zo groot als de originele lader (2A vs. 3A iirc), dus ook makkelijk mee te nemen.
Break-out box gemaakt om te kijken wat ie doet en de spanning vind ik toch wel erg hoog. Waas de originele Lidl lader altijd rond de 41,8V zit, geeft de nieuwe lader 42,5. En dat is gemeten op de uitgangsplug (alleen nog 20cm van coax naar XLR-plug), dus de meeste spanningsval over de bekabeling zit voor deze meting. Dit was bij 0,9A laadstroom.
Multimeters zijn het niet helemaal eens (de gele is al 30 jaar niet geijkt, de rest sowieso nog nooit) maar wel dat het boven de 42V is.
Ik heb altijd begrepen dat de 4,2V per cel een hele harde grens is en verwonder me ook over veel BMS'en die pas bij 4,25V afschakelen. Maar mogelijk til ik veel te zwaar aan die grens...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 22 november 2023 14:04:26 schreef Arco:
Zal een 10s accu zijn?
Dan is 42v als laadspanning normaal.
Thanks. Ja, 10s.
Was nog wat aan het bij typen. Mij gaat het echt om die laatste 50mV per cel. Da's geen probleem?
BMS onderschept dat.
in principe mag je de BMS zelf 45V geven en mag die accu niet overladen worden.
als de lader meer geeft EN de BMS schakelt niet af, dan heb je een probleem
die 0.5V kan evengoed een meetfout zijn door de DC/DC converter die stoort
Bedankt! Stress om niets dus.
Links de oude lader, midden de nieuwe en rechts de 'break-out box'.
Oude lader: 500gram
Nieuwe lader: 140gram.
Zonder de XLR stekker is de lader (115g) lichter dan de break-out box (130g) en dat is een behuizing met 4 bananencontra's en een plug + chassis coax stekker...

rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ben van mening dat het BMS een "laatste redmiddel" moet zijn. De lader moet al "niet te veel" geven en worst case als dat toch gebeurt mag het BMS ingrijpen.
Die 4.2V is vaak officieel 4.2 +/- 50mV: 4.15 ... 4.25. Dat zou daar nog net binnen vallen.
De levensduur van de cellen gaat achteruit als je ze boven de 3.9V laad, hoe verder boven de 3.9V hoe heftiger de achteruitgang.
Men heeft minof meer "natteduim" die 4.2V gekozen als een "aanvaarbaar compromis" tussen levensduur en accucapaciteit. Als je direct na het laden weer een stukkie gaat fietsen, dan kost de huidige opstelling "haast niets" in levensduur, maar levert wel iets op aan accucapaciteit. Maar dan moet je dus altijd mikken dat je weggaat op het moment dat de accu net precies vol is. Dat lukt nooit. Kortom het gaat je wel iets in de levensduur kosten. Dat is achteraf waarschijnlijk lastig aan te tonen waar dat aan gelegen heeft.
Om niet te "voorbarig" in te grijpen zijn BMSen vaak afgesteld op 4.25V "nominaal". (en als ze balanceren dan ontladen ze tot 4.15V).
jerome
Golden Member
Op 22 november 2023 14:00:27 schreef r-p:
Nog niet half zo groot als de originele lader (2A vs. 3A iirc), dus ook makkelijk mee te nemen.
Ik ken dat
. Dat zijn Chinese Amperes! 2A staat er bij mij ook op, maar bij het meten kwam ik maar op 1,05A.
het 'ergste' bij die goedkope laders, is dat ze nooit uitgaan.
ik heb er ook zo een paar in dienst. komt 42V op de uitgang en de led is groen.
plug je de accu in, gaat de led rood,
is de accu vol, gaat de led groen, maar er blijft 42V op de uitgang EN er blijft stroom lopen.
ik gebruik dat type laders om een 'dode' accu heel langzaam met serie weerstand weer traag op te laden. als de stroom laag genoeg is, laad mijn accu op terwijl de led groen is.
ik gebruik mijn ebike accu altijd met schakelklok, plug de accu in, druk 1x op knopje en de lader werkt 4uur.
zo komt mijn accu rond een 90% geladen en niet vol.
morgen op het werk, steek ik die op een lader die de accu wel vollaad, voor ik naar huis fiets
jerome
Golden Member
De lader hoeft niet uit te gaan. Het is de bms die het opladen gaat stoppen als één van de cellen 4,2V bereikt. Bij wat onevenwicht kan bms dat niet rechttrekken op die tijd en zal bms toch stoppen ondanks dat de max laadspanning van het pack nog niet werd bereikt. Een vereffeningsweerstand van 200 Ohm, zoals bij veel bms gangbaar is, kan de laadstroom van de hoogste cellen niet voldoende afvoeren en dus stopt het eerder. Vandaar ook dat oudere packs sneller zijn opgeladen en ook sneller leeg zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nee. BMSen gaan balanceren als de spanning op 1 van de cellen boven de 4.25 gaat. En onderbreken het laden pas als de spanning boven de 4.35 gaat. In de volksmond wordt dat allemaal als "ongeveer 4.2V" afgedaan maar dit zijn de echte getallen.
Op 22 november 2023 21:54:18 schreef jerome:
Vandaar ook dat oudere packs sneller zijn opgeladen en ook sneller leeg zijn.
dat is meer de Ri die hier roet in het eten gooit. als de Ri gestegen is naar 0,05ohm en je laad op met 4A, dan zal de accu reeds stoppen op 4,0V ipv 4,2V.
bij het ontladen idem. als je ontlaad met 4A en je gaat tot 3,3V, dan zal het toestel al uitschakelen op 3,5V. waarbij er dan nog vlotjes 30% in zit.
je gebruikt de accu dus van 80 naar 30% of de helft van de capaciteit.
gebruik je de accu in een veel minder belaste toestand (bv 0.5A en laad je ook daarmee op), dan presteerd die accu alsof ze nieuw was
rew
Vooral bij het laden is gebruikelijk om hem gewoon af te toppen met een tijdje CV laden. Dus dat laden tot 80% daar geloof ik niet in.
Bij mijn fiets heb ik een soort van pseudo-CV ontladen ingesteld. De stroom wordt beperkt als de spanning te ver inzakt. Als ik dan op de accu in jou voorbeeld uitkom op op 3.5V dan begint ie met "minder vermogen" te trekken. Is de accu op 3.4V uitgekomen is nog maar de helft beschikbaar (2A In jou voorbeeld).
Zo merk ik dat de accu begint leeg te raken: Hij helpt niet meer zo krachtig. Het display met spanning en snelheid moet ik nog altijd een keer maken.
doet de mijne vanzelf. ondergrens is 31V, maar vanaf 35V krijg je al niet meer hetzelfde vermogen.
terwijl ik bij volle accu vlotjes 600w krijg, haal je dan maar een 300W meer.
en op 32V mag je content zijn als er nog 200-250W uit komt.
die 80% laden was maar een voorbeeld, normaal zal een 4A lader pas uitschakelen bij 400mA (10% van Imax).
dan is je spanningval nog maar 0.02V meer, je zal dus opladen tot 4.18V/cel.
bovenstaande is NIET zo bij powertools. daar doet de lader 4A en die stopt ook abrupt met die hoge stroom als de cellen vol zijn. die laad niet door met CV. en daar heb je dan wel snel dat fenomeen.
de machine die maar 5min werkt en dan 'uitvalt', als je de accu dan checked, is die nog goed vol (Ri telt niet meer onbelast). en in de lader is die dan na 10sec vol.
ebike hebben enkel dat probleem bij onladen (20A), omdat je factor 10 hoger zit dan opladen (2A). de fiets toont heel snel een lege accu, terwijl ze helemaal niet leeg is
[Bericht gewijzigd door fcapri op (61%)]
rew
Wat ik wel eens gezien heb is dat de led rood/laden aangeeft bij het CC deel, en groen in het CV deel. Als je hem direct van de lader haalt als ie groen wordt, dan sla je het CV deel over, maar hij gaat wel degelijk door met laden.
Op 22 november 2023 18:25:37 schreef jerome:
[...]
Ik ken dat. Dat zijn Chinese Amperes! 2A staat er bij mij ook op, maar bij het meten kwam ik maar op 1,05A.
Paar keer gemeten en je hebt een goeie! Ik kom niet voorbij de 855mA...
Is voldoende om 'm elke ochtend vol te hebben, maar ga het wel even melden bij de recensie op Amazon.
ik heb ook diverse amazon laders liggen van 2A en 4A en als die echt zo traag laden, dan zouden mijn 36V 10Ah en 21Ah accus toch echt niet vol geraken op een 5tal uur. dat een 2A lader maar 0.85A doet, heb ik nog nooit tegen gekomen.
je hebt ook al hele dunne meetsnoertjes zo te zien, als daar 2A door moet zonder veel spanningsval...
en is die zwarte blok met die tape (V) op dat de lader ?