hallo iedereen
ik wil met een arduino en een SD kaart module een numerieke waarde bewaren als de arduino uit wordt gezet.
en als hij weer aan wordt gezet die waarde leest.
ik heb al gezocht en bij arduino voorbeelden de sd voorbeelden bekeken.
maar ik kom er niet aan uit is er iemand met een voorbeeld of een tip hoe je zoiets doet.
graag hulp gewenst en alvast bedankt

Als het om een enkele of klein aantal waarden gaat die niet heel vaak veranderen kan je ook in EEPROM schrijven en die bij een start uitlezen.
https://docs.arduino.cc/learn/programming/eeprom-guide

Of in het flash geheugen.

Let er in alle oplossingen op dat je niet heel vaak je waardes wegschrijft. Na 100.000 keer op dezelfde geheugenlocatie wordt het onbetrouwbaar en bij elke seconde wegschrijven is dat al snel een probleem. Als de waarde hetzelfde is dan schrijf je hem dus niet weg en als elke minuut updaten goed genoeg is dan kan je al snel een jaar vooruit. Nog beter is het als je telkens op verschillende plaatsen schrijft, bijvoorbeeld door elke 1000 keer een verwijzing weg te schrijven naar een nieuwe plek waar de waarde om te lezen en schrijven zich bevindt.

Je kunt ‘s naar fatfs kijken, daar zijn ook voorbeelden van. Maar voor ‘een paar getallen onthouden’ kun je beter EEPROM gebruiken.

Uitzetten kun je detecteren door de inkomende voeding te bufferen ná een diode, en vóór de diode te monitoren (evt een kleine load voor de diode, hij-staat-aan* indicatorled ofzo)

*) want een powerled kan ook zo’n 3W ding zijn en dat bedoel ik niet. Beetje grote pieten huisband versus grotepietemhuis-band, maar toch.

ik heb al gezocht en bij arduino voorbeelden de sd voorbeelden bekeken.
maar ik kom er niet aan uit is er iemand met een voorbeeld of een tip hoe je zoiets doet.

Ik heb zelf ook van die voorbeelden gezien hoe ik het moest doen. Die voorbeelden waren helaas niet geschikt voor mijn eigen data formaat omdat die wel anders was. Maar voor een 1 byte data is het makkelijk.

Graag een link naar zo een voorbeeld wat je zelf heb bekeken en dat we je dan van daaruit verder op weg helpen.

Wat is zou doen is gewoon een voorbeeld eerst overnemen en uit proberen ook al is dat niet precies wat je wilt maar dan kan je alvast dingen uitproberen en zien dat de SD kaart wel werkt. Dus stapje voor stapje steeds iets verder.

Je vraag is in de vorm: "hoe implementeer ik deze oplossing"
Daardoor mist er wat informatie om goed antwoord te kunnen geven.

Bijvoorbeeld:
Stel je wilt instellingne met de PC kunnen aanpassen, op een SD schrijven en dat die arduino het laad.

Of:
Je wilt bijvoorbeeld een laatst gekozen instelling terug laden bij opstart.

In deze 2 situaties is te oplossing totaal anders. Zoals al aangegeven wordt, je zou de EEPROM kunnen gebruiken. Maar dat is natuurlijk niet geschikt als je met de PC zou willen instellen.

Wat in de eerste situatie ook belangrijk is, dat je een file system moet gebruiken.