EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lijkt goed maar met een multimeter niet geheel betrouwbaar (megger betrouwbaarder) maar volgens eerste indicatie alles normaal. Tss aarde en aarde meet je gewoon via het vocht in de trommel een kruipstroom (1,5Mohm...) . Normaal.
EricN
Op 4 december 2023 17:20:27 schreef EricN:
Lijkt goed maar met een multimeter niet geheel betrouwbaar (megger betrouwbaarder) maar volgens eerste indicatie alles normaal. Tss aarde en aarde meet je gewoon via het vocht in de trommel een kruipstroom (1,5Mohm...) . Normaal.
Ahhh ja dat klinkt logisch 
Op 4 december 2023 17:21:24 schreef EricN:
Als je je meetpen op de kast/aarde zet en de andere op de stekkertjes die nu los hangen? (1 voor 1)
ook oneindig, zowel tussen de zwarte en aarde en rode en aarde.
Verwarmingselement kan het dus niet zijn. Even kijken wanneer ik de machine op zijn kant kan leggen om de pomp te verwijderen.
EricN
Opgelet dat alle stroomkabels en printen niet vol water schieten.lekwater uit de zeepbak kan ook op printen en drg lopen. Waarom pomp. Geeft die verlies? Toch niet voor uit nemen? Meten op stekkertjes.
Op 2 december 2023 16:46:16 schreef EricN:
is het de kabel(isolatiebreuk of chemische oplossing die kunststof rond koperdraad aantast.) Of de pomp zelf? Goed gewerkt by the way.
Ik had deze vraag nog in mijn achterhoofd om na te gaan.
Gezocht trouwens op isolatietester / megger met verhuur, maar kom in nederland maar weinig tegen anders dan offertes aanvragen. Ik kom wel een aantal sites tegen vanuit Belgie, 12,5 euro per dag etc.. Ja dan is het zeker geen probleem (anders dan ik dan weer moet begrijpen wat ik aan het troubleshooten ben en hoe).
Overigens, thv de ontstoringsfilter komen zowat alle kabels samen. Daar loopt ook de aardedraad bij en volgens mij zit er iets van ringen in die bundel (ontstorings dingen ofzo?), wellicht schuurt dat geheel tegen de ontstoringsfilter. Even overdag naar kijken.
[Bericht gewijzigd door mgizmo op (50%)]
Van verwarmings element kan ik begrijpen, ook de motor eens gecontroleerd? Ook al defect gehad met aardlek bij Samsung.. Element is zowizo tijd om te vervangen want electronics meet ook aard fouten!
Op 4 december 2023 20:42:30 schreef smd:
Van verwarmings element kan ik begrijpen, ook de motor eens gecontroleerd? Ook al defect gehad met aardlek bij Samsung.. Element is zowizo tijd om te vervangen want electronics meet ook aard fouten!
Gemeten, alle drie pinnen op beide motors tov aarde = oneindig. Alle drie pennen (niet aangesloten op de motors) in beide connectoren tov aarde = oneindig.
Op 4 december 2023 17:50:44 schreef mgizmo:
[...]
Overigens, thv de ontstoringsfilter komen zowat alle kabels samen. Daar loopt ook de aardedraad bij en volgens mij zit er iets van ringen in die bundel (ontstorings dingen ofzo?), wellicht schuurt dat geheel tegen de ontstoringsfilter. Even overdag naar kijken.
Helaas tot dusver geen schade gezien.
EricN
Kwam deze tegen op het net. Geen enkele slechte review. Als ik er al niet 2 had had iker zelf 1 besteld.
jerome
Golden Member
In die aard heb ik mijn oude draaispoelmeter uit de schooltijd omgebouwd naar een 500V isolatiemeter met als basis een schakelende voeding uit een kleine 12V TL armatuur met een 9V battje. Condensatortje wat weerstanden en een neonlampje maakt het meetbaar tot 500M. Die van Ali lijkt me wel wat
, als daar "echte" meetsnoeren op komen.
EricN
Bedenking: Als ik die bestel heb ik er 3. Dat is wat veel en dus een nutteloze aankoop. Maar mijn benieuwdheid is wat groot. Worst case verkoop ik hem. ...resultaat...besteld...haha.(34€) Laat de resultaten weten. Mogelijks binnenkort te bewonderen op marktplaats.
Dus, Tip: bestel 1. Gebruik hem voor je wasm. Bij einde gebruik verkoop je hem voor aankoopprijs. Niks 12€ huur.
Maar mss eerst de resultaten afwachten. Mss waardeloze zooi. Mijn ervaring is dat reviews redelijk betrouwbaar zijn. Geen enkele negatieve. Goede vooruitzichten dus. Fingers crossed
In my defence: mijn temperatuurlogger heb ik voor 6€ gekocht. Nu kost diezelfde een veelvoud. Echt super ding. Die dure loggers liggen stof te vangen. Het kan dus ook anders op ali. Wish zou ik wel niet aanraden. Ultra zooi daar. Nu komt temu hard op . Net vanalles besteld. Benieuwd. Shein valt ook mee. Maar blijft china, goed uitkijken.
Ai, ik weet nu hoe het ontstoringsfilter voelt. 
Ik wilde de bedrading meten die vanuit het ontstoringsfilter gaat naar pcb en rest, raakte ongewild de pinnen aan
Harde les, eerst de filter eruit halen voor met een "onmogelijke" manier de stekkers los te maken.
Enfin; ik meet weer MegaOhms op de zwarte draad. Aardlekautomaat klapt eruit bij het starten van het wegpompen, althans die indruk heb ik gezien de stappen die de machine neemt.
Koude was kan ik nu dus ook niet meer draaien. Nu begint het wel vervelend te worden.
Heren, prima als ik je voorstel bestel Eric, maar wat zijn dan de stappen om te onderzoeken? Ik begrijp dat je spanning op de bedrading zet, veel hoger dan met de multimeter, en dus geen PCB aangesloten moet laten, althans, de meter niet hoger dan 250V zetten dan. Correct?
Waar en wat ga ik dan kunnen meten?
Op 6 december 2023 15:56:42 schreef EricN:
Kwam deze tegen op het net. Geen enkele slechte review. Als ik er al niet 2 had had iker zelf 1 besteld.
Welke supplier is dit ? "Minimalist Tool Store"? Heeft 5 reviews?
De TY6045 is daar 34,38 namelijk. De afbeelding matcht niet in de lijst aan sellers.
EricN
Idd . Zeeeeer belangrijk. PCB's los. Alle draden op de pcb(motor en main pcb) los!
Ook de electronische onderdelen als digitale waterhoogtemeter. Analoge pressostaat dus. Ik kan niet direct andere onderdelen opsommen.
500v kan ook nog. Zelfs 1000v maar daar gaat mogelijks protest op komen.
Het is dan zaak om:
1. 1 meetpen op de kast en met de andere meetpen alle kabels door te meten en alle onderdelen (pomp, ventiel, weerstand...). Zelfs motoren. Die losgekoppeld zijn!! De aardingsdraden niet los koppelen (van bv verwarmingselement)
2. Tussen de kabels meten. Dus neem nu gemakkelijkheidhalve 10 kabels dan zet je pen rood op draad 1 en draad zwart ga je alle 9 overblijvende af. Dan zet je rode meetpen op draad 2 en ga je met de zwarte meetpen de overgebleven 8 draden af......
Opgelet!! Bij het terug aansluiten vd draden moet de lading wel overal af zijn. Neem nu dat je net de kabelboom vd pomp met 500v getst hebt en die was oneindig dan zit er nog wel een 500v lading op die kabels. Dat is ultra weinig maar niet geheel ongevaarlijk. Dus ofwel alles met een ontlaaddraad afgaan ofwel er een nachtje laten over gaan. Het meettoestel heeft ook een automatische zelfontlading maar dan moet je die telkens gebruiken. Dwz, na elke druk op de testknop, de meetpen verbonden laten bij loslaten vd testknop.
EricN
Op 6 december 2023 19:54:57 schreef mgizmo:
[...]Welke supplier is dit ? "Minimalist Tool Store"? Heeft 5 reviews?
De TY6045 is daar 34,38 namelijk. De afbeelding matcht niet in de lijst aan sellers.
Heb de andere supplier genomen. 34,13€ betaald. Maar op eigen risico!! Het is een probeersel van me. Wat bedoel je met matcht niet?
Edit: andere supplier had meer review en meer verkochte
Op 6 december 2023 20:02:21 schreef EricN:
Idd . Zeeeeer belangrijk. PCB's los. Alle draden op de pcb(motor en main pcb) los!Ook de electronische onderdelen als digitale waterhoogtemeter. Analoge pressostaat dus. Ik kan niet direct andere onderdelen opsommen.
500v kan ook nog. Zelfs 1000v maar daar gaat mogelijks protest op komen.
Het is dan zaak om:
1. 1 meetpen op de kast en met de andere meetpen alle kabels door te meten en alle onderdelen (pomp, ventiel, weerstand...). Zelfs motoren. Die losgekoppeld zijn!! De aardingsdraden niet los koppelen (van bv verwarmingselement)2. Tussen de kabels meten. Dus neem nu gemakkelijkheidhalve 10 kabels dan zet je pen rood op draad 1 en draad zwart ga je alle 9 overblijvende af. Dan zet je rode meetpen op draad 2 en ga je met de zwarte meetpen de overgebleven 8 draden af......
Opgelet!! Bij het terug aansluiten vd draden moet de lading wel overal af zijn. Neem nu dat je net de kabelboom vd pomp met 500v getst hebt en die was oneindig dan zit er nog wel een 500v lading op die kabels. Dat is ultra weinig maar niet geheel ongevaarlijk. Dus ofwel alles met een ontlaaddraad afgaan ofwel er een nachtje laten over gaan. Het meettoestel heeft ook een automatische zelfontlading maar dan moet je die telkens gebruiken. Dwz, na elke druk op de testknop, de meetpen verbonden laten bij loslaten vd testknop.
dankje
Op 6 december 2023 20:05:49 schreef EricN:
[...]Heb de andere supplier genomen. 34,13€ betaald. Maar op eigen risico!! Het is een probeersel van me. Wat bedoel je met matcht niet?
Snap ik, maar ik probeer graag mee als het kan helpen. De afbeelding die je eerder toonde gaf bedrag van iets van 27 euro aan met op de achtergrond die TY6045. Dus ik was benieuw of je die voor die prijs kon vinden, of dat je dus duurder uit was met de juiste (TY6045) selecteren.
EricN
Ik houd het op 2dehands (marktplaats) in het oog en ze vragen er altijd gekke prijzen voor. Ben wel niet echt bang om het achteraf niet kwijt te raken.
Voor 7€ meer(tov27€) heb je een full option. Maar zo gaat het altijd. Voor dat net wat meer....haha.
De 6045 lijkt het meest op de gebruikelijke echte van hier.
Ik was net aan de voordeur al gaan kijken maar bleek nog niet gearriveerd 
Nu de moeilijkste fase, wachten.
EricN
De voorgestelde test met de megger kan natuurlijk ook met de ohmmeter. Je meet "iets" ipv oneindig. Dat is al een indicatie.
PS: de ontstoorfilter is toch niet de dader? Al een voorgesteld maar ik herinner me het antwoord niet meer.
Ik heb geen inhoudelijke update, behalve dat mijn Ali bestelling aangekomen is in NL. Dus een deze dagen zal ik deze binnen krijgen. Ik heb alleen last van covid (gaat weer flink de ronde in NL). Even kijken hoe ik mij voel de komende dagen om het probleem verder te kunnen onderzoeken.
EricN
Even hier gecopy/paste. Ik had dit in een verkeerd topic gedropt.
Hier is hij al binnen. Straks punten geven.
Edit: knap. Goedgekeurd. Werkt prima. Hoe lang...??
Veel beterschap!
PS. Tip: 6 batterijen. De echte ook trouwens. Ik heb 1 (oude met uitgelopen batterijen) gemodificeerd door er een 9v plug aan te zetten. Zo moet ik maar 1 batterij vervangen en gezien zoiets niet vaak hoeft te werken gaat dat alsnog jaren mee.
Edit 2: deze morgen vergeleken met mijn 2 andere (kyoritsu) op een oude ovenweerstand met verlies. Werkt prima. Vergelijkbare resultaten.
Wat me ook positief stemt is dat een kennis (ook hersteller maar dan niet witgoed) er al zo 1 een jaar heeft en ook positief is. Hij gebruikt hem bijna dagelijks.
[Bericht gewijzigd door EricN op (26%)]