Als je de 4 draden hetzelfde aansluit, werkt het waarschijnlijk wel.

Dat zit er dik in, de vraag is alleen hoe je er achter komt welke draad wat is, alleen op de kleuren kun je niet afgaan.

Met een Ohmmeter moet je wel kunnen zien hoe het zit. (hoogste waarde is laagste stand)

Op 12 december 2023 14:57:49 schreef Sine:
[...]

Dat zit er dik in, de vraag is alleen hoe je er achter komt welke draad wat is, alleen op de kleuren kun je niet afgaan.

Inderdaad, dus mijn plan is nu (zodra ik zeker weet wat ik nodig heb om die motor aan sturen) om eerst de bestaande knoppen in de verschillende posities door te meten zodat ik zeker weet welke knop op wat voor manier verbinding maakt met welke dra(a)d(en).

Daarna zal ik af moeten gaan op het aansluitschema dat (hopelijk) bij de nieuwe motor zit.
Zo niet, zou ik dan bijv. de weerstand op de verschillende draden aan de motorkant door kunnen meten zoals hier beschreven?

Edit - @Arco je was me net voor. Neem aan dat dat een 'ja' is. Dank! :)

De reacties die ik tot dusver heb gekregen van de leveranciers stemmen weinig hoopvol (de enige reactie was een standaard antwoord dat het niet duidelijk was welk product ik zocht), dus ik zou vooralsnog even uit willen gaan van het 'worst case scenario':

• Er is een (aanloop)condensator nodig voor deze motor
  • Deze wordt niet meegeleverd
  • Er zit geen aansluitschema bij

Mocht dit scenario werkelijkheid worden, is er dan toch nog een manier om achter de benodigde informatie te komen, bijv. door codes op de motor zelf, of doormeten oid?
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Eerst eens kijken of oude motor te herstellen is, condensator nameten. Verder is het zoeken om een passende motor te vinden zonder vele aanpassingen.. Anders ondanks dat kap nog zo mooi is overwegen voor iets nieuws…

Op 13 december 2023 12:51:49 schreef smd:
Eerst eens kijken of oude motor te herstellen is, condensator nameten.

Zoals al eerder aangegeven, die oude motor ligt helemaal uit elkaar en de draden zijn vlak op de motor afgeknipt. Ik heb nul ervaring met het schoonmaken en assembleren van motoren, dus die weg is zeer onaantrekkelijk.

Verder is het zoeken om een passende motor te vinden zonder vele aanpassingen..

Deze komt er het dichtst bij in de buurt. Alleen dus die draden zien te mappen en het condensator-vraagstuk duidelijk zien te krijgen.

Anders ondanks dat kap nog zo mooi is overwegen voor iets nieuws…

Als de nieuwe motor echt geen optie blijkt, dan ja. Maar zoals ook al aangegeven - naast alle verspilling wordt dat een kleine verbouwing en is dus ook niet heel aantrekkelijk.

Dit is een gewone motor verwacht ik zonder aanloop condensator 1 draad voor de nul en 3 voor de standen 1,2 en 3 dus zou kunnen.

Voor een externe condensator zou je meer als 4 draden nodig hebben...

Op 13 december 2023 17:04:21 schreef Arco:
Voor een externe condensator zou je meer als 4 draden nodig hebben...

Zeker weten? Want dan is dat het antwoord waar ik op hoopte :D

Als het ding verder niets nodig heeft dan zou het dus alleen nog de bedrading van de bestaande knoppen achterhalen zijn en die vervolgens matchen met de draden op de motor...
En dan zijn we er.

Of mis ik nog iets?

Kort gezegd wel en beetje mazzel zelfde kleuren!!

Op 13 december 2023 18:55:36 schreef smd:
Kort gezegd wel en beetje mazzel zelfde kleuren!!

Zelfs al zouden het dezelfde kleuren zijn, ik ga het zeker weten triple-checken. We willen geen rokende motor :+

Ga het overleggen met de eigenaren, uiteindelijk is het hun beslissing. Dank tot dusver!

Ga als volgd te werk; teken een lijn en teken hier een aantal lijntjes vertikaal op naargelang het aantal draden.
Meet de weerstand tussen alle draden onderling.
De grootste weerstand zijn de buitenste draden, zet de kleuren er bij. Meet vervolgens steeds de kleinste weerstand vanaf de buitenste draden en vul dit in. De grootste weerstand welke tussen een buitenste draad en de daaropvolgende is hulpwikkeling en is deze draad de gemeenschppelijke. Nu kun je aan de hand van het schema van ik meen Sine de boel aansluiten.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (36%)]

Dank @Hunebedbouwer, zal dit aanhouden als het zover is.

Inmiddels heb ik reactie uit Italië en hoewel ze (begrijpelijkerwijs) zeggen "nee het kan niet" wezen ze me ook op deze kit waar ook nieuwe knoppen + print inzitten.
En de printplaat van die nieuwe knoppen lijkt wel verdacht veel op de huidige (onderste 2 foto's):

Op de nieuwe print lijken wel meer weerstandjes te zitten dan ik op de oude heb kunnen ontdekken, maar kan me nauwelijks voorstellen dat dit tot schokkende verschillen zal leiden.
Klopt mijn vermoeden of mis ik nog iets?

Hamvraag - kan ik de eigenaren met wat meetwerk €55 besparen of doe ik er beter aan ze gewoon voor die hele kit te laten gaan?

Ik vind het voor de complete kit gaan is een schappelijke prijs en je weet zeker dat alles in 1x werkt! Het is niet voor niets vervangen!! Scheelt een hoop ergenis....

heb zoiets al eens gehad, klant die met een motor aan komt gezet welke de vervanger is van de oude motor. zegt dat ie niet weet hoe aan te sluiten. de klant kennende vond ik dat al verdacht, die probeert het eerst zelf wel. dat bleek dus, met serielamp ertussen op lage stand al amper beweging en lamp vol aan. die was dus 1:1 overgezet op de draadkleuren en opgestookt. uiteindelijk ( klant probeerde die kapotte motor natuurlijk af te schuiven ) kwam er een nieuwe motor, uitgemeten en idd de draadkleuren waren geheel anders als bij de oude. overzetting opgeschreven en getest voor de klant dat die de motor zelf in kon bouwen.