@captnoord . das nu eens interessant zie. heb je informatie waar die poort zit in de io map? ik dacht ergens adress 80h of is dat de POST poort ? ergens een stukje code waar er gelezen wordt en geschreven wordt ? mag in c of andere taal zijn ik porteer het wel. eb ook al beetje gezocht ( maar heel klein beetje ) maar vond niet direct iets. alleen een enorme klets linux code die zoiets doet maar das een kluwen waar ik in 5 minuten geen wijs uit wordt.

ik wee dat windows er support voor heeft zelfs in de IO library. kzal eens moeten neuzen

Michien is het ook leuk om iets met 1-wire/i-buttons van maxim (http://www.maxim-ic.com/1-Wire.cfm) te doen. Hiervoor is ook een simpele usb interface voor beschikbaar (http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2995/ln/).

Hiermee kan je temperatuur en luchtvochtigheid sensors mee uitzetten, D/A en A/D converters aan hangen, digitale potmeters, RTC's en memory modules aan hangen. Het aantal producten word nog steeds uitgebreid.

I-buttons zijn ook aardig interessant. Je hebt simpele met alleen een unieke key erin, die je bijvoorbeeld voor persoon registratie kunt gebruiken, tot i-buttons met bijvoorbeeld temp en luchtvochtigheid sensors ingebouwd, of met 512-bit SHA-1 engine geïntegreerd voor beveiliging.

custom hardware die je moet kopen kan niet worden gebruikt in het boek. dus dat maxim usb to ibutton board wordt niet behandelt. ik zal misschien wel iets opnemen over het singlewire rpotocol en misschien een voorbeeldje hoe je zoiets kan driven vanuit een standaard printerpoort of via het usb experimenteerbord wat bij het boek hoor.

okey komt ie dan:

Source van mijn uiteindelijke programma, pas op er zitten hier en daar een aantal experiment dingen in. Deze werkt alleen op WIndows ME
http://dhost.info/filecapt/Files/Files/AsusA7v600.rar

Dit was de experiment verzie hier heb ik alles mee uitgezocht. Het is deels de code die ik heb gevonden deze code is niet clean dus er zit nog een hoop zooi in, GIVEIO.sys is een driver is te vinden op internet. Ooit heb ik de code van de driver gevonden.
http://dhost.info/filecapt/Files/Files/moeder13.rar

[edit]
Eeeuuu code voor .sys driver gevonden zie beneden, nou stop ik er mee.:P:P hihi lolz

linkje voor c++ zooi over de driver
http://www.experts-exchange.com/Programming/Programming_Languages/Cplu…

GiveIO
http://www.littlesounddj.com/awkiawki/index.cgi/GiveIO

GiveIO Driver handler
http://members.at.infoseek.co.jp/x1resource/xilinx/giveio/giveiol.zip

code die hier stond klopte niet het was een driver handler en niet de driver zelf. hmmm toch maar even verder zoeken.

[edit2]

De code gevonden van GIVEIO.sys (getest), aandgezien ik tot zins kort windowsME draaide had het nooit echt zin om mijn programma's windowsXP compatible te maken.
SOURCE GIVEIO.sys
http://dhost.info/filecapt/Files/Files/directio.zip

Mijn programma's moeder13 (ongeluks getal ja:P:P hihi)
wordt geupdate voor WindowsXP.
source plus andere zooi volgt

[Bericht gewijzigd door Captnoord op ]

free_electron: misschien kun je, als je het toch over VBA gaat hebben, ook Access VBA meenemen. Er zijn best aansturingsapplicaties te bedenken waar een database handig bij zou kunnen zijn, of voor analyse van de scope data etc.
Maar goed, gezien je tijd misschien niet echt realistisch...

Groet, JZ

Bovendien wordt het bemachtigen van een VID/PID voor je eigen USB device al een probleem. Je hebt een licentie nodig en moet je registreren bij het usb consortium

Wist ik niet, ik heb ooit eens de stuur dll voor de K8055 kit herschreven en dacht te herinneren dat deze kit geen device naam had. Eigenlijk is het niet meer dan je hardware met een naam te verzinnen en je software daar op af te stemmen. Dat je daar een licentie voor nodig hebt wist ik dus niet.

Moest je toch beslissen om met een usb pic hardware te besturen dan kan ik eventueel wel helpen met de besturings laag tussen hardware en VB6, VB.NET of andere compilers.

de 8055 gebruikt een generic vid/pid. het probleem van dat ding is dat als je ene ander toestel aansluit op usb met dezelfde vid/vip wat geen k8055 is dan heb je problemen.

het operating systeem zal de verkeerde driver laden met alle gevolgen vandien.

ik ben aan het zien om een aantal pid's te bekomen voor het boek.
een van de apps die ik wil doen is met een Cygnal processor. evntueel met ene pic kan ook mar daar heb ik gene ervaring mee. waarschijnlijk ga ik daar hid class devices maken. kwestie van gene driver te moeten schrijven.

PCI is ook nie van de poes.

Op 15 juni 2005 18:00:55 schreef Joep Zonnebloem:
free_electron: misschien kun je, als je het toch over VBA gaat hebben, ook Access VBA meenemen. Er zijn best aansturingsapplicaties te bedenken waar een database handig bij zou kunnen zijn, of voor analyse van de scope data etc.
Maar goed, gezien je tijd misschien niet echt realistisch...

Groet, JZ

vba wordt besproken, maar geen databses. der zijn al genoeg boeken in omloop die databases beschrijven. eender welk boek over visual basic maakt wel een database om je boekencollectie of platencollectie bij te houden. :-) der zijn veel betere boeken daarvoor dan wat ik kan behandelen in 15 bladzijden over vba. maar tis een idee ik zla ene paar voorbeeldjes geven hoe en database creeren en een query lanceren gebruik makende van de data access objecten in vb.

T'is nu al een mastodont aant worden. ( heb al 130 bladzijden bijgeschreven en kben nog maar op 1 kwart. vooral het NET gebeueren en visual Basic 2005 neemt veel plaats. der zijn vele fundamentele wijzigingen.

Goed man een boek uitgeven :)

Je vergeet de aloude seriële poort toch niet he ?
Misschien een beetje uit de tijd, maar met de usb <-> serieel chips van tegenwoordig, komen we ze de komende 20 jaar nog wel tegen. Gezien de eenvoud en de integratie van een uart in bijna elke microcontroller toch wel interessant lijkt me.

... Laat maar, heb het al gelezen, fijn dat je me al voor was |:-(

zoek maar ff op windows beep api, of probeer dit: open "portname" for binary as #1 :P

Vraagje, is het boek al uitgegeven?

Zelf printen kost me veel te veel. Als de elektuur prijs redelijk is, is dat veel makkelijker voor me.

[Bericht gewijzigd door Sandertje op ]

Als je 600 blz rekent dan zal de prijs tegen de €40 zitten.

Ik zal het zeker kopen....
maakt me niet zoveel uit wat het kost... en goed boek is altijd best duur..., maar heb er eigelijk nooit echt spijt van gehad dat ik ze gekocht had....

en zelfs me msx-basic en ML boeken, Q-basic boeken doe ik nog steeds niet weg...blijf ik zonde vinden,, oke beetje gestoord ben ik wel... lol..

prijs is nog niet gekend.
het boek is volledig herwerkt en bevat 60% nieuwe informatie. Veel van het spul in de pdf file was achterhaald. ik behandel ook VB .NET en VB2005 in het nieuwe boek.

Op 18 december 2005 02:28:48 schreef Arjan Swets:
Ik zal het zeker kopen....
maakt me niet zoveel uit wat het kost... en goed boek is altijd best duur..., maar heb er eigelijk nooit echt spijt van gehad dat ik ze gekocht had....

en zelfs me msx-basic en ML boeken, Q-basic boeken doe ik nog steeds niet weg...blijf ik zonde vinden,, oke beetje gestoord ben ik wel... lol..

Troost je, ik heb m'n C64 boeken nog incl. schema. :P

ik heb ook nog een mapje MS-Windows met op floppy's windows 1.03 en een mapje met MS-DOS en GW-Basic...

[Bericht gewijzigd door Sandertje op ]

Jammer dat het in Visual Basic is. Ik zie in de hardware besturingsomgeving liever C of C++. Maar goed dat is mijn mening. Succes

Op 18 december 2005 17:36:23 schreef Descartes:
Jammer dat het in Visual Basic is. Ik zie in de hardware besturingsomgeving liever C of C++. Maar goed dat is mijn mening. Succes

Sta mij toe om daar eens 2 woorden over te zeggen.:

Er is een fundamenteel verschil tussen een electronicus die moet programmeren om zijn electronica aan de praat te krijgen en een programmeeur die een software moet ontwerpen om naar een reeds werkend blok hardware moet krijgen.

Dit boek is geschreven vanuit het eerste oogpunt. De Debugging van de hardware is het moeilijkste, en daar wil je absoluut niet dat je tools ook nog beginnen tegenwringen. Eenmaal de hardware betrouwbaar is kan je beginnen betrouwbare software te maken.

C is niet beter of niet slechter dan een andere taal, maar : voor hardware ontwikkeling zijn C en C++ ( en alle compile first-run later talen) een regelrechte catastrofe. Alle mensen waar ik mee in contact kom die hardware ontwerp doen zijn het daarover eens. Je bent best vanal met een interpreted taal. Python , TCL , Perl en ook jawel Visual Basic.

om de volgende redenen:

1) je programma kan starten zonder eerst 535 syntax fouten eruit te moeten halen. fix on the run. het heeft geen nut een blok van 5000 lijnen code eerst syntactisch in orde te maken als de hardware al bij de tweede lijn blokkeert. het kan goed zijn dat de laatste 4998 lijnen code compleet waardeloos zijn en volledig moeten herschreven worden. Produktivieteit : nul. analogie : je hebt 2 dagen gespendeerd om 'shakespeare materiaal' te schrijven en de eerste die je werk te zien krijgt blijkt een analfabeet te zijn ... aaarghh !

2) er niks meer produktief dan in het midden van een test de boel in break mode te zetten , 2 lijnen code aan te passen de program counter te verzetten en te gaan single steppen en ondertussen op de logic analyser of oscilloscope gaan zien wat er nu juist gebeurt op de bus.

Punt 2 is zondermeer ONMOGELIJK in C of C++. je kijkt telkens tegen een re-compile aan en een complete herstart. heel leuk als je een glitch in de hardware probeert op te sporen die zich pas voortdoet als de hardware al een uur aan het draaien is ...

C en C++ hebben weliswaar trace mogelijkheden ( en die gaan zelfs zeer ver) en via bepaalde emulatoren kan je zelfs de execution pointers gaan aanpassen , maar je kan nog altijd de code NIET dynamisch gaan wijzigen zoals dat in Visual Basic kan. Ow: hier zijn we vergeten om dit en dat te doen , wacht ... rikketikketik ... sleep de execution pointer , step step step en continue.

Dit is geen boek of programmeren of programmeertechnieken. het is een boek over hoe je hardware kan laten comuniceren met de PC ( ISA , USB , Serieel , Printerpoort ) en hoe je die hardware kan debuggen via Visual basic. En onderweg worden een aantal tips gegeven over modulair programmeren en hoe je de interactive mogelijkheden van de Visual Basic ontwikkelomgeving maximaal kan exploiteren om je te helpen je systeem draaiende te krijgen.

tis eens vanuit een ander standpunt gezien.

Je kan niet goed tellen (dit zijn toch duidelijk meer dan 2 woorden ;-) ), maar wel goed schrijven.

In je openingspost schrijf je:

Ik ben mijn boek over visual basic en electronica compleet aan het herwerken aangezien Elektuur gaat het uitgeven naar het eind van dit jaar toe.

Ik ben er zeer benieuwd naar en ga het zeker aanschaffen.
Wanneer komt het boek uit?

Op 18 december 2005 21:17:49 schreef logic:
Je kan niet goed tellen (dit zijn toch duidelijk meer dan 2 woorden ;-) ), maar wel goed schrijven.

In je openingspost schrijf je:[...]Ik ben er zeer benieuwd naar en ga het zeker aanschaffen.
Wanneer komt het boek uit?

hehe je hebt niet gehoord wat ik gezegd heb. je hebt alleen gelezen wat ik geschreven heb >:)

ik heb geen idee wanneer het in de winkel ligt.

> je hebt niet gehoord wat ik gezegd heb. je hebt alleen gelezen wat ik geschreven heb

Die begrijp ik niet helemaal, maar maakt niet uit.

> ... naar het einde van het jaar

Daar zitten we nu, einde van het jaar.
Ligt het al wel bij de drukker, of werk je er nog steeds aan?
In dat geval heb ik nog wel iets wat ik er graag in zou willen hebben, maar daar zal het wel te laat voor zijn.

Op 18 december 2005 19:35:48 schreef free_electron:
[...]

Sta mij toe om daar eens 2 woorden over te zeggen.:

Er is een fundamenteel verschil tussen een electronicus die moet programmeren om zijn electronica aan de praat te krijgen en een programmeeur die een software moet ontwerpen om naar een reeds werkend blok hardware moet krijgen.

Dit boek is geschreven vanuit het eerste oogpunt. De Debugging van de hardware is het moeilijkste, en daar wil je absoluut niet dat je tools ook nog beginnen tegenwringen. Eenmaal de hardware betrouwbaar is kan je beginnen betrouwbare software te maken.

C is niet beter of niet slechter dan een andere taal, maar : voor hardware ontwikkeling zijn C en C++ ( en alle compile first-run later talen) een regelrechte catastrofe. Alle mensen waar ik mee in contact kom die hardware ontwerp doen zijn het daarover eens. Je bent best vanal met een interpreted taal. Python , TCL , Perl en ook jawel Visual Basic.

om de volgende redenen:

1) je programma kan starten zonder eerst 535 syntax fouten eruit te moeten halen. fix on the run. het heeft geen nut een blok van 5000 lijnen code eerst syntactisch in orde te maken als de hardware al bij de tweede lijn blokkeert. het kan goed zijn dat de laatste 4998 lijnen code compleet waardeloos zijn en volledig moeten herschreven worden. Produktivieteit : nul. analogie : je hebt 2 dagen gespendeerd om 'shakespeare materiaal' te schrijven en de eerste die je werk te zien krijgt blijkt een analfabeet te zijn ... aaarghh !

2) er niks meer produktief dan in het midden van een test de boel in break mode te zetten , 2 lijnen code aan te passen de program counter te verzetten en te gaan single steppen en ondertussen op de logic analyser of oscilloscope gaan zien wat er nu juist gebeurt op de bus.

Punt 2 is zondermeer ONMOGELIJK in C of C++. je kijkt telkens tegen een re-compile aan en een complete herstart. heel leuk als je een glitch in de hardware probeert op te sporen die zich pas voortdoet als de hardware al een uur aan het draaien is ...

C en C++ hebben weliswaar trace mogelijkheden ( en die gaan zelfs zeer ver) en via bepaalde emulatoren kan je zelfs de execution pointers gaan aanpassen , maar je kan nog altijd de code NIET dynamisch gaan wijzigen zoals dat in Visual Basic kan. Ow: hier zijn we vergeten om dit en dat te doen , wacht ... rikketikketik ... sleep de execution pointer , step step step en continue.

Dit is geen boek of programmeren of programmeertechnieken. het is een boek over hoe je hardware kan laten comuniceren met de PC ( ISA , USB , Serieel , Printerpoort ) en hoe je die hardware kan debuggen via Visual basic. En onderweg worden een aantal tips gegeven over modulair programmeren en hoe je de interactive mogelijkheden van de Visual Basic ontwikkelomgeving maximaal kan exploiteren om je te helpen je systeem draaiende te krijgen.

tis eens vanuit een ander standpunt gezien.

Met een woord: Sorry
ps: Klopt, het gaat niet over programmeren. Succes.

Op 18 december 2005 21:30:49 schreef logic:
> je hebt niet gehoord wat ik gezegd heb. je hebt alleen gelezen wat ik geschreven heb

Die begrijp ik niet helemaal, maar maakt niet uit.

> ... naar het einde van het jaar

Daar zitten we nu, einde van het jaar.
Ligt het al wel bij de drukker, of werk je er nog steeds aan?
In dat geval heb ik nog wel iets wat ik er graag in zou willen hebben, maar daar zal het wel te laat voor zijn.

Tzit bij de drukker. maar zeg toch maar .

Het aansturen van een mobiele telefoon via om het even welke hardwarepoort (USB?).
Zo van: je laat een PC een aantal zaken in de gaten houden en als er iets niet goed gaat, dan geeft 'ie je mobieltje opdracht om een bepaald nummer te bellen en wordt er een tekst afgespeeld.
Verschillende teksten van te voren downloaden (of zelf opnemen), zodat er een accurate beschrijving gegeven kan worden van verschillende fouten.

Op 18 december 2005 02:31:20 schreef free_electron:
prijs is nog niet gekend.
het boek is volledig herwerkt en bevat 60% nieuwe informatie. Veel van het spul in de pdf file was achterhaald. ik behandel ook VB .NET en VB2005 in het nieuwe boek.

Ik kan haast niet wachten .... Ik ben aardig thuis in visual basic 6.0, en ik heb hier VB.net, maar om een of andere rede kan het maar niet wennen en stap ik vaak toch weer terug naar 6.0 , Dus ik hoop dat je boek daar ook verandering in brengt...