Hoi,
Ik heb een plan opgevat om mijn loopband geschikt te maken voor bijv. Zwift.
De loopband geeft op dit moment geen signaal wat ik kan omzetten naar mijn computer (ANT+).
Ik heb nu een Garmin sensor (CR2032 = 3V) die een passerende magneet op een aandrijfwiel uitleest en die een ANT+ signaal zendt naar mijn apparaten.
Alleen de pulsen zijn veel te snel.
Ze moeten ongeveer 15 - 20x vertraagd worden.
Dat zou moeten lukken met een reedcontact en 2 stuks CD4017 lijkt me waarvan eentje 3x vertraagd en dat signaal doorstuurt naar de volgende die 6x vertraagd.
Ik wil de uitkomende puls dan via de draden van de garmin magneetsensor weer in de ANT+ zender sturen.
Ik heb een beetje sneu getekend schema bijgevoegd, sorry daarvoor, ik ben niet erg handig met electronica helaas.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat kan, je moet wel van de rechtse 4017 pin 6 met reset (pin 15) van beide 4017 doorverbinden.
Is simpelste, maar er raken dan wel 3 pulsen 'zoek' na de 18
(als dat geen probleem is, anders wordt 't iets ingewikkelder)
Ook bij iedere 4017 een 100nF tussen pin 8 en 16.
Pin 13 (enable) moet aan massa.
Super, daar kan ik wat mee.
Komt er uit P7 en P5 een + of - signaal ?
En naar P14 moet dat een + of - puls zijn ?
Als ik er 3 volt op zet, dan komt er ook 3V uit.
Alleen 3V zit wel aan de onderkant van de voeding van de CD4017.
Eigenlijk wil ik de CD4017 op 5V laten draaien.
Is het dan zo dat de uitgangssignalen ook 5V zijn of zijn die gelijk aan de clock-puls.
De hele opzet is trouwens gemaakt om met een hoge frequentie pulsen in te blijven brengen die steeds 18x vertraagd (of 18->1) uitgevoerd worden.
Dat moet blijven doorgaan zolang ik aan het sporten ben.
Als de eerste of tweede puls naar de garmin niet helemaal ok is, is dat geen probleem. Alles daarna moet wel 18->1 blijven.
De loopband stopt er bijv. met een frequentie van 1800 pulsen per minuut pulsen in en er moeten 100 pulsen per minuut uitkomen naar de garmin.
benleentje
Golden Member
De loopband stopt er bijv. met een frequentie van 1800 pulsen per minuut pulsen in en er moeten 100 pulsen per minuut uitkomen naar de garmin.
Dat begrijp ik niet. De motor zal best 1800rpm lopen maar de assen die op de loopband zelf zitten zal veel trager draaien. Ik denk dat je op de verkeerde plaats aan het meten bent.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome
Golden Member
Met een 4060 kan je delen door 16 maar is de pulsuitgang 50% duty. Met een seriecondensator van 10nF en een pull-down weerstand kan je daar een korte triggerpuls van maken.