hardbass
PE2BAS
Voor digitale backup zou ik een cloud dienst nemen. Je kunt het zelf nooit zo professioneel doen.
- Ze houden je servers up to date
- Beveiliging
- Up time garantie
- Retention garantie
- Etc. etc.
Ja, dat kost geld, maar dat kost een thuis server ook! Iemand met een thuis server gaat hier nooit mee kunnen concurreren. Je zou een kluster kunnen maken, waar mensen met een eigen server aan kunnen aansluiten. Je zou ook een online service kunnen toevoegen aan het kluster. Maar waarom zou je dan niet gewoon helemaal op de online dienst vertrouwen? Torrents zijn trouwens niet meer aan te passen nadat ze rond gaan. Dat zal resulteren in meerdere torrents voor verschillende archieven. Lijkt me niet de beste oplossing.
Data online zetten is niet zozeer het probleem. Het probleem is dat iemand of een groepje actief beheerder moet zijn. Naast het archief van TS zal daar waarschijnlijk meer data op worden gehost. Je hebt iemand nodig die dat managed.
Je kan op Google wel een organisatie maken waar vervolgens meerdere mensen lid van kunnen zijn. Mocht er dan met iemand iets gebeuren dan kan de rest er nog bij.
(Misschien mag er wel een kopie worden gehost hier op CO?)
Wat betreft de fysieke materialen, ik kan me goed voorstellen dat CO hier niet op zit te wachten. Wellicht willen de mannen het eerst eens met een bakje koffie overleggen. Ik zou rustig afwachten tot ze reageren.
Let op dit is niet namens de stichting, waar ik dus ook geen bestuurder van ben
Ok even een paar dingen uiteenzetten:
CO is een hobby project en behoorlijk gegroeid afgelopen decennia.
Omdat er kosten waren en zijn is er ooit besloten donaties in te voeren EN op de radiobeurs in Rosmalen te gaan staan. Het eerste jaar stonden we er met 1 stand met eigenlijk voornamelijk koekjes...
Later zijn we er gaan staan met gedoneerde elektronica. Die spullen werden belangeloos opgehaald en ook bij een beursteamlid opgeslagen (let op dit is zover ik weet geen bestuurslid, maar daar kan ik wellicht naast zitten)
Even daarbij gemeld dat ik geen idee heb over de financiële situatie, denk ik niet dat die wellicht heel slecht is.
De andere kant van het verhaal is echter dat er afgezien van serverkosten dus ook weinig kosten zijn schat ik in. (Beurskosten inderdaad ook en evt licenties)
Echter als men zou gaan nalaten aan de stichting, zitten er behoorlijk wat haken en ogen aan.
Onlang heeft GuidoB ook zoiets gedaan: het is een drama geweest om dat spul op te slaan en te verplaatsen. Ik moet er nu al niet aan denken als Fred101 zijn verzameling bootankers nalaat (auw mijn rug).
Er kleven nogal wat zaken aan vast naast het notariële deel aan de kant van degene die nalaat aan CO. Zo zal CO de volgende zaken moeten gaan regelen:
- Er zal in het profiel of wellicht zelfs openbaar een register bijgehouden moeten worden wat men nalaat. Nou dacht ik aanvankelijk in profiel, maar bij openbaar kan men er wellicht een bod op doen voor het overlijden o.i.d. even geen idee wat gewenst is of gepast is. Blijft een morbide onderwerp

- CO zal moeten regelen dat ze in kennis gesteld moeten worden van overlijden en dat klinkt makkelijker dan het is, maar ik werd bij toeval gebeld door iemand die mij pas onlangs leerde kennen dat Shiptronic overleden was.
- De spullen moeten opgehaald worden, wat ook afhangt van beschikbaarheid van vrijwilligers van het beursteam en dat moet dan ook maar net matchen met de nabestaanden
- De spullen moeten opgeslagen worden. Voor nu 1 persoon was dat al lastig, maar als dat er meerdere worden is dat toch wel een probleem
Al met al zullen dit problemen zijn waar aan de kant van het bestuur goed over nagedacht moet worden.
En dan hoor ik mensen voor .4 zeggen: huur je toch een opslag? Ja, dat klinkt heel leuk maar sommige spullen die we aangeboden krijgen is gewoon soms schroot en voor elke beurs wordt er dus geschift en bijvoorbeeld oude pc kasten gaan gewoon het ijzer in...
En bedenk wel dat een opslag huren ook geld kost.
Even de beeldvorming bij shureguard kost 12 m2 al 135 euro /maand en dat dus 12 maanden is ca 1600 euro per jaar. Dat lijkt niet veel, maar 5 nalatenschappen passen al niet meer.
Enfin dat gezegd hebbende moet je dus duurder gaan zitten. Of juist niet als er niemand overlijd?.
Komt wel volledig op kosten van de stichting. Nou weet ik dat we allemaal zeggen dat onze spullen dat waard zijn, maar als ik spullen op de stand weg zie gaan die ik nog niet gratis wil hebben en grof geld voor betaald word en dan tegelijk een prachtige TDS 430 met 2 probes bijna 2 beurzen niet weg zie gaan voor 110 euro... (Even voor de beeldvorming ik betaal normaal al 50 euro voor 2 tek probes) dan denk ik dat mijn meuk ook niet veel waarde heeft.... Hoewel ik daar zelf heel anders over denk.
Al met al: met je eigen testament opstellen is de kous zeker niet af!!!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Handel is grillig en wat de gek ervoor geeft en opslag is duur. Daar was ik ook al tegenaan gelopen. Er moet wel wat mee te doen zijn, maar het is een lastige materie.
Mij en ook mijn echtgenote gaat het niet om het geld, alleen dat het gewoon zonde zou zijn om apparatuur als bijvoorbeeld mijn SDL-1020X-E, SDG1032X en DSA815 bij het electronisch afval zouden terecht komen in plaats van een hobbyist die er nog veel plezier van zou kunnen hebben.
Alhoewel dat afhangt van wanneer ik dood ga natuurlijk. Als dat nog 40 jaar duurt dan zal het niet meer zo relevant zijn 
@fzwart: uiteindelijk gaat het niemand om geld, ook CO niet: als een stichting, mag er geen winst gemaakt worden.
en als overledene heb je weinig meer aan geld, hoewel men daar in de oudheid anders over dacht....
Maar dat is ook meteen het probleem van dat wel of niet openbaar:
.1 het dateert, zoals je zelf en ook ik opmerk. Men heeft namelijk de neiging slecht in te schatten wanneer men overlijdt.
.2 door erop te bieden maak je iets minder vrijblijvend. En daar zit hem nu net de crux in. Bovendien weet men dan wat er beschikbaar komt en niet pas als de persoon overleden is. Howel het wellicht handig is als CO dan pas openbaart wat er is.. Al met al is het aan lastig onderwerp!
Zeker maar het is goed er over te filosoferen en het zet meerderen aan er over na te denken wat sowieso goed is.
[Bericht gewijzigd door fzwart op (100%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Spullen verouderen met een andere snelheid dan je zou denken. Tijdens actueel gebruik zijn ze gewild. Dan zijn ze een tijdje ongewild of alleen voor liefhebbers of mensen die niets nieuwers kunnen kopen. Dan begint het tijdperk van de nostalgie. Mensen die het vroeger wilden of gehad hebben. Daarna is het weer voor liefhebbers. Zo heb je van alles wat, en als ik dat zo op de stand van CO zie en de inventaris van veel hobbyisten dan sluit het redelijk aan. Je moet er alleen geen hoge waarde aan willen hangen op het moment van de donatie. Slecht voor de boeken, en geeft een onrealistisch beeld van de exploiteerbaarheid van de handel. En soms moet je een keer een ritje naar de ijzerboer maken. Maar liever niet.
Misschien dat iemand van CO , aka "De stichting" kan reageren. Als het antwoord is : "Doen we niet" heeft een verdere discussie mi ook niet veel zin hier. Dan moet je het overlaten aan vrijwilligers op dat moment.
Of iets via een foundation doen ik heb er geen verstand van maar zat te denken hoe had Alfred Nobel zijn erfgenamen o.i.d dat geregeld na zijn dood? Via een foundation regel je dat het archief wordt gehost naaar een website bijv. circuitsonline.fri en daar plaats je een link naar .net. dan heb je waarschijnlijk meer views. En Jeever neemt in zijn testament op dat een kind of ander persoon de betaling doet. Maar Jeever kan natuurlijk naar een notaris gaan en daar de situatie voorleggen. Ook online zijn er notarissen te bezoeken waar je de eerste vraag gratis kan stellen.
Er zijn er vele eerste hit https://www.nunotariaat.nl/
https://www.readefoundation.nl/steun-ons/nalaten-en-schenken/
edit: er zijn ook juristen die dit doen, het eerste online contact is vaak gratis.
edit2: domain .fri moet .frl zijn, logisch, toch?
Op 22 december 2023 10:42:43 schreef RAAF12:
Of iets via een foundation doen ik heb er geen verstand van maar zat te denken hoe had Alfred Nobel zijn erfgenamen o.i.d dat geregeld na zijn dood? Via een foundation regel je dat het archief wordt gehost naaar een website bijv. circuitsonline.fri en daar plaats je een link naar .net. dan heb je waarschijnlijk meer views. En Jeever neemt in zijn testament op dat een kind of ander persoon de betaling doet. Maar Jeever kan natuurlijk naar ook een notaris gaan en daar de situatie voorleggen. Ook online zijn er notarissen te bezoeken waar je de eerste vraag gratis kan stellen.Er zijn er vele eerste hit https://www.nunotariaat.nl/
https://www.readefoundation.nl/steun-ons/nalaten-en-schenken/
Foundation en een Stichting is het zelfde 
Raaf zal een fonds bedoelen.
Misschien is er wel iets te doen met een aparte werkgroep binnen de stichting waarbij de werkgroepleden de verkoop , of verdeling, van de apparatuur kunnen regelen onder de leden van CO.
Daar ging het uiteindelijk om, dat de apparatuur eventueel bij de leden van CO terecht komt, dus bij liefhebbers, en niet bij een opkoper of zelfs de kliko belanden...
Laten we, zoals Bram ook aangeeft, eerst eens wachten op een reactie van de bestuurders.
maartenbakker
Golden Member
Je krijgt als er animo voor is, wat ik gezien de omvang van het werk en de kosten helaas een beetje betwijfel (ik wil eventueel kijken of ik ermee kan helpen als er wel animo voor is) zoiets als:
1) naar forumdeelnemer (altijd bovenaan)
2) naar forumvoorraad / radiomarkthandel
3) museale verkoop/gift/bruikleen (kleine kans maar ook niet uitsluiten)
4) individuele verkoop buiten de forumdeelnemers om
5) opkoper / partijhandel
6) oudijzerboer (altijd onderaan)
7) kliko (altijd onderaan)
In ruwweg die volgorde al kun je soms individuele stappen verwisselen of overslaan.
De opkoper, oudijzerboer en de kliko staan realistisch gezien ook gewoon in het rijtje.
Ik heb de afgelopen jaren geconcludeerd dat het onmogelijk is om die helemaal te vermijden. Toch vermijd ik die zoveel mogelijk door zelf opkoper te zijn geworden van eigen en andermans spullen en door erg conservatief om te gaan met de oudijzerboer en kliko.
Nog een kleine hint aan iedereen wat betreft taalgebruik... Een paar jaar terug heb ik van een wijze oude NFOR moderator geleerd dat een forum geen leden heeft maar deelnemers en had ik zelf ook al ooit bedacht dat ik me niet "een lid" wil voelen omdat ik een abonnement heb op Elektuur.
Alleen een vereniging heeft leden, en die betalen ook gewoon contributie, houden een ALV, enz. Dat is denk ik geen wenselijke situatie voor CO.
Jeroen
Moderator
Ik wil bij deze, als bestuurder van Stichting Circuits Online, ook een korte reactie geven. Wat er juridisch bij komt kijken om aan stichtingen na te laten weet ik niet precies, behalve inderdaad de erfbelasting als de waarde een bepaald bedrag overstijgt.
Zoals High met Henk al aangeeft is opslag voor ons wel een ding. In alle gevallen lijkt het mij dat als iemand iets wil nalaten aan de stichting, dat dit enkel kan na overleg met het bestuur. Ik zal dit punt op de agenda zetten voor een volgende bestuursvergadering.
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Op 28 december 2023 17:03:09 schreef Jeroen:
Ik wil bij deze, als bestuurder van Stichting Circuits Online, ook een korte reactie geven.
Bedankt, wij wachten af! En uiteraard moet dat altijd na overleg met het bestuur.
[Bericht gewijzigd door Jeever op (12%)]
Op 28 december 2023 17:03:09 schreef Jeroen:
In alle gevallen lijkt het mij dat als iemand iets wil nalaten aan de stichting, dat dit enkel kan na overleg met het bestuur.
Om precies te zijn (als ik het niet mis heb): het *kan* altijd, maar de
begunstigde (de Stichting dus) kan het natuurlijk ook altijd weigeren.
Dus: trollen, een aambeeld nalaten is zinloos, want die wordt gewoon
geweigerd en vervolgens over de rest van de erfgenamen verdeeld =)
(En als *dat* niet kan, gaat de opbrengst uiteindelijk naar de Staat.
Kassa!)
Als "erfenis" heb ik tamelijk veel 100 volt geluidsapparatuur, zowel afgeschreven als recent materiaal. Ook inventaris van een reparatiewerkplaatsje is aanwezig.
Mocht ik voorgoed heengaan, heb ik tegen mijn ega gezegd dat ze niet moet proberen de materialen via MP ofzo te verkopen, dat wordt een gebed zonder einde omdat ze helemaal niet weet wat iets voorstelt of is.
Ze moet mijn collega's bellen en die vragen om alles mee te nemen voor nop. De gereedschapskist met een hamer nijptang en schroevendraaier mag blijven.
De collega's kunnen dan onderling uitzoeken wat voor hen nog interessant is en de rest dumpen. Een andere methode om alles weg te krijgen zou ik niet weten.
@schaafuit: indien u een aambeeld overheeft: ik heb zwaar interesse: zoek zo'n ding Al jaren... Maar vind ze erg duur!
@HmH: een goede trol zou er voor de gelegenheid eentje kopen 
Helaas, ik heb er geen. Bovendien woon ik in de Zuid-Silezische bergen,
en ik vermoed dat het transport daardoor wel *erg* bewerkelijk zou zijn
<g>.
Ik wilde er ook op reageren maar het is een beetje erg ver off topic. Maar ouwe aambeelden van goede kwaliteit zijn flink gewild bij mensen die ijzer smeden. Er is een hele community van mensen die in de smederij doen, wat wij met elektronica doen.
Nieuwe aambeelden van goede kwaliteit zijn erg duur, het chinese aanbod is zoals je kan verwachten zeer wisselend van kwaliteit.
Kortom - als je wat na wil laten, lever dan ook de kennis mee. Zou zonde zijn als een toch al moeilijk verkrijgbaar aanbeeld bij het oudijzer belandt.
Jeroen
Moderator
Op 28 december 2023 17:11:51 schreef schaafuit:
Om precies te zijn (als ik het niet mis heb): het *kan* altijd, maar de begunstigde (de Stichting dus) kan het natuurlijk ook altijd weigeren.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Volgens mijn testament erven mijn beide kinderen ieder de helft.
Er is echter wel een onderhands document waarin staat wat de kinderen met de roerende voorwerpen moeten doen.
Mijn meettoestellen en componenten gaan naar 2 CO leden, waarmee ik al heel veel jaren bevriend ben. Ze waren heel jong toen en zij waren meneer Vraagal en ik meneer Weetal. 
Nu, bij het restaureren van oude toestellen is het omgekeerd.
Geduld LV en TV.
Wachten tot ik dood ben, en dat betekent dat je geen gif in mijn thee moogt doen.
Je kan namelijk niet erven van iemand die je vermoord hebt. 
Grapje jongens!
Voor je het weet gaan ze eerder dan jou dood 
EDIT: Neem me niet verkeerd, het was wat zwartgallig van me, maar het is
natuurlijk een re"eel risico: wat als de Stichting CO ophoudt te
bestaan voor je overlijdt? Wat moet er dan gebeuren met je
spullen? (Om even terug te keren naar OP z'n casus.)
maartenbakker
Golden Member
Continuiteit is inderdaad iets waar ik ook al eens over heb zitten denken. Het voordeel van een stichting is dat het in principe een schip van Theseus is, ook wel bekend als Trigger's broom, opa's bijl, oma's mes, etc.
Overigens kun je ook legateren aan rechtsopvolgers, of zelf nog opvolgers in je testament opnemen.
Zo heb ik geholpen bij een erfenis die was nagelaten aan het museum van de vader van de huidige conservator. De huidige conservator, die een iets andere collectie nastreeft, heeft toen met medewerking van de executeur en hulp van o.a. mij, de rol op zich genomen om toch nog zoveel mogelijk van de erfenis een geschikte bestemming te geven.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (51%)]
Op 28 december 2023 22:02:37 schreef Evarist:
Volgens mijn testament erven mijn beide kinderen ieder de helft.Er is echter wel een onderhands document waarin staat wat de kinderen met de roerende voorwerpen moeten doen.
Mijn meettoestellen en componenten gaan naar 2 CO leden, waarmee ik al heel veel jaren bevriend ben. Ze waren heel jong toen en zij waren meneer Vraagal en ik meneer Weetal.
Nu, bij het restaureren van oude toestellen is het omgekeerd.Geduld LV en TV.
Wachten tot ik dood ben, en dat betekent dat je geen gif in mijn thee moogt doen.
Je kan namelijk niet erven van iemand die je vermoord hebt.
Grapje jongens!
Grappig dat jij Weetal was. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 28 december 2023 22:04:11 schreef schaafuit:
... een re"eel risico: wat als de Stichting CO ophoudt te
bestaan voor je overlijdt? Wat moet er dan gebeuren met je
spullen?
Nu dit nu ter sprake komt kan ieder daartoe een clausule in het document laten opnemen. Als CO niet meer betstaat gaat het naar xxx, als die niet meer bestaat of het niet wil, naar yyy...
Kost jou 5 minuten werk om het even uit te werken tot iets wat de notaris copy-paste in het officiele document kan zetten. Als je dit soort dingen enigszins uitwerkt dan kost het niets extra bij de notaris.