Op 29 december 2023 16:26:50 schreef schaafuit:
Ja he? >:)

Daar kan je beter met ophouden, trolgedrag wordt in je nadeel beoordeeld.

Gelukkig is gemeende kritiek niet hetzelfde als trollen.

En ook niet hetzelfde als "negatief zijn" trouwens.

Kritiek is maar kritiek: op z'n best een nuttig hulpmiddel, en op z'n
slechtst een uitnodiging tot verbetering.

Als iemand daar toch aanstoot aan neemt kan ik dat alleen maar
betreuren.

EDIT: aanv.

Bedankt voor de uitleg. Ik snap er nu dus uit dat hoe meer water er tussen de meetpennen zit, hoe meer 'verbindingen' er zijn dus hoe lager de weerstand.
Maar het vreemde vind ik nog wel dat met dezelfde meetpennen ik een hele andere waarde krijg als ik mijn isolatieweerstand meter op 1000V gebruik of mijn multimeter.
Bij een normale weerstand (component) geven ze wel exact dezelfde waarde.

Flipflop, ik weet de wet van ohm maar ik heb het over water.

Zoals vermeld geven mijn multimeters nogal uiteenlopende waarden, maar ze hebben ook niet allemaal de zelfde meetspanning.
Vandaar mijn gedachte dat spanning bij water wel wat uitmaakt. Mogelijk net zoiets als bij lucht waar je ionisatie kunt hebben. Eerst een hoge weerstand, dan een hoog genoege spanning om te ioniseren en dan een lagere weerstand. Mogelijk speelt zoiets ook bij water ?

Water zelf geleidt volgens mij niet of nauwelijks dus het is de zooi die er in is opgelost. Mogelijk moet de afstand hoog genoeg zijn om over te springen van geleidend deeltje tot geleidend deeltje.

Uiteindelijk geleid alles. Ik heb ooit de isolatie gemeten van een Fluke 720 KV. Die moest 1x1014 zijn bij 1000V. (of iets in die buurt, het is lang geleden) Ik kreeg hem niet beter dan 1x1012 Door hem nogmaals helemaal met ipa te wassen en op teflon blokken te zetten kwam ik op die waarde. Met een gewone DMM meet je oneindig omdat je 1000V nodig hebt om genoeg meetbare stroom te hebben.

Wat ook vreemd was dat de meters die onder 100k aangaven begonnen met rond de 8M, langzaam daalde om dan in een keer naar bv 270k te springen. Vandaar dat ik het vergelijk met ionisatie van lucht

Zelfde verhaal bij oxides, je meet bepaalde dingen met minder dan 50mV omdat dat te laag is om een oxide laag te overkomen. Dat heet een dry-resistance meting.

Dus meet-technisch maakt spanning in bepaalde gevallen wel wat uit.
Mogelijk ook bij water. Ik ben geen Chemicus of theoretisch natuurkundige dus ik heb geen idee maar wil het wel weten.

De geleidbaarheid van water wordt gemeten met een (lage) wisselspanning.
Een multimeter meet met gelijkspanning waarbij er effecten optreden die de meting onvoorspelbaar beïnvloeden.

Vandaar mijn gedachte dat spanning bij water wel wat uitmaakt.

Ik denk zelfs dat dat heel erg uitmaakt.

Water is nu eenmaal geen vaste en stabiele stof als koper. Als ik ter vergelijking aan stuk koper zou gaan meten met een stroom van 5000A dan begrijp je denk wel dat stroom invloed heeft op wat ik meet. Dit omdat bij 5000A het koper zal gaan smelten en bv reageren met de lucht er omheen.

Aan water meten met een gelijkspanning is eigenlijk een slecht idee. In het water gaan er dan ook allerlei chemische reacties een rol spelen. En die reactie zijn steeds iets ander of heftiger icm met de hoogte van de spanning en stroom en of frequentie.

Als je dus graag de (soortelijke) weerstand van water wilt meten ga dan opzoeken onder welke voorwaarden dat moet gebeuren. Dus zaken zoals oppervlak en materiaal van je elektroden maten van het vat waarin je meet, hoeveel water erin moet met welke spanning, stroom en frequentie dat gemeten moet worden. Mijn gok is dat je dat met een lage wisselspanning moet doen en dan de stroom en spanning meten en dan uitrekenen.

Zou denk ook met een lcr meter kunnen die met wisselspanning meet maar die meet dan niet op 50Hz.

Met een gewone DMM meet je oneindig omdat je 1000V nodig hebt om genoeg meetbare stroom te hebben.

Ja en nee zou ik zeggen. Maar er zijn inderdaad maar weinig meter die pico ampère of lager kunnen meten. Maar die 1000V is ook vaak omdat het elektrische veld en wat het doet op een stuk isolatie ook een rol speelt zodat je spanning ook hoog genoeg is om eventuele doorslag in stuk defect isolatie te forceren. En die doorslag krijg je niet op 9V. Die spanning doorslag klinkt eng maar daarom doe je dat ook met een Megger want die kan maar een hele kleine stroom leveren.

Op 29 december 2023 17:27:33 schreef InHogereSferen:
Maar het vreemde vind ik nog wel dat met dezelfde meetpennen ik een hele andere waarde krijg als ik mijn isolatieweerstand meter op 1000V gebruik of mijn multimeter.

Je kunt het aantal siemens niet goed meten met een normale multimeter, daar zijn speciale meters voor.

De geleidbaarheid van water wordt trouwens uitgedrukt in micro Siemens µS/cm. Ik heb zo'n 23 jaar geleden ook onderzoek gedaan naar de geleiding van water, dat was toen voor de ontwikkeling van een visgenerator.

Hier heb je nog wat meer info.

geleidbaarheid_algemene_informatie.pdf

Hier heb je een voorbeeld van zo'n meter.

Op 29 december 2023 16:14:09 schreef KlaasZ:
[...]Je bent weer lekker bezig schavuit.
Er is helemaal niks klungeligs aan die presentatie. Maar je moet wel de tijd nemen om het te bestuderen. Even in 1 minuut doorlezen is niet voldoende, trek er maar een uur voor uit om het te doorgronden.
En wat F_S al schreef, dit is een toonaangevend bedrijf op het gebied van van vloeistofmetingen.

Helaas weet ik al sinds aan de TU rondgelopen te hebben, dat inhoudelijke kennis en goede presentaties schrijven niet per definitie samengaat. Je komt ze ook tegen waar beide maar zo-zo zijn. Ook in het bedrijfsleven gaan er documenten uit die ik niet zou hebben laten gaan. De waarschuwende reactie van schaafuit snap ik dus wel.

Op 29 december 2023 19:06:22 schreef maartenbakker:
De waarschuwende reactie van schaafuit snap ik dus wel.

Nou, ik snap er niks van. Het zijn ook geen waarschuwende reacties, het is gewoon afkraken van iets waar niks mis mee is. Een zinsnede als "verkapte reclame" zegt mij genoeg. Ik vermoed dat schaafuit eerder nog nooit van de firma Endress en Hauser had gehoord. En die gaat hij zonder enige achtergrondkennis direct negatief beoordelen.

Ik vermoed dat schaafuit eerder nog nooit van de firma Endress en Hauser had gehoord.

Wie wel? IK ken zo ook totaal niet.

Maar het bijbehorende PDF komt op mij ook een beetje amateuristisch over. Niet de manier en stijl die ik van professioneel bedrijf verwacht, maar meer als kijk dit kunnen wij ook om te laten zien aan een breed publiek. En daar is niets mis mee want zo wil je niet dat alleen een geleerden of geïnteresseerden je begrijpen maar ook dat iedereen het kan begrijpen. Dus ik begrijp schaafuit wel een beetje.

Op 29 december 2023 19:50:47 schreef benleentje:
[...]Wie wel?

Iedereen die ook maar een beetje met processtechniek te maken heeft. Rosemount (tegenwoordig Emerson) is er nog zo eentje die erg actief is in EC metingen.

Op 29 december 2023 19:50:47 schreef benleentje:
Wie wel? IK ken zo ook totaal niet.

Nou, dat is al zo oud als de weg naar Rome. Plus dat het nog eens goed spul is ook, niet goedkoop maar dat terzijde....

Ik probeerde alleen maar te zeggen dat niet iedereen het kent. Maar dat aannemen dat iedereen dat zou moeten kennen niet handig is.

Dit soort presentaties waren ook niet bedoelt voor een hoge school o.i.d maar voor mensen die er dagelijks mee te maken hadden in het bedrijfsleven zoals monteurs operators e.n.z zodat zij enig inzicht kregen hoe e.e.a werkte zonder alleen aapje te spelen.

Dat het bedrijf zijn naam erbij zet is natuurlijk ook niet gek zij moeten ook centjes verdienen :)

Gr.F_S

Mijn punt is dat een groot bedrijf kwaliteitscontrole heeft. Dus dat een naam eronder betekent dat het die kwaliteitscontrole door is gekomen. Maar we dwalen erg af. Ik geloof dat de vraag van de TS al min of meer beantwoord is, maar toch.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Ik
denk dat je dit hele verhaal enigzins kan vergelijken met een onweersbui, de lading moet hoog genoeg zijn om te kunnen ontladen (verschil in meten met 9Volt of 1000Volt.
Hier zie je ook dat de bliksem niet rechtlijnig verloopt, zo zal de meetstroom waarschijnlijk ook lopen,

@hunnebouwer Een leuke en acceptabele eind conclusie.

Ja, ook mee eens. Ik dacht al aan elektrische velden in de ruimte, maar
bliksem is volgens mij een hele goede.

De geleidendheid van vloeistoffen wordt gemeten met een wisselspanning en niet met 9 of 1000 V gelijkspanning.

Gr.F_S

We proberen OP het intu"itief ook een beetje te laten begrijpen.

Dat het door een vloeistof niet zo van A naar B loopt, maar (onder meer)
vertakt en "omwegen" neemt. Een beetje als bij de bliksem.

Het is me al een stuk duidelijker.
Waarom wordt geleidbaarheid met wisselspanning gemeten en niet met gelijkspanning?

Op 29 december 2023 23:44:08 schreef InHogereSferen:
Het is me al een stuk duidelijker.

Ok, je begrijt het verschil tussen weerstand en soortelijke weerstand :-) (of geleiding, zo je wil)

Op 29 december 2023 23:44:08 schreef InHogereSferen:
.
Waarom wordt geleidbaarheid met wisselspanning gemeten en niet met gelijkspanning?

om elektrolyse en andere mogelijke processen die bij een DC stroom maar blijven doorgaan zoveel mogelijk tegen te gaan.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (65%)]

Op 29 december 2023 22:25:25 schreef Hunebedbouwer:
..denk dat je dit hele verhaal enigzins kan vergelijken met een onweersbui, de lading moet hoog genoeg zijn om te kunnen ontladen...

Ik denk dat het totaal niet te vergelijken is met een onweersbui :-) Lucht heeft van zichzelf ook een bepaalde weerstand (of geleiding zo je wilt). Die is zeer hoog. Bij bliksem wordt de lucht geinoniseerd, en dan daalt de weerstand ineens enorm, met grote stromen tot gevolg.
Bij water speelt dat niet. Electronen kunnen gewoon van het ene ion naar het andere overgaan zonder dat daar enorme krachten voor nodig zijn (hoge spanning dus). Bij echte wetenschappelijke metingen zal die wisselspanning best nodig zijn ivm elektrolyse, maar ik geloof d'r niks van dat dat in die paar seconden meten van TS zo'n enorm verschil maakt. Dat proces is echt niet zo snel op gang met die paar volt.
Ik denk dat de grootste factor hier is dat de meetprobes een veel te klein oppervlak hebben en dat de meetopstelling niet stabiel is.

Op 30 december 2023 10:15:27 schreef flipflop:
[...]
Ik denk dat het totaal niet te vergelijken is met een onweersbui :-) Lucht heeft van zichzelf ook een bepaalde weerstand (of geleiding zo je wilt). Die is zeer hoog. Bij bliksem wordt de lucht geinoniseerd, en dan daalt de weerstand ineens enorm, met grote stromen tot gevolg.
Bij water speelt dat niet.

Nee, het is geen doorslag (waarbij de elektriciteit z'n eigen geleider
maakt), maar de vertakking van doorslag is wel instructief om te laten
zien dat stroom niet noodzakelijk het pad kiest dat op het oog het
meest logisch is.

Ik denk dat de grootste factor hier is dat de meetprobes een veel te klein oppervlak hebben en dat de meetopstelling niet stabiel is.

Akkoord, de meetopstelling is ongeschikt.