buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 29 december 2023 15:15:32 schreef Hoeben:
[...]Ik heb vorige week klasse C (schone) petroleum in België gehaald voor 1,14 Euro per liter. Het zijn dagprijzen, nu is hij 1,21. Die is tegenwoordig ook rood. Zie https://www.uwtuinendier.com/webshop/zuivere-petroleum-c-voor-petroleu…, scroll omlaag voor specificaties. Continue Nederlanders aan de pomp daar.
Ik dacht dat we geen rode diesel meer hadden? Alleen voor werktuigen als kranen op schepen?
De door mij gehaalde petroleum is gewoon doorzichtig. Geen kleur aan toegevoegd.
In België is rode (automotive) diesel nog wel toegestaan voor stationair draaiende motoren, zoals chape machines, betonmixer met aparte hydraulische pomp of pompen. Machines die op een werf worden gebruikt en de werf verlaten op een trailer. Landbouwvoertuigen gebruikt door een landbouwer. Deze laatste herkenbaar aan de rode nummerplaat beginnend met een L. Wordt ook gewoon aan de pomp verdeeld maar, net zoals de petroleum, alleen als er bediening is. Staat dus niet op de bankcontact automaat.
Pleziervaart mag er geen gebruik meer van maken. Dat wordt ook effectief gecontroleerd. Een collega kreeg 2 keer controle op 2 dagen. Bij het binnenvaren van België uit Frankrijk en de volgende dag aan het Zennegat in Mechelen.
@fred101: de juiste instellingen zijn inderdaad cruciaal. 5Hz en 0,022ml geeft 396ml/h. Nemen we dan stookolie (11,53kWh/l) dan is dat 4,565kW/h. Nemen we petroleum (11,99kWh/l) dan is het 4,748kWh. Met 5,5Hz zou dat 5,002kWh zijn voor stookolie. Neem je een 0,016ml pompje kom je uit op 1,992kWh bij 3Hz.
De fan van een 5kW is ook groter dan een 2kW. Ook de body is groter. Er moet voldoende ruimte zijn om te verbranden maar de body moet de warmte ook kwijt kunnen. De lucht die er bij de 5kW uit komt is kort bij de verwarming wel serieus. Een PVC buis (ik weet dat dit not done is in een bewoonde plaats) vervormd er wel degelijk. Zelf geprinte zaken overleven het ook niet. Ze worden week. Silicone moffen zoals gebruikt bij turbo's, doen het wel goed. Net zoals de verwarmingsbuis van Truma die in caravans, MH en boten wordt gebruikt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Buckfast, bedankt, ik wist niet dat je dat zo gemakkelijk kon uitrekenen.
Hij heft nu de hele dag gedraaid. Helemaal doorgronden doe ik het nog niet. Ik denk dat de firmware hier niet optimaal is, zullen we maar zeggen.
Er zijn 2 modes, Hz of temperatuur. Je kunt overschakelen door de twee bovenste toetsen in te drukken. Ik werd daarmee op een verkeerd spoor gezet. Wat ik deed was af en toe kijken, bv bij full power en bij idle wat nu de frequentie was. Dit omdat hij bij idle afkoelde. Maar die bleef maar op 2.0 staan. Tot ik erachter kwam dat als je dat doet een set-temp van 20 graden een 2.0 Hz is, een set temp van 10 graden is 1.0 Hz. etc, u voelt hem al aankomen... Ik heb nu min op 1.1 en max op 3.0 Hz. Fan op 1750 ipv 2050 beide ivm de lage temp bij idle. (Mijn unit zit in een bakkist op het achterdek, niet te koud want hij wordt voorverwarmd door de uitlaat) .
Nu nog uitvogelen met een stopwatch wat de echte frequentie bij die verschillende vermogens is. Bij vol gas is het inderdaad nu 3.0Hz Idle moet ik nog meten maar het regent nu. Maar als dat ook klopt is het 1.1
Ik weet ook niet of het ding qua temp daadwerkelijk in het rood moet blijven. Bij de huidige pomp instelling zoals hierboven vermeld is de temp bij idle 4 blokjes (2 blauw, 2 geel) Maar als de temperatuur zakt en hij gaat blazen loopt dat weer netjes op tot 6 blokjes.
Het probleem met een hogere idle frequentie was dat het ding niet rookte maar wel veel meer stonk dan bij die 4 blokjes. Als test de CO meter voor de uitlaat gezet en die liep gelijk op tot 650 ppm en dat was nog niet het einde (ik wilde hem niet mollen dus niet verder gemeten.) Dus hoger dan 1.1 lijkt me niet goed. Ik zou liever nog lager gaan, mogelijk kan dat wel als ik de fan trager laat lopen bij idle.
Volgende week komt de Autoterm.