Fcapri, bedankt. Ik ga de sensor bestellen en eens proberen te programmeren. Ik ben heel goed in GWBasic en Arduino gaat een beetje. Er is veel info op het net.
Ik kom terug hier.

ik loop hier ook nog wel een tijdje rond als het niet moest lukken.

welk type ESP zou je gebruiken? zou er ook eentje van ali laten komen dan om wat te spelen

Die van op de foto boven. Die heb ik liggen.

ik ken die printen niet, dus ben gaan googlen.

rechts onder is blijkbaar een usb adapter om een Xbee aan pc te hangen?

rechts boven zou een wifi module zijn, is gewoon een shield voor op een arduino of zoiets?

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=GZkr9tMC5B8&ab_cha…

de 2 linkse zouden gelijkaardig zijn en gewoon wifi modules. waar moet je die op aansluiten? ook zoals die modules rechts boven?

als ik zo kijk, moet je een arduino aan een Xbee koppelen.
en zo een Xbee met een adapter aan je pc hangen, en dan kunnen beide met elkaar communiceren.
https://cdn.sparkfun.com/assets/learn_tutorials/2/3/0/XBee-Pairs-plugged-in.jpg
denk niet dat je dit wil want die gastank stond ver weg.

je zal een ESP microcontroller met wifi moeten hebben, iets zoals dit denk ik:
https://img.kwcdn.com/product/Fancyalgo/VirtualModelMatting/a1a6543f08c32a9efb4276bc0a1655f2.jpg?imageView2/2/w/800/q/70

even de andere reacties afwachten, want dit is ook onbekend terrein voor mij, die esp dingen

Die onderste esp chip is idd prima voor de
Toepassing.
Als je deep sleep wil gebruiken zijn de shields doorgaans minder handig. Die hebben geen zuinige stroom voorziening. Zelf heb ik een shield gepakt de Wemos met een Esp32 en zelf een zuinige stroom voorziening gemaakt tussen een lipo cel en de esp32.
Esp32 programmeer ik met de arduino omgeving en dat is als je bekend bent met een arduino dan heel simpel.

Vraag is dus heb je stroom goed voorhanden of moet het super zuinig?
Pak een Esp32 shield dan heb je genoeg ram en deepsleep opties.

verschil tussen de ESP32 en de ESP82XX dat ik hierboven zette?

denk dat een 80MHz cpu voor 1 sensor uit te lezen en data te sturen meer dan voldoende is, en de nood voor zo een esp32 niet noodzakelijk is?

dit vond ik online

The ESP32 is the ESP8266 successor. It adds an extra CPU core, faster Wi-Fi, more GPIOs, and supports Bluetooth 4.2 and Bluetooth low energy. Additionally, the ESP32 comes with touch-sensitive pins that can be used to wake up the ESP32 from deep sleep, a built-in hall effect sensor, and a built-in temperature sensor (recent versions of the ESP32 don’t come with a built-in temperature sensor anymore).

ik heb alvast die ESP8266 van hierboven besteld om eens mee te spelen. is misschien nog inzetbaar in één van mijn solar systemen die nu allemaal lokaal beheerd worden via een raspberry

[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]

Op 7 januari 2024 09:24:38 schreef rudig76:

Vraag is dus heb je stroom goed voorhanden of moet het super zuinig?
Pak een Esp32 shield dan heb je genoeg ram en deepsleep opties.

Hier twijfel ik. Ik heb op 5m een stopcontact, maar die draad moet onder de grond en dat is een probleem. Het zijn allemaal rotsen en stenen.

Makkelijk zou zou zijn dat het op een zonnepaneeltje werkt. Zelfs zonder accu. Met een dikke elco bv. Het is niet nodig om 's nachts te meten.

Als de elco voldoende geladen is, zou het shield moeten werken, info doorsturen en dan mag hij voor de rest van de dag op rust.

Op 2 januari 2024 21:10:48 schreef Evarist:
Wat meer info: de tank is 1000L, een vaste tank gevuld met enkel en alleen propaan. Ik knoei niet met zo'n dingen.

Ín de tank kan er weinig fout gaan. Net als bij oude auto's met een draadgewonden weerstand die aan het vonken is ín de benzinetank: het kan eigenlijk niet in brand vliegen. Er komt nooit voldoende zuurstof bij en alleen propaan kan niet branden.

Op 7 januari 2024 10:35:02 schreef Evarist:
[...]
Hier twijfel ik. Ik heb op 5m een stopcontact, maar die draad moet onder de grond en dat is een probleem. Het zijn allemaal rotsen en stenen.

Makkelijk zou zou zijn dat het op een zonnepaneeltje werkt. Zelfs zonder accu. Met een dikke elco bv. Het is niet nodig om 's nachts te meten.

Als de elco voldoende geladen is, zou het shield moeten werken, info doorsturen en dan mag hij voor de rest van de dag op rust.

Als je de juiste aanpassingen maakt aan het bordje (usb en ldo uitschakelen) dan heb je bijvoorbeeld 0,3 mA tijdens deepsleep. Dat hou je wel een half jaartje vol op een paar AA alkaline batterijtjes.

Volgens mij wil je juist in januari en december betrouwbare metingen doorkrijgen. Hopen dat er snel weer genoeg licht is voor het paneel lijkt me risicovolle aanpak.

Edit: Ik heb een topic gestart over data versturen via/naar Google.
data naar de cloud

mijn 'hespen' zijn aangekomen en heb al wat geknutseld. lijkt allemaal heel simpel eigenlijk.

heb een knipperled gemaakt, dan 2 knipperled, dan connectie met wifi, en de 3de sketch was een webserver.
lukt goed, dus best eenvoudig om mee te beginnen.

de gsm vraagt hier dus de webpagina op van de 'hesp' :-). daar nu gewoon een analoog signaal inlezen, en je kan je gastank al opvragen.
het doorsturen naar een andere pc/website, ga ik morgen op het werk eens proberen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (28%)]