Op 4 januari 2024 11:42:13 schreef rob007:
.
Hallo Harry,

Weet je ik kan het nu niet 1 2 3 controleren,
MAAR ik zal blij zijn als Saturnus en jij WEL gelijk hebben!
.
( ik ben bezig om een van de vrienden daarvoor te vragen om het te meten )
.
Nogmaals ik ben zeker niet alwetend en dat zeg ik eerlijk!
( ik DENK, dat schotjes er tussen beter zou zijn. IK DENK ) MAAR wie ben ik... ;)
.
VrGr Rob

Die schotjes zijn min of meer overbodig omdat de spoelen haaks op elkaar staan.

Ik begrijp dat jij op 85 MHz werkt? Als je zo laag blijft dan zou ik het filter wel iets aanpassen naar zo iets:

Dan zit Fx2 (170 MHz) i.i.g. ruim in de 60 dB onderdrukking. Dat kan al vrij eenvoudig bij je huidige zender door de spatie tussen de windingen in de huidige spoeltjes iets kleiner te maken/buigen.

Ik vermoed dat je filter is ontworpen op een cutoff rond de 110 MHz, met 85 MHz zou de 2e harmonische op 170 Mhz dan net wat minder goed onderdrukt kunnen worden.

Ik heb dit verhaal net doorgelezen Rob, het leest als een spannend boek, gaat die werken of niet? Maar het is mooi gebouwd en fijn dat het direct werkt.

Wanneer ik technisch door het ontwerp heen ga en naar de bouw op één print kijk heb ik zo mijn bedenkingen maar de praktijk wijst vaak het tegendeel uit, naar nu wel blijkt.

Mooi project en dank voor het verslag...

Ben wel benieuwd naar de metingen met de SA, niet alleen naar de harmonischen maar ook ingezoomd op de carrier en dan de ruisbijdrage daarin. De opmerking over de extra elco op de voeding heeft daar alles mee te maken. Wanneer de voeding niet schoon is zie je dat direct wanneer je inzoomt op de carrier (wordt breder, wat niet nodig is...).

p.s.
Iedereen nog de beste wensen!

Dat van de voeding klopt wel. Zeer zeker als dat een SMPS is. Ik kreeg daardoor ineens een extra carrier op 80 KHz er bij, graties ende voor niks. :P

Hallo allemaal,

Voor dat ik mij vast leg aan mensen die dan weer meetgegevens willen,
jongens niet van mij!
MGFM ja een beetje rekken of knijpen misschien ook al genoeg.
.
Mooi spul Saturnus!
.
Harry,

Wat ik raar vind dat ik steeds andere spoelgegevens heb en de spoel is in het schema dezelfde?
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php

MAAR ik heb jou filter gepikt!
.
Hallo Richard jij ook nog de beste wensen en ALS je ooit denk wil er ook een,
laat ik het dan zo zeggen de ondersteuning is netjes en de zender tot nu toe is echt prima!
.
Ik begrijp het goed? Ook 10uF er bij overheen?
.
En Harry begrijp ik ook! Zijn er dus 3.

VrGr Rob

Beste Rob,

Het gaat de goede kant op met je project.

Die waardes (van het schema) komen uit online calculators welke spoelen en condensatoren je moet gebruiken voor b.v. een low-pass filter.

Ik ben ook wel eens mee bezig geweest maar ben er toen achter gekomen dat het in de praktijk (heel) anders uitpakte dan in de theorie.

Er zijn zoveel variabelen met de opbouw en gebruikte componenten dat je die getallen uit de calculators als richtlijn moet gebruiken.

Zendertje afbouwen met blik eromheen, koelblokje en connector erop (RF output) en dan buigen aan de spoelen op max output en er dan niets meer aan doen.

Voor het LPF zitten een aantal spoeltjes waar je wat aan kan buigen en die ook gewoon op max output.

Vaak vallen de fabriek lpf in zenders en eindtrappen tegen in doorlaat verlies, aanpassing en harmonische onderdrukking, heb af en toe het idee dat ze maar wat doen. (uitzonderingen zijn er ook b.v. Itelco die waren weer belachelijk goed).

Veel succes toegewenst.

.
Hallo MGFM,

ik heb het zoals je begrepen hebt nog niet gedaan maar ga het echt WEL doen –
het filter bij de 1nF gaat los om vervolgens te kunnen meten!
Of er iemand nu wel of niet gelijk heeft over dat filter ik ga dat doen vind dat wel een goed idee –
want je doet er niets kwaads mee.
Zelf heb ik inderdaad zo’n een nanovna ding, maar komt goed!
.

Die waardes (van het schema) komen uit online calculators welke spoelen en condensatoren je moet gebruiken voor b.v. een low-pass filter.
Ik ben ook wel eens mee bezig geweest maar ben er toen achter gekomen dat het in de praktijk (heel) anders uitpakte dan in de theorie.

die online calculators ja zoals jij zecht op het moment dat je zo’n filter maakt en gesoldeerd hebt-
zullen de waardes niet meer dezelfde zijn.
.
het punt blikje:
ik zou liever het blikje er ruimer omheen willen? Ik bedoel hij gaat zo ie zo in een metalen kast,
voldoet dat niet? Geef gerust een mening?
.
Eerlijk: van fabrieks zenders heb ik geen verstand! Jij wel zo blijkt maar nee ik ben en blijf een prutsrtje,
LET WEL niet minachtend bedoelt, ik vind het gewoon heeeeerrrrlijk om te doen, das de hobby!
.

Veel succes toegewenst.

Je gaat toch niet weg? Ja die andere pestgasten hebben een anderu mening,
maar als zu ju plagen ( ik help je wel! Slaan we zu guwoon in elkaar! ;) )
blijf er bij want vond jou schrijven niet onzinnig, dus dankjewel daarvoor! (klinkt wat eng, maar goed)
.
waarom blijven, ik wil nog kijken of ik filmpje kan maken/plaatsen!

VrGr Rob

Beste Rob,

het punt blikje:
ik zou liever het blikje er ruimer omheen willen? Ik bedoel hij gaat zo ie zo in een metalen kast,
voldoet dat niet? Geef gerust een mening?

Het maakt niets uit of je een ruimer blikje gaat gebruiken de spoelen ondanks ze haaks staan koppelen toch wel met elkaar omdat ze veel te dicht bij elkaar zitten.

Ben toen vele dagen achter elkaar bezig geweest wat ne de beste opbouw voor een filter is, ALLES MAAKT UIT op een 'echte' vector network analyzer.

Als klein voorbeeld had ik toen dubbelzijdig printplaat als schotjes gebruikt die waren aan beide zijdes geheel door gesoldeerd.

Ik kwam er achter dat de bovenzijde van de schotjes die natuurlijk niet aan beide kanten waren gesoldeerd al uitmaakten.

Deed er een aantal stukjes draad per schotje overheen om de voor- en achterkanten te verbinden en had meteen een significant verschil sindsdien gebruik ik alleen massief materiaal(blik).

Maak je niet te druk het eindresultaat is gewoon prima let maar op de harmonische onderdrukking zal zomaar -60dBc zijn (met filter) en dat is ruim voldoende.

.
Kijk dat bedoel ik, je komt nu toch met iets wat belangrijk is!
Voortaan dus blik en anders Utje of gaatje en dan doorsolderen om twee kanten geaard te hebben.
En jah dit wisten we natuuurlijk allemaal al! :+

Nu ff kijken of dit mij is gelukt :
https://www.youtube.com/shorts/sp61jGmxlrg

ik hoop van wel, we zien wel.

VrGr Rob

Mooi dat je het aan de gang hebt. Ik zal binnenkort het filter van m'n PKRD15 ook eens aan de Lite VNA 64 hangen.

Harry64,

Moet je zeker doen, leuk als je hier de bevindingen laat weten.

Ben(we)zijn benieuwd.

.
Ja Harry zoals MGFM zegt (we) zeker altijd benieuwd naar andere…
.
zelf nu voor de eerste keer aan het schuiven geweest van frequentie met dat zendertje.
( je zal zeggen je bent gek, maar vind dat dan erg spannend! )
het viel mij op dat het vermogentje rond het midden ongeveer het hoogste was 6Watt.
omhoog en omlaag werd het minder ( wat dat betreft lijkt het allemaal goed, DENK IK! )
Ik heb geschoven van 84 tot 86 en iets hoger gloof ik (Kweet niet meer precies! )
.
VrGr Rob

Rob,

Nu "afregelen" in het midden van het freq gebied waar je het zendertje gaat gebruiken door simpelweg de spatie van de spoeltjes te veranderen.

Er is een spoeltje rond de fet die je dacht ik een stuk moet uitbuigen daarmee kan je de max output nog wat verhogen, de rest van de spoeltjes ook op max output(ver)buigen maar dat zal niet zoveel uitmaken.

Opgelet doe dit na dat je het zendertje in het blikje hebt laten zakken anders moet je het opnieuw doen (groot woord hou het maar op nog iets verbuigen).

Succes.....

Op 5 januari 2024 15:27:53 schreef rob007:
...Hallo Richard jij ook nog de beste wensen en ALS je ooit denk wil er ook een,
laat ik het dan zo zeggen de ondersteuning is netjes en de zender tot nu toe is echt prima!
.
Ik begrijp het goed? Ook 10uF er bij overheen?...

Inderdaad minimaal 10uF over de voedingslijn om ruisproducten op deze lijn te verwijderen. Sterker nog, wanneer er een spannings IC in de voedingslijn zit (78xx e.d.) dan zou ik zelfs naar 220uF gaan. Ik weet dat dit de regeling van een 78xx tegenwerkt (regelt dan langzamer) maar je wilt niet weten hoeveel ruis zo'n 78xx produceert. Je kunt dit zien op een SA maar eventueel ook horen wanneer je de ontvanger nét naast de draaggolf zet, probeer maar eens zo te luisteren zónder en mét deze elco.

Hooo, herstel. Ik had de indruk dat het over de voeding van de oscillator ging maar bij nader inzien (tekening is slecht leesbaar) is dat niet het geval. In dit geval gaat het over de condensator in de bias regeling van de eindtrap, daar geldt ongeveer hetzelfde maar in mindere mate, 10uF is prima op die locatie.

Ik zat met mijn gedachte bij de oscillator en wanneer ik nu nog eens in het schema kijk is de voeding daar uitstekend uitgevoerd, kan niet veel beter denk ik, er zit zelfs een capaciteits-vermenigvuldig trapje in om de rommel van de voeding weg te filteren.

Hallo MGFM Richard S allemaal,

Blijf gerust bij MGFM.
Hallo Richard S toch nooit slecht
Want heel toevallig heb ik aan het knutselen geweest voor die trapjes die ik ook gekocht heb destijds als kit –
een oscillator met een BF981 en er word vaak gezegd is een goed schema maar vind het eerlijk gezegd –
ook niet zo . . . ( moet het voorzichtig zeggen want voor je het weet… ;) )
https://www.circuitsonline.net/forum/file/84309/forum-post
Ik vind die 5pF bij de LF ingang zo mager, gestel je zou daar een microfoondraad aan hangen zou die dan niet onstabiel zijn?
Zelf heb ik daar een versterkertje achter gezet daarvoor zodat je meer scheiding hebt tussen . . .
MAAR, wie ben ik.
Sorry ik dwaal af, word bij mij ook weer gevoed door een 7808 of 09 en dan is die INFO weer goed!

VrGr Rob

Langngnzzzaammmmm

de zender zo gaat hem niet worden,
ik ga hem een kwart slag draaien dan hou ik een boel meer ruimte over.
( moet alleen wel ff koelblok inkorten)
;)
VrGr Rob.

.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (100%)]

Rob,

De kast is al ruim voldoende voor de koeling in principe is het koelblok dus niet nodig.

Trafo of geschakelde voeding zo ver weg van de zender.

Als je een geschakelde voeding gaat gebruiken alleen het maar van Meanwell gebruiken de rest heb ik alleen maar ellende mee gehad.

Andere merken (de meeste) stoorde als de hel, ik gebruik Meanwell type RS 12V 2.1A die kan je op max 13.6/8V zetten met de instelpot op de voeding.

Voedingen kosten max 12 euro dus voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Nog even precies het type gezocht voor je het is de Meanwell RS-25-12

Hallo Rob en volgers,

Ik heb deze zender ook gebouwd.
Een paar dingen vielen me persoonlijk op:
# Het printje is mooi ontworpen in verhouding met andere printen die te koop
zijn.
# Niet te kritisch met de componenten.

# Wat ik jammer vind is dat het vermogensregeltrapje verloop.
Het vermogen blijft niet constant.
# Als men van frequentie verandert, dan moet men het audio signaal via de
potmeter bij draaien (hardheid).
# Het audio frequentie spectrum blijft niet lineair.

Volgens mij heeft HARRY een oscillator ontworpen op basis van de J310.
Doormiddel van de op-amp blijft het audio signaal (hardheid) nagenoeg gelijk.

Hallo MGFM,

das een lieverdje!
Ik betaal een HEEL klein beetje meer licht ie morgen in mijn bus.
MAAR,
ik heb 2 hele goeie voedingen ( ik zat ook al te twijfelen! )
En dat is ook waarvoor ik dacht het zendertje een kwart slag te draaien,
dan zou ik ook die 30Watt trap in diezelfde kast kunnen zetten.
Ik moet eens even kijken wat ik doe. ( kan meerdere kanten uit nu )

MAAR, wel erg bedankt voor de TIP leuk en lekker voedinkje!
Nu even nog niet maar denk dat ik hem nog wel koop.
.
Heb al watt geld uitgegeven nu en wil mijn vrouw nog ff blij houden! _/-\o_ LOL
( heb al wat centjes weggebracht nu! :P )

VrGr Rob

HHHHOOOOOWWWwwwww ik miste Henk!!!

Hallo ook Henk, ik zag je te laat, Sorry!

Leuk/fijn dat je ook jou verhaal hier deelt! _/-\o_

Wat Henk schrijft klopt denk ik wel, ik heb dat volgens mij ook gezien.
Maar ik denk niet dat je dat er nu achter af nog ff uit haalt.
En ja moet je de boel helemaal verbouwen dat zou ik nu niet meer doen.
Alhoewel misschien van de vermogens regeling nog wel.
En geluid, ja bij draaien dan maar, kennen ook niet alles hebben!
.
Zelf nu bezig met inbouwen maar tis een beetje een crime door het gereedschap.
.
Weet trouwens ook ff niet welke oscillator van Harry,
ik vind deze oscillator (had ik gloof eerder gezegd) een beetje een apart schema. (maar wie ben ik!)

VrGr Rob

Rob,

Het verloop van het vermogen heb ik opgelost met een LM317.
Het vermogen blijft nu mooi constant.
Alleen een extra draadje erbij.(dat is dan weer jammer)

Ik volg jullie bevindingen op de voet! :)

.
???
Nou,... Henk dat is het hem nou juist!
Het gaat om de inbreng van de mensen die hier lezen zoals jij nu. :/

Ik zou graag meer detail willen weten van jou nu ook als het mag?
Extra draadje? Van waar naar waar? En die LM317?
.
Heb je het schema deel Q4,Q5enQ6 weg gelaten dan? ( overgeslagen? overbrugd? )
En dan die LM317 met die potmeter en wat ontkoppeling er voor in de plaats gedaan?
.
wat ik er van maak is dat de vermogens regeling:
is van af Potmeter R28 met dan die Q4, Q5 en Q6 is een regelbaar voedinkje toch?
En hij regelt op de + voedingslijn van de SGA6489Z
( ik raai nu maar watt? )

VrGr Rob

Op zaterdag 13 januari 2024 15:17:51 schreef henk8032:
Hallo Rob en volgers,

Volgens mij heeft HARRY een oscillator ontworpen op basis van de J310.
Doormiddel van de op-amp blijft het audio signaal (hardheid) nagenoeg gelijk.

Daar was ik een tijd zoet mee i.d.d. :P

Nu blijft de audio wel binnen bepaalde perken, alleen ruist het heel erg. Komt door de opamp. Zodra ik weer eens zin heb in een HF project wil ik eens gaan testen met een rf-mixer en dan de modulatie op de vaste ocilator zetten i.p.v. de VCO.

.
Hallo Harry,

Oscillator J310 ik weet niet waar of over welke het gaat.
.
zelf ben ik nog bezig met allerlij geknutsel hier,
krijg niet veel de kans en zo wel gaat het moeizaam.
MAAR dat mag de pret niet drukken!

VrGr Rob.