Het grote interessante aanbiedingen topic deel 7

Op maandag 8 januari 2024 16:30:41 schreef r-p:
[...]

En dan is daar nog het sprookje dat er maar één NiMH fabriek is in Japan...
Volgens mij is het hier wel eens langsgekomen dat de Ikea batterijen professioneel getest waren maar niet identiek zijn aan Eneloops (wat ik en veel anderen wensen te geloven), maar ik ben hoe dan ook helemaal tevreden over de 2450mAh en 1900mAh batterijen van Ikea...

[bijlage]

Overigens kunnen de Eneloops ook uit China komen en wederom 'volgens internet' kun je beter naar de Japanse versie zoeken.

[bijlage]

Ik heb ooit 8 Eneloops van Sanyo gekocht, die witte met 'Eneloop' in blauw. Er staat op:
"HR-3UTGA 1,2V Min. 1.900mAh
MADE IN JAPAN / FABRIQUE AU JAPON"

De bewering dat ze na 5 jaar nog 70% van hun lading bevatten maken ze bij mij niet waar. Bij mij zakken ze zo snel binnen 1 maand.
Ik gebruik ze hoofdzakelijk nog in mijn draadloze muis, dan kan ik er amper 1 maand mee verder.
Als ik er een gewone alkaline batterij in stop kan ik er véél langer mee vooruit, minstens 1/2 jaar.
Ook mijn weersensoren doen het stukken langer op alkaline.
Ik steek geen cent meer in NiMH, en zéker niet in Eneloop.
Ik heb nog van die antieke bruine NiMH AAA-cellen van Aldi. Die oudjes doen het nu nog beter (qua zelfontlading) dan de ooit zo geroemde Eneloops.

Kruimel

Golden Member

Klinkt een beetje alsof je valse hebt gekocht, waar komen ze vandaan? Dit was zo ver ik kon vinden een tweede generatie batterij die alleen in Japan is verkocht. (link) Eneloop was pionier in 'low self discharge' Ni-MH, dus dat ze hun lading geen maand vasthouden lijkt me indicatie van dat er iets serieus mis in in jouw geval. Ik ben zelfs in het wilde westen van het internet helemaal niet zo veel rampspoedverhalen tegen gekomen van slechte Eneloops.

PS Hoe laad je ze? Kan ook uitmaken. Oude Ni-Cd laders zijn niet heel goed voor Ni-MH.

joopv

Golden Member

Ik heb met de meeste low-self-discharge nimh's hele goede ervaringen. Orginele eneloops en diverse andere versies van o.a. lidl en ikea.

Alles met aa of aaa batterijen hier in huis draait er op, en dat is best veel (gezin met 2 kinderen).

Zelfs aa's die jaaaaren in de verpakking hebben gezeten meten nog 70% lading, gemeten met een bt-c3100

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 9 januari 2024 17:51:26 (18%)

RAAF12

Golden Member

Deze zijn ook wel mooi voor kleine schakelingetjes. De spy-shop in Amsterdam (bestaat die nog?) heeft ook dat soort spul. Deze komt uit een hoofdtelefoon.

@RAAF12
Die heeft een wat lagere capaciteit. Ik herinner me dat ik van een Philips scheerapparaat nog ooit de NiMH vervangen heb door zo'n Eneloop. Ik meen dat het AA-origineel minder of rond 1000mAh was. Die heeft het toch vele jaren volgehouden.
Ik heb zo'n vermoeden dat de duurzaamheid met sprongen achteruit gaat naarmate men meer mAh's in het cellontwerp stopt.
Mocht ik toch ooit nog nieuwe NiMH's kopen dan ga ik voor bescheiden capaciteit.

Kruimel

Golden Member

Je kunt er misschien eens een topic over beginnen als je er echt over nadenkt en nieuwsgierig bent. Wat betreft je ervaringen denk ik dat er je bij je eerste aanraking met Ni-MH misschien iets onvoorziens mis is gegaan. Het lijkt me dat je best nog weleens verrast kan worden door wat een moderne Ni-MH kan. Net na de afschaffing van Ni-Cd (2006?) moest je met een vergrootglas naar fatsoenlijke zoeken, maar ze nu zijn ze veelal best betrouwbaar en bijna universeel 'low self-dicharge' met een heel aardige capaciteit, en kun je best aardige exemplaren vinden voor bescheiden prijzen.

@RAAF12: Hoe is deze constructie beter dan twee losse cellen eigenlijk? Nu heb je twee cellen met een lage capaciteit die je niet los kan gebruiken en in een normale lader niet kan opladen...

fred101

Golden Member

De oudste (jaar of 15) nog steeds goede NiMH die ik heb, zijn idd lage capaciteit versies (600mAh)

Ik soorteer ze af en toe op Ri. Even kortsluiten met een DMM. Goede halen meer dan 5A, zodra dat onder de 1-2A zakt wil mijn geavanceerde lader ze niet meer laden ivm te hoge Ri. Die laadt ik dan met een simpele lader van Varta en gebruik ik voor dingen die weinig verbruiken en ik maar even nodig heb. Grootste probleem vind ik de hoge zelfontlading. En hoe snel de nieuwere oplopen in Ri.

Ik gebruik ze voor dingen die je net zo goed met gewone batterijen kunt doen maar de huidige wegwerp cultuur is tegen mijn principes, de hoeveelheid E-afval is al veel te hoog dankzij alle China-shit die mensen massaal kopen.

Het voordeel van Li-ion is dat ze een lage zelfontlading hebben. Met LiPo heb ik slechtere ervaring (RC gebruik, gaan allemaal bol staan), met LiFePO4 heb ik weer wel goede ervaring (Maar ik heb er maar 1)

Het enige waar ik nog gewone batterijen voor gebruik is mijn gitaar want die wil niet goed op NiMH, waarschijnlijk te lage spanning, dan moet ik ze om de 2 a 3 weken vervangen terwijl gewone batterijen daarin ongeveer 6 maanden mee gaan (Varta, longlife made in Germany) . Daarnaast heb ik 2x gehad dat NiMH daarin gingen lekken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Van die li-ion 1,5 aa cellen wil ik er ooit nog setje van 2 kopen voor oudere digitale foto camera's. Ik heb er verschilde oude liggen in mijn collectie niet werken met de lagere spanning van ni-mh maar wel op gewone batterijen.
daarvoor zijn ze natuurlijk wel ideaal.
https://www.action.com/nl-nl/p/2582537/medisana-nageldroger/
Geen idee of dit een echte aanbieding is maar ik zag online dat met uv lampjes gebruikt voor speciale beschermingscoating van pcb te drogen.
Dat zijn vaak kleinere en hier kan een hele hand in. En dus ook grotere pcb.

heb mn eneloopjes van het eerste uur 15 jaar gebruikt, maar sinds vorig jaar zijn de meesten uit die 2008 lichting wel weg. de zelfontlading was hoog geworden, na een maandje liggen was 1,2V al niet haalbaar meer. nu zijn er nog 2 cellen van over..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zondag 14 januari 2024 21:23:33 schreef brains:
https://www.action.com/nl-nl/p/2582537/medisana-nageldroger/
Geen idee of dit een echte aanbieding is maar ik zag online dat met uv lampjes gebruikt voor speciale beschermingscoating van pcb te drogen.
Dat zijn vaak kleinere en hier kan een hele hand in. En dus ook grotere pcb.

Grappig idee om het daarvoor te gebruiken...
Overigens is ie 48W en 5V. Als dat een adapter is, is dat een leuk speledingetje maar zal wel een ingebouwde schakelende voeding zijn. EDIT: uit dit filmpje blijkt dat het een gewone USB kabel is, dus die 48W zal wel 4,8W zijn... Dus geen verwarming en ventilator wat dat verbruik zou rechtvaardigen maar echt alleen een paar LEDjes...

Overigens heb ik met het merk Medisana niet zo'n bijster goede ervaring: we hebben een bloeddruk meter ervan en wanneer ik voel dat mijn bloeddruk laag is en we dat ding gebruiken, weigert hij een bloeddruk te tonen omdat deze 'te laag' is. De absurditeit daarvan kan ik moeilijk onder woorden brengen zonder allerlei schuttingtaal te gebruiken en dan nog zal het niet volledig lukken...

(Ik heb in mijn slechtste periode wel eens 58 over 38 gehad iirc maar daar zit ik inmiddels altijd ruim boven).

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 15 januari 2024 09:53:39 (11%)

fred101

Golden Member

Ik zou zowiezo geen medische apparatuur bij zoiets als de Action kopen.

Brains, om UV lijm te laten drogen kun je ook gewoon wat UV LEDjes kopen. Ik heb wat UV-A en UV-C ledjes met een weerstand in een klein doosje gebouwd. Ik had eerst alleen UV-A, dat deed bijna niets. Nu heb ik ook UV-C en dat werkt wel. UV-B zou ook kunnen werken maar ik kon geen betaalbare UV-B leds vinden bij Farnell.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Dat een merk als Medisana bij Action of Lidl verkocht worden wil natuurlijk nog niet zeggen dat het 'prutsers' zijn.

Ik heb er ook een bloeddrukmeter van en die werkt al jaren prima, een paar keer meegenomen naar de huisarts ter vergelijk en wijkt nauwelijks af.

weigert hij een bloeddruk te tonen omdat deze 'te laag' is.

Het zou ook zo maar kunnen dat een (te) lage bloeddruk bijna niet te meten is. Dan heb ik liever dat een apparaat zegt "niet te meten" dan een willekeurige waarde gaat tonen.

Omron's roepen wel dat ze kunnen meten vanaf "0" maar hebben bij lage waarden toch ook moeite.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Zelfde geldt ook voor thermometers. Meesten geven beneden 34 graden alleen maar te laag en boven 41 te hoog, heel storend... :(
('t Is toch een kleine moeite om de juiste temperatuur te tonen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Een tijdje geleden heb ik ook een relatief goedkope (€20) bloeddrukmeter gekocht bij Kruidvat. Die werkt vrij aardig, maar die heeft ook weleens last met de meting (ondanks het feit dat mijn bloeddruk juist hoog was) en ik moet de band redelijk nauwkeurig op een ader aanbrengen. Ik ben net als bprosman van mening dat als het apparaat geen meting kan doen dat hij dan aangeeft dat er iets mis is in plaats van onjuiste waarden geeft. Mijn dokter heeft op handmatige wijze ook last om mijn bloeddruk te meten, dus er lijken ook fysiologische eigenschappen in het spel.

Op zondag 14 januari 2024 21:44:20 schreef testman:
heb mn eneloopjes van het eerste uur 15 jaar gebruikt, maar sinds vorig jaar zijn de meesten uit die 2008 lichting wel weg. de zelfontlading was hoog geworden, na een maandje liggen was 1,2V al niet haalbaar meer. nu zijn er nog 2 cellen van over..

Dat is toch goed? Ik neig te denken dat er tegenwoordig meer Ni-MH cellen zijn van in elk geval redelijke kwaliteit. Ik zou in elk geval niet oordelen over Ni-MH als geheel op basis van wat er 15 jaar geleden op de markt was. Ik heb met Ni-Cd ook wel veel uitval gehad, daarvan heb ik er zeker geen voor 15 jaar kunnen gebruiken.

vergeten

Golden Member

Op dinsdag 9 januari 2024 16:09:05 schreef Spog2:
[...]
Ik heb ooit 8 Eneloops van Sanyo gekocht, die witte met 'Eneloop' in blauw. Er staat op:
"HR-3UTGA 1,2V Min. 1.900mAh
MADE IN JAPAN / FABRIQUE AU JAPON"

Ik gebruik ze hoofdzakelijk nog in mijn draadloze muis, dan kan ik er amper 1 maand mee verder.
Als ik er een gewone alkaline batterij in stop kan ik er véél langer mee vooruit, minstens 1/2 jaar.
Ook mijn weersensoren doen het stukken langer op alkaline.
Ik steek geen cent meer in NiMH, en zéker niet in Eneloop.

Waarom vergelijk je 1,2v NiMH accu's met 1,5(5)v alkaline?
Op basis van de klemspanning tijdens gebruik gaat de "low-batt" indicator aan voor zover aanwezig.
Alkaline heeft door de hogere klemspanning al een voorsprong.
P.S. iets met appels en peren :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Leuk zuiltje, gezien het conusoppervlak zal daar een stevig geluid uit komen. Op de kast staat geen merk, alleen de tweeter is gemerkt. €20 bij de Estafette. Straten zijn nat, geen sneeuw. (L'den)

Lambiek

Special Member

Op maandag 15 januari 2024 13:40:57 schreef RAAF12:
Leuk zuiltje, gezien het conusoppervlak zal daar een stevig geluid uit komen. Op de kast staat geen merk, alleen de tweeter is gemerkt. €20 bij de Estafette. Straten zijn nat, geen sneeuw.

Bij de onderste twee speakers is het rubber beschadigt, ik hoef ze niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Zo, je hebt een arendsblik, dat is mij geheel ontgaan!

Een klassiek model gitaar, voor €85 op hetzelfde adres te koop.
De overzichtfoto was al gepost. Deze heeft stalen snaren, een opneemelement en een volume/equalizer.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 15 januari 2024 15:51:34 (18%)

Lambiek

Special Member

Dat Estafette is dat een zaak met gebruikte spullen of zo, ik had daar nog nooit van gehoord.

Kruimel

Golden Member

Op maandag 15 januari 2024 12:26:39 schreef vergeten:
[...]
Waarom vergelijk je 1,2v NiMH accu's met 1,5(5)v alkaline?
Op basis van de klemspanning tijdens gebruik gaat de "low-batt" indicator aan voor zover aanwezig.
Alkaline heeft door de hogere klemspanning al een voorsprong.
P.S. iets met appels en peren :)

Toch moet ik zeggen dat ik neer kijk op apparaten die 1,5V nodig hebben, dat geeft meestal aan dat ze ook van een alkaline batterij erg weinig capaciteit kunnen gebruiken. Dit is het ontlaadverloop op 0,1A van een Duracell Ultra alkaline en zijn Ni-MH broertje volgens lygte-info.dk:

Andere vergelijkingen tussen Ni-MH en alkaline van vergelijkbare kwaliteit tonen een gelijkend beeld: als je apparaat zich verslikt in oplaadbare cellen zal de effectief bruikbare capaciteit klein zijn. Dit wordt nog erger als je test met grotere stromen. Toen ze de nominale spanning van alkaline cellen definieerden hebben ze op één of andere manier een andere methode gekozen, er is geen enkele andere chemie die ik ken waar de nominale spanning hetzelfde is als de maximale spanning, en een logische nominale spanning voor een alkaline is IMHO ook gewoon 1,2V. Ik ben ook echt wel nieuwsgierig naar wat er in de genoemde apparaten van fred101 en brains nu echt het probleem is. De enige dingen waar ik last mee heb zijn simpele LED lampjes die op 2 cellen werken. Een LED werkt al slecht vrij dicht onder de 3V, en dan is een Ni-MH vaak meteen onvoldoende, maar gaat een alkaline ook vrij kort mee. In dit soort lampjes zit vaak niet eens een serieweerstand, maar wordt die impliciet in de bedrading en de bijgeleverde zink-kool batterijen verwerkt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 15 januari 2024 14:30:50 (11%)

RAAF12

Golden Member

Het id geen gewone kringloopwinkel maar een met een missie, er werken mensen met een handicap of een iets sociaals wat buiten de boot valt en sommigen zitten er uren op een kopje koffie of de kou buiten te trotseren. En je komt er mensen van allerlei pluimage tegen.

Net nog een gesprek gehad over Philips portable VCR recorders. Drie stuks maar liefst.
Echt iets voor de verzamelaars.

2 stuks VR2220 en een VR2120, foto volgt....

Op maandag 15 januari 2024 10:21:07 schreef fred101:
Ik zou zowiezo geen medische apparatuur bij zoiets als de Action kopen.

Brains, om UV lijm te laten drogen kun je ook gewoon wat UV LEDjes kopen. Ik heb wat UV-A en UV-C ledjes met een weerstand in een klein doosje gebouwd. Ik had eerst alleen UV-A, dat deed bijna niets. Nu heb ik ook UV-C en dat werkt wel. UV-B zou ook kunnen werken maar ik kon geen betaalbare UV-B leds vinden bij Farnell.

Je kunt geluk hebben bij die goedkopere dingen, maar ook pech met dure "professionele" medische metertjes. Ik he ooit een Pulsoximeter gekocht bij Comtron himself voor € 100,- die gaf na een half jaar geen licht meer uit het O-LED display. Teruggestuurd en na bijna een jaar, na vele mails, een nieuw exemplaat teruggestuurd gekregen. Dat ging ook na een half jaar op donker.
Daarom maar opgegeven en een Lidl ding voor € 15,- gekocht wat wel werkt, maar niet de faciliteiten van de Comtrom heeft, zoals een verbinding met de PC voor opslag en een 'echt analoog' beeld van het plethysmogram (dan zie je duidelijk de klep terugslag). Ook niet de uitgebreide meetinstellingen en signalen.
Afijn, nu maar een pacemaker en dan hopelijk minder klachten.

Ik heb een 365nm LED bouwlampje met een iedem transmissiefilter. Dat werkt prima.
Ook die doosjes van LEDVANCE/OSRAM voor het desinfecteren van je telefoon bij de Action werken goed. Die kostten bij de Action € 3,95; bij OSRAM staan ze voor € 39,50 (komma foutje van de Action?).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Lambiek

Special Member

Op maandag 15 januari 2024 14:18:30 schreef RAAF12:
Het id geen gewone kringloopwinkel maar een met een missie, er werken mensen met een handicap of een iets sociaals.....

Oké, niets mis mee dus.

Wij hebben ook zoiets hier, dat heet Linquenda. Daar kun je af en toe ook leuk spul scoren en het is voor een goed doel.

Net nog een gesprek gehad over Philips portable VCR recorders. Drie stuks maar liefst. Echt iets voor de verzamelaars.

Grappig dat oude spul, als je zoiets zoekt is het leuk.

Voor diegene die nog off-grid willen gaan een 100kVA generator voor €1800
https://www.facebook.com/marketplace/item/2316591741873400/