Enfin, ik maak me weer veel te druk. Ik kan er alleen slecht tegen als wannabee's zich in de branche storten en zo vaak meer schade aanrichten dan goed doen...
Tja, wat moet ik ervan zeggen.....
Kan ik hieruit opmaken dat jij, toen je geboren had, alle kennis al had???? Je moet toch ergens mee beginnen?
Waarom de Medialas? Heeft vrij weinig te maken met de vermogens e.d. Maar meer met (voor ons het belangrijkste) de service, en waar het vandaan komt. Stel hij houd er op zaterdag mee op, en ik heb de zaterdag erna weer een show, ik ben door de week, eerder op-en-neer naar duitsland, als naar een of ander ver gelegen land. Daarbij is het apparaat al zovaak nodig, dat ik het bij storing gewoon niet lang kan missen, en daar weer: Retourtje duitsland gaat sneller dan china, hongarije of wat dan ook.
Ik snap dat het niet fijn is voor je, dat ik niet bij jouw heb gekocht, maar ik heb op meer plaatsen geinformeerd, en info opgevraagd (ik krijg zovaak mailtjes betreft veiligheid, en werking ed, over schuimpartys, en die beantwoord ik ook, zonder "boos" te worden als ze niet bij mij kopen), de aanschaf heb ik gedaan bij het bedrijf waar ik het beste gevoel bij had, en ik denk dat iedereen dat had gedaan als het om zoveel geld gaat.
De support van het bedrijf waar ik nu heb gekocht is goed. De support van Medialas is Super! en mijn engels is niet zo geweldig, vandaar dat vragen op een forum vaak makkelijker is als vertalen van de gebruiks-aanwijzing.
Wat betreft de software: Ik heb voor Mamba Black, in combi met de avatar gekozen, omdat ik dan niet altijd een pc mee hoef te nemen, en dat het op bijvoorbeeld houseparty's, waar we ook het licht en geluid leveren, gewoon makkelijker werkt dan een pangolin pc.
Ben nu een aantal weken verder, en moet zeggen dat ik al behoorlijk wat effecten, frames ed geprogrammeerd heb, en het toch allemaal vrij simpel met Mamba......
Enne, kwa veiligheid, heeft mijn leverancier alles mooi uitgelegd. En het is en blijft natuurlijk ook n beetje gezond verstand gebruiken.
Zo, nu ben ik mijn stoom ook weer een beetje kwijd.
DMXLASER
Lasers • Lasershows • Laser Services
Hoi !
Op 7 juni 2005 18:29:51 schreef WSS:
Tja, wat moet ik ervan zeggen.....
Kan ik hieruit opmaken dat jij, toen je geboren had, alle kennis al had???? Je moet toch ergens mee beginnen?
Natuurlijk moet je ergens beginnen, maar kijk eens naar de gebruikers in dit forum, die "beginnen" ook niet met een 1500 Mw RGB, maar veelal met 1, 5 , 10 mW e.d. en gaan zich eerst flink verdiepen in de materie alvorens ze eraan beginnen. Nu zitten hier veel technische gebruikers dus qua kennis zit je dan wel goed, maar qua ervaring (nog) niet...die moet je zelf op doen.
Waarom de Medialas? Heeft vrij weinig te maken met de vermogens e.d. Maar meer met (voor ons het belangrijkste) de service, en waar het vandaan komt....
Het gaat ook niet zozeer om Medialas zelf alswel om de projector en diens vermogen. Was meer een opmerking van "jammer, had beter gekund" Wat service betreft, ja Dirk is een goede vent en geeft een goede service, daar niet van.
Ik snap dat het niet fijn is voor je, dat ik niet bij jouw heb gekocht.....
Da's niet het zwaarste punt wat mij aangaat, het veiligheidsaspect en je geringe ervaring tellen voor mij meer. Misschien is dat in mijn voorgaande reacties niet helemaal goed naar voren gekomen.
Als je een schuimparty apparaat verkoopt zul je daar, bij onjuist gebruik, niet direct anderen ernstige schade mee aan kunnen richten. met laser kan dat wel, zeker met vermogens zoals 1500 mW. Daar is 5 mW al voldoende voor.
De support van het bedrijf waar ik nu heb gekocht is goed. De support van Medialas is Super! en mijn engels is niet zo geweldig, vandaar dat vragen op een forum vaak makkelijker is als vertalen van de gebruiks-aanwijzing.
Dat je een goede support hebt is fijn, is belangrijk. Wat ook belangrijk is, is dat je natuurlijk begrijpt wat er in de handleidingen staat. Als je Engels daar niet voldoende voor is, dan is het misschien handig om daar aan te werken. Een forum, welk forum dan ook, is natuurlijk niet bedoeld om als vertaalmachine te gebruiken.
Enne, kwa veiligheid, heeft mijn leverancier alles mooi uitgelegd. En het is en blijft natuurlijk ook n beetje gezond verstand gebruiken.
Zo, nu ben ik mijn stoom ook weer een beetje kwijd.
Mooi ! Nou veel succes er verder mee !
Grtx,
Peter
Zouden de heren leveranciers en operators van de grote "laserkanonnen" misschien rekening willen houden met de zelfbouwers die hier hun kennis willen uitwisselen?
Ik word niet blij als ik lees dat mensen hier niet meer posten/lezen vanwege de commercie/afzeiken/gigantische bedragen.
BVD!
Ik snap je KT88, verder, tja, als ik een vraag heb zou ik heb hier gewoon blijven vragen.... Ik zie wel of ik dan antwoord krijg.
Hier ff een picje van de dac van de IA.
Ik ben alvast begonnen met solderen (kon het niet laten)
[Bericht gewijzigd door uncleworm op ]
Ziet er wel netjes uit ja! Alleen jammer dat de draadbruggen niet strak zijn... Heb je die print zelf gemaakt? of is juist dit via die IA gegaan?
hilbren
zonder rook geen elektronica
Op 9 juni 2005 21:00:09 schreef F-rank:
Ziet er wel netjes uit ja! Alleen jammer dat de draadbruggen niet strak zijn... Heb je die print zelf gemaakt? of is juist dit via die IA gegaan?
goeie vraag, want uit de tekst die bij de foto staat kan ik ook niet opmaken dat je de print ook via de inkoopaktie hebt ingekocht...
Op 9 juni 2005 21:44:25 schreef Knarf:
Lezen is ook een kunst...
daarom snap ik deze reactie ook niet (kun je zelf wel lezen?)
Op 9 juni 2005 22:56:41 schreef F-rank:
Wat zijn we weer lekker negatief vandaag....
deze reactie is vrij logisch, maar daarintegen vrij zinloos in een topic over lasers...
@Knarf
kortom; je kan beter twee keer hetzelfde vertellen ipv dit soort nutteloze discussies op gang brengen.... (als je toch aan het posten ben, doe het dan goed)
Persoonlijk vind ik juist een opmerking over niet strakke draadbrugjes negatief klinken en volgens mij staat er toch dat het printje van de IA is. Layout is iig hetzelfde.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/22291
Hier post ik misschien meer zinnige dingen..
Greetz.
Jezus... is dit forum nu om wat van elkaar te leren of om elkaar af te zeiken! Laten we het gezellig houden allemaal...
hilbren
helemaal mee eens, laten we het er niet meer over hebben.
ik heb overigens wat testjes gedaan naar aanleiding van de galvano's die normand heeft gebouwd. en ik ben tot de conclusie gekomen dat het aluminium zoals normand het gebruikt meer dan de helft van de energie opneemt die in de spoelen wordt gestopt. verder onstaat er een enorme remwerking op de bewegende magneet door de wervelstromen die in het aluminium ontstaan.
toch behaald hij enorm goede reactietijden. maar het zou dus nog beter kunnen
(theoretisch
)
Gaatjes boren en/of sleuven maken ...
Maar dient die remmende werking niet tevens als mechanische demping?
MvgEat
Is het geen idee om carbonfiber te gebruiken i.p.v. aluminium? Gelijdt geen stroom of magnetisme, is heel licht en stijf, kun je volgens mij krijgen in plaat en staafvorm.
Op 10 juni 2005 18:58:53 schreef Knarf:
Is het geen idee om carbonfiber te gebruiken i.p.v. aluminium? Gelijdt geen stroom of magnetisme, is heel licht en stijf, kun je volgens mij krijgen in plaat en staafvorm.
Toch heb je in een meet en regellus vaak demping nodig om te voorkomen dat de lus gaat oscilleren en/of instabiel wordt! Wellicht dat daar het Al buisje voor is ingezet?
Als een regellus niet afdoende gedempt is, krijg je overshoot na een snelle verandering, het systeem kan zelfs gaan resoneren (natrillen) en in het ergste geval gaan oscilleren.
Demping moet je niet overdrijven. Te veel en je regellus is langzaam, het moet 'kritisch' zijn: Op het randje van net te veel!
In dit soort situaties kan je dat alleen proefondervindelijk vaststellen, vandaar mijn tip om gaatjes te boren en sleuven te maken. En proberen ... Blijven proberen! (Neem een voorraadje van die AL buis)
Een goede demping maakt je regellus sneller, niet trager!
MvgEat
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
hilbren
okay...! zo heb er nog nooit over nagedacht.
dat verklaart een hoop, dat verklaart het stukje schuim op deze pagina: http://24.200.192.31:81/LaserShow/Galvo2.htm
hilbren
nieuwe creatie dichtgemetselt en gebombardeert tot experimenteer galvo:
met een stukje printplaat om te spelen met feetback
er zit in totaal 14 meter 0,3mm draad in dit beestje.
dit geeft een totale weerstand van 5,7Ohm, iets hoger dan verwacht maar zeker niet onbruikbaar...
hilbren
even een ander vraagje, betreft mn argon laser:
ik wil een pirelex stekker gaan gebruiken.
pin 1 + 2 gloeispanning ~25Amperè
pin 3 100 Volt max. 10 Amperè
pin 4 450 Volt boostspanning (stroom; paar miliamp.)
pin 5 boost spanning + 100kOhm (inschakelvertraging voor startpuls)
zal die dit houden of zal hij uitbranden?
Hallo laser liefhebbers!
Ik ben zelf in het bezit van een groene Laserpointer
waar ik nog steeds super blij mee ben! (buren wat minder..)
Maar nou had ik een vraagje, heeft een van jullie misschien nog leuke ideetjes wat ik er nog meer mee kan doen? Heb hem al wel via de potmod op maximaal gedraaid, en vind hem denk ik fel zat zo, maar nou hoorde ik dat je er misschien dmv wat spiegeltjes wel een beam effect mee kan krijgen. Zal gelijk zeggen dat ik niet al te technisch ben.. Kan het niet, maakt het ook niet uit..
Ben nog steeds blij met mijn Pointer 
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 13 juni 2005 20:03:35 schreef Pointertje:
Hallo laser liefhebbers!Ik ben zelf in het bezit van een groene Laserpointer
waar ik nog steeds super blij mee ben! (buren wat minder..)
Maar nou had ik een vraagje, heeft een van jullie misschien nog leuke ideetjes wat ik er nog meer mee kan doen? Heb hem al wel via de potmod op maximaal gedraaid, en vind hem denk ik fel zat zo, maar nou hoorde ik dat je er misschien dmv wat spiegeltjes wel een beam effect mee kan krijgen. Zal gelijk zeggen dat ik niet al te technisch ben.. Kan het niet, maakt het ook niet uit..
Ben nog steeds blij met mijn Pointer
je zou eerst ff het topic kunnen doornemen staan voorbeelden genoeg in
is nog niemand dood van gegaan van zelf zoeken 
hilbren
misschien is dit wat voor je?
http://feldhaus.co.uk/projects/laserscanner/
Ik heb net even al mijn bookmarks voor jou doorgespit maar alle pagina's met leuke (simpele) scanners zijn uit de lucht, helaas....
Ja ziet er leuk uit maar is meer iets voor iemand die echte electronische achtergrond heeft 
Maar heb misschien al wat anders bedacht, Een kameraad van mij heeft zo'n hele goedekope rode laser project dingetje kan paar figuurtjes maken enzo, als ik nou eens die mag hebben, dan bouw ik mijn groene laser pointer er gewoon in, of alleen de diode als dat kan, maarja alsnog dankjewel
Bij Medialas en andere laserboeren kun je effectwieltjes kopen, als je daar je laser door heenschijnt krijg je allerlei beameffecten enzo, met een klein stappenmotortje kun je die dan wisselen, dan ben je ook voor een paar tientjes klaar.