Goedendag,

Eigenlijk net zoiets als in: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151737

Ik wil vanaf de meterkast een paar gaten boren naar boven (voor twee extra groepen en netwerk-kabels). Dat komt heel mooi uit tegen de gipsen muur op de eerste verdieping, zodat ik ze daar verdiept kan aanleggen (sleufjes frezen).

Het probleem is dat er bovenin de meterkast al een stuk of tien gaten zitten, waar de bestaande elektra voor de groepen uit komt. Er is een heel stuk tussen dat blok en de buitenmuur waar nog gaten bij zouden kunnen.

Ik heb dit nu aan twee professionals gevraagd en die zeggen allebei bang te zijn dat daar toch leidingen lopen en willen de klus niet aannemen.

Ik hoor hier en daar al dat je dan een leidingzoeker moet gebruiken, maar
- ik heb er een paar gehad en ik ben tot nu toe niet heel erg tevreden over de kwaliteit
- volgens mij komt dat nooit diep genoeg voor het hele beton tussen twee verdiepingen
- wapening van het beton? Volgens mij gaat zo'n leidingzoeker daardoor gewoon altijd af als je iets tussen verdiepingen wilt doen.

Het huis is van 1990, maar helaas hebben we geen tekeningen.

Alvast dank voor iedere gedachte waar ik iets mee kan ;-)

Op zaterdag 20 januari 2024 09:57:43 schreef Erik Slagter:
Goedendag,

Eigenlijk net zoiets als in: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151737

Ik wil vanaf de meterkast een paar gaten boren naar boven (voor twee extra groepen en netwerk-kabels). Dat komt heel mooi uit tegen de gipsen muur op de eerste verdieping, zodat ik ze daar verdiept kan aanleggen (sleufjes frezen).

Het probleem is dat er bovenin de meterkast al een stuk of tien gaten zitten, waar de bestaande elektra voor de groepen uit komt. Er is een heel stuk tussen dat blok en de buitenmuur waar nog gaten bij zouden kunnen.

Ik heb dit nu aan twee professionals gevraagd en die zeggen allebei bang te zijn dat daar toch leidingen lopen en willen de klus niet aannemen.

Ik hoor hier en daar al dat je dan een leidingzoeker moet gebruiken, maar
- ik heb er een paar gehad en ik ben tot nu toe niet heel erg tevreden over de kwaliteit
- volgens mij komt dat nooit diep genoeg voor het hele beton tussen twee verdiepingen
- wapening van het beton? Volgens mij gaat zo'n leidingzoeker daardoor gewoon altijd af als je iets tussen verdiepingen wilt doen.

Het huis is van 1990, maar helaas hebben we geen tekeningen.

Alvast dank voor iedere gedachte waar ik iets mee kan ;-)

Leidingzoekers zijn weinig selectief als er veel buizen lopen en ze reageren ook op betonstaal. Met een zgn tikveer kun je wellicht een beter zoekresultaat hebben.
Misschien is voorzichtig hakken met een kleine beitel een betere optie. Dat gaat met kleine stukjes en zodra je een leiding of staal ziet kun je stoppen.
Als je van bovenaf werkt, werk je eerst in een wat zachtere smeervloer. Soms liggen de leidingen ook daarin. Als het tegen zit, zijn ze meegegoten in het beton.
Overigens is een doorboorde electra buisleiding wel vervelend maar niet echt een heel grote ramp, nieuwe draad erin en het werkt weer. Duidelijk is dan dus wel dat er geen andere leiding kan lopen. Water of gasleidingen doorboren is helemaal niet leuk.
Bouwtekeningen zijn meestal niet zo gedetailleerd, dat de ligging van de leidingen er op centimeters nauwkeurig aangegeven is.

Afdekvloer voorzichtig weg hakken totdat je een vrije plek ziet waar je kan boren. Het is nu eenmaal een wirwar van buizen boven de meterkast. :)

Weet je ook wat betonplaten er liggen, zijn dit dunne platen met ruggen alwaar beton op is gestort of dikke kanaalplaten met een afwerk cement vloer?
Bij de laatste liggen de leidingen over de betonplaten in de afwerklaag.Zit de meterkast direct haaks aan de buitenmuur en zitten tegen de buitenmuur geen standleidingen voor gas; water of riool dan voorzie ik weinig problemen. Maak eventueel eens wat foto's boven en in de kast.

Zijn er geen sonar-achtige apparaten waar je mee "door" het beton kunt kijken ? Zoiets als bv een grond radar. Dus iets met een scherm wat laat zien wat r zit.

Of een tandarts rontgen-apparaat, ik denk alleen niet dat je tandarts die wil uitlenen. :+

Ik heb ooit een vrij dure leidingzoeker gehad (rond de 100 gulden, 25 jaar geleden) die instelbaar in gevoeligheid was en je kon ook aan iets draaien wat de resolutie verbeterde maar dat is 30 jaar geleden.

Ik heb me er nooit in verdiept hoe ze werken. Mogelijk kun je mbv een buis ofzo het signaal heel smal bundelen.
Leuk zelfbouw project ;)

Ligt er ook aan hoe diep het zit. Als het heel ondiep is dan zou je met een zware kachel steeds een groep belasten en dan met een thermische camera kijken waar de muur warmer is. Een camera kan verschillen van een tiende graad goed zichtbaar maken als het gebied waar je kijkt zwart is en verder de zelfde temperatuur heeft. Zo kijk ik bij opstarten van een schakeling soms en dan zie ik soms zelfs traces waar stroom loopt oplichten. (Zodra ICss warm worden vallen dat soort verschillen weg, die worden dan "overstraald"

[Bericht gewijzigd door fred101 op (35%)]

Op zaterdag 20 januari 2024 10:05:30 schreef buzzy:
[...]Leidingzoekers zijn weinig selectief als er veel buizen lopen en ze reageren ook op betonstaal. Met een zgn tikveer kun je wellicht een beter zoekresultaat hebben.
Misschien is voorzichtig hakken met een kleine beitel een betere optie. Dat gaat met kleine stukjes en zodra je een leiding of staal ziet kun je stoppen.
Als je van bovenaf werkt, werk je eerst in een wat zachtere smeervloer. Soms liggen de leidingen ook daarin. Als het tegen zit, zijn ze meegegoten in het beton.
Overigens is een doorboorde electra buisleiding wel vervelend maar niet echt een heel grote ramp, nieuwe draad erin en het werkt weer. Duidelijk is dan dus wel dat er geen andere leiding kan lopen. Water of gasleidingen doorboren is helemaal niet leuk.
Bouwtekeningen zijn meestal niet zo gedetailleerd, dat de ligging van de leidingen er op centimeters nauwkeurig aangegeven is.

Ok, duidelijk, dank!

Ik heb het voordeel dat ik geen gas in huis heb en dat ik zeker weet dat er geen water loopt op die plaats (daarvan weet ik de route).

Ik heb ook wel eens plaatsen in de buurt van stopcontacten waar ik met de boor sowieso bijna niet doorheen kom. Zou dat met opzet zo gedaan zijn, is iemand hiermee bekend?

Maak eventueel eens wat foto's boven en in de kast.

Bij deze!

Ik kan nog wel een keer een betere foto maken als dat helpt, dan moet ik even een beetje schoonmaken en wat kabels opzijduwen...

Dat gat waar die rode en witte cat kabels in gaan lijkt ook later bijgeboord gezien de krater, kan je die boven niet oppikken?

Sterker nog, het zou me niks verbazen als ik die ooit (in 2005...) zelf geboord heb :o Heb ik helaas geen exacte herinnering meer aan.

Maar dan moeten er nog drie à vier gaten bij, want er moeten stroom-groepen doorheen...

Het meest rechtse gat waar de dunne rode en witte kabel in verdwijnen kan je als referentie gebruiken. te laat :)
Rechts daarvan kan je, denk ik, wel boren.

Dat dacht ik ook wel, maar ik durf het toch niet zo aan, na de opmerkingen van deze twee professionals.

Boven zoeken of je dat gat kan vinden en dat flink opboren?
Lijkt mij ook dat je er rechts naast veilig zit, anders maken de andere leidingen wel een hele rare route, maar zeker weten zal je dat nooit.

[Bericht gewijzigd door revado op (55%)]

Ja dat leek mij ook, maar ik begon te twijfelen...

Ik wil eigenlijk drie a vier gaten naast elkaar, met allemaal een elektra-buis er in en dan proberen zodanig uit te komen dat ik ze in de muur boven (gips) netjes kan uitfrezen zodat je er niks meer van ziet. En dan nog de uitdaging naar zolder. Ik verwacht daar (nog) minder risico, maar dat wordt even bedenken hoe ik het zodanig ga doen dat ik precies aan de rand van de muur uitkom. Ligt voor de hand om dan vanaf de muur op de eerste te boren naar de zolder, maar vier keer een half uur met een boormachine omhoog houden, ik betwijfel of dat echt goed gaat werken...

Op zaterdag 20 januari 2024 14:17:47 schreef Erik Slagter:
Ja dat leek mij ook, maar ik begon te twijfelen...

Ligt voor de hand om dan vanaf de muur op de eerste te boren naar de zolder, maar vier keer een half uur met een boormachine omhoog houden, ik betwijfel of dat echt goed gaat werken...

Meer spinazie eten. :P ;)

LOL :)

Het gaat mij er meer om of het verstandig is...

Ik zou proberen 4 f 5 gaten boren ,eerst 6 of 8 mm en dan meteen dikke boor en de tussenstukje weg hakken en een gootje van bv 40x40 naar de tweede verdieping. Alles met kabel dan kun je altijd , er nog een kabel bij leggen.

bekijk ook of er gas, water of riool langs de meterkast omhoog gaat, er is nog wel iets meer wat je kunt raken. idd is boren in de meterkast altijd een risico en ken zat voorbeelden van waar het fout is gegaan, incl hele wijk zonder stroom omdat de straatkabel door de onderhoek liep.

het is een jaren 80/90 huis? toen werd er zo te zien al een stukje zachte steen boven de meterkast ingezet om de leidingen in te boren. het geboorde gat erlangs lijkt me de veilige hoek, vermits deze achtermuur de buitenmuur is. ander heb je kans dat van dit punt uit ook leidingen zijwaarts en naar achter gaan.

Het moet toch wel heel erg gek zijn als er rechts in de hoek kabels lopen. Zo langs de muur en in een hoek zie je nooit kabels.

Maar ik weet dan niet hoe het huis er verder eruit ziet.
Je zou bv een tekening kunnen maken waar de centraal dozen zitten in de vloer eronder en dan lopen de buizen in een directe route vanaf de meterkast naar de centraal dozen.

Op zaterdag 20 januari 2024 17:00:46 schreef testman:
bekijk ook of er gas, water of riool langs de meterkast omhoog gaat, er is nog wel iets meer wat je kunt raken. idd is boren in de meterkast altijd een risico en ken zat voorbeelden van waar het fout is gegaan, incl hele wijk zonder stroom omdat de straatkabel door de onderhoek liep.

het is een jaren 80/90 huis? toen werd er zo te zien al een stukje zachte steen boven de meterkast ingezet om de leidingen in te boren. het geboorde gat erlangs lijkt me de veilige hoek, vermits deze achtermuur de buitenmuur is. ander heb je kans dat van dit punt uit ook leidingen zijwaarts en naar achter gaan.

Ik kan in ieder geval uitsluiten dat er riool loopt, gasbuizen of waterleiding. Als er iets loopt is het elektra. Ik vind samen met iedereen hier het erg onwaarschijnlijk dat er leidingen in die hoek lopen, het is veel logischer dat alles naar links gaat. Maar je weet het nooit zeker he...

is de achtermuur de buitenmuur? dat zou gunstig zijn, ook als de rechtermuur de buitenmuur is. doorgaans word er zo min mogelijk gebogen aan buizen in het dek, dus bocht boven de kast en zo recht mogelijk naar centraaldoos, vaatwas wcd oid. als het een appartement is heb je ook nog met leidingen te maken van parlofoon en algemene voorzieningen die door het dek in woningen lopen.

Nee helaas, de achtermuur is een binnenmuur (naar de keuken). De rechtermuur is de buitenmuur. Het is een hoekwoning dus weinig gedoe met andere appartementen of andere huizen.

Het is ongeveer hetzelfde als graven in grond waar kabels liggen. Dan laat je voorsteken, en dan pas de bak erin voor dezelfde diepte als er gestoken is.
Hier gewoon met een telefoonbeiteltje laagje voor laagje wegkrabben. Het is niet anders.

Edit: voor diegenen die gaan googelen op telefoonbeitel.
Een telefoonbeitel is ongeveer een centimeter dik, werd gebruikt door telefoonmonteurs om gaatjes te maken waar een telefoonkabel door moest.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (29%)]

Interessante gedachte, maar om nou door een betonnen vloer van pak 'm beet 30 cm dik te gaan beitelen?