Dan is de meter niet goed aangesloten

Dit roept toch wat vragen op. Welke zekering is er afgeschakeld? Als het de zekering is die voor de meter zit, dan kan er gewoon geen verbruik geregistreerd worden. En dan lijkt het me sterk dat het display nog werkt.
Over wat voor meter gaat het eigenlijk, merk en type?

Ja, dit roept inderdaad vragen op, vandaar ook mijn vraag hier.

Zekering zit net onder de meter, samen in een smalle kast. Vandaar vertrekt een kabel naar het appartement op de verdieping met daar een verdeelkast.

Het is een Sagemcom model Siconia XT211

Op maandag 13 juli 2026 19:02:05 schreef Swake:
(...)
Heb wel het verbruik gezien van een 2de verblijf waar omgerekend 8W continu verbruik is met de hoofdzekering afgeschakeld.
(...)

Gaarne definities:
Dat tweede verblijf, die meter daar, wiens eigendom?
Dat tweede verblijf, de voeding daar, waar komt die stroom vandaan? Van de netbeheerder? Vanuit de eigen installatie?
Dat tweede verblijf, waar zit dan de hoofdzekering? Vóór of na de meter?

Edit: Ah, ik begrijp dat de meter voor de tweede verdieping in het hoofdverblijf zit.

https://www.sagemcom.com/sites/default/files/2022-11/Datasheet_Sagemco…

Supercap of batterij, dus hij blijft wel een tijdje actief.
Dit is BE , in NL kennen wij deze meter niet zover ik weet.

Op maandag 13 juli 2026 19:11:00 schreef mvdk:
Vroegah.. Met zo'n draaischijf in de meter. De spanningspoel zat aan de ingaande kant aangesloten. Natuurlijk betaal je dat beetje verbruik.

Als de hoofdzekering uit staat, dan gaat ook de ferrarismeter in principe geen millimeter vooruit. (de schijf doet (in verplaatsing) immers het product U X I xT ). de spanningspoel verbruikt altijd een klein constant vermogen, maar niet voor je rekening.

Jammer dat ik maar gedeeltelijk gekwoot word. Het verbruik van de spanningspoel in kWh meters zit verwerkt in de instandhoudingskosten, de vaste kosten, ook wel vastrecht genoemd.

Net zoals je ook betaalt voor een hele trits andere zaken die de netbeheerder uitvoert om stroom te kunnen blijven leveren.

Ah sorry, zeg het verkeerd. Al die zaken om energie tot aan de aansluiting te transporteren. Leveren doet weer een andere partij.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (17%)]

In BE zit de automaat na de meter. Voor de meter zit dit , waar je niet bij kan.

De vergelijking met een ferrarismeter gaat niet op omdat de energie voor de aandrijving van het telwerk daar (deels) van de stroomspoel komt. Geen stroom -> meter draait niet. Dat is bij een digitale meter helmaal anders, is immers een elektronisch toestel dat permanent in werking is.

Of die meter zijn eigen verbruik meet weet ik niet maar het zou mij zeker niet verbazen. De Brochure zwijgt in alle talen.

Op dinsdag 14 juli 2026 00:03:11 schreef mvdk:
Jammer dat ik maar gedeeltelijk gekwoot word. Het verbruik van de spanningspoel in kWh meters zit verwerkt in de instandhoudingskosten, de vaste kosten, ook wel vastrecht genoemd.
[...]

Ok, vastrecht, zo had ik het in eerste instantie niet begrepen. de schijf gaat dus niet vooruit :-).

Op maandag 13 juli 2026 20:37:39 schreef Swake:
Interessant allemaal. Dus er zit toch ergens een probleem(pje) want de zekering staat al sinds maart of april af.

Het verbruik werd opgemerkt toen de meter 2x met een maand ertussen manueel werd uitgelezen met een verschillende waarde op zowel dag als nacht.

Ik zou ook wel verwachten dat de meter na de algemene zekering komt te zitten. Ik heb er helemaal niet aan gedacht om dat na te kijken. Het scherm van de meter blijft wel gewoon werken, en die meter stuurt ook nog steeds data door want die is via de stroomleverancier te verkrijgen. Er moet dus een batterij inzitten.

de meter zit direct op het net, jouw zekering zit ERACHTER. anders kunnen ze hem ook niet uitlezen van op afstand. met de oude draaimeters, komt er een puls om te schakelen tussen dag en nacht tarief. zou de meter na de zekering zitten, dan zou je vroeger de meter kunnen afkoppelen als die het nachttarief naar dagtarief puls moet ontvangen. dus de meter zit altijd op het net.

wat is de waarde die veranderd was?

Op dinsdag 14 juli 2026 03:54:41 schreef New Beetle:
In BE zit de automaat na de meter.

Bedankt voor deze cruciale informatie. Dat er dus nog verbruik is, in dit geval door de meter zelf, zolang die schakelaar niet is afgezet kan dus wel degelijk.

Op dinsdag 14 juli 2026 03:54:41 schreef New Beetle:
Brochure

Op pagina 8 staat bijgevoegd plaatje.
Ziet er naar uit dat 8W zelf verbruik veel is, maar niet onmogelijk. Zal wel meetfout op zitten + wat afrondingen.

Het zou zelfs best wel eens kunnen dat die meter intern de optie heeft om zijn eigen interne aansluiting voor of na de interne stroommeting te schakelen, om aan de wensen van de respectievelijke locale netbeheerder te voldoen.

Nee, het eigen verbruik wordt nooit gemeten.
Ik heb nog steeds geen goed beeld van de situatie. Swake schrijft dat de hoofdzekering af staat. Dan is dus het hele pand spanningsloos en kan er geen enkele meter meer iets registreren. Je hebt het dus over een andere zekering, niet de hoofdzekering.

De naam Sagem doet bij mij wel een belletje rinkelen. Wij hebben op ons bedrijf meters van Sagem gehad die spontaan vooruit liepen, ook zonder echt verbruik. Bleek te komen door een heel dun draadje in de meter dat was gebroken omdat er te veel mechanische spanning op stond.
Maar ik mag toch hopen dat Sagem dat probleem inmiddels heeft verholpen, het is inmiddels 25 jaar geleden.

Op dinsdag 14 juli 2026 07:31:44 schreef Swake:
Dat er dus nog verbruik is, in dit geval door de meter zelf, zolang die schakelaar niet is afgezet kan dus wel degelijk.

Uiteraard.

Vraag dat een keer aan Fluvuis. Meestal antwoorden die wel, alhoewel ze in dit geval wel even verbaasd gaan zijn denk ik :)

Nooit op gelet hoe dat vroeger bij die oude meters was maar hier heb je er al eentje waar de spanningsspoel voor de stroomspoel zit. Die draait welliswaar niet meer als je de hoofdzekering uitschakelt maar meet wel degelijk zijn eigen verbruik in bedrijf.

Je kan dat brugje volgens mij ook naar rechts verplaatsen om de spanningsspoel achter de stroomspoel aan te sluiten.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (18%)]

Op dinsdag 14 juli 2026 11:14:13 schreef New Beetle:
Nooit op gelet hoe dat vroeger bij die oude meters was maar hier heb je er al eentje waar de spanningsspoel voor de stroomspoel zit. Die draait welliswaar niet meer als je de hoofdzekering uitschakelt maar meet wel degelijk zijn eigen verbruik in bedrijf.

Je kan dat brugje volgens mij ook naar rechts verplaatsen om de spanningsspoel achter de stroomspoel aan te sluiten.

[bijlage]

Een ferrarismeter meet het product van stroom en spanning. Pas als beide spoelen een magneetveld hebben gaat ie draaien.

En sowieso heeft ie een minimumvermogen, daaronder meet ie helemaal niets. Waarschijnlijk is het vermogen dat door de spanningsspoel gaat lager dan dat minimumvermogen.

Er is geen minimum vermogen om de meter te laten draaien, maar een minimum stroom.
Als de stroom kleiner is dan 0,2% van de nominale waarde mag de meter niet tellen. Boven 0,6% moet hij gaan draaien. Het gebied tussen 0,2 en 0,6% is een tolerantiegebied, afhankelijk van het exemplaar.
Er kunnen dus meters zijn die bij 0,2% al gaan draaien, maar er kunnen ook exemplaren zijn die dat pas bij 0,5% doen.
Deze regel geldt zowel voor ferraris meters als voor digitale meters.

Hoe het bij de digitale meter zit weet ik niet.
De oude Ferrariameters meten (registreren) een vermogen kleiner dan 5 Watt niet.
Als je nog ergens een beltrafo hebt zitten, die verbruikt minder dan 5 watt en kost je dan ook niets.

De ferrarismeters hebben een klein nadeel, ook als er geen stroom verbruikt wordt draait de schijf heel langzaam. Om dat probleem op te lossen zit er aan de schijf een klein vaantje. Daardoor stopt de schijf met draaien als het merkteken op de schijf zichtbaar is.
Probeer maar eens (maar wie heeft er nu nog zon oude meter)

Op dinsdag 14 juli 2026 07:31:44 schreef Swake:
[...]
Bedankt voor deze cruciale informatie. Dat er dus nog verbruik is, in dit geval door de meter zelf, zolang die schakelaar niet is afgezet kan dus wel degelijk.

[...]

Op pagina 8 staat bijgevoegd plaatje.
Ziet er naar uit dat 8W zelf verbruik veel is, maar niet onmogelijk. Zal wel meetfout op zitten + wat afrondingen.

Die 5W is "Bij 100A". Als je "ongeveer nul" wil meten zijn de verliezen in de stroomcircuits ook nul.

Het eigen verbruik van de meter mag niet gemeten worden. Ook niet in belgie denk ik.

In Nederland hoort een meter onder de ongeveer 5W niets te registreren. Iemand had een specsheet van een ABB meter hierboven gequote en die heeft "starting current" van 20mA en dat komt bij 230V overeen met 4.6W. Klopt precies.

Kortom... mogelijk heeft iemand de boel "tijdelijk aangezet" en iets verbruikt. Maar dat het aan "eigen verbruik van een meter" ligt is onwaarschijnlijk.

Op dinsdag 14 juli 2026 13:01:43 schreef Toeternietoe:
De oude Ferrariameters meten (registreren) een vermogen kleiner dan 5 Watt niet.
Als je nog ergens een beltrafo hebt zitten, die verbruikt minder dan 5 watt en kost je dan ook niets.

Dat zou theoretisch kloppen als je verder dan ook echt 0 verbruik hebt.

Maar als je koelkast en CV-installatie bij elkaar bijv. 100 W gebruiken (of 60, of 20), dan registreert de meter natuurlijk gewoon het totaal van 105 W (of 65, of 25). Die trafo wordt echt wel meegeteld.

e: Mijn oude beltrafo was iets meer dan 1 W, en was al lekker warm. 5 W zal aan de hoge kant geschat zijn.

Op dinsdag 14 juli 2026 13:03:21 schreef rew:
Iemand had een specsheet van een ABB meter hierboven gequote en die heeft "starting current" van 20mA en dat komt bij 230V overeen met 4.6W. Klopt precies.

Nee, dat klopt niet precies. Nogmaals, het gaat om de stroom, niet om het vermogen. De nominale stroom van deze meter is 5A. 20mA is 0,4%, dat ligt precies midden tussen de 0,2 en 0,6% die ik eerder noemde.
Die 20mA kan ook inductief of capacitief zijn, dan kom je op 4,6VA, en niet 4,6W.

Een beltrafo verbruikt zelf bijna niks, en zeker geen 5W. Dat kan alleen als de bel actief is. Onbelast is de beltrafo een bijna zuivere zelfinductie, die kan misschien 5VA gebruiken, maar geen 5W.

Er is jaren geleden een actiegroep geweest die alle beltrafo's wilde uitbannen. Ze hadden becijferd dat al die honderden miljoenen beltrafo's in Europa megawatts aan sluipverbruik veroorzaakten. Maar ze maakten een grote vergissing. Ze gingen er vanuit dat elke trafo 3W verbruikte, maar dat is een grote misvatting.

Hoe het bij de digitale meter zit weet ik niet.

De ferrarismeters hebben een klein nadeel, ook als er geen stroom verbruikt wordt draait de schijf heel langzaam. Om dat probleem op te lossen zit er aan de schijf een klein vaantje. Daardoor stopt de schijf met draaien als het merkteken op de schijf zichtbaar is.
Probeer maar eens (maar wie heeft er nu nog zon oude meter)

Hier hangt ie nog en hangt mij prima. :P

Ik heb inmiddels een aanschrijving van Stedin gehad dat de Ferrarismeter uit de originele bouw (1967!) verhangen moet worden. Op hun website kon ik alleen kiezen uit een smartmeter, dat vond ik wel erg slecht.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar alleen daardoor zou ik eigenlijk uit principe gaan voor een normale digitale meter.