Het is een filter voor in de auto dus ik dacht even proberen op 12 v
Maar de stekker heeft dus 3 draden zwart oranje rood ,nu heb ik dus rood met oranje doorverbonden en die aan de plus en zwart aan de massa, ledje brand wel ,maar doet verder niets op geen enkele uitgang ,potmeters zijn goed, nu had ik de opamps eens opgezocht
A6458s en bleek dat er op pen 5 ,-15. En op pen 9 + 15 moet ,waar haal je dat vandaan in een auto? Er staat bij de oranje draad wel
P- ant is dat toch de negative spanning die ze daarmee bedoelen ?
Of de ( antenne) van vroeger die dan elektrische ophooh ging

Als het inderdaad klopt wat je zegt, lijkt het me sterk dat dit voor in een auto is. Of er hoort nog een aparte voedingsunit bij, die die voor in een auto toch wel bijzondere spanningen maakt.

Grote dikke auto versterkers werken vaak wel op een veel hogere spanning dan 12 volt. Dit om het vermogen te kunnen maken en kwijt te kunnen in een set van 8 of 4 ohm speakers. De omvormers voor deze hoge spanningen zitten dan meestal in de eindversterker ingebouwd.

Doordat je zo goed als geen gegevens geeft (merk, typ, model, schema, manual enz.) kunnen we verder niets opzoeken en houd ik het er voorlopig op dat het gewoon geen auto ding is.

Als dit apparaat daadwerkelijk voor een auto bedoelt is werken die opamps waarschijnlijk gewoon op +/- 6 volt. Daarvoor zal er een speciale voedingsschakeling aanwezig zijn die de 12V verandert in +/- 6 volt. Opamps max gespect op +\- 15 volt kunnen uitstekend werken op deze spanningen. Dat is juist de fun van een opamp. Met een dc/dc converter zijn die +/- 15 volt overigens ook prima te maken. Die DC-DC converter kan een heel klein blokje zijn dat ergens in jouw apparaat zit gebouwd.

Als je die 15 volt spanningen die je noemt uit de datasheets van de opamp gehaald hebt kun je er zeker van zijn dat je hieruit niet kunt concluderen dat dat de voedingsspanningen van het apparaat zijn. Vrijwel alle opamps hebben dergelijke specs. +/- 15V of +/- 18 volt ofzo. Je zult er geen een vinden die gewoon alleen op + 12volt werkt. Hoogstens heel speciale exemplaren.

Ik ben je beetje bang dat je apparaat gewoon stuk is doordat er geknoeid is met de voedings aansluitingen. Je neemt gewoon maar aan dat die oranje en rode draad aan elkaar moeten? En dat de Ant aansluiting negatief is? Meest waarschijnlijke is dat dat dit apparaat pas aangaat als men de (auto)radio aanzet. Uit zo'n radio komt dan een antenne power draad die de antenne omhoog stuurt. Diezelfde draad kun je natuurlijk ook gebruiken om andere apparatuur aan te zetten. Is wel handig ook anders blijft deze apparatuur altijd aanstaan. Ook als de auto uit is. Gevolg zal zijn dat elke ochtend weer je accu leeg is.

De andere staat antenne bij, dat was vroeger een manier om de elektrische antenne uit te laten schuiven.
Waarschijnlijk misbruikt dit filter dit om zich in te schakelen en te voorkomen dat je auto accu leeg getrokken wordt.

er staat waarschijnlijk wel ergens een type nummer op er zijn meer modellen bv deze
https://img.kleinanzeigen.de/api/v1/prod-ads/images/a2/a2df740e-9823-4899-8b47-eb4763f97d62?rule=$_59.JPG

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (31%)]

P- ant is dat toch de negative spanning die ze daarmee bedoelen ?

Zul je wel moeten lezen als P koppelteken ANT van Power Antenne.
Het filter wordt dus tegelijk aangezet met de antenne (uitschuiven motorantenne of aanzetten ingebouwde antenneversterker)
Het ding is dus correct aangesloten wat voeding betreft.

Is volgens mij voor de auto anders is die oranje draad een beetje vreemd (die is voor de antenne-motor)

Als je hem toch op de werkbank hebt en open, waarom meet je dan niet gewoon de spanning op de opamps ?
Dan de functie generator er aan en met de scoop het signaal volgen. Dan weet je waar het fout gaat.

Zat er geen manual bij ?

ik mis de massa aan alle opamps

Maak goed scherpe foto's van boven en onderzijde print. Dat geeft iedereen meer inzicht dan een oneliner als ik mis massa aan de opamps.

Paul

Foto het blauwe trafotje. Is ook heel, en het transistor tje ook , ik dacht mischien moet de oranje draad aan de massa ipv aan de plus ??? Omdat er p- ant bij staat. Ipv p+ ant

de zwarte draad loopt naar het trafotje en verder aleen naar het ledje
michien is toch het trafotje stuk ?

[Bericht gewijzigd door jehudy op (25%)]

Je LED lijkt kortsluiting te maken. (rode led, rechtsboven op foto)

nee hoor deze brand gewoon is wat verbogen, ik heb geen massa bij geen enkele opamp

[Bericht gewijzigd door jehudy op (33%)]

Heeft het ding wel gewerkt? (is zo te zien 30-50 jaar oud)

Op zondag 11 februari 2024 12:03:48 schreef jehudy:

Klopt, er zit geen gemeenschappelijke nul op een de opamps.

Ik heb moeite te bevatten hoe dit precies werkt, maar dit is inderdaad wel hoe auto-cross-overs werken. Ik heb er ook nog eentje liggen die met 100% zekerheid geen interne voeding heeft maag gewoon rechtstreeks op 12V accuspanning werkt.

De voeding wordt zo te zien gescheiden door de transformator, die onderdeel is van een minimalistische DC-DC converter. Dat zal in een auto een verstandig idee zijn, en gelijk een handig punt om alles te schakelen. Excuses, hier zat ik kennelijk fout.
De diodes zijn simpelweg polariteitsbeveiliging. De signalen zijn zoals verwacht.

De foto's zijn helaas te slecht om het te doen, maar als het schema van dit stukje even opgenomen wordt en er een paar meetwaarden zijn moet er uit te komen zijn.
Ik verwacht eigenlijk niet dat het sy gevoed is, maar gewoon asy, ook gezien de vele elco'tjes overal. Dat was toentertijd gebruikelijk.

de tranfomator is gewoon een enkele spoel waarvan de behuizing aan de massa ligt, ik denk voor de ontstoring

Of een buck converter. Heb je nu al wat gemeten. Dat gaat een stuk sneller dan gokken. Begin eens met de spanning over elcos te meten.
En lees dit eens door.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (25%)]

bedankt fred ik zal het doorleze , grt jehudi

de zwarte draad loopt naar het trafotje en verder aleen naar het ledje

Via de schroeven en het chassis zijn beide gaten met elkaar verbonden.... en dan verschijnt er dus wel degelijk overal massa.

Edit: geel gaat via 1 diode en 1 weerstandje naar de npn transistor die als emittervolger rood aan/uit schakelt...

[Bericht gewijzigd door OXO op (18%)]

Gewone oude autoradio's (voor ~1985) van 5W per kanaal werkten toch ook gewoon op een enkele voedingsspanning en een uitgangscondensator?

Ik heb moeite me voor te stellen wat er precies met de stromen gebeurt in zo'n ding. Maar het feit dat ik 't niet snap doet niets af aan het feit dat het in miljoenen autoradio's en ook thuisversterkers is gebruikt (heb nog twee bijna dezelfde Pioneer thuis-versterkers gehad, een grote broer van 2x30W met een symmetrische voeding en een 2x15W versie met enkelzijdige voeding).

Volgens mij werkt dit gewoon hetzelfde: enkele voeding en een uitgangscondensator.

Volgens mij maak je de fout door de + en - door te verbinden. Op internet vindt ik zo`n vergelijkbaar type waarbij de remote aan de - ( min ) gehangen dient te worden.

ook geprobeerd maar dan brand de led niet ,en nog steets geen spanning op de opamps ,via de schroeven loopt er geen verbinding naar het cassis d dat kan dus ook niet
transistor heb ik eruit gesoldeerd en doorgemeten en is goed.
de audio ingang zit wel aan de massa van de opamps ik zal die eens met de massa verbinden

[Bericht gewijzigd door jehudy op (17%)]

o

[Bericht gewijzigd door jehudy op (98%)]

Je doet iets niet goed, het voedingsgedeelte is redelijk simpel zo te zien.

Wat voor opamps zitten erin?

Paul

A6458s alemaal voor de filters

Kan je het typenummer niet vermelden?
Dat maakt het zoeken veel makkelijker.
Het kan ook best zo zijn dat deze unit aan een eindversterker of radio van RTO gekoppeld moet worden en daar zijn + en - voeding t/o massa vandaan krijgt.
Of er hoort een aparte voedingsunit bij.
Duitse apparatuur is wel vaker wat afwijkend...
En heeft het gewerkt of heb je het ding zo ergens vandaan gehaald?

Als de "ant" inderdaad de antenne stuurdraad is dan zal dat een + zijn, ik heb nog nooit een antenne gezien die met massa gestuurd wordt.
Je stuurt daar de antenneversterker van een actieve antenne mee aan, of de vroegere uitschuifantennes.