Mijn Fiets accu, BT-E6000 Shimano, lijkt de geest te hebben gegeven.
Het begon na 10 min fietsen met een E10 E20 melding, dit werd allengs korter.
Contacten schoon gemaakt. Leek tijdelijk wat te helpen. Opladen lukte wel.
Maar nu doet hij niets meer, aangesloten op de fiets, wel gaan de groen lampjes aan maar na 12 sec gaan die weer uit.
Vlgs de fietsenmaker lijkt de accu het wel te doen op zijn test apparaat, maar steekt hij hem in mijn fiets of andere fiets dan is het fout.
Nieuwe accu mijn heer > 400 euro !
Kun je zo.n accu meten? Op de buitenste klemmen meet ik nu 5,4 volt of de groene lampjes nu aanstaan of niet.
De stekker is 4 polig buitenste lijken mij Plus en Min, ik neem aan dat er gecommuniceerd wordt tussen de BMS van de accu het shimano systeem.
Ik zie een filmpje op YT waarop een mislukte revisie staat van deze accu.
Vlgs de fietsen maker heeft Shimano deze accu aardig “dicht getimmerd”.

Hans

E20 fout is de middelste kleine contacten die geen contact maken met de fiets. die veercontacten in de accu zijn veel kleiner en verliezen soms drukkracht, ze iets weer dichtplooien, kan helpen. probeer dit eerst.

je zou kunnen testen of de accu zonder communicatie kan werken. wat ik altijd doe, is een externe accu aansluiten op die fiets, op die 2 buitenste klemmen. en dan test ik de fiets. als die wel werkt dan, dan kan je heel die communicatie en BMS eruit gooien en zelf een eigen BMS met accu bouwen.

doet de fiets het NIET, dan moet je de bms van de accu zelf behouden.

als de accu nog niks doet, met die middelste contacten wat te fixen,dan heb je weinig te verliezen.
open dat ding en meet alle cel spanningen.
je moet per accu iets van 3,0 tot 4,15V meten (4,2V als ze vol is geladen maar dat zakt weer in dan)

meet je bv 3,8 - 3,8 - 3,8 - 3,8 - 3,8 - 3,0 - 3,8 - 3,7 - 3,8 - 3,9
dan is die van 3.0 leeg en valt de bms daarop uit. je kan ze met een gewone cel li-ion lader weer naar 3,8V proberen brengen en dan met de normale lader verder opladen naar 4.2V/cell

meestal geeft de BMs een fout als een accu tot 2.75V gaat, en als die accu LAGER gaat, gaat de bms meestal op slot.
en dat gebeurd ook als je de accu's eraf haalt om te vervangen. dan meet die ineens 0V op 1 accu en gaat op slot.

de meeste BMS doen niks ALS je eerst de +klem van de bms afkoppelt, en daarna de BMS stekker uit trekt. maar geen garantie hiermee

nog iets dat te proberen is.
je hebt een laadplug van je accu, en een output plug (die 4 contacten).
als je de lader met 2 draadjes aan de + en - van de output plug drukt, herstart je meestal een BMS

Als je het BMS van de originele accu "probeert te behouden" kan het ding "flauw" doen en zodra je de spanning er afhaalt roepen: "Alle cellen zijn onder de 2.5V geweest, dus is het gevaarlijk om deze accu nog te gebruiken"

FCcapri en Rew dank voor jullie antwoorden.
Ik ben zover gekomen dat met wat uitproberen wat de 4 polen van de de connector doen, ik kan 36 volt op de de beide uiterste pinnen kan krijgen.
Pin 1 en 4 zijn resp 0 en Plus.
de beide andere twee pinnen, dus de signaal pinnen (Soort USB?)
Als ik de 3e pin (naast de plus ) nu aan de 0 leg en het aanknopje indruk aan de zij kant krijg ik de volle 41 Volt op de plus. weliswaar een korte puls en de groene ledjes gaan (nog) niet
aan, maar blijkbaar moet op een van de twee "data"pinnen iets veranderen op dat moment.
Ik ga vanmiddag kijken wat de accu op de fiets doet

Hans

Hier weer update van mijn onderzoek naar de werking en mogelijke reparatie van mijn
E bike accu.
De accu is makkelijk te openen met een Torx t10 sleutel,(Op YT staat een filmpje van iemand die zegt dat het een t9 moet zijn )
10 schroeven los draaien en de kap er is zo los te halen. Het zier er netjes uit.
(Zie foto’s)
De gemeenschappelijk aarde en min van de LI-ion cellen is makkelijk te localiseren ,links onder.
Links boven de pos pool , CN001 en rechts boven een ook nog een aansluiting van de laatste
Li-ion cel, de neg pool daarvan dus, die 3, 9 volt lager is dan de plus pool.
Ook is te zien dat de twee middelste connector polen data polen zijn ,RX en TX.
Ook zie ik 4 Mosfets,
Op mijn scope zag ik dat de lader pulsjes heen en weer zendt, van ongeveer 2,5 volt, naar en van de accu.
Gelukkig bleek de spanning tussen aarde en plus 39 volt te zijn en kon ik daar 3 autolampjes vrolijk op laten branden voor in ieder geval een uur zonder noemenswaardig spanningsverlies.
Daarna met twee naaldjes aan mijn multimeter , om door de isolatie folie heen te prikken, een willekeurig aantal cellen getest, allemaal 3,9 volt.
Op de een van de foto’s zie je 3 stripjes pcb liggen, die gebruik ik om in de connector van de batterij te “schuiven” om zo contact maken en daar zat het euvel mijns inziens, met een loepje die contacten bekeken en die er zwart en vies uit.
Ik heb om een pcb stripje wat schuurpapier 220 te gevouwen en die heen een weer gehaald en zo alle contacten “ gereinigd” , schoon geblazen en nog een keertje ipa er over.
En voila ze deden weer wat z e moeten doen stroom , spanning en pulsjes doorgeven.
Ook de contacten op de op de fiets connector onder handen genomen.
Samen vattend kun je nu dus wel wat zelf onderzoeken aan die accu.
De contacten zijn het zwakke punt, geen spanning of vreemde lage spanningen op die connector, zegt dus nog niets,
Er lopen nogal forse stromen door die aansluiting en regel matig wordt zo’n accu losgehaald, b.v. om thuis op te laden .
De meeste fietsenmakers hangen de accu aan een tester en dan wordt het goed of een nieuwe accu voor veel geld.

Hans

Ik heb postzegels kijken opgegeven. Dus als jij het helpen moeilijk probeert te maken door de fotos te verkleinen, dan voldoe ik aan de bedoeling door niet te helpen. (Mij maak je niet wijs dat je de foto hebt gemaakt op deze kwart megapixel o.i.d.)

Rew,

Je kunt er gewoon op klikken dan worden ze weer groot.
Bij mij lukt dat gewoon , het zijn standaard Iphone foto's
van een paar honderd kilo bytes.

Hans

Op zaterdag 3 februari 2024 15:34:25 schreef fcapri:
meestal geeft de BMs een fout als een accu tot 2.75V gaat, en als die accu LAGER gaat, gaat de bms meestal op slot.
en dat gebeurd ook als je de accu's eraf haalt om te vervangen. dan meet die ineens 0V op 1 accu en gaat op slot.

Er zijn BMS'en die tolerant zijn en die niet op slot gaan.

Op zaterdag 3 februari 2024 15:34:25 schreef fcapri:
de meeste BMS doen niks ALS je eerst de +klem van de bms afkoppelt, en daarna de BMS stekker uit trekt. maar geen garantie hiermee

Het is niet aan te bevelen om eerst de plus of min van het accu-pack los te maken van de BMS omdat je dan de BMS mogelijk gaat "voeden" via de BMS balansdraden en je de balansingangen beschadigd.

dat is nogthans de instructie bij verschillende BMS'en.

de massa is bv onderbroken met een fet, en de +pool komt direct op de PCB. daarna plug je de balance in.
als je die + afkoppelt, valt de bms spanningsloos en meet de balance kabels niet meeR. dan kan je veilig de batterijen afkoppelen, nieuwe aansluiten, balancestekker inpluggen, en dan weer massa aansluiten en de + draad.
BMS dan 'rebooten' door de laadspanning op de OUT te zetten (de zwarte draad die uit de bms naar de fietsconnector gaat).
lader zal beginnen laden, dan plug je die in de laad connector en alles werkt prima.
is toch zo de handleiding van oxford en... (even de naam kwijt van het merk)

k heb reeds een boek gemaakt thuis met alle accu modellen per merk, en daar staat ondertussen ook die handleiding bij geschreven. zeker al een 6-8fietsen ermee kunnen fixen.

op 20fietsen hebik er misschien 1 gehad die op slot ging, maar die kan al op slot zijn geweest doordat de waterschade een paar celgroepen op 0V had gebracht (cellen helemaal roest, dus sluiting op gehad en veeeeeeeeeeel warmte)

Op zondag 11 februari 2024 18:09:17 schreef balth:
Rew,

Hans

Ik ben het helaas met rew eens: aan die foto's hebben we niets. Ze zijn te klein. Dat lijkt een trend te zijn tegenwoordig: waren de foto's vroeger soms steevast veeel te groot (en vaak ook serieus onscherp/bewogen), tegenwoordig lijken ze door het veelvuldig gebruik van telefoons die ze (mogelijk) standaard verkleinen of door het versturen per Whatsapp (die foto's verkleint) en dan het net opslingeren juist te klein. Hier kunnen we gewoon niets mee, resolutie is te beperkt.

Wat betreft de uitkomst heb je gewoon mazzel. Smerige contacten zijn zelden het probleem bij fiets-accu's en lang niet elke accu heeft vergevingsgezinde hard- of software.

@ Bobosje: hoe moet je dán een BMS afkoppelen? Ergens moet je beginnen en dat is altijd van pack-plus naar pack-min werken. Die pack-plus aansluiting zal dus vroeg of laat ooit los moeten. Inderdaad moet je niet pack-min onderbreken of willekeurige balans-aansluitingen los gaan trekken.

Bij een fiets-accu revisie heb ik het andersom gedaan, eerst de balansconnector in de kabelboom losgemaakt en toen de plus en de min van het accu-pack van de BMS losgemaakt (de volgorde van plus en min losmaken doet er dan niet meer toe). Bij de montage van het geheel alles in omgekeerde volgorde gedaan, eerst de plus en de min van het accu-pack op de BMS aangesloten (ook hier, de volgorde van plus en min vastmaken doet er niet toe) en als laatste de balansconnector in de kabelboom weer aangesloten.

Ik heb toen voor bovenstaande volgorde gekozen omdat ik ergens had gelezen dat de balansingangen van de BMS (die direct of indirect) met een laad controller IC kunnen zijn verbonden het laad controller IC kunnen beschadigen door het ongewenst optillen of omlaagtrekken van de balansingangen bij het onderbreken van resp. de plus of de min van het accu-pack (de balansspanningen zitten immers verdeeld binnen de totale spanning van het accu pack zoals het laad controller IC het graag hebben wil).

Op zondag 11 februari 2024 18:09:17 schreef balth:
Rew,

Hans

Bij klikken worden ze wel groter maar er verschijnt geen + in beeld waardoor er verder in te zoomen is. Dus foto's maken die wel te vergroten zijn? Een standaard foto is toch al gauw 2 a 3MB, zie hieronder. De software van het forum maakt er dik 500 kB van. Op jouw plaatje kan ik niet inzoomen om bijv het opschrift van een IC te lezen.

Zelfs bij een + in beeld en erop inzoomen blijft het gissen wat er op die IC's staat. ;)

Op zondag 11 februari 2024 22:30:21 schreef RAAF12:
Op jouw plaatje kan ik niet inzoomen om bijv het opschrift van een IC te lezen.

Precies. Jou foto, is bijvoorbeeld prima af te lezen dat er een 1k 10k, 2x22 en een 1k5 weerstand aanwezig zijn.
Bij die van TS: "Goh er zit en chip op en mogelijk zijn die stipjes weerstanden".

Op zondag 11 februari 2024 21:49:55 schreef Bobosje:
Bij een fiets-accu revisie heb ik het andersom gedaan, eerst de balansconnector in de kabelboom losgemaakt en toen de plus en de min van het accu-pack van de BMS losgemaakt (de volgorde van plus en min losmaken doet er dan niet meer toe).

dan werkt die BMS dus nog en ziet ineens 0V-0V-0V... op zijn balance stekkers. als je een bms hebt die dan op slot gaat, dan is die direct op slot. zo heb ik er al eentje liggen. op internet toen gevonden dat je met + moet beginnen, en de volgende accu heb ik wel de bms kunnen hergebruiken.

denk dat elke bms wel anders is, wat bij de ene werkt, kan de andere slopen.

zowieso test ik altijd een ebike met een losse 36V accu met 2 draden aan. als de fiets daarmee rijd, dan doe ik wat ik wil. gaat de bms op slot, zet ik er een universele in.
als de fiets enkel rijd met zijn originele bms, dan is het oppassen, en eerst zoeken op internet voor ik 1 draad losmaak

[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]

Hier dan de foto's in groter formaat

Hier nog de link naar de YT filmpje hoe je het niet moet doen, de reparatie ging dus ook fout,

https://www.youtube.com/watch?v=NnD566UtRgA

Hans

[Bericht gewijzigd door balth op (62%)]

Ok. Ik geef het op. Eerst was "onhandig" nog een optie, maar nu is dat uitgesloten en kan het alleen op: "probeert bewust te zieken". geschoven worden.

Op maandag 12 februari 2024 10:15:54 schreef balth:
Hier dan de foto's in groter formaat

Hier nog de link naar de YT filmpje hoe je het niet moet doen, de reparatie ging dus ook fout,

https://www.youtube.com/watch?v=NnD566UtRgA

Hans

die zegt al dat het niet lukt doordat de temp sensor afbrak.
dat vind ik maar onzin. als je de weerstandwaarde meet, kan je de tempsensor gewoon vervangen door een weerstand zodat je verder kan testen.

maar hij drukte ook op de knop met de balance stekkers los en de bms gaf al een fout. veel kans dat het daar al afgelopen was

Verder ook erg onhandig van de persoon in kwestie om niet eerst te bepalen welke nikkelstrips die aan de BMS vast zijn gesoldeerd nu eigenlijk de plus en de min van het accu-pack zijn alvorens er een door te knippen die toevallig niet de plus en niet de min is en dan ook nog verbaasd is dat de LED aanduiding een error aangeeft door dat hij per ongeluk een knopje indrukte.
Als hij eerst de plus of min had doorgeknipt om daarmee de BMS spanningsloos te maken was het misschien nog goed gekomen (als hij de temp sensor heel had gelaten).

Ik heb een ietwat andere probleem met mijn BT-E6000 batterij, denk ik.
Mijn batterij laadt niet meer op. Die staat nochtans met 3 groene leds als zijnde ietwat opgeladen(+- 40%).
Als ik de monitor op de fiets aanschakel blijft die voor een 3-tal seconden oplichten zonder info en schakelt terug uit.
Als ik de batterij op mijn EC-E6000 oplader aansluit om op te laden, zie ik op de oplader het ledje geel aan en uit pinken voor zowat 5 keer en valt dan ook weg.
Ik heb de batterij geopend en meet op iedere cel 3.7v.
Ik vind ergens op de bms een spanning van 37 volt. (tussen punt GND/vooraan/aan de zwarte 4-klemaansluiting en punt CN002/achteraan links)
Tussen de rode en zwarte aansluitdraden op de bms vooraan naar de 4-klem toe meet ik 0,5v.
Volgens hetgeen ik gevonden heb, is de bms defect en onherstelbaar. Een nieuwe batterij draait rond de 600 euro.
Mijn vraag is , kan ik op dat systeem een andere batterij aansluiten en welke?
Of is die bms ergens nog nieuw te vinden of te herstellen, als het natuurlijk die bms is dat defect is en niet mijn oplader.

er zijn firma's die geen BT-E6000 batterijen meer willen herstellen.

Ik heb een BMS voor BT-E6000 gevonden voor 67 euro.

https://techniek.piet-van-meel.nl/winkel/bms-battery-management-system…

Ik weet niet als dit kan gemonteerd worden zonder problemen?
(Ik zie dat er aan gewerkt is)

Die "chip met veel pootjes" ziet er uit als een "BMS chip". Die dingen kan je programmeren om bijvoorbeeld: "indien celspanning onder 2.5V dan uit en nooit meer aan". Als dat bijvoorbeeld door en slecht contactje getriggerd is, dan ben je de sjaak. Deze chips kan je met een wachtwoord beveiligen zodat "alleen de fabrikant" dan kan doorgeven "hey chip, ik heb het echt gechecked, het is weer ok".

ok, wat te doen nu?
Kan ik dit ergens zien hoe die geprogrammeerd staat?

Ja en nee: ja het kan natuurlijk altijd, maar het kan goed zijn dat de software beveiligd is tegen uitlezen, de fabrikant er zijn eigen firmware in heeft gepropt, of dat je wel alles uit kan lezen, maar niet kan wijzigen zonder bepaalde beveilingssleutels in te voeren (en die weet de fabrikant...).

Ander punt is dat je niet weet welk protocol er gebruikt wordt: CAN-bus is bij grotere accu's een voor komende standaard, maar SMbus, I2C of HDQ kan ook. Daar moet je dus een interface voor hebben.

Maar eenmaal uitgelezen moet je de verkregen info kunnen interpreteren: als de interface en software van de fabrikant bekend is (en jij hebt die, erg kleine kans) kan het makkelijk zijn en krijg je alles (behalve de beveiligingssleutels) op een presenteerblaadje.

Anders is het zelf wroeten in de digitale brei om erachter te komen wat er op welk adres wijzigt bij bepaalde statussen van de accu zelf, oftewel: als je dat leuk vind: doen. Maar het is zeer veel werk zonder veel garantie op succes en je moet ongelooflijk goed weten wat je doet.

Dat een winkel zo'n print verkoopt lijkt mij een redelijke garantie dat je die zelf kan installeren (op de juiste manier! Van pack-minus naar eerste cel-knooppunt > tweede cel-knooppunt > enz. tot pack-plus). Als dat namelijk niet het geval zou zijn snij je jezelf als verkoper in de vingers: je verkoopt een print waar je niets mee kan. Er staat niet bij 'Voor reserve-onderdelen' of iets dergelijks, dus ik gok dat je die kan gebruiken. Of alles nog werkt is iets wat je zelf uit moet vogelen: een beveiligingslaag die niet meer werkt kan een spectaculair einde van de accu betekenen en de reden dat de print verkocht wordt staat er niet bij. Wederom: als je zoiets verkoopt lijkt het mij handig als je vermeld wat er mis mee is, al is het maar vanwege aansprakelijkheid en zo...

Oke weardguy, bedankt voor jou uitleg.

Moeilijk moeilijk..... :-)
ik heb alle cellen gemeten (3.7v per cel) allemaal.

Ik zou beter een nieuwe batterij aankopen zeker, ondanks die prijs? Tussen 400 euro en 600 euro. Daarvoor heb ik nog geen nieuwe e-bike, denk ik dan, maar toch. Ouderdom is rond de 5jaar. En mijn dochter heeft die nog verkregen/aangekocht bij Faris.