Op woensdag 14 februari 2024 20:33:18 schreef Paulinha_B:
Prima? Al wat men kan opstoken met een 7Ah loodbatterijtje kan men evenzeer opstoken met deze 10A-voeding.

Het is goed om lezen dat de topicstarter niet meer per se een batterij hoeft - maar voor de gegeven toepassing is een ietwat regelbare voeding dan toch nog veruit te verkiezen. Vooral stroombegrenzing is een duidelijke meerwaarde.

Deze voeding is wat met 5A max wat minder zwaar.

Neem gewoon een goede LiFePO4 accu en de voeding kan je gebruiken om op te laden, of gratis met de zon en zonnepaneel.

Ik dit batterijtje staan, kan je radio wel een tijdje op spelen dacht ik. Natuurlijk wel afzekeren zo dicht mogelijk op de accu zelf... Met 100Ah speel je niet. Maar veel kan er niet mis gaan, ook de accu zelf is beveiligd tegen kortsluiting en sluit de stroomkring af. Dankzij BMS ook niet overladen of teveel ontladen. Alle nadelen weg van lood/zuur.

Voor de prijs van die accu kan je een hele mooie dikke labvoeding kopen :)
En wel meer dan 1 ook.

Ja maar dan heb je ook wel wat, en ook bruikbaar op plaatsen waar je geen stopcontact in de buurt hebt... En ook bruikbaar voor tal van andere dingen, teveel om op te noemen.

En met een zonnepaneel erbij, gratis stroom om ze op te laden. Zou dit niet meer kunnen missen op mijn labtafel. Met een DC-DC converter erbij heb ik regelbare voeding op deze batterij. Ik laad zelfs de Bosch 18V werk-accu's via dit beestje. En alles wat oplaad via USB ook. Met stroom van de zon. :)

Het duurt wel een tijdje voor je deze leeg trekt.

Op donderdag 15 februari 2024 00:28:27 schreef CrossFireX:
Ja maar dan heb je ook wel wat, en ook bruikbaar op plaatsen waar je geen stopcontact in de buurt hebt... En ook bruikbaar voor tal van andere dingen, teveel om op te noemen.

En met een zonnepaneel erbij, gratis stroom om ze op te laden. Zou dit niet meer kunnen missen op mijn labtafel. Met een DC-DC converter erbij heb ik regelbare voeding op deze batterij. Ik laad zelfs de Bosch 18V werk-accu's via dit beestje. En alles wat oplaad via USB ook. Met stroom van de zon. :)

Dat is natuurlijk alleen zinnig als de TS dat ook daadwerkelijk gaat doen. Ik heb ook allerlei spulletjes gemaakt zodat ik elektronica reparaties en allerlei metingen in de auto t.b.v. veldexperimenten kan doen. Dan gebruik ik dus mijn accusets om alles op te laten draaien en ik kan als ik heel veel power nodig heb ook nog de motor met zijn twee dynamo's op een verhoogt toerental laten lopen. Ik kan me zomaar voor voorstellen jullie (Fred101 & CrossFireX) ook een vergelijkbare setup hebben bijeen geklust.

Voor de TS gaat dit alleen wel iets te ver denk ik. In zijn initiële post heeft de TS het er juist over dat hij juist niet in de auto wil experimenteren, maar juist binnen op een werkbank. Ik denk dat een eenvoudige netvoeding dan de handigste en eenvoudigste keuze is, omdat een accu gewoon een lastig (en een minder veilig) ding is om mee te spelen. En een accu is na een paar jaar gewoon defect.

Paulinha_B vind dan wel dat dit geen advies is waar de TS letterlijk om vraagt. In een antwoord probeer je iemand die begint toch een zo goed mogelijk advies te geven waarin ook een stukje ervaring mee kan spelen. Dat kan dan wel eens anders uitpakken dan dat waar de TS om heeft gevraagd. Beginners weten omdat ze beginners zijn, ook niet altijd wat ze het beste kunnen vragen. Maar het belangrijkste is denk ik wel dat het zo eenvoudig mogelijk moet blijven. En daar heeft Paulina wel weer een punt.

CD's die niet herkent worden kan wijzen op een vervuilde of geoxideerde lens . Het eerste kan je reinigen, tweede is kliko .

Op donderdag 15 februari 2024 00:28:27 schreef CrossFireX:

niet dat ik geen accu's heb staan, maar een autoradio testen doe ik toch op een labovoeding waar de stromen zichtbaar zijn. hoewel ik ook een 20 en 35W serielamp heb op de werkbank in de 12V test aansluiting.

Stromen en spanning zijn digitaal zichtbaar op mijn DC converter. Werkt ok zonder storingen ervan. Zelfs min DAB+ radio speelt erop zonder storingen.

Alle laptops werken ook makkelijk erop tijdens de werken. Ik kan er weken op draaien zonder bij te laden. In totaal heb ik een slordige 130Ah, want ik heb nog zo een accu staan van 30Ah. Kan ze ook eens in serie zetten voor sommige experimenten.

Ik neem in serie als de spanning hoger is, dan moet de converter minder hard werken. Hoe dichterbij de uitgangsspanning hoe beter.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Op donderdag 15 februari 2024 21:31:38 schreef testman:
[...]

niet dat ik geen accu's heb staan, maar een autoradio testen doe ik toch op een labovoeding waar de stromen zichtbaar zijn. hoewel ik ook een 20 en 35W serielamp heb op de werkbank in de 12V test aansluiting.

Daar gebruik ik zo'n oude duplolamp voor, past mooi een faston op de pootjes :)